Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19266)
Fragrantican yleisöäänestys on päättynyt, maailman suurin ja vanhin tuoksutalo, Guerlain, hallitsee listoja mennen tullen.
https://www.fragrantica.com/news/The-4th-Fragrantica-Readers-Awards-The…
Onko kenelläkään tietoa, onko NIna Riccin Air tu Tempsin tuoksu muuttunut siitä, mit se oli noin 20v sitten?
Mitä pidätte tästä tuoksusta?
Mäkin tykkään siitä, että pullo ja nimi sopivat yhteen tuoksun luonteen kanssa. Esimerkiksi Daisy-tuoksut ovat kivoja, pullo on hauska ja söpö, tuoksut sellaisia kevyitä ja hyväntuulisia.
Sitten on Oscar de la Rentan Bella-sarja, jonka pullot ovat aivan ihania ja tuoksut vastaavat nimiä.
Joillekin You Tube parfymistoille on tärkeää, että sillä hohtavalla parfyymitarjottimella ei ole mitään hassua tai kitchiä, vaan se on hyvin klassisen elegantti. Mä taas tykkään, että on kaikenlaista.
Kun ystävä tai sukulainen näkee mun tarjottimella Ariana Granden Cloud-tuoksun valkoisessa pilvessään, he luulevat sitä yleensä joksikin äklön makeaksi ja yllättyvät, kun se ei ole ollenkaan sentyyppinen. Cloudin kohdalla pullon ulkonäkö ja nimi eivät kerro kaikkea. tuoksua kehutaan usein ja kysellään, että mitä se on.
Mitä mieltä olette Burberry Weekend tuoksusta? Kävin tuoksuttelemassa sitä Kicksissä. Onko ns.klassinen puhdas tuoksu?
Mitä tuoksua suosittelisitte 30+ naiselle, joka omien sanojensa mukaan haluaisi tuoksua "kylmältä ilmalta rajun myrskyn jälkeen"? Muita lempituoksuja kahvi, sitrustuoksut ja erityisesti kardemumma. Syntymäpäivälahja siskolle on tässä hakusessa ja tuoksun hinnan yläraja n. 50e kieppeillä.
Itselläni on niin toivoton nenä, että olen ihan solmussa tämän homman kanssa enkä juuri käytä tuoksuja itse. Vinkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuoksua suosittelisitte 30+ naiselle, joka omien sanojensa mukaan haluaisi tuoksua "kylmältä ilmalta rajun myrskyn jälkeen"? Muita lempituoksuja kahvi, sitrustuoksut ja erityisesti kardemumma. Syntymäpäivälahja siskolle on tässä hakusessa ja tuoksun hinnan yläraja n. 50e kieppeillä.
Itselläni on niin toivoton nenä, että olen ihan solmussa tämän homman kanssa enkä juuri käytä tuoksuja itse. Vinkkejä?
Sellaista tuoksua jossa on samassa myrskyn jälkeen nuotit ja lämpimät kahvi/kardemumma nuotit tuskin löytyy.
Giorgio Armanin Air di Gioia (jos vielä löytyy jostain) tai Ocean di Gioia myrskyn jälkeen fiiliksiin. Toiseen kategoriaan liittyen Atelier Colognen Cafe Tuberosa ( tosin taitaa mennä hintarajan yli), Bossin Scent Private Accord tai Banana Rebublicin Gardenia & Cardamom.
^ Yhdestä ja samasta tuoksusta ei toki tarvitse kaikki luettelemiani löytyä. Kylmä, raikas ilma lienee se ykköstuoksutoive ja nuo loput ovat sitten tuoksuja, joista varmuudella tiedän siskoni pitävän. Sanoo aina, että jemmaisi vain taskussa avattua kardemummaputkiloa arkituoksuna, jos ei olisi vaaraa leimaantua jouluiseksi mummeliksi.
Kiitos kovasti vinkeistä, näillä pääsee hyvään alkuun!
Onko teitä muita, jotka pitävät työtuoksut visusti erillään vapaa-ajantuoksuista? Haluan rajata siten omaa elämääni, että pääsen irti työmoodista.
Täällä tänään päivän tuoksuna Valentinon Valentina, josta sain juuri näytteen. Ai että. Tykkään tästä ihan älyttömästi. Pehmeä ja makea tuoksu, joka ei mielestäni kuitenkaan ole äklö. Vaniljaa, mansikkaa, hiven valkoisia kukkia ja pohjalla jotain lämmintä. Myös mieheni tykkää tästä, mikä on harvinaista, yleensä hän ei oikein pidä tuoksuista, joita käytän. Jatkoon!
Haluaisin löytää jonkun ihanan gourmand-tuoksun elämää piristämään. Haluaisin tuoksua sellaiselta mummon tekemältä makealta ja mehevältä kuivakakulta, jossa olisi ehkä vähän appelsiinia mukana. Tai kaakaota. Tai mantelia. Mitähän kannattaisi lähteä testailemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko muille pakkomielteitä hankkia kaikki flankerit kokoelmaan? Esim tykästyin Hugo Bossin the Scent absolute for heriin ja nyt tilasin the Scent Private Accordin ja nyt tekee mieli tilata originaali the Scent. Sokkona tietenkin, mitenkäs muutenkaan. Kukkaro kiittää.
En suosittele originaali Scentin tilaamista, todella pliisu, tavanomainen tuoksu Absoluteen ja Private Accordiin verrattuna. Tässä tapauksessa flankerit voittaa alkuperäisen 6-0. Tulisit todennäköisesti pettymään jos odotat yhtä mielenkiintoista tuoksua.
Kiitos. Toivoisin tosiaan sellaista jossa tuoksuisivat sekä kaakao että kukat aika tasapainoisesti. Esim tuo Absolut on upea, Private Accord mokoma vielä Saksassa jumissa.
Olen se, joka eilen kommentissaan kehui Elie Saabin Le Parfum In Whitea, ja sanoin, että ostan sitä suurimman koon (tässä tapauksessa 90 ml), kun vanha pulloni loppuu. Tuota tuota... Lähdin nimittäin eilen illalla katselemaan, mistä sellaisen löytäisin, ja ilmeisesti sitä ollaan poistamassa markkinoilta kovalla touhulla! Juuri missään ei sitä tunnu olevan enää nytkään, ja halvimmalla löysin suurimman koon puolalais-hollantilaisesta nettikaupasta nimeltään novaperfume.com, 63.92€. Menin sen kanssa äsken kassalle ja siihen lykättiin postikuluja (tai kuljetuskuluja, miten vain) vielä 12.50€ päälle. Ja kun kauppa ei ollut tuttu, tsekkailin tietoja siitä, ja arvostelut olivat aika lailla 50-50, kannattaako lähteä sieltä ostamaan. Scamadvisorin mukaan we are unsure if the website is legit. Eli taitaa olla niin, etten sitä tuolta tilaa, loppujen lopuksi. Viking Line pommittaa jatkuvasti sähköposteilla miestäni, jolla on kyseisen lafkan klubikortti ja kinuaa meitä risteilylle, ja Gracelta saisin kyseisen tuoksun 50 ml:n pullon alta seitsemänkympin, joten saatanpa kallistua siihen vaihtoehtoon. Silloin ainakin tiedän, että tavara on oikeaa, ja samalla tukisin edes pikkiriikkisesti suomalaisten työllisyyttä.
Ja mitä tapahtuu Elie Saabin tuoksuille tässä maassa noin yleisestikin? Stockmannin ja Sokoksen verkkokaupoista ei niitä enää ole saatavilla, kivijalkaliikkeistä en tiedä, missä niissä mennään. Aiotaanko ne poistaa kokonaan Suomen markkinoilta? Kicksissäkin oli enää vain pari ES-tuoksua saatavilla, eikä muissakaan verkkokaupoissa (mm. Hobby Hall) oikein hyvin niitä enää ole. Outoa. Hmmm...
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin löytää jonkun ihanan gourmand-tuoksun elämää piristämään. Haluaisin tuoksua sellaiselta mummon tekemältä makealta ja mehevältä kuivakakulta, jossa olisi ehkä vähän appelsiinia mukana. Tai kaakaota. Tai mantelia. Mitähän kannattaisi lähteä testailemaan?
Hae Lushilta I'm Home -tuoksu, jonka myynti on loppumassa. Tuoksut herkulliselle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Lush-vire päällä, joten täältä tulee: The Smell of Weather Turning. Se on just tämä! Mutta sitä ei ole Suomen kaupassa (ellei paikan päällä kivijalkamyymälästä löydy) ja brittikaupan hinta on 125 puntaa.. muuten tämä olisi se mitä suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, toimisiko Cleanin joku tuoksu tuohon myrskyilmaan? Ei valitettavasti omakohtaista kokemusta niistä, mutta olen jo pitempään harkinnut testaamista.
Esim. Clean Air
https://www.fragrantica.com/perfume/Clean/Clean-Air-30822.html
Mulle tuli myrskystä mieleen tämä:
https://www.thelibraryoffragrance.eu/thunderstorm/
Mutta tässä ei ole kyllä kyseessä kylmä ilma myrskyn jälkeen vaan lämmin ennen kesäistä ukkosmyrskyä...
Jännä juttu, tilasin sokkona joitain vuosia sitten Chopardin Casmirin ja olin vähän pettynyt. Siinä oli joku vivahde, joka pilasi kokonaisuuden. Pullo on kuitenkin huvennut pikkuhiljaa, koska tuo häiritsevä sävy on lähinnä alkutuoksussa. Viimeaikoina olen tullut siihen tulokseen, että onhan tuota hankittava uusi pullo. Aprikoosi, vanilja, kaneli ym. ovat siinä niin ihanat kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, toimisiko Cleanin joku tuoksu tuohon myrskyilmaan? Ei valitettavasti omakohtaista kokemusta niistä, mutta olen jo pitempään harkinnut testaamista.
Esim. Clean Air
https://www.fragrantica.com/perfume/Clean/Clean-Air-30822.html
Cleanin tuoksuista Ultimate voisi olla sellainen "myrskun jälkeen kuivuneet pyykit narulla" -tuoksu. Cleanin tuoksuista jotkut ovat ihan ok, toiset liian "kukkaisia" omaan makuuni ja kaikissa on se ongelma, että ne eivät oikein kestä.
Vierailija kirjoitti:
Hermesin Un jardin apres mousson tuoksun inspiraattio on puutarha myrskyn jälkeen Intiassa, tuoksussa myös huomattavasti kardemummaa. Raikas ja mausteinen, jakaa kyllä mielipiteet. Itse tykkään kovasti. Ei taida mennä ihan hintahaarukkaan, mutta vaikka ebaysta voi saada pienemmän pullon suht edullisesti.
Lähti tilaukseen sokko-ostona Today I feel.. Lucky 50 ml Edt, ei mitään hajua millainen se on!