Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19265)
Vierailija kirjoitti:
Kotiäiti jatkaa heti
seuraavalla hajuvedellä. Burberryn Her kiehtoi lähinnä siksi, että sitä kovasti kehuttiin Fragranticassa ja nuotit vaikuttivat kiehtovilta ja yhtäläisyys BR540:iin kiinnosti nuottien eroavaisuudesta huolimatta. Pidän myös monista lactonic-tuoksuista (maitomaisista?) ja kun tätä luonnehdittiin Fragranticassa toistuvasti mansikkapirtelön tuoksuiseksi, niin ajattelin sen olevan minun makuni mukainen. Ikävä kyllä tämä on puhdas pettymys, sillä se tuoksuu omaan nenääni vain joltain perushiuslakalta. Pidän niin erityyppisistä tuoksuista, ettei tämä vain toimi minulla. Hirmu vaikea edes luonnehtia tuoksua kunnolla, jotain samaa oli Hugo Bossin Womanissa. Tämä ei ole makea, ehkä jossain määrin terävä kuitenkin, puunuotteja en saa itse esille mutta oletan, että tuo vahvahko hapankirsikka on se, mikä tässä minulla tökkii. En pidä yhtään happamista tuoksuista ja jotenkin tuo ainesosa jäi huomaamatta kun päädyin ostamaan tämän. Sama juttu oli Guccin Florassa, jossa samankaltainen happamuus esti pitämästä siitä.
Nyt alkoi jännittää, mulla on toi Her postissa matkalla tånne. Raportoin oman kokemukseni kunhan paketti tänne saapuu!
Kiitos vinkistä! Tuossa Her Intensessä näyttää olevan ihan eri nuotit ja siellä pohjalla on benzoin, joka on yksi parhaita nuotteja mielestäni. Täytyy kokeilla, kunhan joskus tässä elämässä pääsen taas kaupoille, sokkona en uskalla enää tilata.
Ja oma nenäni on tosiaan sellainen, että pidän hyvin pehmeistä, gourmandeista ja voidemaisista tuoksuista (Burberry Brit, Armani Mania, Carolina Herrera Good girl jne.) joten jos maku on erilainen niin varmasti tuo Her natsaa! Ymmärrän siinä sen, miksi se monia miellyttää vaikken omaksi sitä koekaan. Innolla jään odottamaan myös sinun raporttiasi siitä!
T. Se kotiäiti
Minä löysin vanhan Hypnotic Poisonin tilalle paremman vaihtoehdon jossa on sitä entisen version marsipaanin tuoksua, eli uudempi Poison GIRL. Ostin sen.
Se vanha Hypnotic vissiin lopetettu, se entinen mattaisen punaisen näköinen "kumisempi" pullo, ja siitä oli tullut uudet versiot, mutta ne kaikki uudet olivat todella tunkkaisia, muuttuivat miesmäisiksi iholla :o
Oliko teistä jotkut joskus Ellien Kauneus-palstalla? Saman tyylistä asiantuntevaa tekstiä havaittavissa ja kun siellä oli loistavia tuoksukeskusteluja aikoinaan. Kunnes sinne tuli trollit lopetetulta Jippii palstalta :(
Kaipaan edelleen niitä top 10 listoja eri maista :D Ne oli hauskaa luettavaa, joku palstailija kirjoitti niitä sinne kuulemma eri maista työmatkoilla ostamistaan Vogueista ja Elleistä ym. ja edelleen jaksan nauraa esim. sille Venäjän top 10 joka oli niiiiin ennalta arvattava =D
Onko muita kivoja kaakoatuoksuja kuin Bossin The Scent for Her Private Accord?
Amouage Epic Mania tänään - niitä harvoja Amouageja, jotka istuvat minulle. Suurin osa testaamistani Amouageista on tarpeettoman juhlavia tai yliampuvia, vaikka selvästikin laadukkaista raaka-aineista sekoiteltu. Erityisen eeppiseksi ainakaan tätä uudempaa Epicin formulaatiota ei voi kutsua, mutta se ei haittaa, päinvastoin. Olen lukenut, että alun perin tämä oli oikea hajupommi.
Säästelettekö muut tuoksuja? Mä olen huomannut säästeleväni mun Britney Spearsin Fantasya. Mikä on ihan tyhmää, koska kyseessä on 5ml testeri ja kaapissa odottaa 100 ml pullo :D tein tätä samaa aiemmin myös A Girl in Caprin kanssa, säästelin sitä 5ml pulloa hartaudella vaikka olin jo hankkinut täysikokoisen tuoksun.
En säästele, olen päinvastainen. Mulle tuoksut on "käyttötavaraa" ja nautin siitä kun saa laittaa kunnolla. Tuoksun pitää tuoksua ja olla esillä, se kuuluu ilmaan ja ihasteltavaksi, sen ei tarvitsisi olla eristettynä pulloon :-)
Säästelin silloin, kun oli vielä vain jokunen pullo. Pohdiskelin suihkausten määrää suhteessa pullon sisällön riittävyyteen. Pulloja alkoi kertyä lisää, ja jossain vaiheessa ostin muutamasta suosikistani backupitkin. Jälkikäteen olen katunut kyseisiä hankintoja, koska pulloja on nyt kokonaisuudessaan niin paljon, etten ehdi kaikkea litkumäärää käyttää koko elämäni aikana.
Niin pitkä ketju, etten millään jaksa kahlata läpi mutta kiitos vinkeistä sen suhteen, mistä voi tilata näytteitä. En tiennyt tän olevan mahdollista.
Kysymys: tilaatteko näytteistä EDT vai EDP? Makukysymys tietty, mutta kysyn silti.
Vierailija kirjoitti:
Niin pitkä ketju, etten millään jaksa kahlata läpi mutta kiitos vinkeistä sen suhteen, mistä voi tilata näytteitä. En tiennyt tän olevan mahdollista.
Kysymys: tilaatteko näytteistä EDT vai EDP? Makukysymys tietty, mutta kysyn silti.
Suurin osa näytteistäni on ostettu Notinolta, osa eBaystä, osa Amerikasta Luckyscentiltä.
EdT vaiko EdP on täysin tuoksukohtaista. Ero tuoksutiivisteen määrässä ei suoraan kerro mitään paremmuudesta. EdP on suuremmasta tuoksutiivisteen määrästään johtuen monesti - vaan ei aina - voimakkaampi ja/tai pitkäkestoisempi. Itse olen yksinkertaisesti ahkerasti googlaillut ja selaillut foorumeita, kun on pitänyt arpoa EdT:n ja EdP:n välillä. Siltikään mikään sanallinen kuvaus ei korvaa omalla nenällä tehtyä vertailua, koska mieltymykset ja tuoksujen tulkinta on tosi yksilöllisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän vain näytteitä. Nichevalmistajien omilta sivuilta saa suoraan. Käytössä myös Neroli (Unkari), Aus Liebe zum Duft (Saksa), Perfumery Barcelona, Sniph (Ruotsi), ParfuMaria (Alankomaat, törkeät postikulut btw), Notino (Itävalta) sekä Fragrant World Shop (Portugali) ja Aromat (Viro). Kaksi viimeistä myös dekantteihin. EDP:nä ylivoimaisesti eniten.
Sain eilen näytelähetykseni Aus Liebe zum Duftilta postissa kotiin, kesti n. kolme viikkoa tilauksesta. Tilasin useamman Penhaligonin tuoksunäytteen, Diptyquen Eau de Sens'in, Histoires de Parfums'n 1889 Moulin Rouge'n (koske elokuva) sekä pari näytettä Maison Martin Margielalta.
Eilen testasin Eau de Sens'in. Olen kokeillut sitä joskus Tallinnassa ja tuoksu jäi mieleeni, mutta en muistanutkaan miten ihana se on! Haistan oikeastaan koko ajan pelkän raikkaan ja lämpimän appelsiininkukan. Tuoksun alussa on hieman pistävä sitrus hetken aikaa, mutta vielä kuuden tunnin päästä käteni tuoksuvat ihanan kukkaiselle ja tuoksu on virkistävä ja elegantti. Tämä menee hankintalistalle.
https://www.fragrantica.com/perfume/Diptyque/Eau-des-Sens-35678.html
Tänään kokeiluun pääsi Penhaligonin Elizabethan Rose, jonka pitäisi olla hienostunut ruusutuoksu. Ilmeisesti tämä ei sovi iholleni, koska en haista ruusua juuri ollenkaan vaan alkutuoksussa olevan mandariinin, pähkinän sekä sydäntuoksun mustaherukan ja hiukan pohjatuoksun myskiä. Tuoksu on muuttunut mandariinista enemmän mustaherukkaan ja myskiin päivän mittaan, tuoksuu vielä hyvin seitsemän tunnin jälkeenkin. Myönnän kuitenkin pettymykseni, koska olen käynyt monena kesänä Meilahden ruusutarhalla nuuhkimassa toinen toistaan hurmaavampia ruusuja, joten haluaisin löytää yhtä upean parfyymina. Etsintä jatkukoon!
https://www.fragrantica.com/perfume/Penhaligon-s/Elisabethan-Rose-2018-…
Kirjoittelen muista testattuani ne. :)
Eau de Sens on kyllä aivan loistava. Tuoksu säilyy ilahduttavan pitkään sitrustuoksuksi! Täydellisen unisex, sopii hyvin myös miehelle.
Säästelen yhtä tuoksua, jota ei enää paljon mistään saa ja joka on ykkössuosikkeja eli Britney Spearsin Fantasy the Naughty Remix. Kestävä, ihana, oli edullinenkin, olisi pitänyt joitakin vuosia sitten hommata pari pulloa varastoon.
Vierailija kirjoitti:
Tänään kokeiluun pääsi Penhaligonin Elizabethan Rose, jonka pitäisi olla hienostunut ruusutuoksu. Ilmeisesti tämä ei sovi iholleni, koska en haista ruusua juuri ollenkaan vaan alkutuoksussa olevan mandariinin, pähkinän sekä sydäntuoksun mustaherukan ja hiukan pohjatuoksun myskiä. Tuoksu on muuttunut mandariinista enemmän mustaherukkaan ja myskiin päivän mittaan, tuoksuu vielä hyvin seitsemän tunnin jälkeenkin. Myönnän kuitenkin pettymykseni, koska olen käynyt monena kesänä Meilahden ruusutarhalla nuuhkimassa toinen toistaan hurmaavampia ruusuja, joten haluaisin löytää yhtä upean parfyymina. Etsintä jatkukoon!
https://www.fragrantica.com/perfume/Penhaligon-s/Elisabethan-Rose-2018-…
Kirjoittelen muista testattuani ne. :)
Olen ainakin jossain mainostanut Sabe Massonin voideparfyymia Ne Des Roses, mahdollisesti juuri tässä ketjussa. Se on oma suosikkini kokeilemistani ruusutuoksuista, miellyttävän keveä ja luonnollisen tuntuinen. Sitä saa kotimaisista kaupoista esimerkiksi Myrtillistä.
https://myrtilli.fi/tuote/sabe-masson-le-soft-perfume-ne-des-roses-5g/
Äh. Kyllä kukkaro taas kiroaa mun ostosvimmaa. Tykkään hirveästi tuosta Bossin Scent for Her Absolutesta (30ml pullo). Pullo on kaunis, ihana pitää kädessä. Olen suihkutellut sitä tänään taas varmaan paljon enemmän kuin kenenkään muun nenä kestää... Nyt tilasin toisen flankerin, jossa olisi kahvin ja persikan sijasta tummaa kaakaota ja mandariinia, sekä vähän kahvia pohjalla. Pullo on yhtä kaunis mutta vähän vaaleampi.
Sitten pitää vielä tilata Valentinon Donna Noir Absolu ennen 23. päivää jolloin Kicksin -20% liittymislahja päättyy. Olin vähän luvannut itselleni että yksi pullo max 200e/kk. Mutta sehän meni jo 1.1.2021....
Vierailija kirjoitti:
Äh. Kyllä kukkaro taas kiroaa mun ostosvimmaa. Tykkään hirveästi tuosta Bossin Scent for Her Absolutesta (30ml pullo). Pullo on kaunis, ihana pitää kädessä. Olen suihkutellut sitä tänään taas varmaan paljon enemmän kuin kenenkään muun nenä kestää... Nyt tilasin toisen flankerin, jossa olisi kahvin ja persikan sijasta tummaa kaakaota ja mandariinia, sekä vähän kahvia pohjalla. Pullo on yhtä kaunis mutta vähän vaaleampi.
Sitten pitää vielä tilata Valentinon Donna Noir Absolu ennen 23. päivää jolloin Kicksin -20% liittymislahja päättyy. Olin vähän luvannut itselleni että yksi pullo max 200e/kk. Mutta sehän meni jo 1.1.2021....
Niin siis se toinen flanker oli Boss The Scent Private Accord for Her.
Vierailija kirjoitti:
Säästelettekö muut tuoksuja? Mä olen huomannut säästeleväni mun Britney Spearsin Fantasya. Mikä on ihan tyhmää, koska kyseessä on 5ml testeri ja kaapissa odottaa 100 ml pullo :D tein tätä samaa aiemmin myös A Girl in Caprin kanssa, säästelin sitä 5ml pulloa hartaudella vaikka olin jo hankkinut täysikokoisen tuoksun.
En säästele, yritän käyttää mahdollisimman nopeasti pois ettei mene huonoksi. Uusia tuoksuja tulee niin hirveällä vauhdilla ettei enää perässä pysy. Nyt tammikuussa tullut mm. Sisley Izia La Nuit ja Dolce & Gabbana Rose. Osa viime syksyn uutuuksistakin testaamatta, kun ei viitsi korona-aikana juosta kaupungilla.
Jotkut tuoksut eivät edes tuoksu jos suihkuttaa vaan kerran pari. Ostin YSL Mon Paris edp:n kun se tuli markkinoille, tuumasin että liian heikko omaan makuuni ja myin pois. Sitten ostin uudelleen kuitenkin ja sitä pitää suihkuttaa 10 suihkausta jos haluaa että tuoksuu kunnolla.
Täältä tulee iso yläpeukku tälle kommentille! Samaa mieltä. :)