Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19313)

Vierailija
12381/19313 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys: Minkä tuoksun överiä hehkutusta et ymmärrä lainkaan? Sellaista mikä näkyy mielestäsi "joka paikassa" ja on ollut sellainen tuoksu monilla että "pakko saada". Nyt tarkoitan sellaista mitä esimerkiksi kaveripiirisi käyttää, kollegat käyttää, mutta ei iske ollenkaan juuri sinuun. Lisäksi saatat huomata että jotkut julkkikset käyttää, eli niitä pulloja näkyy heidän asuntoesittelyissä, realityohjelmissa osallistujien pukeutumishuoneessa ym ym. tai että tuoksua mainostetaan vähän joka paikassa eli sitä ikäänkuin "tuputetaan" joka tuutista, mahdollisesti mainoksin.

Minulle tällainen on Chanelin Coco Mademoiselle.

Itselläni se haisee suoraan sanottuna homeisille vadelmille, rikkaruohokompostille ja kosteille koivun halkopuille ja haistan samoja nootteja myös monilla muilla jotka sitä käyttää tai ovat käyttäneet, mielestäni heidän vaatteensa haisseet homeelle tuoksun takia. Itse asiassa kellään tutullani ei ole tainnut olla sitä muutamaan vuoteen, koska ovat löytäneet muuta tilalle, mutta ulkomaisten sisustuslehtien kylppäri- tai pukeutumishuonekuvissa Coco Mademoiselle pulloja näkee hyvin usein.

Tuntuu siltä että kaikilla on pullo sitä. Onko se sitten varsinaisen tuoksun takia, merkin statuksen ja logon takia, vai siksi koska se pullo on tyylipuhdas ja sopii sisustukseen roosanvärisine sisältöineen, eli kun sisältö ei keltainen kuten esimerkiksi Chanel 5 tai vihreä kuten Chanel 19, sillä noita kahta näkyi paljon sisustuslehdissä aiemmin.

Juicy Couturen

Viva La Juicy :n hehkutusta en tajua. Sitä tubettajatkin kehuvat ja pullo näkyy (ainakin nuorempien) puolihuolimattomissa yöpöytäkuvissa jne. Minusta tuo haisee aivan vatsahapoille.

Lancome La Vie Est Bellen

La Vie Est Belle Soleil Cristal. Sen piti olla niin ihana ja raikas kookosta sisältävä kesätuoksu. Saattaa se kookosta sisältää, mutta raikas se ei ole. Yhtä ällöttävän makea se on kuin se alkuperäinenkin. Jäi minulta kaupan hyllyyn.

Paljon parempi tuo on kuin alkuperäinen. Jos jotain tuosta La Vie Est Belle -sarjasta pitäisi käyttää, niin tuota mainitsemaasi, kokeilin ja kookos tuoksui ihollani.

Vierailija
12382/19313 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys: Minkä tuoksun överiä hehkutusta et ymmärrä lainkaan? Sellaista mikä näkyy mielestäsi "joka paikassa" ja on ollut sellainen tuoksu monilla että "pakko saada". Nyt tarkoitan sellaista mitä esimerkiksi kaveripiirisi käyttää, kollegat käyttää, mutta ei iske ollenkaan juuri sinuun. Lisäksi saatat huomata että jotkut julkkikset käyttää, eli niitä pulloja näkyy heidän asuntoesittelyissä, realityohjelmissa osallistujien pukeutumishuoneessa ym ym. tai että tuoksua mainostetaan vähän joka paikassa eli sitä ikäänkuin "tuputetaan" joka tuutista, mahdollisesti mainoksin.

Itselläni se haisee suoraan sanottuna homeisille vadelmille, rikkaruohokompostille ja kosteille koivun halkopuille ja haistan samoja nootteja myös monilla muilla jotka sitä käyttää tai ovat käyttäneet, mielestäni heidän vaatteensa haisseet homeelle tuoksun takia. Itse asiassa kellään tutullani ei ole tainnut olla sitä muutamaan vuoteen, koska ovat löytäneet muuta tilalle, mutta ulkomaisten sisustuslehtien kylppäri- tai pukeutumishuonekuvissa Coco Mademoiselle pulloja näkee hyvin usein.

Tuntuu siltä että kaikilla on pullo sitä. Onko se sitten varsinaisen tuoksun takia, merkin statuksen ja logon takia, vai siksi koska se pullo on tyylipuhdas ja sopii sisustukseen roosanvärisine sisältöineen, eli kun sisältö ei keltainen kuten esimerkiksi Chanel 5 tai vihreä kuten Chanel 19, sillä noita kahta näkyi paljon sisustuslehdissä aiemmin.

Juicy Couturen

Viva La Juicy :n hehkutusta en tajua. Sitä tubettajatkin kehuvat ja pullo näkyy (ainakin nuorempien) puolihuolimattomissa yöpöytäkuvissa jne. Minusta tuo haisee aivan vatsahapoille.

La Vie Est Belle Soleil Cristal. Sen piti olla niin ihana ja raikas kookosta sisältävä kesätuoksu. Saattaa se kookosta sisältää, mutta raikas se ei ole. Yhtä ällöttävän makea se on kuin se alkuperäinenkin. Jäi minulta kaupan hyllyyn.

Paljon parempi tuo on kuin alkuperäinen. Jos jotain tuosta La Vie Est Belle -sarjasta pitäisi käyttää, niin tuota mainitsemaasi, kokeilin ja kookos tuoksui ihollani.

Dolce & Gabbanan Dolce Garden on paljon parempi kookosta sisältävä kesätuoksu. Se on makea mutta ei ällömakea kuten LVEB Soleil Cristal.

Mutta makuasioitahan nämä. Yks tykkää yhdestä ja toinen toisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12383/19313 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nootti

1.

hallituksen kirjallinen tiedonanto toisen valtion hallitukselle.

Jyrkkäsanainen vastalausenootti.

Laajemmin

moite, huomautus.

Metsänomistajilta lähti nootti ministeriöön.

2.

(ala)viite, huomautus.

Varustaa teos nooteilla.

Voi olla näppihäiriö, voi olla puhelimien raivostuttava ominaisuus eli ennakoiva tekstinsyöttö, minkä kanssa ainakin minä taistelen päivittäin. Ei kannata asiasta pelihousujaan repiä.

Eri

Veikkaan huonoa kielitajua. Jo edellisellä sivulla kirjoitti nooteista, toistuvana ei ole näppäilyvirhe.

Ennakoivaa tekstinsyöttöä ei kannata käyttää, siitä ei juuri hyötyä ole.

Ei siltikään kannata repiä pelihousuja. Jos kyseessä olisi yhdyssanavirheet, niin se olisikin sitten toinen juttu...

Vierailija
12384/19313 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä Ariana Grande Cloudin suosiota. Mutta toisin kuin Angelin, jonka tilasin köyhänä opiskelijana täysin ennalta haistamatta vain suosion perusteella, laitoin tämän heti eteenpäin enkä optimistisesti ajatellut että "kyllä mä opin vielä tästä pitämään ajan kanssa". Eli vika mun nenässä eikä supersuositussa hajuvedessä. Tuon Cloudin tunnistin heti siksi hajuksi joka oli leijaillut kuukausikaupalla meikkikaupan ilmassa. Nyt vikan kerran kun kävin siellä juuri ennen äitienpäivää, kaikki hajuvedet ja testerit oli poistettu hyllyiltä. Mistäköhän syystä!? Myyjä ei suostunut sanomaan mitään, kun kysyin miksi. Tosi outoa, koska äitienpäivä ja joulu on just ne myyntihuiput.

Vierailija
12385/19313 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää. Tilasin Riccin Lunan, 50ml. Minulla on aiemmin ollut 30ml. Pullossa oli vika, se ei ollut sellainen kauniin kirkkaan sininen mikä sen kuuluisi olla. Väri oli pääasiassa hailakka sininen, jonka läpi näkyi neste, tehden kokonaisuudesta sellaisen vihertävän ruskean. Yhdessä kohtaa pulloa oli sellainen tummempi sininen iso läiskä. Tuoksukin oli outo. Palautin pullon (jonka Posti kuitenkin hukkasi, onneksi oli selvä että olin palautuksen lähettänyt), ja vihdoin sain uuden pullon tilalle. Tässä uudessakin pullossa (molemmat tuli suljetuissa muoveissa) on ihan sama vika. Tuoksu sentään oli kunnossa tässä pullossa. Pullo vaan on ihana, tai olisi jos se olisi oikea sininen. En vaan tiedä voiko samaa valitusta laittaa menemään uudestaan. Varsinkin kun tuoksu on kunnossa.

Oletko varma ettet ole sekoittanut kaksi tuoksua ja tilannut väärän:

Tämän sait:

https://www.fragrantica.com/perfume/Nina-Ricci/Luna-39376.html

Vaikka tätä tarkoitit tilata:

https://www.fragrantica.com/perfume/Nina-Ricci/Les-Sorbets-de-Luna-5357…

Vierailija
12386/19313 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juicy Couturen

Dolce & Gabbanan Dolce Garden on paljon parempi kookosta sisältävä kesätuoksu. Se on makea mutta ei ällömakea kuten LVEB Soleil Cristal.

Dolce Garden on ihana. LVEB Soleil Cristal on kitkerä kookostuoksu.

Vierailija
12387/19313 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitan aikuisopinnot tänä syksynä ja ostin itselleni Poison Girlin "opiskelutuoksuksi" ja palkinnoksi siitä, että sain opiskelupaikan. Hypistelen sitä täällä kotona, mutta korkkaan sen sitten ekana päivänä.🙂

Olen monesti käynyt sitä nuuhkimassa ja puntaroin Mon Guerlainin ja Poison Girlin välillä, ja nyt Poison Girl tuntui "omemmalta" tähän syksyyn.

Minusta on ihana hommata tuoksu jotain elämän käännekohtaa tai uutta juttua varten. Aikanaan olen hankkinut myös uuden tuoksun, kun ostin ensimmäisen oman yksiöni ja muutin sinne. Ja kun olen saanut työpaikan. Ja -ah- kun erosin ja muutin omiin oloihini! Joskus nuorempana lomillekin olen hankkinut jonkin tuoksun.

Niistä tulee ihania tuoksumuistoja jälkeenpäin. Pääsee jopa siihen tunteeseen kiinni, mikä silloin oli! Usein niihin sisältyy tulevaisuudenuskoa, voimaa, "pystyn mihin vaan" -fiilistä ja ylipäätään hyviä muistoja.

Millaisia tietoisia valintoja te olette tehneet tällaisien elämävaihe-tuoksujen suhteen?

Vierailija
12388/19313 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitan aikuisopinnot tänä syksynä ja ostin itselleni Poison Girlin "opiskelutuoksuksi" ja palkinnoksi siitä, että sain opiskelupaikan. Hypistelen sitä täällä kotona, mutta korkkaan sen sitten ekana päivänä.🙂

Olen monesti käynyt sitä nuuhkimassa ja puntaroin Mon Guerlainin ja Poison Girlin välillä, ja nyt Poison Girl tuntui "omemmalta" tähän syksyyn.

Minusta on ihana hommata tuoksu jotain elämän käännekohtaa tai uutta juttua varten. Aikanaan olen hankkinut myös uuden tuoksun, kun ostin ensimmäisen oman yksiöni ja muutin sinne. Ja kun olen saanut työpaikan. Ja -ah- kun erosin ja muutin omiin oloihini! Joskus nuorempana lomillekin olen hankkinut jonkin tuoksun.

Niistä tulee ihania tuoksumuistoja jälkeenpäin. Pääsee jopa siihen tunteeseen kiinni, mikä silloin oli! Usein niihin sisältyy tulevaisuudenuskoa, voimaa, "pystyn mihin vaan" -fiilistä ja ylipäätään hyviä muistoja.

Millaisia tietoisia valintoja te olette tehneet tällaisien elämävaihe-tuoksujen suhteen?

Mun elämässäni on ollut oikeastaan vain kaksi tuoksua, jotka kiinnittyvät hyvin voimakkaasti tiettyyyn käännekohtaan. Ensimmäinen on Cacharelin Noa, joka vie vuoteen 1999 ja muuttoon toiseen, silloin vieraaseen kaupunkiin. Käytän sitä edelleen satunnaisesti.

Toinen, Muglerin Angel Edp kuuluu vuoteen 2005, jolloin toteutui sekä avioero että nykyisen puolison löytäminen. Sitä en ole käyttänyt sittemmin, joten en tiedä, toisiko se takaisin hyvät vai huonot muistot.

Molempiin ajankohtiin liittyy myös yksi kappale, nekin toimivat aikakoneiden tavoin. :)

Vierailija
12389/19313 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin aikoinaan niin kovin Givenchyn Organza Indecence -tuoksusta ja käytin sitä monta pulloa. Nyt sitä ei näytä enää saavan mistään :(

Vierailija
12390/19313 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juicy Couturen

Dolce Garden on ihana. LVEB Soleil Cristal on kitkerä kookostuoksu.

Mun iholla toimi tuo jälkimmäinen, mutta tuoksuthan on erilaisia eri ihmisten iholla.

Vierailija
12391/19313 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Escada especially, tykkään; tämä vastaus alkuperäiseen kysymykseen. Olen keski-ikäinen, raikas tuoksu, mutteu mikään teinijuttu.

Vierailija
12392/19313 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi loppuelämän tuoksu olisi Jicky. En välttämättä osaa perustella tätä mitenkään järkevästi. Jotenkin vaan rakastan tätä tuoksua niin paljon, että siitä luopuminen olisi ihan kamalaa.

En ole tietoisesti ostanut tuoksuja tärkeitä tapahtumia/elämänvaiheita varten, mutta hieno idea! Tuoksuista tulee kyllä aina vahvasti mieleen se aika, jolloin ne olivat ahkerimmin käytössä. Olen aloittamassa uudet opinnot nyt syksyllä, ehkä voisikin tarkoituksella ottaa jonkun uuden tuoksun tähän. Mikähän olisi hyvä sellainen itsevarmuus-omanjutunlöytämis-tuoksu... Sellaisena haluaisin muistella tätä aikaa myöhemmin :)

Vierailija
12393/19313 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkäsin aikoinaan niin kovin Givenchyn Organza Indecence -tuoksusta ja käytin sitä monta pulloa. Nyt sitä ei näytä enää saavan mistään :(

Sama täällä, ihana kanelipullatuoksu. Sitten löysin Dior Addictin sen tilalle.

Vierailija
12394/19313 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, ihana kanelipullatuoksu. Sitten löysin Dior Addictin sen tilalle.

Onko se saman tapainen?

Vierailija
12395/19313 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennen

Vierailija
12396/19313 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa kun monet tuoksut katoaa markkinoilta vuoden jälkeen, ja kun ei tiedä mitä pitäisi hamstrata ennenkuin tulee tieto että lopetettu : /

Vierailija
12397/19313 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa kun monet tuoksut katoaa markkinoilta vuoden jälkeen, ja kun ei tiedä mitä pitäisi hamstrata ennenkuin tulee tieto että lopetettu : /

Tämä on sitä nykyaikaa. On ilmeisesti kannattavampaa tehdä vuosittain tai parin vuoden välein uusi "suuri tuoksu" ja lakkauttaa sitten vanhemmasta päästä tai ne ei-myydyimmät. Vaihtoehtoisesti otetaan joku hyvin myynyt "suuri tuoksu" ja tehdään siitä vuosittain yksi tai jopa useampi versio ja lypsetään näin hyvin tuottavasta parfyymistä kaikki rahat irti mitä vain saadaan.

Ihan varmasti se parfyymin luomisprosessikin lähtee markkinatutkimuksesta ja siitä mikä on hetken kuluttua in: mitkä tuoksunuotit ja -tyylit myyvät parhaiten.

Eikä siitä, että lähdettäisiin tekemään erinomainen parfyymi, jotain uutta ja upeaa, jotain mikä kestäisi vuosikymmeniä ja josta muodostuisi klassikko. Poikkeuksena kenties nichetuoksut ja muutama brandi. Ja tästä syystä vintagetuoksut ja klassikot ovat jotain mitä kannattaa arvostaa vaikka ei itse haluaisikaan tuoksua "turkkimummolta" tai "sodan jälkeiseltä kukkakimpulta" tai "70-luvun pariisilaistädiltä".

Bonuskysymys: mitkä ovat nuo 3 esimerkkiklassikkoa? :)

Vierailija
12398/19313 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fragrantican mukaan Pradalta on tulossa pitkästä aikaa uusi tuoksu: Prada Paradoxe. Olen hieman pettynyt kuvaukseen, jonka mukaan sen hallitsevin nuotti on appelsiininkukka ja kyse on kukkaistuoksusta. Toisaalta pohjalta nousee puu-myskituoksu, joka herättää hieman toivoa ettei tämä ole liian kukkainen. Pradan kaikissa tuoksuissa on mielestäni erinomainen pohjatuoksu, juuri se mikä jää muutaman tunnin jälkeen iholle kaiken alkukohun jälkeen. Ehkä se löytyy tästäkin.

Pullo vaikuttaa todella erilaiselta!

Mitä mieltä olette?

https://www.fragrantica.com/news/New-Prada-Pillar-for-Women-Prada-Parad…

Vierailija
12399/19313 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

turkkimummolta" tai "sodan jälkeiseltä kukkakimpulta" tai "70-luvun pariisilaistädiltä".

Bonuskysymys: mitkä ovat nuo 3 esimerkkiklassikkoa? :)

--> olisko sodanjälkeinen kukkakimppu chanel5

Vierailija
12400/19313 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fragrantican mukaan Pradalta on tulossa pitkästä aikaa uusi tuoksu: Prada Paradoxe. Olen hieman pettynyt kuvaukseen, jonka mukaan sen hallitsevin nuotti on appelsiininkukka ja kyse on kukkaistuoksusta. Toisaalta pohjalta nousee puu-myskituoksu, joka herättää hieman toivoa ettei tämä ole liian kukkainen. Pradan kaikissa tuoksuissa on mielestäni erinomainen pohjatuoksu, juuri se mikä jää muutaman tunnin jälkeen iholle kaiken alkukohun jälkeen. Ehkä se löytyy tästäkin.

Pullo vaikuttaa todella erilaiselta!

Mitä mieltä olette?

https://www.fragrantica.com/news/New-Prada-Pillar-for-Women-Prada-Parad…

Pullo näyttää halvalta nuorisotuoksulta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan