Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19315)

Vierailija
12981/19315 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju tuli vastaan googlesta hakusanoilla, mutta viimeisimpien viestin perusteella kyseessä taitaa olla enemmän naisten tuoksujen ketju.

Kysyn nyt silti, että onko naisten mielestä ns. klassikkotuoksuilla vielä sijaa miesten käytössä? Esim. Armanin Code tai JPG:n Le Male. Vai onko ne ihan vanhan liiton boomeri-kamaa?

Tässä ketjussa on pääasiassa keski-ikäisiä kirjoittajia, mitä ikää on kyselty, joten boomereista tuskin kukaan kirjoittaa...klassikoille on aina oma kannattajakuntansa, ei vanhassa liitossa ei ole mitään vikaa. Fahrenheitkin oli aikanaan upea (liekö enää?) Ja Kouros tai Yatagan, tietty.

Vierailija
12982/19315 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketju tuli vastaan googlesta hakusanoilla, mutta viimeisimpien viestin perusteella kyseessä taitaa olla enemmän naisten tuoksujen ketju.

Kysyn nyt silti, että onko naisten mielestä ns. klassikkotuoksuilla vielä sijaa miesten käytössä? Esim. Armanin Code tai JPG:n Le Male. Vai onko ne ihan vanhan liiton boomeri-kamaa?

Tässä ketjussa on pääasiassa keski-ikäisiä kirjoittajia, mitä ikää on kyselty, joten boomereista tuskin kukaan kirjoittaa...klassikoille on aina oma kannattajakuntansa, ei vanhassa liitossa ei ole mitään vikaa. Fahrenheitkin oli aikanaan upea (liekö enää?) Ja Kouros tai Yatagan, tietty.

Kiitos tästä. Toi Kouros toikin muistoja mieleen kun etelän reissuilta kaverin vanhemmat toi sitä ja se oli ehkä ensimmäinen kokemus tuoksusta, joka oli (80-luvun standardit huomioiden) erityinen. 

Itsellä on tunne, että jokin tuoksu saatta sopia toisille paremmin jostain henkilökohtaisesta syystä. Ja sitten ihan niin kuin nuoren makuaistikin on terävämpi, niin saattavat kokea jonkun tuoksun hyvinkin ärsyttävänä, kun omaan nenään se on hyvinkin leppoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12983/19315 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42569 kirjoitti:

Yksi parfyymi on ylitse muiden. Mennen.

Ei ole parfyymi, vaan partavesi.

Vierailija
12984/19315 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni kaikkien aikojen parhaita miesten tuoksuja ovat Diorin Eau Sauvage joka on ollut tuotannossa vuodesta 1966, sekä Guerlainin Vetiver, joka on lanseerattu 50-luvulla. Klassikot eivät vanhene. 

Vierailija
12985/19315 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä. Toi Kouros toikin muistoja mieleen kun etelän reissuilta kaverin vanhemmat toi sitä ja se oli ehkä ensimmäinen kokemus tuoksusta, joka oli (80-luvun standardit huomioiden) erityinen. 

Itsellä on tunne, että jokin tuoksu saatta sopia toisille paremmin jostain henkilökohtaisesta syystä. Ja sitten ihan niin kuin nuoren makuaistikin on terävämpi, niin saattavat kokea jonkun tuoksun hyvinkin ärsyttävänä, kun omaan nenään se on hyvinkin leppoinen.

Kyllä, juuri näin, ja se pitää tämän harrastuksen mielenkiintoisena..! Rajat ovat häilyvä, ja valtaosa (niche-)tuoksuistahan tehdään nykyään unisex-ajatuksella, joten ei ole tarvetta pitäytyä miesten/naisten tuoksujen lokerossa, ellei koe sitä nimenomaisesti omakseen. Nyt, kun ei olla ostoksissa enää pelkästään kivijalkaputiikkien ja ruotsinristeilyjen varassa (old school), tuoksujen maailma on tosiaan valtavan laaja ja mielenkiintoinen seikkailtavaksi. Ne klassikot ovat kuitenkin syystä klassikoita. :)

Vierailija
12986/19315 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni ja minä ei kyllä muuten olla mitään tuoksuyliherkkiä. Mies tykkää mm. Kouroksesta ja minä ostaisin itselleni perinteistä Opiumia ellei sitä joka paikassa lytättäisi vanhanaikaiseksi ja liian vahvaksi. Onnekseni tykkään myös moderneista ja raikkaista hajuvesistä.

Osta ihmeessä, jos pidät siitä. Mitä väliä muiden mielipiteistä? Opium on klassikko.

Täytyy sanoa, että nykyversio on huomattavasti kevyempi ja niin "modernisoitu", että itse asiassa se on eri tuoksu kuin alkuperäinen. Nykyversio (edt) on mielestäni miellyttävä "amber", joka toimii arkipäivinä, kun taas vintagea en tohdi käyttää kuin joskus iltaisin säästeliäästi. N51 

Uusi Opium kiinnostaa minuakin. Kun olin lapsi 90-luvulla, äitini käytti Opiumia aina kun lähti jonnekin iltamenoihin. Aloin kesällä kaivata jotain lämpimän mausteista, suitsukkeista ja patsulista tuoksua. Jotain sellaista, josta tulee mieleen sekä flapper-tytöt tupakoimassa 1920-luvun itämaisesa salongissa, että 60-luvun hippirinkiä ympäröivä patsulipilvi.  Tajusin kaipaavani Opiumia.  En ole päässyt testailemaan uutta versiota missään, sillä korona vei testerit kaupoista eivätkä ne ole vieläkään palanneet. 

Te, jotka olette testailleet, onko tuoksussa mausteisuus ja "suitsukkeisuus" jäljellä? 

Vierailija
12987/19315 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalvin klanea

Vierailija
12988/19315 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Notinotestilaatikoista yökokeiluun päätyi Marc Jacobsin Daisy Love. Aika kirpeä, tulee mieleen kesäpäivä huvipuistossa. Entisajan kovat hedelmäkarkit, joita myytiin peltilaatikossa. Tästä tulee nuori olo. Hattaraa. Ehkä jotain hedelmäsiideriä. Ehdoton kesätuoksu! Aika ihana itse asiassa. Vaaraton, hyvällä tavalla tavallinen, muttei mielestäni geneerinenkään. Olikohan tuossa lauseessa päätä tai häntää? :D

Minulla on ennestään tavallinen Daisy, ja tämä on kyllä parempi. Reippaampi ja pirskahtelevampi. Daisy on pyöreämpi, pehmeämpi. Tämä on sellainen sporttaavampi, kun Daisy on prinsessamaisempi.

Jännä miten eri ihmiset haistaa eri tavalla, ja miten tuoksut käyttäytyvät eri tavoin eri henkilöillä. Minulla Daisy Love on ihana pehmeän lämmin ja talvellakin erittäin voimakas kylmän sään tuoksu. Yksikin suihkaus sitä ranteelle valtaa koko alakerran. Mietin kuumeisesti miten saisin annosteltua sitä hienotunteisesti.

Mä taas ihmettelen miten joku kokee jonkun tuoksun hirveän voimakkaaksi ja joku toinen taas hennoksi. Fragrantican arvosteluissa on samasta tuoksusta kestot ja voimakkuudet ihan laidasta laitaan. Daisy Lovea voin suihkutella huoletta 10 suihkausta eikä täytä asuntoa.

Kieltämättä myös tuo on minua itseänikin askarruttanut.

Ennen ostopäätöstä olin lukenut arvosteluja ympäri nettiä, ja varsinkin Fragranticasta. Ja kyllä, useimpien mielestä se on kaikkea muuta kuin raskas tuoksu. Mutta niin vaan kävi, että sekä mieheni että minä koetaan tuo poikkeuksellisen voimakkaaksi. Kerran jopa suihkautin sen yhden ruikkauksen ranteelleni terassilla, ja kun seuraavana päivänä avasin terassin oven niin Daisy Lovehan se sieltä tulvahti vastaan. No, onneksi on kuitenkin mieluinen tuoksu.

Mieheni ja minä ei kyllä muuten olla mitään tuoksuyliherkkiä. Mies tykkää mm. Kouroksesta ja minä ostaisin itselleni perinteistä Opiumia ellei sitä joka paikassa lytättäisi vanhanaikaiseksi ja liian vahvaksi. Onnekseni tykkään myös moderneista ja raikkaista hajuvesistä.

Minäkin hain kerran postista hajuveden, avasin sen autossa ja suihkuttelin heti parkkipaikalla. Vielä viikon päästäkin vielä ihmiset ihmettelivät että mikä täällä parkkipaikalla tuoksuu. Uskotteko?

Lapsellista kiusaamista, lopeta tai saat vastustajaksesi minut. Terassilla voi olla materiaaleja, joihin tuoksu tarraa kiinni. Tuoksut käyttäytyvät joskus selittämättömästi. Sinulla ei taida paljon tuoksukokemusta olla, jos et ole tuollaiseen ilmiöön törmännyt.

t. Sivusta

Tämä on parfyymifanien ketju. Mikä parfyymifani se sellainen on jolle yksikin suihkaus edt:tä on liikaa! Ja trollaa haistavansa ulkona ranteeseen suihkutetun suihkauksen vielä seuraavana päivänä ulkona!

Vierailija
12989/19315 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Margielan Bubble Bath; ihan ok tuoksu, mutta oli kadonnut täysin alle tunnissa. Pyysin muistakin haistamaan, kun epäilin etten vaan nyt itse enää haista sitä, mutta ei sitä haistanut enää kukaan muukaan.

Saman merkin Coffee Break; en ymmärrä mitä tekemistä tällä on kahvitauon kanssa. Tuoksuna varmaan jonkun nenään ihan ok, mutta itselle oli pettymys.

Saman merkin Lazy Sunday Morning; jostakin syystä muistuttaa Amyris Femmeä, josta pidän. Pitää joskus testata nämä rinnakkain. Ehkä jotain lämpimämpää tuoksua olisin kaivannut mielikuvaan laiskasta sunnuntaiaamusta, mutta itse tuoksu oli ihan kiva, tosiaan hieman kylmän kukkainen, samalla tavalla kuin Amyris.

Edelleen Margielan Sailing Day. Tästä pidin erityisesti, mutta ei ole minun tuoksuni. En ole haistellut Laura Biagiottin Lauraa varmaan 25 vuoteen, mutta siskoni käytti sitä ollessaan nuori aikuinen, ja jostain takaraivosta Laura pomppasi mieleen kun tätä nuuhkin.

Viimeisenä Mon Guerlain. Varmaan laventeli on se mikä häiritsee, samoin kuin Coffee Breakissa. Pidän laventelista tyynysuihkeena, mutta omaan käyttöön en sitä saa sopimaan tuoksussa. Mon Guerlain on oikein mukava tuoksu, jotenkin.. hajuvesimäinen. Sellainen perinteisen hajuvesimäinen, ja varmasti moneen nenään toimii hyvin. Jälkituoksu on miellyttävä, lämmin, makea, häivähdys vielä kukkia. Ja kestää pitkään. Tätä en laittaisi toimistolle, minun nenääni enemmän iltaan sopiva. Margielan tuoksuista vain Lazy Sunday Morning on päässyt samaan kestävyyteen.

Vierailija
12990/19315 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysin kirpparilta ihan sattumalta Guerlainin Samsaran. Sellainen kultainen metallinen pullo täynnä reikiä, enkä ensin tiennyt miten se avataan. Pohjassakaan ei lukenut mitään joten oli todella "blind buy" Tuli niin 80-luvun ihanat hajumuistot mieleen joten oli pakko ostaa. Ajattelin että se on kenties Jardin de Bagatelle. Sitten tajusin kuinka pullo avataan ja sain nimen ja koodin selville. Tosin valmistuskoodin mukaan on 2000-luvulta, eli ei sisällä aitoa Mysore-santelipuuta. En omista 80-luvun Samsaraa, joten en voi vertailla alkuperäistä ja nykyversiota.

Pelkästään nuo metallipullot on arvokkaita. Ostin ebaysta pelkän pullon ja maksoi lähes satasen. En sitä reikäpulloa vaan toisen mallisen. Kasarin Samsara oli todella voimakas, todellinen juhlatuoksu.

Vierailija
12991/19315 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löysin kirpparilta ihan sattumalta Guerlainin Samsaran. Sellainen kultainen metallinen pullo täynnä reikiä, enkä ensin tiennyt miten se avataan. Pohjassakaan ei lukenut mitään joten oli todella "blind buy" Tuli niin 80-luvun ihanat hajumuistot mieleen joten oli pakko ostaa. Ajattelin että se on kenties Jardin de Bagatelle. Sitten tajusin kuinka pullo avataan ja sain nimen ja koodin selville. Tosin valmistuskoodin mukaan on 2000-luvulta, eli ei sisällä aitoa Mysore-santelipuuta. En omista 80-luvun Samsaraa, joten en voi vertailla alkuperäistä ja nykyversiota.

Pelkästään nuo metallipullot on arvokkaita. Ostin ebaysta pelkän pullon ja maksoi lähes satasen. En sitä reikäpulloa vaan toisen mallisen. Kasarin Samsara oli todella voimakas, todellinen juhlatuoksu.

Tällaisen ostin:

https://www.ebay.com/itm/224906569065?hash=item345d79e569:g:slwAAOSw2hd…

Vierailija
12992/19315 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyky-Opiumkin on ihana. Se on ollut omalla ostoslistallani jo jonkin aikaa, nyt alkaa olla säät sellaiset että aika on tullut. Osta sinäkin, joka siitä myös pidät, ja käytä ja nauti!

Vierailija
12993/19315 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Armanin Code on niin hyvä että voisin jopa naisena käyttää sitä. Varsinkin tämä ruskea pullo:

https://www.fragrantica.com/perfume/Giorgio-Armani/Armani-Code-Profumo-…

Luultavasti ostan sen vielä joskus. Armanin Stronger with you löytyy jo.

Vierailija
12994/19315 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta ihmeessä, jos pidät siitä. Mitä väliä muiden mielipiteistä? Opium on klassikko.

Täytyy sanoa, että nykyversio on huomattavasti kevyempi ja niin "modernisoitu", että itse asiassa se on eri tuoksu kuin alkuperäinen. Nykyversio (edt) on mielestäni miellyttävä "amber", joka toimii arkipäivinä, kun taas vintagea en tohdi käyttää kuin joskus iltaisin säästeliäästi. N51 

Uusi Opium kiinnostaa minuakin. Kun olin lapsi 90-luvulla, äitini käytti Opiumia aina kun lähti jonnekin iltamenoihin. Aloin kesällä kaivata jotain lämpimän mausteista, suitsukkeista ja patsulista tuoksua. Jotain sellaista, josta tulee mieleen sekä flapper-tytöt tupakoimassa 1920-luvun itämaisesa salongissa, että 60-luvun hippirinkiä ympäröivä patsulipilvi.  Tajusin kaipaavani Opiumia.  En ole päässyt testailemaan uutta versiota missään, sillä korona vei testerit kaupoista eivätkä ne ole vieläkään palanneet. 

Te, jotka olette testailleet, onko tuoksussa mausteisuus ja "suitsukkeisuus" jäljellä? 

Missä asut? Suomessa ei ainakaan testerit hävinneet minnekään missään vaiheessa.

Vierailija
12995/19315 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opium ja Cinnabar! Kiitos muistutuksesta. Nuo hyvin samanlaista maustetuoksuahan lanseerattiin aikoinaan samaan aikaan, ja ne kilpailivat samoista markkinoista (käsittääkseni Opium voitti). Pari talvea sitten ostin pienen pullon (30, 35, 50 ml?) molempia, siis uusina versioina. Molemmat ovat edelleen ihania, lämpimiä talvituoksuja, joissa tuntuu ambra, mausteet ja suitsukkeet.

En tiedä, onko lainkaan välttämätöntä omistaa molempia, koska samanlaiseen tuoksutoiveeseen ja -mielialaan niitä varmaankin käyttää. En kuitenkaan haluaisi antaa kumpaakaan pois - eli erojakin on. Sekä Cinnabar että Opium ovat edelleen voimakkaita tuoksuja, ja käytän niitä varovasti. Kerrostan (1 suihkaus hajustamattomaan suihkuöljyyn, 2 suihkausta hajustamattomaan voiteeseen), ja kerrostuksen päälle 1, max 2 suihkausta hajuvettä. Näin syntyy lämmin tuoksuhuntu, jossa on ihana olla, mutta joka ei tukehduta muita. Kumpi hyvänsä näistä maustepommeista on nykyversionakin sellainen, että liika on pahasta - ne tuoksuvat silloin ainakin minun nenääni pistäviltä. 

Mutta sopivasti annosteltuna autuaallisia. Suositus.

Vierailija
12996/19315 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä asut? Suomessa ei ainakaan testerit hävinneet minnekään missään vaiheessa.

En siis asu Suomessa. Täällä testerit lähtivät kaupoista pandemian varhaisessa vaiheessa. Suuressa osassa myyntipaikkoja niitä ei vieläkään ole. Osassa on tuotu takaisin osa testereistä (lähinnä uutuudet), ja osassa ne pitää pyytää erikseen henkilökunnalta, mikä on vähän rasittavaa, sillä kaikista ei ole testereitä tarjolla lainkaan, ja tämä estää spontaanin testailun. 

Vierailija
12997/19315 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän hölmö kysymys, mutta tietääkö joku kuinka yleisiä feikki-miniatyyrit ovat, tai pystyykö jostain tsekkaamaan onko tuoksusta ylipäänsä olemassa miniversiota? En siis tarkoita testeriä, vaan minipulloa joita saa joskus lahjapakkauksissa ja joita myydään lajitelmina lentokentällä.

Haluaisin ostaa yhdestä YSL:n tuoksusta joko 10ml testerin tai minin, jotta voin testailla sitä jonkin aikaa ennen isompaan pulloon investoimista. Löysin kuitenkin vain yhden nettikaupan, joka myy 9ml minikokoa, enkä ole nähnyt miniä muuten missään. Kyse ei ole suuresta summasta rahaa, mutta suututtaisi pistää rahaa feikkiin.

Vierailija
12998/19315 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajuvesimaailmassa ei ole sijaa moisille ilmaisuille. Me kutsumme hyviä vanhoja klassikkotuoksuja vintageksi ;) Eli kyllä niille on sijaa.

Vierailija
12999/19315 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Margielan Bubble Bath; ihan ok tuoksu, mutta oli kadonnut täysin alle tunnissa. Pyysin muistakin haistamaan, kun epäilin etten vaan nyt itse enää haista sitä, mutta ei sitä haistanut enää kukaan muukaan.

Saman merkin Coffee Break; en ymmärrä mitä tekemistä tällä on kahvitauon kanssa. Tuoksuna varmaan jonkun nenään ihan ok, mutta itselle oli pettymys.

Saman merkin Lazy Sunday Morning; jostakin syystä muistuttaa Amyris Femmeä, josta pidän. Pitää joskus testata nämä rinnakkain. Ehkä jotain lämpimämpää tuoksua olisin kaivannut mielikuvaan laiskasta sunnuntaiaamusta, mutta itse tuoksu oli ihan kiva, tosiaan hieman kylmän kukkainen, samalla tavalla kuin Amyris.

Edelleen Margielan Sailing Day. Tästä pidin erityisesti, mutta ei ole minun tuoksuni. En ole haistellut Laura Biagiottin Lauraa varmaan 25 vuoteen, mutta siskoni käytti sitä ollessaan nuori aikuinen, ja jostain takaraivosta Laura pomppasi mieleen kun tätä nuuhkin.

Viimeisenä Mon Guerlain. Varmaan laventeli on se mikä häiritsee, samoin kuin Coffee Breakissa. Pidän laventelista tyynysuihkeena, mutta omaan käyttöön en sitä saa sopimaan tuoksussa. Mon Guerlain on oikein mukava tuoksu, jotenkin.. hajuvesimäinen. Sellainen perinteisen hajuvesimäinen, ja varmasti moneen nenään toimii hyvin. Jälkituoksu on miellyttävä, lämmin, makea, häivähdys vielä kukkia. Ja kestää pitkään. Tätä en laittaisi toimistolle, minun nenääni enemmän iltaan sopiva. Margielan tuoksuista vain Lazy Sunday Morning on päässyt samaan kestävyyteen.

Kysymys Bubble Bathista: onko se sellainen "puhdas tuoksu" tyyliin puhtaat lakanat, cleanin "vesituoksut"? Kuulin siitä sellaisen kommentin, ja pohdin tilaamista. En ole oikein innostunut mistään muista kokeilemastani MM:n tuoksusta.

Vierailija
13000/19315 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat mielestänne hyviä tuoksuja, joissa kookos on vahvana? Dolce Garden on ainakin sellainen, mutta (mielellään) saa sanoa edullisempiakin vaihtoehtoja, toki myös hintavampiakin, mutta itselläni ei ole kovin suurta budjettia käytössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi