Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19302)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain tänään kolme uutta tuoksua: Lalique: Perles de Lalique, Mont Blanc Signature ja Laura Biagiotti Roma.
Mulla on ihan täyspotti.
Lalique on todella outo pippurin ja patsulin yhdistelmä...Joku voisi sanoa, että miehekäs, kuten onkin. Silti ehkä paras.
Tän jälkeen Mont Blanc tuoksui kivan kookokselta - ja Roma vain hyvältä.
Suosittelen kaikkia noita.
Mulla on näyte tuosta Perles de Laliquesta, ja se oli aika rankka kokemus, järkytyin ensimmäisestä kokeilusta ja unohdin koko näytteen. Pitääkin testailla uudelleen. Muistan että oli mielestäni aika pistävä ja jotenkin... häiritsevän maanläheinen ihollani. Mutta ehkä en vaan ollut oikeassa mielentilassa.
Täällä outojen kesätuoksujen päivät jatkuvat, tänään vuorossa L'Heure Bleue. Tästä tulee mieleen oma äitini. Lämmin ja pehmeä halaus, mukana hennosti surumielisyyttä ja kaipausta. Minulla on tästä se uusin formulaatio, ja ainakin ensimmäiset 5 minuuttia tuovat voimakkaan lapsuuden tuoksumuiston 1980-luvulta.
Minäkin ostin juuri 75 ml edp L'heure bleuea pitkästä aikaa. Tämä on ehkä hieman kevyempi kuin 90-luvun versio, mikä ei haittaa koska aiempi oli mielestäni turhankin raskas. Oli vain pakko saada koska Shalimar Philtren pohjatuoksu muistuttaa hieman tuota, ja siitä tuli idea ostaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Auttakaa ihmispoloa te tietäjät! Rakastan hajuvesiä, mutta inhoan kakofoniaa, mikä nykyään tuntuu olevan kaikissa hajuvesissä. Liikaa nuotteja siis. Erotan nuotit todella herkästi, joten ehkä siitä johtuen moni tuoksu tuntuu liian täyteen ahdetulta ja aiheuttaa jopa (eniten henkistä) päänsärkyä. Onko enää olemassa tuoksuja, joissa olisi ihan muutamaa nuottia? Rakastan esimerkiksi vadelmaa ja omenaa, mutta en pidä siitä, että mukana on kahtakymmentä eri nuottia. Varsinkin voimakas myski on ihan nou nou. N30
Minäkin olen vadelmatuoksujen fani, ja edelleenkin paras vadelmatuoksu mielestäni on Armani Because it's you. Tässäkin on pohjalla hieman myskiä, mutta minä en sitä osaa erottaa.
https://www.fragrantica.com/perfume/Giorgio-Armani/Emporio-Armani-Becau…
Vierailija kirjoitti:
2022 kevät ja kesäuutuuksista ei ole juuri ollut juttua. Onko meneillään joku vaatimaton vaihe markkinoilla vai miten tuntuu että junnataan paikoillaan?
Tälläkin hetkellä iholla Olympea Solar. Virallisesti valkoisia ja keltaisia kukkia ja "solar"-nuotti ja benzoin, mutta minä haistan jostain syystä pohjatuoksuna suolaista vaniljaa ja kookoksen häivän, nyt viime suihkauksesta on jotain kuusi tuntia. Taisi olla vähän overspray-meininkiä, mutta kun painan nenän ranteen päälle, johon sitä suihkutin, nuo kuvaamani nuotit tuoksuvat vielä ihanasti. Kuin auringon paahtama iho meren rannalla vietetyn päivän jälkeen. Kun ei tosielämässä pääse, käytetään sitten kemiaa apuna.
Vierailija kirjoitti:
Auttakaa ihmispoloa te tietäjät! Rakastan hajuvesiä, mutta inhoan kakofoniaa, mikä nykyään tuntuu olevan kaikissa hajuvesissä. Liikaa nuotteja siis. Erotan nuotit todella herkästi, joten ehkä siitä johtuen moni tuoksu tuntuu liian täyteen ahdetulta ja aiheuttaa jopa (eniten henkistä) päänsärkyä. Onko enää olemassa tuoksuja, joissa olisi ihan muutamaa nuottia? Rakastan esimerkiksi vadelmaa ja omenaa, mutta en pidä siitä, että mukana on kahtakymmentä eri nuottia. Varsinkin voimakas myski on ihan nou nou. N30
Monet Jo Malonen tuoksut ovat sellaisia muutaman nuotin tuoksuja.
Käy katsomassa vaikka Fragranticassa jotain 80-luvun parfyymien nuottikirjoa. Rivit ei tahdo riittää kun kaikki mahdollinen on tungettu mukaan😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy katsomassa vaikka Fragranticassa jotain 80-luvun parfyymien nuottikirjoa. Rivit ei tahdo riittää kun kaikki mahdollinen on tungettu mukaan😄
Myös Floraïkulla on tuoksuissaan "short formula" aasialaisen haikuinspiraation mukaisesti. En ole vielä testannut, mutta ymmärtääkseni niitä arvioidaan ahkerasti.
Täällä asustellaan taas kesä tiiviisti muutamassa neliössä. Mukana matkassa ovat jälleen Guerlainin Aqua Allegoriat, jotka eivät ärsytä ketään ja jotka häipyvät toivotusti eivätkä tarraa vaatteisiin ikiajoiksi. Hyviä ja helppoja ahtaan tilan puhtaita tuoksuja, ei suuria intohimoja. Suosikki taitaa olla Orange Soleia, joka voisi olla myös Atelier Colognen luomus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2022 kevät ja kesäuutuuksista ei ole juuri ollut juttua. Onko meneillään joku vaatimaton vaihe markkinoilla vai miten tuntuu että junnataan paikoillaan?
Tälläkin hetkellä iholla Olympea Solar. Virallisesti valkoisia ja keltaisia kukkia ja "solar"-nuotti ja benzoin, mutta minä haistan jostain syystä pohjatuoksuna suolaista vaniljaa ja kookoksen häivän, nyt viime suihkauksesta on jotain kuusi tuntia. Taisi olla vähän overspray-meininkiä, mutta kun painan nenän ranteen päälle, johon sitä suihkutin, nuo kuvaamani nuotit tuoksuvat vielä ihanasti. Kuin auringon paahtama iho meren rannalla vietetyn päivän jälkeen. Kun ei tosielämässä pääse, käytetään sitten kemiaa apuna.
Tässä on yhtenä nuottina "aromatic herbs" vaikka ei mainittukaan Fragranticassa. Mun mielestä yrttisyys tuoksuu tuossa kivasti ja tuo vähän särmää tuoksuun, ei ole perinteinen "beach"-tuoksu. Olin vähällä itsekin hankkia Tallink-Siljan alesta, mutta yritän nyt pitää ostolakkoa 😅 Tuli yksi iso hankinta ja olisi hyvä miettiä arkipäivän kulutusta vähän tarkemmin. Eli suunnitella vaikka vähän paremmin, mitä tuoksuja todella haluaisi hankkia, eikä ostaa hetken mielijohteesta. Alkaa myös tila kaapeista loppua tuoksuille, olisi hyvä ehkä käyttää joitain pulloja loppuunkin 😁
Tästä tulikin mieleen kysymys, missä, vaikkapa nyt kolmessa, tuoksussa teillä on suurin "dent"? (joku voi ehdottaa suomennosta tuolle, "kulutus"? "alhaisin nestepinta"?...)
Minulla ne ovat vanhemmat tuoksut, joita käyttänyt pitkään:
D & G - Dolce EdP
Versace - Vanitas EdT
Jil Sander - Simply Poudree EdP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain tänään kolme uutta tuoksua: Lalique: Perles de Lalique, Mont Blanc Signature ja Laura Biagiotti Roma.
Mulla on ihan täyspotti.
Lalique on todella outo pippurin ja patsulin yhdistelmä...Joku voisi sanoa, että miehekäs, kuten onkin. Silti ehkä paras.
Mulla on näyte tuosta Perles de Laliquesta, ja se oli aika rankka kokemus, järkytyin ensimmäisestä kokeilusta ja unohdin koko näytteen. Pitääkin testailla uudelleen. Muistan että oli mielestäni aika pistävä ja jotenkin... häiritsevän maanläheinen ihollani. Mutta ehkä en vaan ollut oikeassa mielentilassa.
Täällä outojen kesätuoksujen päivät jatkuvat, tänään vuorossa L'Heure Bleue. Tästä tulee mieleen oma äitini. Lämmin ja pehmeä halaus, mukana hennosti surumielisyyttä ja kaipausta. Minulla on tästä se uusin formulaatio, ja ainakin ensimmäiset 5 minuuttia tuovat voimakkaan lapsuuden tuoksumuiston 1980-luvulta.
Aloin itsekin epäilemään tuota Lalique'ia - on se jumalattoman äijämäinen. Tulee mieleen armaani Encre Noire - mutta voimakkaassa pippurisuudessaan jopa sitä miehekkäämpi.
Jatkan silti harjoittelua... Ensivaikutelma oli niin hyvä. Katsoin juuri, että Fragrantican mukaan siinä on kovasti aluksi ruusua. Olisinko surkealla nenälläni sen jotenkin aavistanut ensi nuuhkaisulla - vain kadottaakseni sen hetken päästä..?
L'Heure Bleuelle peukut täältä. On kyllä yksi kaikkien aikojen Tuoksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on
Vierailija kirjoitti:
Käy katsomassa vaikka Fragranticassa jotain 80-luvun parfyymien nuottikirjoa. Rivit ei tahdo riittää kun kaikki mahdollinen on tungettu mukaan😄Myös Floraïkulla on tuoksuissaan "short formula" aasialaisen haikuinspiraation mukaisesti. En ole vielä testannut, mutta ymmärtääkseni niitä arvioidaan ahkerasti.
Täällä asustellaan taas kesä tiiviisti muutamassa neliössä. Mukana matkassa ovat jälleen Guerlainin Aqua Allegoriat, jotka eivät ärsytä ketään ja jotka häipyvät toivotusti eivätkä tarraa vaatteisiin ikiajoiksi. Hyviä ja helppoja ahtaan tilan puhtaita tuoksuja, ei suuria intohimoja. Suosikki taitaa olla Orange Soleia, joka voisi olla myös Atelier Colognen luomus.
Myös mulla on Orange Soleia ja olen siitä samaa mieltä kanssasi. Mulla oli 4 ml:n näyte Atelier Colognen Orange Sanguinesta ja melkein ostin siitä isomman pullon, mutta sitten Orange Soleia tuli markkinoille. Suihkutin sitä kaupassa kädelle ja nuuhkin sitä päivän aikana ja totesin, että samankaltainen kuin Orange Sanguine, mutta kestää paremmin ja on halvempi. What's not to like? 😃 Orange Soleiassa on lisäksi minttua, jonka haistan mutta vain hentona viffauksena silloin ja tällöin.
Toinen Aqua Allegoria -tuoksuni on viime kuussa ostettu Coconut Fizz. Raikas kookosvesituoksu kuumiin kesäpäiviin.
Suurimmat dentit, kolme pulloa:
D&G L'Imperatrice 3
Dolce & Gabbana Dolce Garden
Tiffany &Co Tiffany &Co
Viimeksi mainittua olen käyttänyt paljon myös yötuoksuna nukkumaan mennessäni. Myös JP Gaultierin La Bellessä on iso dentti, mikä johtuu siitä, että se spruuttaa hirveät määrät nestettä yhdelläkin painalluksella!
Mun Aqua Allegoria -suosikkini on Herba Fresca <3 Jos pitäisi valita vain yksi tuoksu, jota käyttäisin kesäisin, se olisi tämä.
Joitakin Aqua Allegorioita on muuten juuri nyt tosi hyvässä alessa Stockmannin verkkokaupassa! Siellä oli esim. Herba Fresca sekä aiemmin mainittu Orange Soleia 56 € /75 ml) eli ei paha.
Tästä tulikin mieleen kysymys, missä, vaikkapa nyt kolmessa, tuoksussa teillä on suurin "dent"? (joku voi ehdottaa suomennosta tuolle, "kulutus"? "alhaisin nestepinta"?...)
Minulla ne ovat vanhemmat tuoksut, joita käyttänyt pitkään:
D & G - Dolce EdP
Versace - Vanitas EdT
Jil Sander - Simply Poudree EdP
Mun suurimmat dentit:
Giorgio Armani - Di Gioia Sky
Galliani - Parlez moi d'Amour
Boss - Jour Pour Femme
Oli mulle kyllä yllätys, sillä kuvittelin, että olisin käyttänyt tällä hetkellä käytössäni olevia tuoksuja enemmän, mutta ne pullothan olivat vielä kaikki lähes täynnä.
Voisiko "dent" olla lovi? Missä pullossa on isoin lovi? En tiedä, kuulostaako mitenkään järkevältä.
Tai, mistä pullosta puuttuu isoin siivu? Eikö ainakin alkoholista voida puhua "siivuina" :D Miksipäs ei parfyymeistäkin...
Guerlain - Insolence
Mugler - Angel
Dolce&Gabbana - Light Blue Forever
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on
Vierailija kirjoitti:
Käy katsomassa vaikka Fragranticassa jotain 80-luvun parfyymien nuottikirjoa. Rivit ei tahdo riittää kun kaikki mahdollinen on tungettu mukaan😄Myös Floraïkulla on tuoksuissaan "short formula" aasialaisen haikuinspiraation mukaisesti. En ole vielä testannut, mutta ymmärtääkseni niitä arvioidaan ahkerasti.
Myös mulla on Orange Soleia ja olen siitä samaa mieltä kanssasi. Mulla oli 4 ml:n näyte Atelier Colognen Orange Sanguinesta ja melkein ostin siitä isomman pullon, mutta sitten Orange Soleia tuli markkinoille. Suihkutin sitä kaupassa kädelle ja nuuhkin sitä päivän aikana ja totesin, että samankaltainen kuin Orange Sanguine, mutta kestää paremmin ja on halvempi. What's not to like? 😃 Orange Soleiassa on lisäksi minttua, jonka haistan mutta vain hentona viffauksena silloin ja tällöin.
Toinen Aqua Allegoria -tuoksuni on viime kuussa ostettu Coconut Fizz. Raikas kookosvesituoksu kuumiin kesäpäiviin.
Ihania nuo Aqua Allegoriat. Itsellä on Rosa Pop, Herba Fresca, Coconut Fizz ja Lys Soleia. Täytyy myöntää, että en ole kovin ihastunut tuohon Lys Soleiaan. Taitaa se palmulehtinuotti häiritä.
Tilasin alennusmyynnistä Passifloran, Pamplelunen ja Orange Soleian. En malta odottaa..
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän uutisena on, että Revlon menee konkurssiin. Ensimmäisenä mieleen tulivat vanhat vintagetuoksut eli Charlien eri versiot. Mutta yritykseen kuuluvat omina brändeinään myös Christina Aguilera- ja Britney Spears -hajuvedet!
Eikös sen Spearsin tuoksut olleet Elizabeth Ardenilla (ja sen takia ne oli laadukkaita)? Vai ostiko Revlon ne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan täyspotti.
Minäkin ostin juuri 75 ml edp L'heure bleuea pitkästä aikaa. Tämä on ehkä hieman kevyempi kuin 90-luvun versio, mikä ei haittaa koska aiempi oli mielestäni turhankin raskas. Oli vain pakko saada koska Shalimar Philtren pohjatuoksu muistuttaa hieman tuota, ja siitä tuli idea ostaa sitä.
Jostain syystä tuo Edp laukaissut minulla järkyttävän migreenin, mutta Edt ei.
En sitten uskaltanut ostaa kumpaakaan, ja olen käyttänyt molempia nuorena aikuisena 2000-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidin muinoin YSL Champagnesta, josta tuli Yvresse sen shampanjatilallisten haasteen takia, ja Yvresse pysyi samana hyvin pitkään. Se katosi, tilalle tuli neliömäinen pullo samalla Yvresse-nimellä. Menin tilaamaan sokkona, ja tuohan on ihan kauhea! Kitkerähkö puinen haju jossa vilahtaa pikaisesti pintaraapaisulla sitä alkuperäistä. Siitä puuttuu ne useimmat lilat kukat ja tilalla vetinen ruusu, mehevä persikka-aprikoosi-nektariinisuus on korvattu halvalla persikkaesanssilla, ja se aniksen siemen, ambra ja pehmeä myski riisuttu pois pohjatuoksusta.
Pilattujen Diorin, Guerlainin ja Valentinon lisäksi boikottilistalleni tuli nyt myös YSL. Kuulin että Chanel olisi uusinut suurimman osan tuoksuistaan halvemman hajuisiksi ja lyhytkestoisiksi 2014 jälkeen. Niitä lakkasin ostamasta jo ennen 2010.
Monen mielipide siitä uudesta Yvresse Collectionista on että se muistuttaa Yvresse legereä. Inhosin legere-versiota, mutta rakastin alkuperäistä. Sitä saa vielä jopa avaamattomana esim. ebaysta, sieltä ostin 60 ml pullon.
Muistuttaa ehkä hieman Legereä joo, mutta siinäkin oli enemmän sitä kypsää nektariinia heti alkuun.
Uusi Yvresse haisee sanomalehtipaperille jolle joku olisi läikyttänyt väljähtänyttä light-persikkamehua ja se olisi kuivinut siihen kiinni.
Kellään tietoa milloin Guerlain uusi tuoksunsa? Kaikki kerralla vai yksitellen?
Minulla oli tuo Shalimarin 2000 "lepakkopullo", ja se oli uskomattoman hyvä ja sama kuin mitä olin omistanut 90-luvulla eli tuo 1995 pullo, mutta tuollaisessa 2016 pullossa ollut neste oli kuin eri tuoksu.
https://i0.wp.com/kafkaesqueblog.com/wp-content/uploads/2016/10/Shalima…
Sitruunaleivostuoksun etsijälle ehdotan vielä lisäksi Armani Code -linjan Code Satinea. Se on jo lopetettu, mutta jos jostain löydät näytteen tai tuurilla edukkaan pullon, niin testaa ihmeessä. Kaverini kanssa kutsuttiin tuoksua sitruunapiiraaksi. On kyllä aika vahva, vaniljainen tuoksu sitruksen lisäksi. Aivan ihana mielestäni.
Kiva että löysit ketjusta sopivan ja edukkaan tuoksun, voisin tuota Madeleinea joskus itsekin testailla.
Olen, idea tosi hauska, mutta tuoksu oli hyvin mitäänsanomaton. Aivan kuin olisi ollut pelkkä "pohja" tuoksussa, eikä sen päälle rakennettu mitään muuta.