Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19268)
Vierailija kirjoitti:
Olisiko palstalaisilla kirjasuosituksia teoksista, joissa parfyymi tai tuoksut ovat juonessa mukana? Toki Patrick Suskindin Parfyymi lienee kaikille tuttu. Nautiskelin joku aika sitten Louise Pennyn All The Devils Are Here -dekkarista, jossa murhaajan hajuvesi jää ilmaan ja sivujuonteena madame Gamache metsästää sitä ympäri Pariisia löytääkseen miehelleen johtolangan :)
Varsin raskaassa ja ahdistavassa Spielbergin Munchen-elokuvassa on naispuolinen henkilö, joka käyttää "niin voimakasta parfyymiä, että se tuoksuu läpi tupakansavunkin". Ja tämä tuoksu paljastaa karmean asian hieman myöhemmin. Yritin kirjoittaa spoilaamatta... elokuva on Netflixissä vielä huomisen päivän katsottavana.
Onkohan tämä jotain synestesiaa kun joissain elokuvissa ja kuvissa on mielestäni ominaistuoksu?
keksu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan uusi palsta minulle, enkä tiedä onko oikea paikka tälle kyssärille saati minkä ikäistä porukkaa täällä on, mutta kokeilen: muistaako joku parinkymmenen vuoden takaa Lancomen Rouge Now of Never. Ikävöin sitä vieläkin enkä ole löytänyt vastaavaa. Olisiko joku muu?
Muistan ja löytyy edelleen tuon Lancome Rouge Now or Never. On niin erikoinen pullona, että. Tuoksukin erikoinen. En muista miten päädyin sen hankkimaan 🙂
Löytyy minultakin. Muistaakseni kuului Lancomen 1998 talvi-meikkisarjaan, ja oli saatavilla vain muutaman kuukauden. Muistan että meikki sarja oli punapainotteinen, aina kirkkaanpunaista luomiväriä myöten. Löysin tuoksun kirpparilta kahdella eurolla, joten ei muuta kun kirppareita koluamaan, jospa vaikka sieltä löytyisi:D
Vierailija kirjoitti:
Se tuli sittenkin eli perfume.fi:stä tilaamani paketti, n. kuukauden päästä tilauksesta. Taitaa olla aika monella paketti tilattuna.. Sain mm. Elizabeth Taylorin Diamonds&Emeralds -tuoksun, hedelmäinen kukkaistuoksu 90-luvulta ja kestää eri tavalla kuin uudemmat tuoksuluomukset, tykkään. Lisäksi tuli toinen pullo Charlie Red -tuoksua, nyt on pullo varalla, kun par'aikaa käyttämäni loppuu. Mä olen alkanut pitämään 90-luvun tuoksuista erityisesti (elin silloin nuoruuttani, oli elämäni parasta aikaa). On mulla 2000-luvun tuoksujakin, pidän niistäkin, onpahan vaihtelua: tämän hetkisiä suosikkejani uudemmista tuoksuista on Hugo Bossin Deep Red, Burberryn Brit For Her (edp) ja Lancomen Tresor In Love (Tresorin parhaat puolet hieman modernimmassa muodossa), eihän nuokaan ihan juuri tulleita ole toisaalta.
Voi, nyt taisin löytää sielunsiskon. Mulle kans 90-luku oli todella hieno monella lailla, ja hajuvedet oli maagisen upeita ja toisistaan erottuvia. Silloin mun tuoksufriikkys alkoi, eikä loppua näy... Nostalgiafiilistelyä...toki oli paljon huonojakin aikoja ysärillä, mutta eikäs se vanha sananlanlaskukin sano että aika kultaa muistot:D
Laitan vielä lyhyesti ensivaikutelmat kolmesta viimeisestä Amouagestani. Anteeksi, enempää en ole ehtinyt miettiä. Ei näitä ainakaan voi moittia yksinkertaisuudesta.
Figment: vaikea sanoa, mitä tästä pitäisi ajatella. Valkoisia kukkia joo, mutta myös jotain aika erikoista jota en pysty analysoimaan. Ehkä jotain animaalista tai hieman mädäntynyttä. Jotenkin tukahduttava. Ensivaikutelma oli negatiivinen, mutta täytyy varmaan testata uudestaan joku kerta.
Myths: Tämä oli todella outo. Aistin aina välillä lehahduksia jostain vihreästä kasvillisuudesta, ei varsinaisesti kukkia eikä mitään makeaa, mutta iholta nuuhkittuna haistoin lähinnä... maata, multaa. Ehkä oksia ilman lehtiä? Kuin olisi jossain ulkona. Tässä tuoksuu ehkä lumen alta paljastuva maa. Tämä tuoksu on väriltään sammalenvihreä ja ruskea. En voi kuvitella että kukaan haluaisi tuoksua tälle. Ei minusta tuoksu "hyvältä". Kokeilen varmasti uudestaan, ihan vain mielenkiinnosta mutta vain yksin ollessani.
Memoir: raskas, tumma tuoksu. Tumman violetti. Valkoisia kukkia. Tulee mieleen Poison, ja vähän myöhemmin myös Old Spice. Pidän orientaaleista, joten pidän tästä, muttei luultavasti kuitenkaan minua varten. Vähän liian goottinen. Teen jossain vaiheessa vertauksen Poisonin kanssa. (Rakastan Poisonia, mutta tämä ei ole ihan sama eikä rakkautta ensinuuhkauksella.)
Summa summarum: tämän merkin tuoksut ovat erikoisia, moniulotteisia, laadukkaita, mutta haastavia. Moni poikkeaa valtavirrasta, ja useissa on vintage-tunnelmaa. Lempparini näistä olivat Jubilation 25 ja Sunshine. Ei todellakaan kannata ostaa sokkona, voi yllättyä positiivisesti mutta myös todella negatiivisesti. Haluaisin vielä testata joitakin muita Amouageja, jospa niistä löytyisi helmi. Hinta arveluttaa, mutta sillä saa kuitenkin ison 100ml pullon, ja kuten sanottu kesto on erinomainen. Jos todella rakastun, ostan. N50
Nyt on korkattu Juicy Couturen uutuus Le Bubbly. Nää, ei ole mieleinen. Tuoksussa piti olla mm. shampanjaa mutta minä haistan vain halvan saippuan. Tämä muistuttaa paljon Juicyn Noir-versiota. Tykkään Gold Couturesta ja Roseesta mutta tämä menee nyt kyllä myyntiin.
Vaikka nuorena opiskelijana rahat olivat usein tiukalla niin hajuvesiin sekä meikkeihin löytyi aina pennosia. Pyysin hajuvesiä myös lahjaksi poikaystävältäni synttäreinä ja jouluisin.Toistakymmentä pulloa oli aina kerrallaan käytössä mutta myin kirpuilla eteenpäin niitä mitä ei tullut juuri käytettyä. Nyt taas meinaa tämä tuoksuinnostus nostaa päätään ja tämän ketjun lukeminen vain pahentaa asiaa 😁
Kirjoittelen pöytälaatikkoon, en usko että koskaan aion tekeleitäni julkaista. Tämä on ensimmäinen kerta kun olen asiasta edes anonyyminä uskaltanut puhua! Haluaisin tuoda tekeleihini enemmän tuoksuelementtiä. Päähenkilö, mies, on huononäköinen, mutta hänellä on erinomainen hajuaisti. Onko teillä ideoita miten sitä voisi tuoda eri tavoin esiin?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka nuorena opiskelijana rahat olivat usein tiukalla niin hajuvesiin sekä meikkeihin löytyi aina pennosia. Pyysin hajuvesiä myös lahjaksi poikaystävältäni synttäreinä ja jouluisin.Toistakymmentä pulloa oli aina kerrallaan käytössä mutta myin kirpuilla eteenpäin niitä mitä ei tullut juuri käytettyä. Nyt taas meinaa tämä tuoksuinnostus nostaa päätään ja tämän ketjun lukeminen vain pahentaa asiaa 😁
Sulje sivusto ja pakene kun vielä voit. Olen pahassa ostokierteessä kun täällä on liikaa kaikkia ihania suosituksia joita on ihan pakko saada.
Kyselin vähän aikaa sitten kokemuksia Armanin Air di Gioiasta. Löysin tuoksua nettikaupasta ja tilasin sokkona 50ml EdP:n.
Paketti saapui eilen. Tämä on aivan ihana!
Tässä on jokin vintage-vivahde, tulee mieleen 90-luku. Silloin useammassa tuoksussa oli jokin samanlainen merellinen elementti, jota en ole myöhemmin lanseeratuissa "merituoksuissa" havainnut, mutta jota olen jäänyt kaipaamaan. Se on jokin pehmeä ja saippuainen, aavistuksen maskuliininen elementti. Olen samaa mieltä Fragrantican arvostelijoiden kanssa siitä, että tuoksu muistuttaa TBS:n 'Oceanusta' (joka oli teiniaikojeni suosikki) mutta samalla se on sopivasti erilainen.
Todella raikas ja sopii arkikäyttöön, mutta kuljettaa ajatukset ihanasti jonnekin Välimerelle.
Mutta miksi, oi miksi käy aina niin, että kun löydän jonkin ihanuuden, sen valmistus on lopetettu? Täytynee ostaa toinen pullo varastoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chanelin Coco Mademoisellesta kokemuksia? Fragantica ehdottaa sitä minulle aina omien suosikkituoksujeni yhteydessä. En pääse minnekään haistelemaan joten kuvailu olisi kiva saada 😊
Eilen suihkautin ranteeseen ja tytär sanoi, että tuoksun ulkomailta.
Ilmeisesti sai takauman jostain lomamatkalta.
Hyvä tuoksu, mutta ei ainutlaatuinen.Minusta tuo on monen vakiotuoksu, koska se on laadukas, aikaa kestävä, tyylikäs ja pysyy hyvin iholla. Tai mitä nämä sillage ja projection ovat suomeksi. Käsittääkseni hyvin myyty Chanelin sarjasta ja varmasti monen edullisemman tuoksun esikuva. Fragranticassa tuo tulee minullakin jostain syystä usein vastaan ja arvelen että se edustaa jotain hyvin nykyaikaista ja kuitenkin samalla klassista tuoksunuotticomboa, josta on helppo pitää. Ja sopii moneen käyttöön ja ikäänkin tyylikkyytensä takia.
Minulla Chanelin Coco Mademoiselle haiskahtaa pilaantuneille vadelmille ja märälle mullalle :(
Molemmat Edt ja Edp, mutta joillakin tutuilla se tuoksuu ihan hyvältä, heillä taitaa olla Edt.
Chanelin Chance on parempi minun iholla, se pysyy raikkaana.
Olen se joka aiemmin valitti että jotkut tuoksut menee miesmäisiksi iholla, etenkin ne jotka sisältää luumua. Taisi löytyä jokunen kohtalotoverikin?
Taitaa molemmista olla eau fraiche-versio, ainakin Chancesta. Nuo on vähän makuasioitakin, jotkut eivät kaipaa mitään raskaaseen vivahtavaakaan tuoksuissaan ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittelen pöytälaatikkoon, en usko että koskaan aion tekeleitäni julkaista. Tämä on ensimmäinen kerta kun olen asiasta edes anonyyminä uskaltanut puhua! Haluaisin tuoda tekeleihini enemmän tuoksuelementtiä. Päähenkilö, mies, on huononäköinen, mutta hänellä on erinomainen hajuaisti. Onko teillä ideoita miten sitä voisi tuoda eri tavoin esiin?
Äkkipäätä tulee mieleen, että päähenkilö voisi uusia ihmisiä tavatessaan tai mennessään paikkoihin kuvailla enemmän sitä, miltä ne haisevat/tuoksuvat kuin miltä ne näyttävät (menemättä kuitenkaan liiallisuuksiin). Tyyliin "mennessään sisälle kirjakauppaan hän poistui raikkaan keväisestä ulkoilmasta, mutta nuuhkaisi tyytyväisenä vastapainettujen kirjojen hajua. Jostain leijaili paikalle myös vieno kahvin tuoksu. Kirjakauppa oli yleisvaikutelmaltaan siistin näköinen, uutuudet nostettu selkeästi esille, mutta..."
Toinen mikä tuli mieleen, on että tuoksut monesti herättävät muistoja. Sinun päähenkilölläsi ehkä tavallista enemmän kun hän kerta on hajuaistiltaan tavallista tarkempi? Muistot voisivat toimia samalla myös tapana tuoda esille päähenkilön menneisyyttä ja kokemuksia sekä sitä, miten hän ajattelee niistä nyt tai missä hän nyt on verrattuna aiempaan elämäänsä.
Onnea kirjoittamiseen! :)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että tuoksuista voi jutella laveasti suomeksi tarjontahan on valtavaa netin kautta ja tehdäkseen nappivalintoja on aina kiva kuulla muiden mielipiteitä ja suosituksia. You tubesta löytyy myös informatiivisiä kanavia mutta huomaan että monella toistuvat harmittavasti samat nimet/merkit ja lopulta tuoksujen kirjo on aika kapea.
Itse olen kuitenkin päättänyt siirtyä melko sattumanvaraisesta hakuammunnasta yhä harkitumpiin (ja kestävämpiin) valintoihin tuoksujen suhteen. Kaikkea ei tarvitse ostaa kuin sikaa säkissä, tuoksujakaan. Ja talk is cheap, tässä kohtaa hyvällä tavalla 😁
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan uusi palsta minulle, enkä tiedä onko oikea paikka tälle kyssärille saati minkä ikäistä porukkaa täällä on, mutta kokeilen: muistaako joku parinkymmenen vuoden takaa Lancomen Rouge Now of Never. Ikävöin sitä vieläkin enkä ole löytänyt vastaavaa. Olisiko joku muu?
Muistaa! Ostin sen itselleni kolmekymppissynttärituoksuksi syyskuussa 1998. Ikävä kyllä, tiputin pullon sittemmin vessanhyllyltä lavuaariin. Meni rikki. Eikä sitä sen koommin ole vastaan tullut. Ulkomaiden hinnoissa Rouge Now Or Never on todella kallis keräilyharvinaisuus nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tuli sittenkin eli perfume.fi:stä tilaamani paketti, n. kuukauden päästä tilauksesta. Taitaa olla aika monella paketti tilattuna.. Sain mm. Elizabeth Taylorin Diamonds&Emeralds -tuoksun, hedelmäinen kukkaistuoksu 90-luvulta ja kestää eri tavalla kuin uudemmat tuoksuluomukset, tykkään. Lisäksi tuli toinen pullo Charlie Red -tuoksua, nyt on pullo varalla, kun par'aikaa käyttämäni loppuu. Mä olen alkanut pitämään 90-luvun tuoksuista erityisesti (elin silloin nuoruuttani, oli elämäni parasta aikaa). On mulla 2000-luvun tuoksujakin, pidän niistäkin, onpahan vaihtelua: tämän hetkisiä suosikkejani uudemmista tuoksuista on Hugo Bossin Deep Red, Burberryn Brit For Her (edp) ja Lancomen Tresor In Love (Tresorin parhaat puolet hieman modernimmassa muodossa), eihän nuokaan ihan juuri tulleita ole toisaalta.
Voi, nyt taisin löytää sielunsiskon. Mulle kans 90-luku oli todella hieno monella lailla, ja hajuvedet oli maagisen upeita ja toisistaan erottuvia. Silloin mun tuoksufriikkys alkoi, eikä loppua näy... Nostalgiafiilistelyä...toki oli paljon huonojakin aikoja ysärillä, mutta eikäs se vanha sananlanlaskukin sano että aika kultaa muistot:D
Nimenomaan, paljon muistoja! Todellakin ovat persoonallisempia nuo 90-luvun tuoksut. Nyt on pakko pitää tilaustauko eli noin kaksi kuukautta, mutta keväämmällä sitten :).
Siis mies on kuin elokuvasta "Naisen tuoksu"?
Tykkään ite aina keväällä Tom Fordin Madarino di Amalfista. Ei ehkä ihan joka makuun parfyyminä, mutta mutta tuoksu on ihana muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulje sivusto ja pakene kun vielä voit. Olen pahassa ostokierteessä kun täällä on liikaa kaikkia ihania suosituksia joita on ihan pakko saada.
Tässä on oikeasti perää, tuoksujen osteluun voi koukuttua niin ettei se ole enää hauskaa. Tai jos on tyttäriä/muita naispuolisia, joille voi jaella hutejaan, niin sitten 😀 mutta ihan sama kuin kaikessa shoppaamisessa, tauko on välillä ihan must.
Hobby Hallissa on tänään ilmaiset postikulut, tuli tilattua Exuman Velvet Cachemir ja Trussardin Delicate Rose. Trussardin tuoksua olen testannut näytteen kautta, ja oli pakko tilata, upea, pirskahteleva, sitruksisen kirpeä, mutta samalla makea, mieto ruusu. Ruusutuoksu joka ei tuoksu varsinaisesti ruusulta, minun makuuni. Velvet Cachemir on ihan uusi tuttavuus, mutta nuotit ja kuvailu vaikuttavat niin hyviltä että kiva päästä kokeilemaan.
Tässä kuussa tullut tilailtua monta pakettia, osa jo saapunut ja osa tulossa. Nyt kyllä alkaa tiukka ostolakko ensi kuusta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on oikeasti perää, tuoksujen osteluun voi koukuttua niin ettei se ole enää hauskaa. Tai jos on tyttäriä/muita naispuolisia, joille voi jaella hutejaan, niin sitten 😀 mutta ihan sama kuin kaikessa shoppaamisessa, tauko on välillä ihan must.
Aika monella kirjoittajalla tuntuu olevan pakkomielle testata uusia tuoksuja päivittäin.
Löysin Canel 5:n jo 80 luvulla.. ei ole tarvinnut vaihtaa eli ei ärsytä omaa nänää eli en huomaa edes sen tuoksua, mutta...
Niin ja colognen tuoksu, mikä kuumissa maissa tulee vastaan ja meillä ei lainkaan. Siellä freesataan pitkin päivää käsiä, niskaa, yms. colognella. Ranskasta toin kerran ihan supermarketin hyllystä pullotolkulla sitrus- ja laventelicolognea, ja mihin ne päätyi? Kahvilan henkilökunnalle freesaukseen. Aika elämys, kun henkilökunta ohikulkiessaan ei tuoksu muuten miltään, ei huuhteluaineelta (yök) eikä hajuvedeltä (ei sovi tilanteeseen), vaan jos jotain minimaalisen pientä tuoksua on havaittavissa niin se on välimerenmaiden tyyliin raikas colognen häivähdys puhtaissa puuvillaisissa työvaatteissa. Sellaista hifistelyä meillä kahvilassa :)