Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19314)
En vielä tiedä mihin tarttuisin. Ehkä You tai joku vanha Clean Reserve. Pitäisi löytää jotain uutta joka auttaisi edes vähän kestämään syksyn pimeyttä.
Vierailija kirjoitti:
Diorella, jostain syystä himoitsen sitä kun syksy tulee
Ai, minulle se on ollut täydellinen kevät- ja kesätuoksu (paitsi ihan kuumimmilla helteillä). Täytyy fiilistellä sitä nyt syksylläkin. Diorella on kyllä <3. N50
Vierailija kirjoitti:
Mihin tartutte kun ensimmäinen syyskylmyys selkeästi viilentää ilmat? Odotan sopivaa säätä jolloin Balenciaga Paris on parhaimmillaan, rakastan sitä syyskuussa
Odotan innolla ihania ruusuisen tummia ja vihreitä chyprejäni (mm. Paloma Picasso, Knowing, Teatro alla Scala, Chypre-Siam, Diaghilev, Mitsouko, Femme, Dior-Dior, Flora & Fauna) sekä kaikenlaisia lämpimän mausteisia ja itämaisia tuoksuja. Minulla on "talvinen" näytelaatikko odottamassa säiden viilenemistä. Olen päättänyt käytellä näytteet mahdollisimman loppuun ennen uusien tilaamista, ja siinä meneekin kivasti useampi kuukausi niistä nautiskellessa... N50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin keväällä sokkona Guccin Flora Gorgeous Gardenian ja siitä tuli samantien lempituoksuni.
Nyt on tullut Flora Gorgeous Jasmine, onko joku ehtinyt kokeilemaan?
Tänään kävin kokeilemassa kyseistä tuoksua. Aivan ihana raikas ja saippuainen tuoksu. Tämä on varmaa pakko hankkia joskus. Ostan harvoin tuoksuja itse. Olen Diorin forever ja ever käyttäjä. Jo toinen pullo menossa. Kaipaisin jotain erilaista ja uutta ja tuo Guccin tuoksu iski lujaa tähän kaipuuseen.
Kokeilin myös Aqua di goia ocean tuoksua ja sekin oli ihanan raikas, erilainen. Mutta kallistun kyllä enempi tuohon Gucciin.
Eilisen tuoksu Serge Lutens La Fille de Berlin. Ensimmäiset tunnit yritän vain unohtaa hajumyrskyn. Parfyymiversio on omaan makuuni valtava ja tilaa ottava, se tunkee lähelle. Voimakas ruusu, mutta ei mikään kiva mummolan ruusupuska vaan sellainen piikikäs ja betoninen. Se mikä tuoksussa ne piikit tekee, sen kun tietäisin. Jotain mausteista, hieman ylikypsää hedelmää. Alkuvaikeuksien jälkeen rakastan tuoksua, kun se on rauhoittunut. Patsulia ja lisää mausteisuutta ja tummuutta nousee ruusun rinnalle.
Erehdyin lukemaan tuoksun taustatarinaa, en suosittele kenellekään. On tarinoita, joita ei haluaisi sekoittaa tuoksuharrastukseen. Ehkä se metallinen mauste siellä taustalla on veri.. äh, minä unohdan sen ja nautin tuoksusta. Olen varma, että kun säät kylmenevät tämä vain paranee. Moni pitää tätä varmaan aika tavanomaisena, eli mistään tajunnanräjäyttävästä kokemuksesta ei ole kyse. Tämä ei ole liian pelottava tai omituinen ollenkaan. Kaunis ja persoonallinen.
Vierailija kirjoitti:
Se iänikuinen kissanpissa. Niin varmaan joo.
Kuinka moni oikeasti tietää mille kissanpissa haisee? Siis sellainen kunnon tuore pissa, ei mikään huonosti siivotussa asunnossa leijuva katku.
Jokainen joka on haistellut leikkaamattoman, sisällä elävän kollikissan pissanhajua tietää ettei mikään parfyymi haise samalle. Nenäkarvani eivät ole vielä käpristyneet kippuraksi ja kuolleet yhdestäkään hajuvedestä. Ei ole kissanpissan voittanutta katkua tullut edes Zoologistin testereistä vastaan. Mitä kokeilisin? Nämä perusklassikot eivät ole sellaisia, mm. Mitsouko löytyy kaapista ja on yksi lemppareista. Ostaisin heti kissan jonka pissa haisisi sille :)
Sori hieman ohis, mutta kissaihmisenä en voinut vastustaa. Ps. kissani tykkäävät haistella hajuvesiäni.
Ehdottaisin muuten vinkkilistaa "suurista ja pelottavista" tuoksuista, sellaisista just mitä täällä on muutamia ollutkin! Hieman jännitystä elämään.
Mitkä on hyviä Paco Rabannen hajuvesiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jännittää. Että millainen versio Opiumista tuutataan markkinoille tänä syksynä. Minä kun haluaisin vain takaisin sen originaalin kaikessa jumalaisuudessaan.
Siitä tulee minulle mieleen 80-luvun alku. Täti oli saanut jostain tuliaisiksi ja käytti sitä aina. Oli kyllä ihana ja mieleen jäävä tuoksu.
80-luvun loppu taas tuoksuu minusta Cacharelin Louloulta. Kävin Pariisissa ja siellä tavaratalo olivat täynnä sitä taivaansinistä ja 20-luvun tyylin mukaan laitetun mallin kuvia. Ostin sen kulmikkaan pullon, jossa oli punainen korkki, ja käytin niihin aikoihin. Laitoin pitkästä aikaa muutama päivä sitten ja tuli nuoruus äkkiä mieleen.
Rakastin tuota LouLouta lukioaikoina! Nyt kun kesällä haistelin laivalla sitä niin ei edes etäisesti tuoksunut siltä miltä silloin. Ei mitään tunnistettavaa ollut siinä rumassa sinisessä muovipullossa 😔
LouLou on kyllä todella muuttunut. Äidilläni oli sitä 90-luvun alussa. Muistan tuoksun olleen pehmeä ja hieman makea, kuin yhdistelmä puuteria, vaniljaa, tonkapapua ja suitsuketta. Pidin siitä kovasti, vaikka olin vasta alaluokilla koulussa. Kun olin jo parikymppinen, ostin pullollisen ulkomaanmatkalta, ja petyin. Puuterisuus ja pehmeys oli tiessään, ja tilalla oli jokin pistävä ja keinotekoisen tuoksuinen ainesosa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle loppuelämän tuoksu kyllä saattaisi olla Muglerin Angelin klassikkoversio. Muistan, kuinka pikkutyttönä ysärillä näin pullon tavaratalon kosmetiikkaosaston esittelyständillä, ja se oli mielestäni kaunein hajuvesipullo jonka olin nähnyt. Se oli kuin joulukoriste. :D
Kun myöhemmin pääsin haistamaan tuoksua, se oli minusta ihan erilainen kuin mikään muu hajuvesi. Se oli jotenkin satumainen, ei tästä maailmasta. Kuvittelin Tuhkimon tuoksuvan samalta kun hän lähtee tanssiaisiin.
Kun olin noin 12 v. kummitätini oli ostanut Angelia laivalta, ja sain suihkaista ranteeseen. Muistan, kuinka nuuhkin kättäni koko automatkan kotiin, ja vielä seuraavana aamuna tuoksusta oli jäljellä pehmeän makea häivähdys (juuri tämä jälkituoksu on minusta Angelissa ihanin).
Parikymppisenä suihkin Angelia aina silloin tällöin kun sitä tuli eteen, ja jonkun testerinkin omistin jossain vaiheessa, mutta en raaskinut ostaa itselle. Vasta n. 30-vuotiaana hankin täytettävän 30ml tähtipullon.
Angel on erityisten tilaisuuksien tuoksu, ja käytän sitä pääsääntöisesti talvisin ja harvemmin arkisin. Liitän sen erityisen voimakkaasti loppuvuoteen. Minulla on synttärit marraskuun lopussa, ja meidän perheessä siitä on aina alkanut juhlakausi, jolloin Angel on tärkeä osa asuani.
Vuosien varrella moni on haukkunut Angelin milloin päänsärkytuoksuksi, milloin synteettikseksi hirviöksi, ja milloin lutkatuoksuksi. Mutta minun kemiallani se vain jotenkin toimii. Angel muuttuu ihollani pehmeän myskiseksi ja vaniljaiseksi taustallaan hedelmäinen vivahde. Olen saanut siitä paljon kehuja. On kuitenkin tärkeää, että sitä laittaa vain pienen pisaran.
Uskon, että rakkautemme kantaa jatkossakin. Angelissa on niin paljon sulateltavaa, etten varmasti kyllästy siihen.
Jos on käynyt asuntoesittelyissä Helsingin keskusta-alueella niin on haistanut Angelin aika monessa kämpässä, ja siitä tietää että kämpässä on äskettäin tehty turkiskuoriaismyrkytys :) Nimittäin siinä myrkyn jälkikatkussa ja Angelissa on paljon samaa. Ilmeisesti se Minä en pääse siitä ällöstä mielleyhtymästä vaan ylitse, ja lisäksi kävin joskus aikoinani pienessä vaateputiikissa Helsingissä missä kaikki vaatteet tuntui haisevan siltä, mietin että onko siellä tehty se myrkytys, kunnes tajusin että se voimakas haju lähti myyjästä, oli pakko kysyä että "Mitä ihanaa tuoksua sulla on?" mukamas ihastuneena, niin tämä selitti silmät loistaen että Angel, jota oli kuulemma käyttänyt vuosikaudet :D
Saattaa olla se patsuli siinä joka tekee kyseisen myrkyn hajun. Sen sijaan pidän vastaavasta Chopardin Wishistä jossa on lähinnä Angelin gourmand-osuutta vaniljalla, suklaalla ja hieman lisätty mansikkaakin, ja sen tuoksun lievä patsuli on häivytetty kivasti toffeen tuoksuun.
Toisaalta nythän Muglerin tuoksut eli Angelit ja Alienit meni L'Oréalille nekin, eivät ole enää ClarinsGroupia, varmaan joku edesmenneen herra Muglerin sukulainen myi äkkiä oikeudet pois rahan himossaan ja L'Oréal on aina ensimmäisenä tarjoamassa nopeita diilejä, joten varmasti tulossa muutoksia näihin tuoksuihin ja menevät vielä huonompaan suuntaan, kuten L'Oréalin kosketuksessa yleensä käy.
Angel on kyllä todella suosittu tuoksu ja miellyttää monia. Itselleni se on varmaankin hirvein tuoksu mitä löytyy enkä edes ole kovin kranttu tuoksujen suhteen.
Mulla on sama. En voi sietää Angelia, jokin siinä tökkii ja pahasti.
Angel on oman kokemukseni mukaan sellainen, että siinä vaikuttaa harvinaisen voimakkaasti käyttäjän kemia (ihon pH tai mikälie). Toisilla se muuttuu epämiellyttäväksi ja pistävän hajuiseksi, kun taas toisilla lopputulos on pehmeän miellyttävä.
Olen tavannut useamman sellaisen henkilön, joka on kehunut tuoksua jonkun toisen yllä tietämättä että se on Angel, ja nimen kuultuaan eivät ole olleet uskoa asiaa, koska oma kokemus on niin erilainen.
Käyttäisitkö vain yhtä otinta, jos toinen olisi kalapiirakka? Tai suolaiselle piirakalle ja juustokakulle?
Joka lajille oma otin.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäisitkö vain yhtä otinta, jos toinen olisi kalapiirakka? Tai suolaiselle piirakalle ja juustokakulle?
Joka lajille oma otin.
Ja tämä on ihan väärässä ketjussa.
Notinolta löytyi tämmöiset kuin "Discovery Box", monta erilaista settiä joissa 5 x näyte yht. 6e.
Tilasin
-Best of Guerlain (no eivät ole kyllä "best" mutta kaikki sellaisia joita mulla ei ole)
-Best of Loewe
-Introduction to niche perfumes
-Floral scents for women I.
-Light fragrances for women
Tuossa tulee 25 näytettä, hinta 30e.
Vierailija kirjoitti:
Notinolta löytyi tämmöiset kuin "Discovery Box", monta erilaista settiä joissa 5 x näyte yht. 6e.
Tilasin
-Best of Guerlain (no eivät ole kyllä "best" mutta kaikki sellaisia joita mulla ei ole)
-Best of Loewe
-Introduction to niche perfumes
-Floral scents for women I.
-Light fragrances for women
Tuossa tulee 25 näytettä, hinta 30e.
Joo, minäkin huomasin nämä uudet näytekokoelmat. En vielä tilannut, mutta katselin niitä kyllä sillä silmällä. Mieluimmin kuitenkin valikoisin yksi kerrallaan, mutta näytevalikoima (se yksittäisten tuoksujen) ei ole kovin hyvä tällä hetkellä. Tai lähinnä näyttää ne samat olevan siellä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle loppuelämän tuoksu kyllä saattaisi olla Muglerin Angelin klassikkoversio. Muistan, kuinka pikkutyttönä ysärillä näin pullon tavaratalon kosmetiikkaosaston esittelyständillä, ja se oli mielestäni kaunein hajuvesipullo jonka olin nähnyt. Se oli kuin joulukoriste. :D
Kun myöhemmin pääsin haistamaan tuoksua, se oli minusta ihan erilainen kuin mikään muu hajuvesi. Se oli jotenkin satumainen, ei tästä maailmasta. Kuvittelin Tuhkimon tuoksuvan samalta kun hän lähtee tanssiaisiin.
Kun olin noin 12 v. kummitätini oli ostanut Angelia laivalta, ja sain suihkaista ranteeseen. Muistan, kuinka nuuhkin kättäni koko automatkan kotiin, ja vielä seuraavana aamuna tuoksusta oli jäljellä pehmeän makea häivähdys (juuri tämä jälkituoksu on minusta Angelissa ihanin).
Parikymppisenä suihkin Angelia aina silloin tällöin kun sitä tuli eteen, ja jonkun testerinkin omistin jossain vaiheessa, mutta en raaskinut ostaa itselle. Vasta n. 30-vuotiaana hankin täytettävän 30ml tähtipullon.
Angel on erityisten tilaisuuksien tuoksu, ja käytän sitä pääsääntöisesti talvisin ja harvemmin arkisin. Liitän sen erityisen voimakkaasti loppuvuoteen. Minulla on synttärit marraskuun lopussa, ja meidän perheessä siitä on aina alkanut juhlakausi, jolloin Angel on tärkeä osa asuani.
Vuosien varrella moni on haukkunut Angelin milloin päänsärkytuoksuksi, milloin synteettikseksi hirviöksi, ja milloin lutkatuoksuksi. Mutta minun kemiallani se vain jotenkin toimii. Angel muuttuu ihollani pehmeän myskiseksi ja vaniljaiseksi taustallaan hedelmäinen vivahde. Olen saanut siitä paljon kehuja. On kuitenkin tärkeää, että sitä laittaa vain pienen pisaran.
Uskon, että rakkautemme kantaa jatkossakin. Angelissa on niin paljon sulateltavaa, etten varmasti kyllästy siihen.
Jos on käynyt asuntoesittelyissä Helsingin keskusta-alueella niin on haistanut Angelin aika monessa kämpässä, ja siitä tietää että kämpässä on äskettäin tehty turkiskuoriaismyrkytys :) Nimittäin siinä myrkyn jälkikatkussa ja Angelissa on paljon samaa. Ilmeisesti se Minä en pääse siitä ällöstä mielleyhtymästä vaan ylitse, ja lisäksi kävin joskus aikoinani pienessä vaateputiikissa Helsingissä missä kaikki vaatteet tuntui haisevan siltä, mietin että onko siellä tehty se myrkytys, kunnes tajusin että se voimakas haju lähti myyjästä, oli pakko kysyä että "Mitä ihanaa tuoksua sulla on?" mukamas ihastuneena, niin tämä selitti silmät loistaen että Angel, jota oli kuulemma käyttänyt vuosikaudet :D
Saattaa olla se patsuli siinä joka tekee kyseisen myrkyn hajun. Sen sijaan pidän vastaavasta Chopardin Wishistä jossa on lähinnä Angelin gourmand-osuutta vaniljalla, suklaalla ja hieman lisätty mansikkaakin, ja sen tuoksun lievä patsuli on häivytetty kivasti toffeen tuoksuun.
Toisaalta nythän Muglerin tuoksut eli Angelit ja Alienit meni L'Oréalille nekin, eivät ole enää ClarinsGroupia, varmaan joku edesmenneen herra Muglerin sukulainen myi äkkiä oikeudet pois rahan himossaan ja L'Oréal on aina ensimmäisenä tarjoamassa nopeita diilejä, joten varmasti tulossa muutoksia näihin tuoksuihin ja menevät vielä huonompaan suuntaan, kuten L'Oréalin kosketuksessa yleensä käy.
Angel on kyllä todella suosittu tuoksu ja miellyttää monia. Itselleni se on varmaankin hirvein tuoksu mitä löytyy enkä edes ole kovin kranttu tuoksujen suhteen.
Mulla on sama. En voi sietää Angelia, jokin siinä tökkii ja pahasti.
Angel on oman kokemukseni mukaan sellainen, että siinä vaikuttaa harvinaisen voimakkaasti käyttäjän kemia (ihon pH tai mikälie). Toisilla se muuttuu epämiellyttäväksi ja pistävän hajuiseksi, kun taas toisilla lopputulos on pehmeän miellyttävä.
Olen tavannut useamman sellaisen henkilön, joka on kehunut tuoksua jonkun toisen yllä tietämättä että se on Angel, ja nimen kuultuaan eivät ole olleet uskoa asiaa, koska oma kokemus on niin erilainen.
Tuo Angel vaan on maailmalla hyvin suosittu hajuvesi ja Suomessa aika kammottu. Onkohan juuri näillä nurkilla tosiaan paljon sellaista kehonkemiaa, että Angel ei sovi? Ei käy minullekaan, ei yhtään. Outo juttu.
Angel on kai joskus ollut Kaarina K:n lemppari. Kyllä, yhdistän turkiskuoriaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lancome Tresor. Ensimmäistä kertaa kävin tuoksuttamassa vasta nyt. Tuoksu on aivan ihana. Nyt pähkäilen ostanko vaiko en. Tuoksu on juuri sellainen perinteinen hajuvesi jota olen kaivannut pitkään. Tai ehkä vain kaipaan tuoksumuistoja 90-luvulta.
Olen jo pitkään halunnut persikkaisen tuoksun, ja Tresor on ollut monella persikkaisten tuoksujen listalla. Siellä missä asun ei ole ollut testeriä saatavilla. Minulla on erittäin hatarat muistikuvat tuoksusta.
Sanoisitko tuoksun olevan persikkainen?
Minulla on persikkakausi meneillään tuoksuissa. Tilasin sokkona Bossin The Scent for her ja toivotaan, että on persikkainen.
Aikoinaan kun Tresor tuli kauppoihin 90-luvulla ostin pullon vaikka rahattomana teininä ei olisi ollut varaa. En vain voinut vastustaa sitä enkelimäistä tuoksua. Minusta persikka oli siinä ylimpänä nuottina koko tuoksun keston eli todella persikkainen. Nykyisestä formulaatiosta en tiedä.
Mun nenässä tuo tuoksuu mustaherukalle, vaikkei sitä siinä olekaan. Ihana tuoksu, mutta Bossin tapaan kesto saisi olla parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se iänikuinen kissanpissa. Niin varmaan joo.
Kuinka moni oikeasti tietää mille kissanpissa haisee? Siis sellainen kunnon tuore pissa, ei mikään huonosti siivotussa asunnossa leijuva katku.
Jokainen joka on haistellut leikkaamattoman, sisällä elävän kollikissan pissanhajua tietää ettei mikään parfyymi haise samalle. Nenäkarvani eivät ole vielä käpristyneet kippuraksi ja kuolleet yhdestäkään hajuvedestä. Ei ole kissanpissan voittanutta katkua tullut edes Zoologistin testereistä vastaan. Mitä kokeilisin? Nämä perusklassikot eivät ole sellaisia, mm. Mitsouko löytyy kaapista ja on yksi lemppareista. Ostaisin heti kissan jonka pissa haisisi sille :)
Sori hieman ohis, mutta kissaihmisenä en voinut vastustaa. Ps. kissani tykkäävät haistella hajuvesiäni.
Ehdottaisin muuten vinkkilistaa "suurista ja pelottavista" tuoksuista, sellaisista just mitä täällä on muutamia ollutkin! Hieman jännitystä elämään.
Sulle Mitsouko-fanina joka varmaan tuntee Guerlainin tuoksut, niin onko Mahora tuttu? Se on kyllä niin suuri että yksi suihkaus täyttää koko huoneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jännittää. Että millainen versio Opiumista tuutataan markkinoille tänä syksynä. Minä kun haluaisin vain takaisin sen originaalin kaikessa jumalaisuudessaan.
Siitä tulee minulle mieleen 80-luvun alku. Täti oli saanut jostain tuliaisiksi ja käytti sitä aina. Oli kyllä ihana ja mieleen jäävä tuoksu.
80-luvun loppu taas tuoksuu minusta Cacharelin Louloulta. Kävin Pariisissa ja siellä tavaratalo olivat täynnä sitä taivaansinistä ja 20-luvun tyylin mukaan laitetun mallin kuvia. Ostin sen kulmikkaan pullon, jossa oli punainen korkki, ja käytin niihin aikoihin. Laitoin pitkästä aikaa muutama päivä sitten ja tuli nuoruus äkkiä mieleen.
Rakastin tuota LouLouta lukioaikoina! Nyt kun kesällä haistelin laivalla sitä niin ei edes etäisesti tuoksunut siltä miltä silloin. Ei mitään tunnistettavaa ollut siinä rumassa sinisessä muovipullossa 😔
LouLou on kyllä todella muuttunut. Äidilläni oli sitä 90-luvun alussa. Muistan tuoksun olleen pehmeä ja hieman makea, kuin yhdistelmä puuteria, vaniljaa, tonkapapua ja suitsuketta. Pidin siitä kovasti, vaikka olin vasta alaluokilla koulussa. Kun olin jo parikymppinen, ostin pullollisen ulkomaanmatkalta, ja petyin. Puuterisuus ja pehmeys oli tiessään, ja tilalla oli jokin pistävä ja keinotekoisen tuoksuinen ainesosa.
Mun mielestä se oli pistävä ja keinotekoinen jo ysärillä, yhden pullon käytin, samoin Eden. En käyttäisi enää kumpaakaan. Scarlettin ostaisin jos löytyisi mutta lopetettuna sitä ei saa kuin tähtitieteellisillä hinnoilla jos sittenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se huono. Ostin sokon ja petyin pahasti. Nuottien perusteella olisi pitänyt olla kiva, mutta haisee halvalle.
Vintagea en tunne.
Syksyboksissa on 72 vuodenaikaan sopivaa näytettä. :) Siihen tarttuminen lienee ajankohtaista ensi viikolla, mikäli sääennusteeseen on luottamista.