Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muita jotka ahmivat tuoksuja? Rakastuvat johonkin päätäpahkaa ja sitten vetävät sitä jatkuvasti niin hirveät överit että se alkaa tuoksua jo pahalle. Sitten siitä seuraavaan... vai olenko ainoa? Teen samaa myös ruokien ja esim musiikin kanssa. Olisi kiva voida käyttää tuoksuja sillä lailla vaihdellen normaalisti...
Tuttua on. Toimin juuri näin. Tuoksuissa, ruoassa ja musiikissa. Nyt obsessoin Armanin Lei:tä, linssikeittoa ja Gypsy Kingsiä.
Itselläni on nyt hienoinen välivaihe ilman tuoksuobsessiota kun eilen vedin järjettömät överit Bossin The Scent Absolutea ja se innostus tuli tiensä päähän. Ruokaobsessiona meetwurstijuustoleipä ja musiikkina Mindless Self Indulgence (kuinka sopiva nimi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muita jotka ahmivat tuoksuja? Rakastuvat johonkin päätäpahkaa ja sitten vetävät sitä jatkuvasti niin hirveät överit että se alkaa tuoksua jo pahalle. Sitten siitä seuraavaan... vai olenko ainoa? Teen samaa myös ruokien ja esim musiikin kanssa. Olisi kiva voida käyttää tuoksuja sillä lailla vaihdellen normaalisti...
Tuttua on. Toimin juuri näin. Tuoksuissa, ruoassa ja musiikissa. Nyt obsessoin Armanin Lei:tä, linssikeittoa ja Gypsy Kingsiä.
Itselläni on nyt hienoinen välivaihe ilman tuoksuobsessiota kun eilen vedin järjettömät överit Bossin The Scent Absolutea ja se innostus tuli tiensä päähän. Ruokaobsessiona meetwurstijuustoleipä ja musiikkina Mindless Self Indulgence (kuinka sopiva nimi).
Ot, mutta MSI on tosi hyvä bändi!
Vierailija kirjoitti:
Maanantaina kuriiri tuo minulle Tokmannilta tilatun A Girl in Caprin (Lanvin). Rakastan sitrusten tuoksua, ja ikävöin Italiaa, kesää, aurinkoa ja lomafiiliksiä. Kovasti siis odotan.
Niin ja vinkin tuoksuun sain tästä ihanasta ketjusta.
Mä sain juuri oman pulloni ja ah, miten ihana se tuoksu on. En muistanutkaan sen olevan näin ihana! Ei mikään pitkäkestoisin omalla ihollani, mutta niin ihana.
Suihkausten määrästä per ml:
Näytepullojen tilavuus tavataan yleensä ilmoittaa näyteputkilon tilavuuden, ei sisällä oikeasti olevan nesteen määrän mukaan. Täysissä pulloissa ilmoitettu ml-määrä taasen on nesteen todellinen määrä (varmaan ihan laissakin määritelty vaatimus). Siis ihan siltä varalta, jos suihkuttelee vaikka 2 ml:n näytepullosta ja laskee suihkausten määrän - oliko nestettä oikeasti se 2 ml? Hyvin usein näyteputkilot tulevat jossain määrin vajaina.
Mielipiteitä kaipaan Lanvin A girl on Capri tuoksusta? Ostan sen ehkä ensi kuussa. Sopiiko talveen myös vai onko pelkkä kevät- kesä- tuoksu
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteitä kaipaan Lanvin A girl on Capri tuoksusta? Ostan sen ehkä ensi kuussa. Sopiiko talveen myös vai onko pelkkä kevät- kesä- tuoksu
Ilmeisen moni on juuri hankkinut sen 🙂
Vierailija kirjoitti:
Suihkausten määrästä per ml:
Näytepullojen tilavuus tavataan yleensä ilmoittaa näyteputkilon tilavuuden, ei sisällä oikeasti olevan nesteen määrän mukaan. Täysissä pulloissa ilmoitettu ml-määrä taasen on nesteen todellinen määrä (varmaan ihan laissakin määritelty vaatimus). Siis ihan siltä varalta, jos suihkuttelee vaikka 2 ml:n näytepullosta ja laskee suihkausten määrän - oliko nestettä oikeasti se 2 ml? Hyvin usein näyteputkilot tulevat jossain määrin vajaina.
Osa dekantointiputiikeista käyttää 2 ml:n putkiloita puolilleen täytettynä 1 ml:n näytteisiin. Putkilossa on mittaviiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä parfyyminimi tuossa oisi, "Mindless Self Indulgence"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä parfyyminimi tuossa oisi, "Mindless Self Indulgence"
Ostaisin varmaan jo ihan nimen vuoksi! Olisi jotain huoneentäyttävää ja superkestävää, kunnon gourmand.
Onko täällä vintage-tuoksujen ystäviä? Millaisia kokemuksia?
En tiedä, miten vintage tarkkaan ottaen suomennettaisiin kun puhutaan parfyymeistä. Tarkoitan siis vanhoja versioita klassisista tuoksuista, ennen kuin ne reformuloitiin EU-säädösten vuoksi. Kovasti himottaisi haistella esim. Chanel 5:n alkuperäisversiota...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanantaina kuriiri tuo minulle Tokmannilta tilatun A Girl in Caprin (Lanvin). Rakastan sitrusten tuoksua, ja ikävöin Italiaa, kesää, aurinkoa ja lomafiiliksiä. Kovasti siis odotan.
Sama täällä. Omani on jo saapunut noutopisteeseen, joten pääsen testailemaan jo tänään.
Mahtavaa! Laitathan tänne pientä tilanneraporttia kokeilustasi. Maanantaita odotellessa... :)
Pullo on korkattu ja hyväksi todettu. Sitruuna tässä on aidonoloinen eikä ollenkaan makea. Myös merelliset nuotit tulevat selvästi esiin. Olen aiemmin mielessäni hylännyt tämän tuoksun, koska olen mieltänyt sen teinimäiseksi. Tämä sopii mielestäni kaikenikäisille ja vaikka tässä ei ole mitään maskuliinisuutta, tämä voisi mennä unisextuoksunakin. Ei ykkösvalinta iltapukuillallisille mutta kaikkialle muualle sopii.
Kyllä tätä tuoksutellessa pääsee mielikuvissa sinne Italian auringon alle. Uskoisin, että keväällä ja kesällä tämä raikas tuoksu on elementissään. Otin 90 ml pullon koska pidän ulkonäöllisesti isommista pulloista ja hintaero pienempään oli mitätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Omani on jo saapunut noutopisteeseen, joten pääsen testailemaan jo tänään.
Mahtavaa! Laitathan tänne pientä tilanneraporttia kokeilustasi. Maanantaita odotellessa... :)
Pullo on korkattu ja hyväksi todettu. Sitruuna tässä on aidonoloinen eikä ollenkaan makea. Myös merelliset nuotit tulevat selvästi esiin. Olen aiemmin mielessäni hylännyt tämän tuoksun, koska olen mieltänyt sen teinimäiseksi. Tämä sopii mielestäni kaikenikäisille ja vaikka tässä ei ole mitään maskuliinisuutta, tämä voisi mennä unisextuoksunakin. Ei ykkösvalinta iltapukuillallisille mutta kaikkialle muualle sopii.
Kyllä tätä tuoksutellessa pääsee mielikuvissa sinne Italian auringon alle. Uskoisin, että keväällä ja kesällä tämä raikas tuoksu on elementissään. Otin 90 ml pullon koska pidän ulkonäöllisesti isommista pulloista ja hintaero pienempään oli mitätön.[/quoteMinä taas olin pettynyt tähän tuoksuun, josta kuvittelin pitäväni nuottien ja vertailukohtien perusteella. Minun ihollani tuoksuu ihan tusinatavaralta. Sitruuna häviää heti. Joku ärsyttävä nousee nopeasti esiin. En löydä mitään merellistä. Tyttö sanoi, että haisee partavedeltä.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä vintage-tuoksujen ystäviä? Millaisia kokemuksia?
En tiedä, miten vintage tarkkaan ottaen suomennettaisiin kun puhutaan parfyymeistä. Tarkoitan siis vanhoja versioita klassisista tuoksuista, ennen kuin ne reformuloitiin EU-säädösten vuoksi. Kovasti himottaisi haistella esim. Chanel 5:n alkuperäisversiota...
En ole vintageasiantuntija, mutta kokemusteni mukaan reformulaatiot ovat usein mainettaan parempia ja itse asiassa sopivat paremmin nykymaailmaan, missä voimakasta lemuamista ei katsota hyvällä.
Varoittava vintage-esimerkki: hankin vintage-minipullon Fahrenheitia (80-luvun lopusta). Fahrenheitin legendaarinen "bensan tuoksu" (mikä on mielestäni liioiteltu kuvaus mutta kuitenkin) on kadonnut lähes täysin, koska orvokkia (violet leaf) ei ole jäljellä enää nimeksikään. En toki tiedä, miten minipulloa on säilytetty matkan varrella, mutta ostin sen luotettavalta keräilijältä. Sanoisin, että splash-pullojen kanssa erityisesti kannattaa olla varovainen, sprayt hapettuvat mahdollisesti ajan saatossa vähemmän.
Reformulaatioista: Näen hajusteiden rajatummassa kestossa myös hyviä puolia. Voin käyttää kahta eri tuoksua aamulla ja illalla, ilman että ne joutuvat taistelemaan ilmaherruudesta. Yleinen itkun aihehan on tammen sammaleen kieltäminen (oakmoss/evernia prunastri). Toki niissä tuoksuissa, missä se on ollut olennainen osa tuoksupohjaa (kuten vaikka juuri Chanel No. 5), vahinko voi olla suurempi. Mutta suihkutellessani powerhouseklassikko Lapidus pour Hommen uutta versiota ymmärsin, että kyseinen tuoksu toimii nykyisellä patsulipohjallaan niin hyvin, etten edes osaa kaivata sammalta lisukkeeksi soppaan. Totta kai kyseessä on tavallaan ihan eri tuoksu ja vintagefriikit defaulttina tyrmäävät uudemman version, mutta tämä nyt oli vain yksi näkökulma.
Samoilla linjoilla Pex Marttulan kanssa. Ei vintage automaattisesti ole parempi. Osa tuoksuista on toki ollut sellaisia mestariteoksia että reformulointi on käytännössä tuhonnut ne. Mutta osa on käyttökelpoisempia sen vuoksi. Vaikkapa Eau d'Hermes joka on sellainen kulttikologne, oli hyvin eläimellinen ja luonnehdittu sanoilla joita en toista tässä. Uudempana pystyn käyttämään, vanhaa en voi käyttää mutta arvosta parfyymitaiteena ja vaalin pikku näyteputkiloa josta joskus nuuhkaisen.
Olen viime päivinä testaillut Kurkdjianin näytteitä Amyris, Aqua Universalis ja Petit Matin. Niin paljon kuin rakastan Baccarat Rougea, en pääse näiden muiden kanssa sinuiksi. Omaan nenääni jotenkin pistäviä ja tunkevia ja sekasotkuisia, ja lisäksi tulee mieleen +70 vuotiaat hienostokotirouvat. Siirrän huonetuoksuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kuinka erilaisia ruiskuvehkeitä noissa hajuvesipulloissa on! Esim Hugo Bossin The Scent Absolute for Her se ruiskaus on pehmeä, täyteläinen ja ylipäätään loistava. Mutta sitten esim Versacen Bright Crystalissa se tulee samalla tavalla kuin suihkupullossa, äkäisenä ja kovana ja roiskivana. Luulisi että siihen kannattaisi panostaa kunnolla?
Minulla on vintagetuoku, jonka ruiskaus näyttäisi lentävän melkein metrin päähän. Siis ihan huikea suihku. Sitten on jokin toinen tuoksu, josta vain pieni pisararivi tirahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Laitan korkeintaan 4 suihkausta. En säästele tuoksuja. Mulla on niitä kymmeniä, eri tilanteisiin, vuodenaikoihin, mielialoihin.. tiettyjä käytän siivotessa kotia.:D
Minä toimin myös näin. Mielialat ja sää sanelee paljon, mikä tuoksu tulee valittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäiti palailee taas uuden tuoksun testailun jälkimainingeissa. Vuorossa oli Emporio Armanin Elle / She. Tätä olen suihkaissut ranteeseeni monesti vuosien saatossa mutta aina se on jäänyt hyllyyn liiallisen maskuliinisuuden vuoksi. Nyt ajattelin, että annan sen sitten miehelleni käyttöön, jos se ei ole tarpeeksi naisellinen omaan makuuni. Suihkaisin iholleni kolme kertaa sitä noin tunti sitten ja tuoksu on jo enää kalvakka varjo siitä, mitä se suihkuttaessa oli. Se tuoksuu edelleen maskuliiniselta mutta pahin äijäsärmä huuhtoutui aika nopeasti pois ja jäljelle jäi mausteinen saippuaisuus. Tuoksuu tosi hyvältä mutta vähän arveluttaa, onko tämä kuitenkaan minua varten. Täytyy kokeilla nyt muutamia päiviä, jos löydän uusia sävyjä tuon maskuliinisuuden alta.
Kuinka monta kertaa te suihkaisette hajuvettä kerralla ja minkä kokoisia pulloja suositte? Ilmeisesti yhdessä millissä on noin 12 suihkaisua eli jos laittaa vain yhden suihkaisun päivässä, niin 30 millin pullo riittää vuoden jokapäiväisessä käytössä.
Minä suihkin kerralla n. 10 suihkaisua, suihkuttelen vaatteisiin eli hihoihin ja dekolteeseen. Olent odennut että tuoksut pysyvät parempana vaatteelle suihkittuna kuin iholle suihkittuna.
Jestas... Olet varmasti hajusteallergisten tai kenen tahansa samaan tilaan joutuvan painajainen. Ota vähän iisimmin sen suihkimisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäiti palailee taas uuden tuoksun testailun jälkimainingeissa. Vuorossa oli Emporio Armanin Elle / She. Tätä olen suihkaissut ranteeseeni monesti vuosien saatossa mutta aina se on jäänyt hyllyyn liiallisen maskuliinisuuden vuoksi. Nyt ajattelin, että annan sen sitten miehelleni käyttöön, jos se ei ole tarpeeksi naisellinen omaan makuuni. Suihkaisin iholleni kolme kertaa sitä noin tunti sitten ja tuoksu on jo enää kalvakka varjo siitä, mitä se suihkuttaessa oli. Se tuoksuu edelleen maskuliiniselta mutta pahin äijäsärmä huuhtoutui aika nopeasti pois ja jäljelle jäi mausteinen saippuaisuus. Tuoksuu tosi hyvältä mutta vähän arveluttaa, onko tämä kuitenkaan minua varten. Täytyy kokeilla nyt muutamia päiviä, jos löydän uusia sävyjä tuon maskuliinisuuden alta.
Kuinka monta kertaa te suihkaisette hajuvettä kerralla ja minkä kokoisia pulloja suositte? Ilmeisesti yhdessä millissä on noin 12 suihkaisua eli jos laittaa vain yhden suihkaisun päivässä, niin 30 millin pullo riittää vuoden jokapäiväisessä käytössä.
Minä suihkin kerralla n. 10 suihkaisua, suihkuttelen vaatteisiin eli hihoihin ja dekolteeseen. Olent odennut että tuoksut pysyvät parempana vaatteelle suihkittuna kuin iholle suihkittuna.
Jestas... Olet varmasti hajusteallergisten tai kenen tahansa samaan tilaan joutuvan painajainen. Ota vähän iisimmin sen suihkimisen kanssa.
Ehkäpä hän on etätöissä...
vähän voisi ihan oikeasti huomioida muitakin ihmisiä sen hajustamisen kanssa...