Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19266)

Vierailija
3381/19266 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maanantaina kuriiri tuo minulle Tokmannilta tilatun A Girl in Caprin (Lanvin). Rakastan sitrusten tuoksua, ja ikävöin Italiaa, kesää, aurinkoa ja lomafiiliksiä.  Kovasti siis odotan. 

Niin ja vinkin tuoksuun sain tästä ihanasta ketjusta. 

Sama täällä. Omani on jo saapunut noutopisteeseen, joten pääsen testailemaan jo tänään.

Mahtavaa! Laitathan tänne pientä tilanneraporttia kokeilustasi. Maanantaita odotellessa... :)

Pullo on korkattu ja hyväksi todettu. Sitruuna tässä on aidonoloinen eikä ollenkaan makea. Myös merelliset nuotit tulevat selvästi esiin. Olen aiemmin mielessäni hylännyt tämän tuoksun, koska olen mieltänyt sen teinimäiseksi. Tämä sopii mielestäni kaikenikäisille ja vaikka tässä ei ole mitään maskuliinisuutta, tämä voisi mennä unisextuoksunakin. Ei ykkösvalinta iltapukuillallisille mutta kaikkialle muualle sopii.

Kyllä tätä tuoksutellessa pääsee mielikuvissa sinne Italian auringon alle. Uskoisin, että keväällä ja kesällä tämä raikas tuoksu on elementissään. Otin 90 ml pullon koska pidän ulkonäöllisesti isommista pulloista ja hintaero pienempään oli mitätön.[/quote

Minä taas olin pettynyt tähän tuoksuun, josta kuvittelin pitäväni nuottien ja vertailukohtien perusteella. Minun ihollani tuoksuu ihan tusinatavaralta. Sitruuna häviää heti. Joku ärsyttävä nousee nopeasti esiin. En löydä mitään merellistä. Tyttö sanoi, että haisee partavedeltä.

Tuoksutin tätä tänään Kicksissä. Itselle tästä jää lievä alholintuoksu iholle. Aika neutraali, ehkä jopa vähän makea tuoksu omalla iholla. Keväällä tai kesällä varmaan aika kiva etenkin jos pysyy jollakulla sitruksisempana pidempään kuin itsellä.

Samalla laitoin D&G The Onea toiseen ranteeseen. Aika hyvä, mutta ehkä aavistuksen liian hedelmäinen minulle. Pidän enemmän kukkaisista kuin hedelmäisistä tuoksuista (paitsi sitrukset kukkaistuoksuissa on usein makuuni) ja tuossa on jokin vähän turhan makea vivahde. Sinänsä aika hienostunut vaniljainen tuoksu, eikö mikään pökerryttävä.

Vierailija
3382/19266 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pex Marttula kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä vintage-tuoksujen ystäviä? Millaisia kokemuksia?

En tiedä, miten vintage tarkkaan ottaen suomennettaisiin kun puhutaan parfyymeistä. Tarkoitan siis vanhoja versioita klassisista tuoksuista, ennen kuin ne reformuloitiin EU-säädösten vuoksi. Kovasti himottaisi haistella esim. Chanel 5:n alkuperäisversiota... 

En ole vintageasiantuntija, mutta kokemusteni mukaan reformulaatiot ovat usein mainettaan parempia ja itse asiassa sopivat paremmin nykymaailmaan, missä voimakasta lemuamista ei katsota hyvällä.

Varoittava vintage-esimerkki: hankin vintage-minipullon Fahrenheitia (80-luvun lopusta). Fahrenheitin legendaarinen "bensan tuoksu" (mikä on mielestäni liioiteltu kuvaus mutta kuitenkin) on kadonnut lähes täysin, koska orvokkia (violet leaf) ei ole jäljellä enää nimeksikään. En toki tiedä, miten minipulloa on säilytetty matkan varrella, mutta ostin sen luotettavalta keräilijältä. Sanoisin, että splash-pullojen kanssa erityisesti kannattaa olla varovainen, sprayt hapettuvat mahdollisesti ajan saatossa vähemmän.   

Reformulaatioista: Näen hajusteiden rajatummassa kestossa myös hyviä puolia. Voin käyttää kahta eri tuoksua aamulla ja illalla, ilman että ne joutuvat taistelemaan ilmaherruudesta. Yleinen itkun aihehan on tammen sammaleen kieltäminen (oakmoss/evernia prunastri). Toki niissä tuoksuissa, missä se on ollut olennainen osa tuoksupohjaa (kuten vaikka juuri Chanel No. 5), vahinko voi olla suurempi. Mutta suihkutellessani powerhouseklassikko Lapidus pour Hommen uutta versiota ymmärsin, että kyseinen tuoksu toimii nykyisellä patsulipohjallaan niin hyvin, etten edes osaa kaivata sammalta lisukkeeksi soppaan. Totta kai kyseessä on tavallaan ihan eri tuoksu ja vintagefriikit defaulttina tyrmäävät uudemman version, mutta tämä nyt oli vain yksi näkökulma.

Hyviä mietteitä, kiitos! Nimenomaan kiinnostaisi ihan uteliaisuudesta haistaa vintage-versioita joistain tunnetuista tuoksuista. Olen muuten ihan samaa mieltä, ettei vanha välttämättä ole parempi. Olisi vain hienoa päästä siihen tuoksumaailmaan vaikka hetkellisestikin. 

Pääsisipä käymään Versailles'n Osmothèquessa...! t. se, joka kyseli 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3383/19266 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suihkausten määrästä per ml:

Näytepullojen tilavuus tavataan yleensä ilmoittaa näyteputkilon tilavuuden, ei sisällä oikeasti olevan nesteen määrän mukaan. Täysissä pulloissa ilmoitettu ml-määrä taasen on nesteen todellinen määrä (varmaan ihan laissakin määritelty vaatimus). Siis ihan siltä varalta, jos suihkuttelee vaikka 2 ml:n näytepullosta ja laskee suihkausten määrän - oliko nestettä oikeasti se 2 ml? Hyvin usein näyteputkilot tulevat jossain määrin vajaina.

En ole tähän törmännyt vaan merkinnät pitävät nimenomaan paikkansa, kun ne pakataan hieman tilavampaan pulloon kuin merkitty määrä. Kuten joku edellä toi esille, suihkeosan yksilölliset erot ja se, painaako pohjaan asti, vaikuttavat suihkausten määrään.

t. näytteitä pääosin käyttävä

Vierailija
3384/19266 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä mietteitä, kiitos! Nimenomaan kiinnostaisi ihan uteliaisuudesta haistaa vintage-versioita joistain tunnetuista tuoksuista. Olen muuten ihan samaa mieltä, ettei vanha välttämättä ole parempi. Olisi vain hienoa päästä siihen tuoksumaailmaan vaikka hetkellisestikin. 

Pääsisipä käymään Versailles'n Osmothèquessa...! t. se, joka kyseli 

Tilasin juuri pikkupullon Esencia Loewen vintagea. Jos se miellyttää, ajattelin tapojeni vastaisesti satsata kokonaiseen vintagepulloon - tai ainakin "toiseksi vintageimpaan", jossa vielä oli sammalta mukana. Uusin "evernia prunastriton" versio kun on lähes yhtä hintava (vain muutaman kympin ero) ja lukemani mukaan huonosti reformuloitu.

Vierailija
3385/19266 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko tuoksut säilyy hyvänä noinkin kauan, kun kymmeniä vuosia? Itsel heitin pois vuodelta 2000 olleen Laura Biagiottin tuoksun, kun tuoks oli minun neääni jotenkin eltaantunut. Tosin toinen sman vuoden tuoksu oli säilynyt hyvänä...

Minulla pyörinyt kauna Paloma Picasson tuoksu käyttämättä, kun liian raskas jotenkin. Pullo on jostain 90-luvun alkupuolelta. Miettinyt että heitänkö pois, vai voisiko joku vielä sen ostaa. On säilytetty mustassa pussukassa, joka tuli tuoksun mukana. eikä ole ollut auringonpaisteessa. Täytyykin varmaan kokeilla sitä nyt, jos oma maku olisi muuttunut.

Vierailija
3386/19266 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maanantaina kuriiri tuo minulle Tokmannilta tilatun A Girl in Caprin (Lanvin). Rakastan sitrusten tuoksua, ja ikävöin Italiaa, kesää, aurinkoa ja lomafiiliksiä.  Kovasti siis odotan. 

Niin ja vinkin tuoksuun sain tästä ihanasta ketjusta. 

Sama täällä. Omani on jo saapunut noutopisteeseen, joten pääsen testailemaan jo tänään.

Mahtavaa! Laitathan tänne pientä tilanneraporttia kokeilustasi. Maanantaita odotellessa... :)

Pullo on korkattu ja hyväksi todettu. Sitruuna tässä on aidonoloinen eikä ollenkaan makea. Myös merelliset nuotit tulevat selvästi esiin. Olen aiemmin mielessäni hylännyt tämän tuoksun, koska olen mieltänyt sen teinimäiseksi. Tämä sopii mielestäni kaikenikäisille ja vaikka tässä ei ole mitään maskuliinisuutta, tämä voisi mennä unisextuoksunakin. Ei ykkösvalinta iltapukuillallisille mutta kaikkialle muualle sopii.

Kyllä tätä tuoksutellessa pääsee mielikuvissa sinne Italian auringon alle. Uskoisin, että keväällä ja kesällä tämä raikas tuoksu on elementissään. Otin 90 ml pullon koska pidän ulkonäöllisesti isommista pulloista ja hintaero pienempään oli mitätön.[/quote

Minä taas olin pettynyt tähän tuoksuun, josta kuvittelin pitäväni nuottien ja vertailukohtien perusteella. Minun ihollani tuoksuu ihan tusinatavaralta. Sitruuna häviää heti. Joku ärsyttävä nousee nopeasti esiin. En löydä mitään merellistä. Tyttö sanoi, että haisee partavedeltä.

Tuoksutin tätä tänään Kicksissä. Itselle tästä jää lievä alholintuoksu iholle. Aika neutraali, ehkä jopa vähän makea tuoksu omalla iholla. Keväällä tai kesällä varmaan aika kiva etenkin jos pysyy jollakulla sitruksisempana pidempään kuin itsellä.

Samalla laitoin D&G The Onea toiseen ranteeseen. Aika hyvä, mutta ehkä aavistuksen liian hedelmäinen minulle. Pidän enemmän kukkaisista kuin hedelmäisistä tuoksuista (paitsi sitrukset kukkaistuoksuissa on usein makuuni) ja tuossa on jokin vähän turhan makea vivahde. Sinänsä aika hienostunut vaniljainen tuoksu, eikö mikään pökerryttävä.

Minulla tuo A girl in Caprin sitruunatuoksu pysyy joka tuoksuvaiheessa. Loppunuotissa pitäisi olla myskiä mutta en tunne sitä ollenkaan. Muutaman tunnin jälkeen iho tuoksuu miedosti sitrukselta ja meri-ilmalta. Fragranticassa vinkattiin kerrostamaan D & G Light Blue Love is love:n kanssa jos haluaa hivenen makeammaksi.

Vierailija
3387/19266 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viime päivinä testaillut Kurkdjianin näytteitä Amyris, Aqua Universalis ja Petit Matin. Niin paljon kuin rakastan Baccarat Rougea, en pääse näiden muiden kanssa sinuiksi. Omaan nenääni jotenkin pistäviä ja tunkevia ja sekasotkuisia, ja lisäksi tulee mieleen +70 vuotiaat hienostokotirouvat. Siirrän huonetuoksuiksi. 

Minä pidin tuosta Petit Matinista muut tuoksuivat miehekkäältä. Varsinkin BR540.

Vierailija
3388/19266 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoksuttelija kirjoitti:

Oikeastiko tuoksut säilyy hyvänä noinkin kauan, kun kymmeniä vuosia? Itsel heitin pois vuodelta 2000 olleen Laura Biagiottin tuoksun, kun tuoks oli minun neääni jotenkin eltaantunut. Tosin toinen sman vuoden tuoksu oli säilynyt hyvänä...

Minulla pyörinyt kauna Paloma Picasson tuoksu käyttämättä, kun liian raskas jotenkin. Pullo on jostain 90-luvun alkupuolelta. Miettinyt että heitänkö pois, vai voisiko joku vielä sen ostaa. On säilytetty mustassa pussukassa, joka tuli tuoksun mukana. eikä ole ollut auringonpaisteessa. Täytyykin varmaan kokeilla sitä nyt, jos oma maku olisi muuttunut.

Aivan varmasti pääset Palomasta myymällä eroon. Moni tuntuu nostalgisoivan sitä, itsekin muistelen hyvällä.

Vierailija
3389/19266 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen testaillut tässä Atelier Colognen Cafe Tuberosaa, jonka tilasin Stockan alesta. Tosi hyvä hankinta, tämä oikeasti kestää iholla, toisin kuin kaikki aiemmat A. Colognen tuoksut joita olen kokeillut. Tämä kestää jotain 6-7 h ihan selkeästi tuoksuvana.

Kahvin tuoksu on ihanan voimakas, kunnon espresso. Toteuttaa mitä lupaa siis. Tuberosan tuoksu on syvä ja samettisen makea, tulee jopa melkein suklainen vivahde kun se sekoittuu kahviin. Raaka-aineiden laadun huomaa, tuoksuu hintavalta ja laadukkaalta. Kiva uusi tuoksu kokoelmaan, täysin erilainen kaikista muista.

Vierailija
3390/19266 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä suihkin kerralla n. 10 suihkaisua, suihkuttelen vaatteisiin eli hihoihin ja dekolteeseen. Olent odennut että tuoksut pysyvät parempana vaatteelle suihkittuna kuin iholle suihkittuna.

https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000005087348.html

vähän voisi ihan oikeasti huomioida muitakin ihmisiä sen hajustamisen kanssa...

Olen yksin kotona 24/7, käyn yksin lenkillä, joten ei ole ketään jota pitäisi huomioida.

Vierailija
3391/19266 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta! Vapaapäivä, ei siis syytä rentoutua helpon tuoksun kanssa. Haasteena tänään Fisippo Sorcinellin But Not Today, inspiraationsa Uhrilampaista ja nimensä Hannibal Lecterin repliikistä saanut parfyymi, joka tuoksuu tyylikkäältä rikospaikalta, tai ehkä merirosvolta ilman ruutia ja rommia. Castoreum, metalli, nahka ja suola muistuttavat terävistä teristä ja kuivuneesta verestä, ja häivähdys liljoja voisi olla myös häivähdys klooria todisteiden hävittämiseksi. Olen yllättynyt, ettei nuoteissa mainita vetiveriä. Fiilis muistuttaa hetkittäin sitä, kun menetti maitohampaan; mikrosekunti pelkoa, aavistus verta ja vääjäämättömän hyväksyntä. Ei tämä lainkaan paha ole (kuvauksesta huolimatta), mutta enemmän miehen tuoksu, vieläpä varsin jännän miehen. 

Vierailija
3392/19266 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen testaillut tässä Atelier Colognen Cafe Tuberosaa, jonka tilasin Stockan alesta. Tosi hyvä hankinta, tämä oikeasti kestää iholla, toisin kuin kaikki aiemmat A. Colognen tuoksut joita olen kokeillut. Tämä kestää jotain 6-7 h ihan selkeästi tuoksuvana.

Kahvin tuoksu on ihanan voimakas, kunnon espresso. Toteuttaa mitä lupaa siis. Tuberosan tuoksu on syvä ja samettisen makea, tulee jopa melkein suklainen vivahde kun se sekoittuu kahviin. Raaka-aineiden laadun huomaa, tuoksuu hintavalta ja laadukkaalta. Kiva uusi tuoksu kokoelmaan, täysin erilainen kaikista muista.

Rakastan Atelier Colognen tuoksuja ja kahvin tuoksua. Mutta, tunnen pari ihmistä jotka inhoan kahvin tuoksua(eivätkä tietenkään juo kahvia myöskään), joten en ole raaskinut tuota hankkia. Ajatus että tuoksun toisen mielestä kuvottavalta jotenkin pysäyttää. Ehkä omaksi ilokseni yksin kotona voisin käyttää.

Vierailija
3393/19266 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakastan Atelier Colognen tuoksuja ja kahvin tuoksua. Mutta, tunnen pari ihmistä jotka inhoan kahvin tuoksua(eivätkä tietenkään juo kahvia myöskään), joten en ole raaskinut tuota hankkia. Ajatus että tuoksun toisen mielestä kuvottavalta jotenkin pysäyttää. Ehkä omaksi ilokseni yksin kotona voisin käyttää.

Jos olet noiden kahvininhoajien kanssa tiuhaan tekemisissä, niin huomaavaisuutesi on sinulle ehdottomasti kunniaksi eikä ehkä ole järkevää hankkia tuoksua, mitä ei usein pysty käyttämään. Mutta faktahan on, että mikä tahansa tuoksu on jonkun mielestä epämiellyttävä. Ei sitä muutenkaan voi elää elämäänsä niin, että valitsee vain sellaisia asioita, joiden tietää miellyttävän kaikkia.

Kun kerta itse pidät kahvista, niin hanki ihmeessä joku kahvintuoksuinen parfyymi ja käytä sitä silloin kun et ole kahvinkammoajien kanssa tekemisissä. Ethän sinä kai ole lopettanut kahvin juomistakaan sen takia, että nuo tuttavasi eivät siitä pidä? Ei ole mitään järkeä antaa muiden sanella valintoja puolestaan - etenkään silloin kun asia ei heitä mitenkään käytännössä koske :)

Vierailija
3394/19266 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän tuoksuna on Carolina Herreran Vip 212 Rosé. Harvoja hajuvesiä jotka tuoksuu iholtani muuallekin kuin parin sentin päähän! Kivan raikas ja kupliva tuoksu kotipäivään.

Vierailija
3395/19266 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivän tuoksuna on Carolina Herreran Vip 212 Rosé. Harvoja hajuvesiä jotka tuoksuu iholtani muuallekin kuin parin sentin päähän! Kivan raikas ja kupliva tuoksu kotipäivään.

Minä ostin tämä ihan sokeasti. Rakastuin täysin, ihana, elämäniloinen tuoksu

Vierailija
3396/19266 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin Oscar de la Rentan Bella Rosan kevättuoksuksi, mutta ihmeesti se "lämmittää" nyt keskitalvella, siitä jää ihana tuoksu iholle ja vaatteisiin! Ei kirpeä, raikas ruusu, vaan pehmeä ja vähän makea. 

Vierailija
3397/19266 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tulla hehkuttamaan vielä uudelleen Kenzon Amouria. En ole hurahtanut näin kovaa mihinkään hajuveteen varmaan vuosikymmeneen, tässä täyttyy niin moni vaatimukseni! Tuoksu on huumaavan ihana, voidemainen (vai miten te suomentaisitte creamyn?), kukkainen ja jotenkin täyteläinen. Se muistuttaa juuri sitä ylellistä shampootuoksua, mistä olen haaveillut. Olen suihkinut tätä nyt kolmena päivänä ja tykkään koko ajan enemmän, ihana tuoksu!

Vierailija
3398/19266 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisitteko suositella hyvää iristuoksua?

Minulla oli vuosia sitten Theperfumedcourtista tilattu pienen pieni näyte Armani Privén La Femme Bleue'tä, joka oli sykähdyttävä sekoitus iristä, vaniljaa, puuta ja suklaata. Mikään myöhemmin kokeilemani iristuoksu ei ole yltänyt samalle tasolle (hinnankaan puolesta). Van Cleef & Arpelsin Bois d'Iris on tyylikkään pehmeä ja tasapainoinen talvituoksu, mutta iristä siinä ei ole nimeksikään. Pradan Infusion d'Iris puolestaan on omalla ihollani kylmän metallinen.

Vierailija
3399/19266 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli vuosia sitten Theperfumedcourtista tilattu pienen pieni näyte Armani Privén La Femme Bleue'tä, joka oli sykähdyttävä sekoitus iristä, vaniljaa, puuta ja suklaata. Mikään myöhemmin kokeilemani iristuoksu ei ole yltänyt samalle tasolle (hinnankaan puolesta). Van Cleef & Arpelsin Bois d'Iris on tyylikkään pehmeä ja tasapainoinen talvituoksu, mutta iristä siinä ei ole nimeksikään. Pradan Infusion d'Iris puolestaan on omalla ihollani kylmän metallinen.

Valentinon Donna on ruusu-iiristuoksu ja itse koen sen olevan enemmän iiristä.

Vierailija
3400/19266 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Penhaligonsin Iris Prima on iristuoksujen aatelia, siinä on vähän puuta, nahkaa ja vaniljaakin mukana. Upea tuoksu, voin suositella. Muistelen että olisi ollut joko Tokmannin tai Hobby Hallin sivuilla tosi edullisestikin, mietin silloin itse uuden pullon tilaamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan