Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19545)
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli Zarasta tilaamani tuoksut, ja Jo Malonen Rose Petal Drops on aivan ihana. Tässä tuoksuu sellainen tuore, vielä nupullaan oleva kasteenraikas ruusu, ja vähän litchi. Suorastaan kammoan joitain vahvoja ruusutuoksuja, mutta tämä on ihan toisenlainen, kevyt ja raikas. Tuoksun kesto on erittäin hyvä, vaikka ei ole voimakas tuoksu kyseessä.
Sitten toinen tuoksu josta tykkään vielä enemmän, MSK/004/NTL. Tämä oli todellinen yllättäjä. Pakkauksessa lukee "The edible musk by Nathalie Lorson" ja tämä on todellakin syötävän hyvä. Nuotit jotka mainitaan ovat sokeroitu manteli, kurjenmiekka ja patsuli, mutta selvästi tässä on myös myskiä. Yksi parhaista myskituoksuista joita olen tuoksutellut. Sokeroidun mantelin ja myskin sekoitus on huumaava. Vähän puuterinen, naisellinen, lämpimän makea. Tätä voisi melkein tilata toisen pullon varastoon.
Olen yllättynyt miten Zara on parantanut laatuaan tuoksuissa, nimenomaan näissä vaihtuvissa kokoelmissa. Ehkä kun on saanut mukaan tunnettuja nimiä suunnittelemaan tuoksuja, taso on noussut. Tämä myskituoksu esim. on tosi innovatiivinen, uudenlainen yhdistelmä. Ja Jo Loves -tuoksuissa on monia helmiä.
Menin selailemaan Zaran sivuja ja muistin, miksi en koskaan tilaa sieltä mitään. Sivut ovat todella ärsyttävät selata, täynnä jättimäisiä kuvia ja kilometrin mittaisia. Jaksoin selata hajuvesisivun loppuun, siellä oli paljon discovery settejä, joten kiitos tästä arviosta, ehkä tilaan jonkin sellaisen. Toivottavasti tuoksujen laatu on parempi kuin vaatteiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko pannut merkille millainen osuus ostamistasi näytteistä osoittautuu käyttökelvottomiksi?
Mulla suunnilleen 10% vaikka valitsen huolellisesti.Ehkä on hyväkin, että välillä tulee huteja. Muutenhan sitä testaisi jatkuvasti hyvin samanlaisia tuoksuja, niitä omaa nenää pomminvarmasti miellyttäviä. Parin millin putki on sopivankokoinen riski, kun tahdon venyttää pitämiseni rajoja ja nuuhkia jotain uutta :).
Totta tuokin
Mut välillä hankkii näytteen mitä ei pysty käyttämään, vaikka nuottien mukaan sen piti olla hyvä.
Esim ELdO Rien. Kamala. Voisin kuvitella että tän pullon kyljessä olisi lappu "vaarallista, käytä kaasunaamaria". En keksi muuta selitystä kuin suitsuke. Sitä on moneen lähtöön. Tai styrax. Tämän säästän vain muistuttaakseni itseäni että sokko-osto voi mennä vikaan.
Vierailija kirjoitti:
Käytän loppuun Amouagen näytteitäni.
Työn alla Sunshine. Se ei ole ihan mahdoton.
Melko sekavat nuotit. Mua hämmentää, että
aistin ympärilläni leijailevan miellyttävän keveästi raakakaakaota, tummaa suklaata, espressoa ja hasselpähkinää, vaikka niitä ei ole mainittu.
Hajuaisti tekee tepposiaan.
Sunshinelle pisteet siitä, että se ei ammu yli
vaniljan kanssa, kuten moni parfyymi tekee.
Jos katsot nuotteja Fragranticasta niin kannattaa huomioida, ettei siellä välttämättä ole listattu kaikkia nuotteja - vaikka hajuveden valmistaja listaisi ne.
Toisaalta jos mielleyhtymä tulee johonkin niin se tulee, ja niistä on kiva lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tosi iloinen tästä uudesta harrastuksestani, hajuvesiputkiloissa rypemisestä. Se tuottaa mulle enemmän iloa kuin mikään pitkiin aikoihin.
Muistin hauskan episodin kymmenien vuosien takaa.
Elettiin 80-luvun loppua tai 90-luvun alkua.
Kansallisteatterissa pyöri 'Amadeus'. Olin käynyt katsomassa sen ja liikuttunut sydänjuuriani myöten. Kaikki osatekijät oli viimeisteltyjä. Jopa katsomoon kantautunut tuoksu oli kuin suoraan 1700-luvun hovista: makea, krumeluuri, ylenpalttinen.
Menin katsomaan näytelmän toisenkin kerran. Katsomossa ihmettelin mihin tuoksu oli unohtunut.
No aivan! Se oli tietenkin ollut jonkun katsojan parfyymi!Seuraavalla viikolla menin Stockalle hajuvesihyllylle. Pulloja oli kauheasti, mutta ei läheskään niin paljon kuin nyt. Ystävällinen myyjä kuunteli pää kallellaan. Ei kestänyt kauan kun arvoitus oli hänen ammattitaitonsa avulla ratkennut.
Mystinen tuoksu oli Rochasin Byzance.Minulla ollut vastaavanlainen kokemus Jean Desprez Bal A Versailles tuoksusta.
Oli Elizabeth Taylorin suosikkituoksu ennen kuin alkoi suunnitella omiaan, kaunis kuva hänestä;
https://i.pinimg.com/474x/99/c0/cd/99c0cd682e2800f8d06f954040b18ed4.jpg
Ilmeisesti hänen Passion-tuoksu muistuttaisi tuota Bal A Versaillesia? Sitä en ole koskaan testannut.
Bal a Versailles on ihana tuoksu, yksi kasariajan lemppareistani. Elizabeth Taylorin nimellä myydyistä tuoksuista minulla on huono kokemus Passion-hajuvedestä. Ihana nimi, näyttelijä, pullo (kuin violetti jalokivi), mutta tuoksu oli itsessään 'liikaa'. Sain siitä päänsärkyä ja osaan analysoida sitä vain sanoilla 'liikaa kaikkea, sekava ja voimakas'. Hyvin 80-lukua, iso, voimakas ja näyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aistin ympärilläni leijailevan miellyttävän keveästi raakakaakaota, tummaa suklaata, espressoa ja hasselpähkinää, vaikka niitä ei ole mainittu.
vaniljan kanssa, kuten moni parfyymi tekee.Jos katsot nuotteja Fragranticasta niin kannattaa huomioida, ettei siellä välttämättä ole listattu kaikkia nuotteja - vaikka hajuveden valmistaja listaisi ne.
Toisaalta jos mielleyhtymä tulee johonkin niin se tulee, ja niistä on kiva lukea.
Fragranticassa on usein paitsi puutteita myös virheitä. Niin että tämä huomautus oli hyvä.
SOTD Lanvinin A Girl In Capri. Simatuoksu simanjuontipäivään. :D
Päivän tuoksu: Kenzo La monde est beau. Tässä pitäisi olla kukkia ja hedelmiä, mutta omaan nenääni tämä on enemmän vehreä puutarha jossa on vihanneksiakin. Tunnistan tomaatinverson! Ihan kiva, mutta vain kesällä/keväällä päivätuoksuna. N50
pöh, piti olla "le monde".... tietysti. N50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vaniljan kanssa, kuten moni parfyymi tekee.Jos katsot nuotteja Fragranticasta niin kannattaa huomioida, ettei siellä välttämättä ole listattu kaikkia nuotteja - vaikka hajuveden valmistaja listaisi ne.
Fragranticassa on usein paitsi puutteita myös virheitä. Niin että tämä huomautus oli hyvä.
Totta puhut. Sitä paitsi valmistajakin voi listata ihan mitä tahansa nuotteja, eikä se välttämättä kerro miltä ko. hajuvesi tuoksuu. Markkinointi edellä mennään tässäkin asiassa, kuulemma.
Itse katson vähän osviittaa niistä listoita, mutta luen myös mahdollisimman monta arviota. Tuoksut ovat niin erilaisia, on todella vaikea ennustaa etukäteen pitääkö jostain hajuvedestä vaikka siinä olisi kuinka ihanat nuotit.
Oletko käyttänyt vintage Jungle Elephantia?
Mulla on nykyinen versio. Olisi kiva kuulla
kuvauksia vintagesta.
Clique Happy (se perus) vuosikausia näyttänyt ollut luottotuosku, nyt jotenkin tuoksuu iholla kitkerälle tai tunkkaiselle. Onkohan tuota koostumusta muutetettu? Vai onko ihon ph muuttunut iän myötä. Ihan avaamaton pullo mistä laitoin,Sokokselta ostettu, avattu pullo myös ja sama kitkerä haju siitäkin puskee, aivan kuin vanhaa tms. En haista yhtään raikasta hedelmäisyyttä siinä enää.
Siis Clinique Happy, anteeksi tuo oikeinkirjoitus. Mistä tuon tuoksun kitkeryys voisi johtua?
Fragranticassa on ainakin Avonin tuoksujen kohdalla usein aika lailla eri nuotit kuin Avonin omassa katalogissa.
Pari testausta yllättävin tuloksin takana:
Juliette has a gun: Lady Vengeance. Tietysti odotin jotain suurta, synkeää ja komeaa kun nimi on tuollainen. Alkutuoksu on pettymys, hyvin pistävä ja sen jälkeenkin fiilikset ovat häiritsevät. Jotenkin niin tavallinen, hieman vanhahtavan tyylinen. Kostajaleidi kuitenkin osaa asiansa: lopputuoksu on suloinen ja hyvä. Kuten koston pitääkin olla. En ole ihan varma meneekö tämä ostolistalle vai ei, vaan täytyy testata vielä uudestaan. Tuoksunenänähän tässä on Francis Kurkdjian. Ruusua kammoavat pysyttelevät kaukana tästä luomuksesta, tämä on nimittäin sellainen patsulipölyinen ja kuivakka ruusu, jolla on totisesti piikit mukana. Ensin piikit, sitten ruoskinta terälehdillä.
Elizabeth Arden: White Tea ja Green Tea. Ostin ison pullon valkoteetä, koska 'joogaa pullossa'. Se on hyvinkin juuri sitä. Puhdas, kaunis, taustalla hyräilevän onnellinen. Mutta se isompi yllätys oli testerinä tilaamani Green Tea. Luulin inhoavani sitä. Minähän rakastan sitä! Vihreä, kevyt, raikas ja aivan valloittava. Juuri sellainen herkän kevyt ja kesän hikipäiviin sopiva. Tämä ei edes rasita kukkaroa! Menee ostolistalle.
Girl in Capri ei ollut niin ihana kuin odotin, mutta testaan sitä vielä lisää. Ehkä se vaatisi sään muuttumista edes hieman keväisemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Pari testausta yllättävin tuloksin takana:
Juliette has a gun: Lady Vengeance. Tietysti odotin jotain suurta, synkeää ja komeaa kun nimi on tuollainen. Alkutuoksu on pettymys, hyvin pistävä ja sen jälkeenkin fiilikset ovat häiritsevät. Jotenkin niin tavallinen, hieman vanhahtavan tyylinen. Kostajaleidi kuitenkin osaa asiansa: lopputuoksu on suloinen ja hyvä. Kuten koston pitääkin olla. En ole ihan varma meneekö tämä ostolistalle vai ei, vaan täytyy testata vielä uudestaan. Tuoksunenänähän tässä on Francis Kurkdjian. Ruusua kammoavat pysyttelevät kaukana tästä luomuksesta, tämä on nimittäin sellainen patsulipölyinen ja kuivakka ruusu, jolla on totisesti piikit mukana. Ensin piikit, sitten ruoskinta terälehdillä.
Elizabeth Arden: White Tea ja Green Tea. Ostin ison pullon valkoteetä, koska 'joogaa pullossa'. Se on hyvinkin juuri sitä. Puhdas, kaunis, taustalla hyräilevän onnellinen. Mutta se isompi yllätys oli testerinä tilaamani Green Tea. Luulin inhoavani sitä. Minähän rakastan sitä! Vihreä, kevyt, raikas ja aivan valloittava. Juuri sellainen herkän kevyt ja kesän hikipäiviin sopiva. Tämä ei edes rasita kukkaroa! Menee ostolistalle.
Girl in Capri ei ollut niin ihana kuin odotin, mutta testaan sitä vielä lisää. Ehkä se vaatisi sään muuttumista edes hieman keväisemmäksi.
Mä testaan nykyään tuoksuni sokkona, jotta ei tule ennakkokäsitystä.
Sokkotestin tulos on, että JHaG ei ole kummoinen. Testattu Mmmm... ja Gentlewoman. Molemmat oli aluksi ok, mutta muuttuivat tunnissa epämiellyttäviksi.
Jo Malone taas näkyy miellyttävän aina.
Sekin on ilmennyt mitkä sävyt tökkii ja mitkä miellyttää. Sekä se miksi kannattaa (yleensä) valita niche. Raaka-aineet on parempia, hyvin sekoitettuja, hajuvesi on riittoisaa ja tuoksu kestää. Designerit tuppaavat haiskahtamaan synteettiselle ja epämääräiselle.
Sokkotestin jälkeen testaan samantyyppisiä tuoksuja rinnakkain. Aina hyvä ei olekaan se mitä luuli.
Serge Lutensit eivät sittenkään miellytä hajunystyröitäni niin paljon kuin luulin. Orto Parisit taas miellyttävät.
Hyvin mielenkiintoista, kokeilut jatkuvat.
Keitä hajuvesitubettajia seuraatte? Mulla on outo fiksaatio Jeremyyn sekä Mila Le Blanciin. Curlyakin olen katsellut, se on ok, muttei niin addiktoiva kuin Mila.
En ole ihan nuorikaan enää. Silti katselen heidän höpinöitään mieluummin kuin tv:tä.
Mikähän mulla on päässä vialla? 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemuksia Elie Saabin Girl Of Nowsta? Minua kiehtoisi, mutta se on aika kallis blind buyksi.
Itse testasin tänään Hugo Bossin The Scent for Her Private Accordia ja jopa oli pettymys, kaiken sen lukemani ja kuulemani hypetyksen jälkeen. Anteeksi tuoksun ystäville,mutta minusta ko. tuoksu on yksiulotteinen, hajukumimainen (siis niitä lapsuuden pyyhekumeja), tunkkaisehko ja jopa lapsellinen. Jossain pikupojan synttäreillä voisi olla tuollainen haju keittiössä, kun suklaaputous on kaatunut pitkin lattiaa ja kuumaan suklaaseen on kipattu riehumisen lomassa hedelmäkarkkeja.
Girl of Now on ällömakea. Jos sellaisesta pitää, niin siitä vaan.
Ihana makea seksikäs tuoksu, mutta jos tykkää unisex-partavesistä niin ei varmaan tykkää tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta puhut. Sitä paitsi valmistajakin voi listata ihan mitä tahansa nuotteja, eikä se välttämättä kerro miltä ko. hajuvesi tuoksuu. Markkinointi edellä mennään tässäkin asiassa, kuulemma.
Itse katson vähän osviittaa niistä listoita, mutta luen myös mahdollisimman monta arviota. Tuoksut ovat niin erilaisia, on todella vaikea ennustaa etukäteen pitääkö jostain hajuvedestä vaikka siinä olisi kuinka ihanat nuotit.
Minäkin huomasin tuon 10 vuotta sitten, nuotit eivät kerro tuoksusta mitään. Fragranticassa eniten antaa osviittaa se mistä muut tästä tykkäävät ovat tykänneet. Jos listan kärjessä on paljon omia suosikkeja, voin olla lähes 100 varma että tykkään ko. tuoksusta.
No nyt tosin en pysty niitä enää näkemään, pöytäkoneen vanha selainversio ei näytä, eikä myöskään enää kännykän selain. Pitäisi ottaa uusi pöytäkone käyttöön mutten JAKSA vaihtaa kuvia ja kirjanmerkkejä ym.ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemuksia Elie Saabin Girl Of Nowsta? Minua kiehtoisi, mutta se on aika kallis blind buyksi.
Itse testasin tänään Hugo Bossin The Scent for Her Private Accordia ja jopa oli pettymys, kaiken sen lukemani ja kuulemani hypetyksen jälkeen. Anteeksi tuoksun ystäville,mutta minusta ko. tuoksu on yksiulotteinen, hajukumimainen (siis niitä lapsuuden pyyhekumeja), tunkkaisehko ja jopa lapsellinen. Jossain pikupojan synttäreillä voisi olla tuollainen haju keittiössä, kun suklaaputous on kaatunut pitkin lattiaa ja kuumaan suklaaseen on kipattu riehumisen lomassa hedelmäkarkkeja.
Girl of Now on ällömakea. Jos sellaisesta pitää, niin siitä vaan.
Ihana makea seksikäs tuoksu, mutta jos tykkää unisex-partavesistä niin ei varmaan tykkää tuosta.
Joo, en pidä unisextuoksuista, vaan esim sokerinen Lancomen Tresor La Nuit on mielestäni aivan ihana.
Toisaalta en pitänyt Hugo Bossin The Scent Private Accordista, joka sekin on makea. Tilasin nyt sitten tuon Girl Of Nown, testaamatta. Katsotaan, millaisen sokeripläjäyksen posti tuo.
Pitkästä aikaa täällä. Testasin Montalen Chocolate Greedyn vaikka en ole makeiden tuoksujen ystävä. Yllätyin positiivisesti. Ensireaktio oli 'makea suklaakonvehti', joka onneksi katosi melkein heti ja jäljelle jäi mukava ja miellyttävä 'suklaakakku'. Montalen tuoksuksi tämä on yllättävän kevyt. Kesto hyvä, aamusuihkauksen jälkeen pystyin vielä esittelemään tuoksua ranteistani ystävälle iltapäivällä kello kuuden aikoihin. Hänen reaktionsa oli 'piparkakku'.
Tämä on herkullinen kakkuleivosmaustetuoksu, joka ei ole ällön makea, eikä liian huumaavan voimakas.