Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19266)
Tuoksu hukassa kirjoitti:
Löytyykö täältä apu, kun lempituoksu loppui, mutta pullosta ei löydy mitään vinkkiä, mikä se oli enkä nyt korona-aikana pääse minnekään isompaan kaupunkiin sitä etsimäänkään. Ostettu taxfreesta jostain ulkomailta. On joku ihan perustunnettu brändi ei kuitenkaan Dior, Chanel, Versace, Givenchy, Bvlgari, Prada. Pyöreä väritön lasipullo, jonka korkin kaulassa tuplairtorenkaat kiinni nastalla, joka näyttää ylösalaisin olevalta T-kirjaimelta. Korkin päällä hiottu ”timantti”, joka kiinni kolmella kiinnikkeellä. Tuoksu melko pehmeä, sellainen suihkusta tullut puhdas, muttei sitruunainen. Kuvagooglettamalla en löydä.
Lanvin Eclat d'Arpege tai Éclat de Fleurs tai joku muu flanker?
Kuka suosittelisi minulle hyvää tuoksua? SAin joululahjaksi toivomukseni mukaa NIna Riccin Air `Tempsi, muttei se enää purrutkaan niinkuin nuorempana.
Eli olen luonnontilassa viihtyvä, hoikka vaaleahko 55v nainen. Tykkään tuoksua vain vähän eli niin, ettei haise liikaa vaan lähelläolija sen huomaa.
Ei mitään kovin tymäköitä eikä makeita eikä sitrustuoksuja.
Marjaisa, puuterinen, ruusu? Olisin iloinen suosituksesta, menisin sitä sitten ensin tuoksuttelemaan.
Ihmettelen että fragrantican kaikkien aikojen parhaat -listalla ei ole YSL Yvresseä. Johtuisiko siitä ettei sitä enää saa, tai jotain collection-versiota saa, mutta en tiedä onko se samanlainen kuin alkuperäinen, pullo ei ainakaan ole sama.
Vierailija kirjoitti:
Kuka suosittelisi minulle hyvää tuoksua? SAin joululahjaksi toivomukseni mukaa NIna Riccin Air `Tempsi, muttei se enää purrutkaan niinkuin nuorempana.
Eli olen luonnontilassa viihtyvä, hoikka vaaleahko 55v nainen. Tykkään tuoksua vain vähän eli niin, ettei haise liikaa vaan lähelläolija sen huomaa.
Marjaisa, puuterinen, ruusu? Olisin iloinen suosituksesta, menisin sitä sitten ensin tuoksuttelemaan.
Onko Armanin Because it´s you tuttu? Olen samanikäinen ja tykkään todella paljon, siinä on vadelmaa ja ruusua:
https://www.fragrantica.com/perfume/Giorgio-Armani/Emporio-Armani-Becau…
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen että fragrantican kaikkien aikojen parhaat -listalla ei ole YSL Yvresseä. Johtuisiko siitä ettei sitä enää saa, tai jotain collection-versiota saa, mutta en tiedä onko se samanlainen kuin alkuperäinen, pullo ei ainakaan ole sama.
Olikohan tässä äänestyksessä valmiiksi annetut vaihtoehdot joista valita, vai saikohan aidosti itse äänestää haluamaansa tuoksua? Epäilen että valmiiksi annetut vaihtoehdot, koska eri kategorioissa niin paljon samoja tuoksuja. Se voisi selittää miksi jotkut tuoksut puuttuvat kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cleanin tuoksut jakautuvat mielestäni, osa on oikeinkin hyviä, osa taas ei mistään kotoisin. Ostin joitain vuosia sitten sen jossa valko-vaaleanpunainen etiketti (original?). Meni vessatuoksuksi viime viikolla.
:(Samaa mieltä, ja juuri se alkuperäinen (eka) on mun mielestä aina ollut kauhea, pistävä. Eniten tykkään: Fresh Laundry, Fresh Linen, Blossom.
Rain - en pidä, siinä on melonia, eikä sade tuoksu melonilta.
Muuten, Notes from Josephine-(you tube) on tehnyt näistä kivan videon, jossa myös kertoo, miten kerrostelee Clean-tuoksuja.
Minulla on ollut Rain. En edes tajunnut, että siinä on melonia! En ole melonin ystävä tuoksuissa. Mielestäni tämä oli sellainen todella helppo ja jopa vähän mitäänsanomaton tuoksu arkeen, eniten kesään. Ei varsinaisesti edes hajuvesimäinen, enkä usko että herättää juurikaan tunteita puoleen tai toiseen. Mutta siitä pisteet, että tuskin aiheuttaa kenellekään keuhko-oireilua tms., joita itsekin saan joistakin tuoksuista.
Omat suosikkini Cleanilta ovat Air, Blossom ja Skin. Skin on noista selvästi erilainen, mutta onkin ilmeisesti aika puhdas myskituoksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Armanin Because it´s you tuttu? Olen samanikäinen ja tykkään todella paljon, siinä on vadelmaa ja ruusua:
Kiitos paljon vastauksesta. Ei ole tuttu. Itse asiassa en ole vuosiin käyttänyt tuoksuja ollenkaan, mutta nyt toivon löytäväni sopivan. Myydäänkö tätä esim. emotion-myymälöissä? Tai voisiko tilata näytteen? Toisaalta, jos hinta ei ole kova, voisinpa tilata suotaan pullon, mutta mistä? len nyt ollut vähän ulkona näissä asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuoksu hukassa kirjoitti:
Löytyykö täältä apu, kun lempituoksu loppui, mutta pullosta ei löydy mitään vinkkiä, mikä se oli enkä nyt korona-aikana pääse minnekään isompaan kaupunkiin sitä etsimäänkään. Ostettu taxfreesta jostain ulkomailta. On joku ihan perustunnettu brändi ei kuitenkaan Dior, Chanel, Versace, Givenchy, Bvlgari, Prada. Pyöreä väritön lasipullo, jonka korkin kaulassa tuplairtorenkaat kiinni nastalla, joka näyttää ylösalaisin olevalta T-kirjaimelta. Korkin päällä hiottu ”timantti”, joka kiinni kolmella kiinnikkeellä. Tuoksu melko pehmeä, sellainen suihkusta tullut puhdas, muttei sitruunainen. Kuvagooglettamalla en löydä.
Lanvin Eclat d'Arpege tai Éclat de Fleurs tai joku muu flanker?
Juurikin tuo. Kiitos! Tosin pullosta puuttui tuo kukka eikä pohjassa mitään tarraa, mutta Lanvin on ehdottomasti kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksesta. Ei ole tuttu. Itse asiassa en ole vuosiin käyttänyt tuoksuja ollenkaan, mutta nyt toivon löytäväni sopivan. Myydäänkö tätä esim. emotion-myymälöissä? Tai voisiko tilata näytteen? Toisaalta, jos hinta ei ole kova, voisinpa tilata suotaan pullon, mutta mistä? len nyt ollut vähän ulkona näissä asioissa.
Tieto löytyikin linkistä, se ei vain avautunut heti. Kiitos vielä, mielenkiintoiselta vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Omat suositukset Armanin My Way, marjaisa, muttei makea, ja Dolce & Gabbanan Dolce, minusta hienostunut, ei ollenkaan makea, ja raikas ilman sitrusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieto löytyikin linkistä, se ei vain avautunut heti. Kiitos vielä, mielenkiintoiselta vaikuttaa.
Älä tilaa haistamatta ensin, minusta ja minun ihollani tuo tuoksu on aivan järkyttävän makea. suorastaan tukahduttava. Ääni täältä myös Dolcelle.
Tänään testissä Pink Sugar. Tää tuoksuu alkuun mun iholla tosi lakritsaiselta. Black opiumissa en itse sitä lakritsia oikein haista, niin tämä oli jännä kokemus kun se tuli niin vahvana esiin. Nyt tunnin päästä suihkausta tuo lakritsa ei ole enää niin vahva. Haistan myös vaniljan mielestäni ja no, sokerin. Se tästä mieleen tulee.
Tätä en kouluun lähipäivinä uskaltaisi laittaa, mutta kotona tulee kyllä suihkuteltua jatkossakin. Tämä on aika tuhti minusta normituoksuihini verrattuna, mutta kivan erilainen. Onnistunut sokko-ostos siis!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen se, joka eilen kommentissaan kehui Elie Saabin Le Parfum In Whitea, ja sanoin, että ostan sitä suurimman koon (tässä tapauksessa 90 ml), kun vanha pulloni loppuu. Tuota tuota... Lähdin nimittäin eilen illalla katselemaan, mistä sellaisen löytäisin, ja ilmeisesti sitä ollaan poistamassa markkinoilta kovalla touhulla! Juuri missään ei sitä tunnu olevan enää nytkään, ja halvimmalla löysin suurimman koon puolalais-hollantilaisesta nettikaupasta nimeltään novaperfume.com, 63.92€. Menin sen kanssa äsken kassalle ja siihen lykättiin postikuluja (tai kuljetuskuluja, miten vain) vielä 12.50€ päälle. Ja kun kauppa ei ollut tuttu, tsekkailin tietoja siitä, ja arvostelut olivat aika lailla 50-50, kannattaako lähteä sieltä ostamaan. Scamadvisorin mukaan we are unsure if the website is legit. Eli taitaa olla niin, etten sitä tuolta tilaa, loppujen lopuksi. Viking Line pommittaa jatkuvasti sähköposteilla miestäni, jolla on kyseisen lafkan klubikortti ja kinuaa meitä risteilylle, ja Gracelta saisin kyseisen tuoksun 50 ml:n pullon alta seitsemänkympin, joten saatanpa kallistua siihen vaihtoehtoon. Silloin ainakin tiedän, että tavara on oikeaa, ja samalla tukisin edes pikkiriikkisesti suomalaisten työllisyyttä.
Ja mitä tapahtuu Elie Saabin tuoksuille tässä maassa noin yleisestikin? Stockmannin ja Sokoksen verkkokaupoista ei niitä enää ole saatavilla, kivijalkaliikkeistä en tiedä, missä niissä mennään. Aiotaanko ne poistaa kokonaan Suomen markkinoilta? Kicksissäkin oli enää vain pari ES-tuoksua saatavilla, eikä muissakaan verkkokaupoissa (mm. Hobby Hall) oikein hyvin niitä enää ole. Outoa. Hmmm...
Minäkin ihastuin Elie Saabin tuoksuihin vasta äskettäin. Ei haittaa jos Suomesta ei enää saa niin kauan kuin ulkomaisista verkkokaupoista saa halvemmalla, esim. täällä 90 ml 56 e:
https://www.fragrancex.com/products/_cid_perfume-am-lid_l-am-pid_76194w…
Tuolta olen ostanut muutaman kerran ja tulevat parissa viikossa. Harvoin jäävät tulliin.In Whitea on myös torissa testattu pullo paketissaan edullisesti myynnissä. Sen ostaisin ensihätään ;)
Joitain Elie Saabin tuoksuja löytyy ainakin Tallinkin verkkokaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat suositukset Armanin My Way, marjaisa, muttei makea, ja Dolce & Gabbanan Dolce, minusta hienostunut, ei ollenkaan makea, ja raikas ilman sitrusta.
Kiitos paljon, otan nimet ylös ja käyn nuuhkimassa, kun käyn sokoksella.
Emotionissa varmaan myydään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tilaa haistamatta ensin, minusta ja minun ihollani tuo tuoksu on aivan järkyttävän makea. suorastaan tukahduttava. Ääni täältä myös Dolcelle.
Varmaan viisasta tuoksutella omalla iholla, koska kyllähän se harmittaa, jos osto menee pieleen.
TEen näin, olen nyt kirjoittanut ylös nimet ja etsin nen. Kiitos OLen tykännyt tästä ketjusta, kun on pysynyt pääsääntöisesti kivana ja asiallisena. Hyvää uutta vuotta kaikille!
Täällä yksi tietämätön kyselee, että mikä on flanker?
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi tietämätön kyselee, että mikä on flanker?
Flanker on siis samasta tuoksusta tehty eri versio. Esimerkkinä vaikkapa Diorin Poison. Siitä on tehty erilaisia versioita jotka kaikki ovat saaneet “inspiraationsa” ja omaavat usein jotain yhteistä sen alkuperäisen poisonin kanssa (englanninkieliset käyttävät usein sanaa DNA tässä yhteydessä). Dior Poisonin flankereita ovat mm Dior Hypnotic Poison, Dior Poison Girl, Dior Midnight Poison yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan viisasta tuoksutella omalla iholla, koska kyllähän se harmittaa, jos osto menee pieleen.
TEen näin, olen nyt kirjoittanut ylös nimet ja etsin nen. Kiitos OLen tykännyt tästä ketjusta, kun on pysynyt pääsääntöisesti kivana ja asiallisena. Hyvää uutta vuotta kaikille!
Dolce on ihan hyvä, mutta menee enemmän samaan tyyliin L'Air de Tempsin kanssa, sellainen kevyehkö tuoksu, joka voi tuntua liian olemattomalta. Iän myötä heikkenee paitsi näkö ja kuulo, niin myös hajuaisti, joten tuoksussa saa olla enemmän voimakkuutta.
Suosittelen testaamaan myös Diorin Miss Dior Absolutely Bloomingin, ihana tuoksu jossa myös vadelmaa ja ruusua:
https://www.fragrantica.com/perfume/Christian-Dior/Miss-Dior-Absolutely…
Tätäkin, kuten Armania, löytyy edullisesti mm. torissa. Miss Dior on voimakkaampi tuoksu, mutta siten myös riittoisa koska pari suihkausta riittää. Kaupoista nämä löytyy mm. sokkarilta, stockalta, kicksistä, emotionista.
Joku kyseli Carolina Herreran Good Girlistä. Minulla on sen Legere-versio, omasta mielestäni orkkista pehmeämpi ja täyteläisempi eli sitä suosittelen. Mielestäni tuo on hyvin spessu tuoksu, en ole koskaan kohdannut vastaavaa. Se on makeahko, hyvin kermainen (kiitos dulce de lechen) ja tuoksuu (miltei pakollinen kriteerini kaikkia hajuvesiäni kohtaan) ylelliseltä vartalovoiteelta tai laatushampoolta mutta se on selkeästi hajuvesimäinen. On kyllä hyvin voimakas tuoksu eli sitä saa suihkuttaa ilmaan ja kävellä läpi. Iholle suihkautettuna ehkä vähän liikaa.
Samaa mieltä, ja juuri se alkuperäinen (eka) on mun mielestä aina ollut kauhea, pistävä. Eniten tykkään: Fresh Laundry, Fresh Linen, Blossom.
Rain - en pidä, siinä on melonia, eikä sade tuoksu melonilta.
Muuten, Notes from Josephine-(you tube) on tehnyt näistä kivan videon, jossa myös kertoo, miten kerrostelee Clean-tuoksuja.