Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19314)

Vierailija
12541/19314 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan aina kyse vain reformuloinnista? Suurin osa nuoruuden tuoksuista on sellaisia, etten käyttäisi niitä enää. Niissä on nostalgiaa ja tunnistan miellyttäviä muistinuotteja, mutta yleisvaikutelma on aina "liikaa". Luulen, että myös hajumaku muuttuu iän myötä. Ehkä myös iho ja hormonit?

On ne reformuloitu, moneen kertaan.

Osa hommasta on perusteltua, kuten myskin korvaaminen synteettisellä. Osa silkkaa kusetusta: myydään sekundaa.

Reform. alettiin toden teolla harrastaa 2000-l alussa. Silloin sai todeta että uusi pullo vanhaa suosikkihajuvettä on pilattu. Se on vetistä, luonteetonta ja kestää huonosti. Osa sävyistä kadonnut.

Voit etsiä vintageversion ja verrata. Tosin ne hupenee koko ajan ja voivat hyvin olla vanhentuneita.

Vierailija
12542/19314 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jännittää. Että millainen versio Opiumista tuutataan markkinoille tänä syksynä. Minä kun haluaisin vain takaisin sen originaalin kaikessa jumalaisuudessaan.

Siitä tulee minulle mieleen 80-luvun alku. Täti oli saanut jostain tuliaisiksi ja käytti sitä aina. Oli kyllä ihana ja mieleen jäävä tuoksu.

80-luvun loppu taas tuoksuu minusta Cacharelin Louloulta. Kävin Pariisissa ja siellä tavaratalo olivat täynnä sitä taivaansinistä ja 20-luvun tyylin mukaan laitetun mallin kuvia. Ostin sen kulmikkaan pullon, jossa oli punainen korkki, ja käytin niihin aikoihin. Laitoin pitkästä aikaa muutama päivä sitten ja tuli nuoruus äkkiä mieleen.

Rakastin tuota LouLouta lukioaikoina! Nyt kun kesällä haistelin laivalla sitä niin ei edes etäisesti tuoksunut siltä miltä silloin. Ei mitään tunnistettavaa ollut siinä rumassa sinisessä muovipullossa 😔

LouLou on kyllä todella muuttunut. Äidilläni oli sitä 90-luvun alussa. Muistan tuoksun olleen pehmeä ja hieman makea, kuin yhdistelmä puuteria, vaniljaa, tonkapapua ja suitsuketta. Pidin siitä kovasti, vaikka olin vasta alaluokilla koulussa. Kun olin jo parikymppinen, ostin pullollisen ulkomaanmatkalta, ja petyin. Puuterisuus ja pehmeys oli tiessään, ja tilalla oli jokin pistävä ja keinotekoisen tuoksuinen ainesosa. 

Cacharel on reformuloinut tuoksunsa vuosia sitten, AnaisAnaiskaan ei enää tuoksu samoille herkkien pariisilaiskukkien sinfonialle. LouLou on pistävä ja muovisen hajuinen ja se vanilja on muuttunut vaniljasokeriksi. Oma suosikkini oli Eden, en uskalla enää edes haistaa sitä jos tulee jossain vastaan.

Mä tein sen virheen. Uudessa Edenissä on myös pistävä ja muovinen tuoksu, liekö sitten sama kuin LouLoussa. Yhdessä päällekäyvän vihreyden kanssa muistutti lähinnä jotakin lääketehtaan kemikaalipäästöjä (sanoo ihminen, joka sujuvasti käyttää Piguet'n Futuria). Itse taas vaalin Noaa, joka on vielä pehmeä ja pyöreä ja jossa aistii kahvin. Näytteeni vuosimallista ei ole aavistustakaan, mutta tämä on lähellä sitä muistojeni alkuperäistä. 

Onko mikään ikinä parantunut reformulaatioden myötä?

Ei liity Cachareliin, mutta itse ostin Rumban, kun joku kirjoittaja täällä kehui, että se on säilytetty ennallaan. Eipä ollut. Se tuoksuu hieman herneeltä ja sitten joltain keinotekoiselta ja elottomalta, ei ehkä muovilta mutta hyvin oudolta. Ei siinä ole iloa, makeutta tai runsautta.

Toki yrittelen vielä, voihan pullo tarvita vain lisää happea ja aikaa. Monta kertaa tuoksu on tekeytynyt ajan kanssa. Tällä kertaa kyllä epäilen.

...........

Jotkut tosin sanoneet että tämä tuoksu tarvitsee viileän sään toimiakseen. Voihan olla että se tarvitsee myös happea, minä jouduin suihkaista muutaman kerran pullostani ennen kuin se alkoi voimistua ja "kehittyä", siksi mietin että onkohan ollut kauan pakkauksessaan valmistuksen jälkeen. Notinolta tilasin.

Suihkepulloon ei pääse happea, sinne tulee tyhjiö sitä mukaa kun neste vähenee. Tippapullot erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12543/19314 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku lämmin villapaita modernilla twistilla pitäisi saada syksyksi. Hiukan omaperäinen ja ehkä myös melankolinen.

Vierailija
12544/19314 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku lämmin villapaita modernilla twistilla pitäisi saada syksyksi. Hiukan omaperäinen ja ehkä myös melankolinen.

En ole vielä ehtinyt kunnolla tuoksuttelemaan ja muodostamaan mielipidettä, mutta Kenzon Memori Collectionissa oli suloisen kuuloisia, Japanista inspiroituneita tuoksuja. Olivat aika kliinin ja helpon oloisia, mutta jokin niissä viehätti ja aion käydä kokeilemassa kunhan ehdin. Esimerkiksi Nuit Tatamissa alkunuottina on riisi, keskellä roseepippuri ja pohjalla vanilja. Oli myös teetuoksua, seetriä ym.

Vierailija
12545/19314 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Notinolta löytyi tämmöiset kuin "Discovery Box", monta erilaista settiä joissa 5 x näyte yht. 6e.

Tilasin

-Best of Guerlain (no eivät ole kyllä "best" mutta kaikki sellaisia joita mulla ei ole)

-Best of Loewe

-Introduction to niche perfumes

-Floral scents for women I.

-Light fragrances for women

Tuossa tulee 25 näytettä, hinta 30e. 

Etsin, mutten löytänyt boxeja.

Hakukenttä ja siihen kirjoittaa "discovery box" ja myös "discovery set" kannattaa hakea

Vierailija
12546/19314 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen lämpimään elokuiseen venetsialaislauantaihin tuntui sopivan Bal à Versailles. Joskus tätä hieman moitin, ilma ei silloin varmaan ollut sopiva. Nyt oli. Alkuun sivetti iskee voimakkaasti, mutta illan mittaan eri sävyjä alkaa tulla esiin. Voimakkaimpina seuraavana päivänä tuoksuilangia ja ilmeisesti tolubalsami. Täysin omanlaisensa tuoksu, olen tyytyväinen että hankin tämän.

Yksi omista lemppareistani, jota on jäljellä vain tyhjä pullo ja vieno tuoksu sen suulla. Käytin tätä kasarilla teini-ikäisenä ja nuorena. Tästä sain aina kehuja tuntemattomilta ja kysymyksiä, että mitä tuoksua käytän. Olen miettinyt, että vieläkö tämä miellyttäisi nenääni.

Vierailija
12547/19314 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Notinolta löytyi tämmöiset kuin "Discovery Box", monta erilaista settiä joissa 5 x näyte yht. 6e.

Tilasin

-Best of Guerlain (no eivät ole kyllä "best" mutta kaikki sellaisia joita mulla ei ole)

-Best of Loewe

-Introduction to niche perfumes

-Floral scents for women I.

-Light fragrances for women

Tuossa tulee 25 näytettä, hinta 30e. 

Etsin, mutten löytänyt boxeja.

Hakukenttä ja siihen kirjoittaa "discovery box" ja myös "discovery set" kannattaa hakea

Olen tilannut muutaman kerran noita discovery settejä ja edullisia ovat. Näytteet ovat kylläkin todella pieniä millin putiloita.

Vierailija
12548/19314 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen lämpimään elokuiseen venetsialaislauantaihin tuntui sopivan Bal à Versailles. Joskus tätä hieman moitin, ilma ei silloin varmaan ollut sopiva. Nyt oli. Alkuun sivetti iskee voimakkaasti, mutta illan mittaan eri sävyjä alkaa tulla esiin. Voimakkaimpina seuraavana päivänä tuoksuilangia ja ilmeisesti tolubalsami. Täysin omanlaisensa tuoksu, olen tyytyväinen että hankin tämän.

Yksi omista lemppareistani, jota on jäljellä vain tyhjä pullo ja vieno tuoksu sen suulla. Käytin tätä kasarilla teini-ikäisenä ja nuorena. Tästä sain aina kehuja tuntemattomilta ja kysymyksiä, että mitä tuoksua käytän. Olen miettinyt, että vieläkö tämä miellyttäisi nenääni.

Tuo Bal à Versailles oli Elizabeth Taylorin suosikkituoksu aikoinaan, ja joku siinä hänen oman nimeään kantavassa tuoksukokoelmassaan vissiin tuoksuu aika paljon sille mutta nyt en muista mikä.

https://thewisekangaroo.files.wordpress.com/2020/09/elizabeth-taylor-an…

Itse asiassa olen lukenut että tuo Bal à Versailles oli myös Michael Jacksonin suosikkituoksu :)

Voi olla että tuotakin on muokattu eri tuoksuiseksi tänä päivänä, samoin sitä Elizabeth Taylorin omaa tuoksua.

Vierailija
12549/19314 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jännittää. Että millainen versio Opiumista tuutataan markkinoille tänä syksynä. Minä kun haluaisin vain takaisin sen originaalin kaikessa jumalaisuudessaan.

Siitä tulee minulle mieleen 80-luvun alku. Täti oli saanut jostain tuliaisiksi ja käytti sitä aina. Oli kyllä ihana ja mieleen jäävä tuoksu.

80-luvun loppu taas tuoksuu minusta Cacharelin Louloulta. Kävin Pariisissa ja siellä tavaratalo olivat täynnä sitä taivaansinistä ja 20-luvun tyylin mukaan laitetun mallin kuvia. Ostin sen kulmikkaan pullon, jossa oli punainen korkki, ja käytin niihin aikoihin. Laitoin pitkästä aikaa muutama päivä sitten ja tuli nuoruus äkkiä mieleen.

Rakastin tuota LouLouta lukioaikoina! Nyt kun kesällä haistelin laivalla sitä niin ei edes etäisesti tuoksunut siltä miltä silloin. Ei mitään tunnistettavaa ollut siinä rumassa sinisessä muovipullossa 😔

LouLou on kyllä todella muuttunut. Äidilläni oli sitä 90-luvun alussa. Muistan tuoksun olleen pehmeä ja hieman makea, kuin yhdistelmä puuteria, vaniljaa, tonkapapua ja suitsuketta. Pidin siitä kovasti, vaikka olin vasta alaluokilla koulussa. Kun olin jo parikymppinen, ostin pullollisen ulkomaanmatkalta, ja petyin. Puuterisuus ja pehmeys oli tiessään, ja tilalla oli jokin pistävä ja keinotekoisen tuoksuinen ainesosa. 

Cacharel on reformuloinut tuoksunsa vuosia sitten, AnaisAnaiskaan ei enää tuoksu samoille herkkien pariisilaiskukkien sinfonialle. LouLou on pistävä ja muovisen hajuinen ja se vanilja on muuttunut vaniljasokeriksi. Oma suosikkini oli Eden, en uskalla enää edes haistaa sitä jos tulee jossain vastaan.

Mä tein sen virheen. Uudessa Edenissä on myös pistävä ja muovinen tuoksu, liekö sitten sama kuin LouLoussa. Yhdessä päällekäyvän vihreyden kanssa muistutti lähinnä jotakin lääketehtaan kemikaalipäästöjä (sanoo ihminen, joka sujuvasti käyttää Piguet'n Futuria). Itse taas vaalin Noaa, joka on vielä pehmeä ja pyöreä ja jossa aistii kahvin. Näytteeni vuosimallista ei ole aavistustakaan, mutta tämä on lähellä sitä muistojeni alkuperäistä. 

Onko mikään ikinä parantunut reformulaatioden myötä?

Ei liity Cachareliin, mutta itse ostin Rumban, kun joku kirjoittaja täällä kehui, että se on säilytetty ennallaan. Eipä ollut. Se tuoksuu hieman herneeltä ja sitten joltain keinotekoiselta ja elottomalta, ei ehkä muovilta mutta hyvin oudolta. Ei siinä ole iloa, makeutta tai runsautta.

Toki yrittelen vielä, voihan pullo tarvita vain lisää happea ja aikaa. Monta kertaa tuoksu on tekeytynyt ajan kanssa. Tällä kertaa kyllä epäilen.

...........

Jotkut tosin sanoneet että tämä tuoksu tarvitsee viileän sään toimiakseen. Voihan olla että se tarvitsee myös happea, minä jouduin suihkaista muutaman kerran pullostani ennen kuin se alkoi voimistua ja "kehittyä", siksi mietin että onkohan ollut kauan pakkauksessaan valmistuksen jälkeen. Notinolta tilasin.

Suihkepulloon ei pääse happea, sinne tulee tyhjiö sitä mukaa kun neste vähenee. Tippapullot erikseen.

Mutta ehkä se tyhjiö siellä antaa sille tuoksulle tilaa "väljähtyä" elementtiinsä? :)

Vierailija
12550/19314 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä ehtinyt kunnolla tuoksuttelemaan ja muodostamaan mielipidettä, mutta Kenzon Memori Collectionissa oli suloisen kuuloisia, Japanista inspiroituneita tuoksuja. Olivat aika kliinin ja helpon oloisia, mutta jokin niissä viehätti ja aion käydä kokeilemassa kunhan ehdin. Esimerkiksi Nuit Tatamissa alkunuottina on riisi, keskellä roseepippuri ja pohjalla vanilja. Oli myös teetuoksua, seetriä ym.

Minä tuoksuttelin nuo kaikki Stockalla, ja juurikin tuo Nuit Tatami ja eräs toinen, jonka nimeä en nyt muista, olivat selkeästi parhaimmat. Muut olivat aika tavanomaisia ja vähän tylsiä. Nuit Tatamissa tuoksui ns. "rice pudding" joka toimi hyvin vaniljan kanssa, pippuri toi komboon vähän särmää ja syvyyttä, niin että ei ollut liian makea tuoksu. Mietin, että jos tulee vastaan hyvin alennuksin, voisin jopa hankkia.

Vierailija
12551/19314 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Minua ovat alkaneet kiinnostaa chypre-tyyppiset tuoksut.

Mitkä ovat teidän lempichyprejänne?

Entä olisiko jollain suositella jotain suht helposti lähestyttäviä chyprejä? Huomaan että sellainen voimakas vintage-fiilis on itselleni aika haastava, ainakin siinä mielessä että vaikea kuvitella käyttäväni sellaista tuoksua ihmisten ilmoilla.

Alan kuitenkin pikkuhiljaa saada tästä tuoksuhommasta kiinni ja haluaisin perehtyä näihin tarkemmin!

Vierailija
12552/19314 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri eilen illalla muistelin nuorena käyttämäni Miss Dioria, sitä suurinpiirtein alkuperäisen oloista hempeää Chypreä.

Vierailija
12553/19314 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi chypre-tuoksuja muka ei enää voisi käyttää? Pitääkö kaiken nykyään tuoksua hedelmiltä ja toffeelta?

Vierailija
12554/19314 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin helppoja chypreja en tiedä, kyllä se vähän kovan luokan kategoria on. Mutta hitusen helpompi voi olla päästä sinuiksi vaikka näiden kanssa: Sisley Soir De Lune, Balenciaga Paris, ja varsinkin Chloe Nomade EDP ja hyvin helppo EDT.

Ihania kaikki.

Vierailija
12555/19314 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän illan kuningatar on Miller Harrisin Rose en Noir. Muistelen jonkun täällä joskus kehuneen sitä, kun taas itse en ensitestauksella syttynyt. Mutta nyt tuoksu on puhjennut kukkaan. Jostain syystä ruusun ja mausteiden lisäksi haistan ihollani persikkajääteen tuoksun. En tiedä miksi, mutta hienoa! Tämä korvaa jopa edesmenneen Gíon.

Ja sitten aiemmin haukkumani Caronin Yatagan onkin viettelevä. Ilmeisest olen heikkona artemisiaan? Yataganissa on jokin yhteinen nimittäjä Diaghilevin kanssa, vaikka Diaghileviin on listatu "tarragon", ei artemisia.

Kuulostaapa ihanalta tuo Rose en Noir. 

Miller Harrisin tuoksut kiinnostavat muutenkin kovasti, olen testannut vasta yhtä ja se oli Lumière Dorée, josta tilasin näytteen jokin aika sitten Aromatilta. Se teki vaikutuksen ja herätti mielenkiinnon, oli todella hyvin tehty tuoksu. En ostaisi koko pullollista, mutta kotioloissa käytän mielihyvin näytteen loppuun.

Oli hauska lukea Fragrantican käyttäjien kommentteja tuoksusta, kun ekalta kommentoijalta oli päässyt spontaani "wow"-huokaus tätä haistaessa. Ja toden totta, minultakin pääsi jonkinlainen vau-henkäys tästä alkutuoksusta. Ja siis ihan ennen kuin olin tämän kommentin lukenut :) Tuoksu on ihan alussa siis aivan ihastuttava. Harvoin on tuoksulla näin osuva nimi, tämä tosiaan on kuin kultainen valonsäde. Appelsiini-appelsiininkukka ja jotain terävää kukkaa. Aah. Alkutuoksun jälkeen muuttuu paljon tylsemmäksi, sellaiseksi shampoo ja valkoiset kukat -tyyppiseksi.

Vierailija
12556/19314 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku hajuvesi sopii kaikille, niin sanoisin että CK One. Chypre.

Vierailija
12557/19314 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin testaamassa uuden Lancomen Idole Nectarin. Tuoksu on oikein hyvä. Kuin naisellisempi ja pehmeämpi versio alkuperäisestä Idolesta. Nämä uuden ajan gourmand-nuotit tuntuvat olevan kaukana perinteisistä. En haista ollenkaan popcornia. Korkeintaan aivan pieni häivähdys makeutta ja aavistus jotain samaa kuin Miss Dior Cheriessä.

Vierailija
12558/19314 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo muístoja mieleen ja oikeastaan ainut täydellisesti minulle sopiva tuoksu Salvador Dalin Sea and Sun. 

Kaikki muut haisee mun iholla aina ihan ällölle.

Vierailija
12559/19314 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin testaamassa uuden Lancomen Idole Nectarin. Tuoksu on oikein hyvä. Kuin naisellisempi ja pehmeämpi versio alkuperäisestä Idolesta. Nämä uuden ajan gourmand-nuotit tuntuvat olevan kaukana perinteisistä. En haista ollenkaan popcornia. Korkeintaan aivan pieni häivähdys makeutta ja aavistus jotain samaa kuin Miss Dior Cheriessä.

En nyt sanoisi, että nuo ovat mitään "uuden ajan" gourmand-nuotteja, kyllä kunnollisia gourmandeja tehdään koko ajan. Taitaa olla käynyt ennemminkin niin, että on haluttu kaupallisesti ratsastaa nykyisellä popcorn/gourmand -trendillä viitsimättä kuitenkaan panostaa kunnolla tuotekehitykseen. Tuo popcorn-nuotti on suurin syy, joka saa kiinnostumaan kyseisestä tuoksusta, erittäin harmillista, kun sitä ei havaitsekaan.

Vierailija
12560/19314 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää tietoutta hajuvesistä. https://www.tuoksut.com Löytyy laidasta laitaan, kannattaa katsella.

Naistenlehtiartikkeli aloittelijoille.