Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19303)

Vierailija
12161/19303 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teette tuoksunäytteillä, joita ette kerta kaikkiaan kestä, mutta onpa tullut tilattua? Mä oon miettinyt, että voisin vaikka antaa niitä eteenpäin tai vaihtaa (kuten kukkaharrastajien piireissä tehdään perennojen, juurakoiden ja siementen kanssa), mutta uskaltaako kukaan sitten todella käyttää ns tuntemattomalta saamaansa tuoksua?

Mä suihkutan ne huonot näytteet kylppärissä suihkun lattiakaivoon :D

Vierailija
12162/19303 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selasin Notinoa tänään, ja tuuppasin ostoskoriin useamman näytteen. Montalet jätin nyt pois, 5 tai 6 olen kokeillut ja mikään ei vaan mun iholle istu. Nämä näytteet valitsin aika satunnaisotannalla, mikä nyt kuulosti mielenkiintoiselta tai olen jostakin kuullut hyvää merkistä. Jos jollakulla on kokemusta jostakin seuraavista, kertokaa:

Rasasi: La Yuqawam Orchid Prairie

Mancera: Roses Vanille

Mancera: Greedy Pink Roses and Chocolate

Comptoir Sud Pacifique: Aloha Tiare (tämän otin monoi de tahitin takia, jossa myös tiare)

Byredo: Infloresence

Annick Goutal: Petite Cherie

En katsonut edes Fragranticaa näiden kanssa. En ole suuri puhtaiden kukkaistuoksujen ystävä, mutta ihan sattumalta olen jokusen sellaisenkin löytänyt mistä olen pitänyt. Vanilja on yksi suosikeistani tuoksuissa, mutta yleensä sitten vasta kylmemmällä kelillä. Suosikkejani ovat yleensä tuoksut joissa yhdistyvät marjat/hedelmät, kukat, ja vanilja. Katsotaan miten näiden kanssa käy.

Mancera: Roses Vanille - jostain syystä ruusut ja vanilja eivät sekoitu tässä mitenkään hyvin naimisiin keskenään. Vanilja tuoksuu liikaa sokerille.

Mancera: Roses & Chocolate - hieno kaakaotuoksu ensin, muistuttaa CSP Amour de Cacaoa, mutta se ruusu siinä akaa haista halvalle ja väljähtäneelle heti kun kaakao katoaa.

Annick Goutal: Petite Cherie - rakastin tätä 10 vuotta sitten jolloin se oli hyvin päärynäinen ja hieman vaniljainen, ja käytin pari pullollista, mutta testasin viime vuonna uudestaan koska olin kuullut näiden reformuloinnista ja uusi vaikutti laimean vihreältä ja päärynä esanssiselta, kuin jokin vanha märkä palasaippua. Suuri pettymys, harmittaa kun en ollut ostanut sitä alkuperäistä kunnollista enempää varastoon koska sitä tuskin enää mistään saa :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12163/19303 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

korj. äskeiseen, eli alkaa haista.

Vierailija
12164/19303 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Comptoir Sud Pacifique: Aloha Tiare - unohdin tämän, muistuttaa Hawaijin lomaa, trooppinen, paras CSP-merkin tuoksuista. Pysyy pitkään.

Toivottavasti eivät siis ole menneet reformuloimaan tätä siitä mitä se oli joskus 7-8 vuotta sitten.

Vierailija
12165/19303 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomesta saa nykyään aika hyviäkin tuoksuja. Mukavan keveitä mutta silti persoonallisia.

Yhteen aikaan oli liikaa niitä tunkkaisia ja halvan oloisia n.s. julkkistuoksuja.

Tämä ensimmäisen sivun kommentti aina jaksaa ihmetyttää ja ärsyttää!

Julkkistuoksuja on varmasti nykyään enemmän kuin koskaan ennen! Alussa taisi olla joku Elizabeth Taylor se ensimmäinen tuoksujlkkis, nykyään on vaikka kuinka paljon. Ja niitä Lissu Taylorin ekojakin tuoksuja myydään edelleen, niille on ystävänsä!  Miksi niitä ei saisi olla olemassa, eihän niitä ole pakko ostaa. Julkkistuoksuja luovat samat nenät ja parfyymitalot kuin niitä design-tuoksuja ja jopa niche-tuoksujakin. 

Eivätkä ne läheskään kaikki ole tunkkaisia, ehkä enemmänkin makeita. Myös hyvin erikoisia on, esim Sarah Jessica Parkerin Covet ja Stash ovat varsin arvostettuja.

Itselläni on tällä hetkellä 3 julkkistuoksua:

SJP:n klassikko Lovely

Ariana Grandelta Cloud, R.E.M. ja God is a Woman (=aivan ihana päärynätuoksu).

Ennakkoluulot pois! 

Vierailija
12166/19303 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus edelliseen: mulla on siis 4 julkkistuoksua tällä hetkellä. Matikka ei vahvimpia puoliani :D 

Vierailija
12167/19303 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selasin Notinoa tänään, ja tuuppasin ostoskoriin useamman näytteen. Montalet jätin nyt pois, 5 tai 6 olen kokeillut ja mikään ei vaan mun iholle istu. Nämä näytteet valitsin aika satunnaisotannalla, mikä nyt kuulosti mielenkiintoiselta tai olen jostakin kuullut hyvää merkistä. Jos jollakulla on kokemusta jostakin seuraavista, kertokaa:

Rasasi: La Yuqawam Orchid Prairie

Mancera: Roses Vanille

Mancera: Greedy Pink Roses and Chocolate

Comptoir Sud Pacifique: Aloha Tiare (tämän otin monoi de tahitin takia, jossa myös tiare)

Byredo: Infloresence

Annick Goutal: Petite Cherie

En katsonut edes Fragranticaa näiden kanssa. En ole suuri puhtaiden kukkaistuoksujen ystävä, mutta ihan sattumalta olen jokusen sellaisenkin löytänyt mistä olen pitänyt. Vanilja on yksi suosikeistani tuoksuissa, mutta yleensä sitten vasta kylmemmällä kelillä. Suosikkejani ovat yleensä tuoksut joissa yhdistyvät marjat/hedelmät, kukat, ja vanilja. Katsotaan miten näiden kanssa käy.

Mancera: Roses Vanille - jostain syystä ruusut ja vanilja eivät sekoitu tässä mitenkään hyvin naimisiin keskenään. Vanilja tuoksuu liikaa sokerille.

Mancera: Roses & Chocolate - hieno kaakaotuoksu ensin, muistuttaa CSP Amour de Cacaoa, mutta se ruusu siinä akaa haista halvalle ja väljähtäneelle heti kun kaakao katoaa.

Annick Goutal: Petite Cherie - rakastin tätä 10 vuotta sitten jolloin se oli hyvin päärynäinen ja hieman vaniljainen, ja käytin pari pullollista, mutta testasin viime vuonna uudestaan koska olin kuullut näiden reformuloinnista ja uusi vaikutti laimean vihreältä ja päärynä esanssiselta, kuin jokin vanha märkä palasaippua. Suuri pettymys, harmittaa kun en ollut ostanut sitä alkuperäistä kunnollista enempää varastoon koska sitä tuskin enää mistään saa :(

Katsotaan miten käy, minä kyllä pidän sokerisista tuoksuista, joten ehkä ei haittaa jos vanilja tuoksuu sokerille. Ruusu on tuoksuna yleensä sellainen mistä en pidä, mutta muihin nuotteihin sekoitettuna sekin voi yllättää. Avoimin mielin siis tuoksuja odottaen. Se on sääli että nuo uudelleen formuloinnit yleensä pilaavat hyvät tuoksut.

Montalet jostain syystä alkavat tuoksua minun ihollani hyvin miehekkäille (hedelmätuoksut), tai sitten tarkalleen samalle vaniljalle, esim. chocolate greedyssa suklaa häviää alle puolessa tunnissa ja sen jälkeen tuoksu on tarkalleen sama kuin vanille absolussa. Dark Purple on ainoa joka on ihollani toiminut, ja tuoksuna se on ihan ok, mutta ei mikään lemppari. Saan EHKÄ tuon näytteen käytettyä pois, samoin nuo vaniljaiset koska vanilja on aina ihan jees.

Vierailija
12168/19303 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomesta saa nykyään aika hyviäkin tuoksuja. Mukavan keveitä mutta silti persoonallisia.

Yhteen aikaan oli liikaa niitä tunkkaisia ja halvan oloisia n.s. julkkistuoksuja.

Julkkistuoksuja on varmasti nykyään enemmän kuin koskaan ennen! Alussa taisi olla joku Elizabeth Taylor se ensimmäinen tuoksujlkkis, nykyään on vaikka kuinka paljon. Ja niitä Lissu Taylorin ekojakin tuoksuja myydään edelleen, niille on ystävänsä!  Miksi niitä ei saisi olla olemassa, eihän niitä ole pakko ostaa. Julkkistuoksuja luovat samat nenät ja parfyymitalot kuin niitä design-tuoksuja ja jopa niche-tuoksujakin. 

Eivätkä ne läheskään kaikki ole tunkkaisia, ehkä enemmänkin makeita. Myös hyvin erikoisia on, esim Sarah Jessica Parkerin Covet ja Stash ovat varsin arvostettuja.

Ennakkoluulot pois! 

Niin ja mikä tuo "yhteen aikaan" oikein on? Ostelin jo kasarilla teininä kalliita design-tuoksuja tavarataloista, silloin ei ollut edes mitään julkkistuoksuja.

Vierailija
12169/19303 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennakkoluulot pois! 

Niin ja mikä tuo "yhteen aikaan" oikein on? Ostelin jo kasarilla teininä kalliita design-tuoksuja tavarataloista, silloin ei ollut edes mitään julkkistuoksuja.

Olihan niitä joitakin ns. julkkistuoksuja silloinkin, ainakin Björn Borg tulee ensimmäisenä mieleen.

Vierailija
12170/19303 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennakkoluulot pois! 

Samoin tein minä. Julkkisutoksuja ei silloin juurikaan ollut. Jos Suomessa jostain pula on, siis tuoksurintamalla, niin niche-tuoksuja on aika vähän mutta niitäkin on nyt sentään vähän tullut markkinoille. 

Vierailija
12171/19303 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta taitavat puuttua myös parfymeriat, ehkä siksi valikoima on niin nettitilausten varassa. Vertailun vuoksi, Båtsfjordissa 175 km Utsjoelta koilliseen (ei paljon missään) on sellainen. En ole poikennut. :)

Vierailija
12172/19303 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennakkoluulot pois! 

Mulla on Steve Wonder partavettä, aivan mahtavaa.

Vierailija
12173/19303 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin ideoita tuoksujen säilytykseen. Tiedän siis kyllä, ettei esim. auringonvalo tai kylpyhuone ole hyvä paikka. Missä te pidätte tuoksujanne? Mulla on tuoksuilleni tällä hetkellä vanha peltirasia ja pahvinen kenkälaatikko, mutta haluaisin paikan, johon saisin kaikki tuoksun samaan paikkaan. Ei ole tilaa lipastossa eikä vaatekomerossakaan. :D 

Vierailija
12174/19303 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin ideoita tuoksujen säilytykseen. Tiedän siis kyllä, ettei esim. auringonvalo tai kylpyhuone ole hyvä paikka. Missä te pidätte tuoksujanne? Mulla on tuoksuilleni tällä hetkellä vanha peltirasia ja pahvinen kenkälaatikko, mutta haluaisin paikan, johon saisin kaikki tuoksun samaan paikkaan. Ei ole tilaa lipastossa eikä vaatekomerossakaan. :D 

Sulloin ennen lipastoon mutta koronavuosina kokoelma kasvoi niin, että oli pakko ostaa uusi oma kaappi näille aarteilleni. Siellä ne ovat pahvirasioissan sävy sävyyn järjestettynä. Välillä vain avaan kaapin ovet ja ihastelen samalla nuuhkien.

Vierailija
12175/19303 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mukava kuulla teidän suosituksia naisellisista santelipuutuoksuista, voi olla designer tai niche, mutta aika monet designerit on testattu. Ei siis Guerlainin Samsaraa, vaikka siitä pidänkin :D

Vierailija
12176/19303 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Carolina Herreran Very good girl on mun ehdoton suosikki tällä hetkellä. Ostin glamin heti, kun se ilmestyi, mutta musta korkkari on edelleen suosikkini

Vierailija
12177/19303 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko "dent" olla lovi? Missä pullossa on isoin lovi? En tiedä, kuulostaako mitenkään järkevältä.

Tai, mistä pullosta puuttuu isoin siivu? Eikö ainakin alkoholista voida puhua "siivuina" :D Miksipäs ei parfyymeistäkin...

Dent = lommo, verbinä tehdä lommo johonkin

Tajusin että siitä tulee sana dentist, hammaslääkäri, joka on siis lommontekijä ;))

Näköjään ajalta jolloin paikkauksia ei tehty, hammas vain poistettiin.

Vierailija
12178/19303 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Carolina Herreran Very good girl on mun ehdoton suosikki tällä hetkellä. Ostin glamin heti, kun se ilmestyi, mutta musta korkkari on edelleen suosikkini

Glam on omalla ostoslistalla. Kuukausi sitten suihkautin sitä paperilapulle ja se tuoksuu vieläkin.

Vierailija
12179/19303 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hämärässä eteisessä seinähylly, missä pullot ovat ihan ilman pakkauksiaan.

Harrastukseni ei lie vielä sillä asteella, että luopuisin nättien pullojen katselusta optimaalisen säilytyksen vuoksi.

Vierailija
12180/19303 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko "dent" olla lovi? Missä pullossa on isoin lovi? En tiedä, kuulostaako mitenkään järkevältä.

Tai, mistä pullosta puuttuu isoin siivu? Eikö ainakin alkoholista voida puhua "siivuina" :D Miksipäs ei parfyymeistäkin...

Dent = lommo, verbinä tehdä lommo johonkin

Tajusin että siitä tulee sana dentist, hammaslääkäri, joka on siis lommontekijä ;))

Näköjään ajalta jolloin paikkauksia ei tehty, hammas vain poistettiin.

Dentist tulee latinan sanasta dens (mon. dents), joka tarkoittaa hammasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi