Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19263)
Vierailija kirjoitti:
No lähtihän se ihan lapasesta. Piti tosiaan tilata nyt vain yksi tuoksu alkuun, päädyin jo täällä suositeltiin Kenzon Amourin. Mutta tilasin myös Armanin Ellen/Shen, Pradan Candyn, Burberryn Her (ihan spontaani lisäys ostoskoriin) ja vielä lisäksi Cleanin Fresh Laundryn vähän niinkuin kotitaloussuihkeeksi. Ja vielä on kokonaan miettimättä se kesätuoksu... Toivottavasti tykkään kaikista, sokkona kun mennään. Tilasin HH:sta, Notinosta ja Tokmannilta, kauankohan noissa menee?
Vau :-) Ainakin sulla on tosi priimat "markettituoksuiksi" vai miten pitäisi kutsua ei-niche tuoksuja jotka ois "designer fragrances" engl termeillä? Amour, Elle/She, Candy ja Her on musta kaikki hyviä ja helposti käytettäviä. Kerropa sitten mitä tykkäät, kiinnostaa kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Suhtaudutteko tuoksun valintaan enemmän niin kuin vaatteen/asusteen vai kuten jonkin syötävän valintaan? Kuulostaa sekolta, mutta tarkoitan siis että ostatteko hajuveden ihan vain koska sen tuoksu miellyttää vai mietittekö kovasti "sopiiko" tämä nyt minun persoonaani ja tyyliini, millaisen kuvan se antaa minusta jne.?
Itse pidän etenkin gourmand-tuoksuista ja käytän niitä kyllä omaksi ilokseni ja nautinnokseni, samoin kuin vaikka syön karkkia tai jäätelöä. En koe olevani enkä yritä olla itse syötävä ja houkutteleva :)
Se pelkkiä näytteitä käyttävä täällä. Mä ehkä alunperin etsin muutamaa tuoksua, jossa olisi ainesta isoon pulloon ilman kyllästymistä, mutta sittemmin olen heivannut sen ajatuksen ja hyväksynyt sen, että kaipaan loputtomiin vaihtelua. Nautin testaamisesta ja oikeastaan ainoat, joista voisin edes harkita koko pulloa, ovat Squid ja tuo Participe Passé. En kuitenkaan pidä ajatuksesta, että tuoksut jäisivät käyttämättä saati ehtisivät pilaantua, joten tuskin hankin niitäkään. Sen sijaan tilasin juuri Sorcinellin UNUM discovery kitin ilman postareita, odotus palkittiin. (Jee!)
Tuoksun valitsen oikeastaan lähinnä fiiliksen mukaan, ja jostain syystä myös sää vaikuttaa. Myrskyisään sadepäivään on ihan eri tuoksu kuin heleään auringonpaisteeseen. Vuodenaika-ajattelukin on vahva, lämpöön ja kylmään eri tuoksut. Varovainen annostelu, maskit ja turvavälit (joita pidän aina) tekevät sen, etten tuoksu muiden nenään töissä tai kaupassa, joissa olen muuten niin kaukana omasta mukavuusalueestani, ettei kummallinen tuoksu enää muuta mitään ainakaan huonompaan suuntaan. Pidän haasteista, hyvä tuoksu on elämys ja herättää yleensä jonkin tunnetilan, usein myös muiston.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään kokemusta Oscar De La Rentan Intrusion ja Live In Love -tuoksuista? Intrusionista on EdT ja EdP tehty. Onko eroja? Live in Love originaalin (keltainen) lisäksi siitä on 2 flankeria joista on vaikea löytää tietoa: Live in Love New York (vaaleansininen) ja Live In Love Paris (vaaleanpunainen).
Kaikki em. kiinnostavat koska talon Esprit d'Oscar on 1 lempituoksujani.
Olen käsittänyt, että kaikki Live In Love-tuoksut ovat samoja. Pullon väri vain vaihtelee, riippuen minkä kaupungin ”kunniaksi” on tehty.
Näin minäkin luulin, mutta ilmeisesti näin ei olekaan? Luin että New York muistutti jopa Lancome Hypnosea ja Paris taas olikohan ruusua yms. mitä originaalissa ei ole. Näistä on hyvin vähän ja ristiriitaista tietoa siis.
Huh. Sokko-ostoksena Jean-Paul Gaultierin Scandal by Night ja nyt mietityttää että onko se pilalla vai kuuluuko sen tuoksua tuolle? Puoli tuntia sitten suihkaisin ja haju on kuin... hiukan ylikypsä hunaja, jos sellaisen voi kuvitella? On ainoa tuoksuni jossa on hunajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lähtihän se ihan lapasesta. Piti tosiaan tilata nyt vain yksi tuoksu alkuun, päädyin jo täällä suositeltiin Kenzon Amourin. Mutta tilasin myös Armanin Ellen/Shen, Pradan Candyn, Burberryn Her (ihan spontaani lisäys ostoskoriin) ja vielä lisäksi Cleanin Fresh Laundryn vähän niinkuin kotitaloussuihkeeksi. Ja vielä on kokonaan miettimättä se kesätuoksu... Toivottavasti tykkään kaikista, sokkona kun mennään. Tilasin HH:sta, Notinosta ja Tokmannilta, kauankohan noissa menee?
Tilasitko HH:sta sen superhyvän tarjouksen Pradan Candystä, setti jossa 80ml + "joulukoriste" 8 vai 10ml pullot 55 eur? Mä tilasin muiden tuoksujen yhteydessä sen ihan heräteostona, kun oli niin hyvä hinta 🙈 Nyt täytyy kyllä rajoittaa tätä ostelua...
Tilasin setin! Aloitan sillä pikkupullolla ja menee sitten siskontytölle isompi pullo, jos en pidäkään tuosta. En ole aikoihin ostanut hajuvesiä raskauden ja pikkuvauvan takia (ei kovin vahvoja tuoksuja ole tehnyt mieli käyttää puoleentoista vuoteen vaikka rakastan hajuvesiä!), niin nyt sitten paikkasin tilannetta. Harmikseni tällä välin on lopetettu monia ihania tuoksuja, kuten esim. tuo Armanin Elle ja Ralph Laurenin Tender Romance. Jälkimmäistäkin pitäisi ostaa pullo, kun vielä jostain saa.
Hajuvesi on minulle enemmän kuin asuste, vaikka niitä vaihtelenkin mielialan ja tilanteen mukaan. Vuosia etsin signature-tuoksua mutta en ole tähän päivään mennessä löytänyt sellaista, jota haluaisin joka päivä käyttää. Monia sellaisia on kuitenkin, joita olen käyttänyt useita pulloja ja useita vuosia. Tykkään laittaa hajuvettä aina illalla suihkun jälkeen ja silloin valitsen jotain pehmeää, voidemaista tai täyteläistä tuoksua. On niin kivaa, kun on vaihtoehtoja vaikka edelleen haaveilen, että jonain päivänä minulla on se signature tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilasitko HH:sta sen superhyvän tarjouksen Pradan Candystä, setti jossa 80ml + "joulukoriste" 8 vai 10ml pullot 55 eur? Mä tilasin muiden tuoksujen yhteydessä sen ihan heräteostona, kun oli niin hyvä hinta 🙈 Nyt täytyy kyllä rajoittaa tätä ostelua...
Tilasin setin! Aloitan sillä pikkupullolla ja menee sitten siskontytölle isompi pullo, jos en pidäkään tuosta. En ole aikoihin ostanut hajuvesiä raskauden ja pikkuvauvan takia (ei kovin vahvoja tuoksuja ole tehnyt mieli käyttää puoleentoista vuoteen vaikka rakastan hajuvesiä!), niin nyt sitten paikkasin tilannetta. Harmikseni tällä välin on lopetettu monia ihania tuoksuja, kuten esim. tuo Armanin Elle ja Ralph Laurenin Tender Romance. Jälkimmäistäkin pitäisi ostaa pullo, kun vielä jostain saa.
Hajuvesi on minulle enemmän kuin asuste, vaikka niitä vaihtelenkin mielialan ja tilanteen mukaan. Vuosia etsin signature-tuoksua mutta en ole tähän päivään mennessä löytänyt sellaista, jota haluaisin joka päivä käyttää. Monia sellaisia on kuitenkin, joita olen käyttänyt useita pulloja ja useita vuosia. Tykkään laittaa hajuvettä aina illalla suihkun jälkeen ja silloin valitsen jotain pehmeää, voidemaista tai täyteläistä tuoksua. On niin kivaa, kun on vaihtoehtoja vaikka edelleen haaveilen, että jonain päivänä minulla on se signature tuoksu.
Itseäni taas ärsyttää kun tykkäisin ostella ja käyttää monia hajuvesiä, mutta en pääse yli omasta signaturestani, vaan käytän vain sitä joka päivä ja tuoksuttelen vähän väliä ranteitani. Olen nyt sitten tyytynyt suihkuttelemaan muita hajuvesiä lapsiin ja mieheeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierail onija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni taas ärsyttää kun tykkäisin ostella ja käyttää monia hajuvesiä, mutta en pääse yli omasta signaturestani, vaan käytän vain sitä joka päivä ja tuoksuttelen vähän väliä ranteitani. Olen nyt sitten tyytynyt suihkuttelemaan muita hajuvesiä lapsiin ja mieheeni.
Lapsiin ja mieheen :-D
Mikä tuoksu on saanut sut noin pauloihinsa että käytät vain sitä?
Päivän tuoksu: Keiko Mecherin Oliban.
Pidän tästä tosi paljon, saattaa mennä jopa ostoslistalle. Parempi mulle kuin Mecherin Patchoulissime, viimeksimainitussa on joku kukkanuotti, josta en ensi kokeilemalla välittänyt. Pitää tosin sitäkin testata uudelleen.
Olibanin nuotteja en osaa sen kummemmin eritellä, mutta on just mun tyylinen tuoksu. Vähän kukkaisuutta ja paljon "ambraa". Ei minusta lainkaan raskas. Olibaani on ilmeisesti jonkinlainen pihka, jota saadaan jostain eksoottisesta puusta... tätä monet kuvaavat "suitsuketuoksuksi", no, en tiedä siitä.
N50
Muuten ihana ketju, mutta on jotenkin kauheaa lukea tekstiä, jossa vilisee vieraskielisiä sanoja. Ainakin jos vastaava suomenkielinenkin ilmaus olisi olemassa. Mutta yritän kestää ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierail onija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiin ja mieheen :-D
Mikä tuoksu on saanut sut noin pauloihinsa että käytät vain sitä?
Lancomen La Nuit Tresor Nude. Se pehmeä, aikuinen kookos ja sopiva vivahde vaniljaa ja pienen pieni puuterisuus... Upea tuoksu. Ostin sitä taas uuden pullon, tällä kertaa suosiolla 100ml.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhtaudutteko tuoksun valintaan enemmän niin kuin vaatteen/asusteen vai kuten jonkin syötävän valintaan? Kuulostaa sekolta, mutta tarkoitan siis että ostatteko hajuveden ihan vain koska sen tuoksu miellyttää vai mietittekö kovasti "sopiiko" tämä nyt minun persoonaani ja tyyliini, millaisen kuvan se antaa minusta jne.?
Itse pidän etenkin gourmand-tuoksuista ja käytän niitä kyllä omaksi ilokseni ja nautinnokseni, samoin kuin vaikka syön karkkia tai jäätelöä. En koe olevani enkä yritä olla itse syötävä ja houkutteleva :)Sekä että. Ostan toki vain sellaisia tuoksuja mistä pidän, mutta käyttö vaihtelee tilanteiden, vuodenaikojen ym. mukaan.
Jos olen lähdössä ihmisten ilmoille ja etenkin jos on tarve olla "asiallinen", niin tuoksukin on silloin "asiallisempi", enemmän asuste kuin nautinto.
Ja sitten viikonloppuisin tai muuten vapaalla on valintakin vapaampi sekä herkullisempi ja nautinnollisempi tai muuten vain erikoisempi.
Ja joitakin tuoksuja käytän vain kun olen yksikseni kotosalla, omaksi nautinnokseni.
Joskus on tullut sellaisen erikoisemman tuoksun kanssa käytyä esim. kaupassa ja siellä se tuoksu onkin voinut tuntua sopimattomalta, joten olen päättänyt jatkossa käyttää kyseistä tuoksua vain kotosalla.
En tiedä onko ne oikeasti olleet kenenkään muun mielestä sopimattomia, mutta itselle tullut vain sellainen tunne, että tätä nautintoainetta käytän jatkossa vain kotosalla.
:D
Heh, joo - testailen parhaillaan aika voimakkaita ambraisia tuoksuja. Viime päivinä kun menin metsään ulkoilemaan kaverien kanssa, niin tuli mieleen ettei ehkä ollut ihan tilanteeseen sopiva se itämainen haisu... mutta minkäs teet, aamulla olin sitä laittanut. Rajoitusten takia sitä ei onneksi kaverit haistaneet. Olisivat ehkä ihmetelleet.
Vierailija kirjoitti:
Seulonnat jatkuvat, joten jatkan omia hajuaistitestejänikin. Näyttää siltä, ettei tänä vuonna edes suunnitella mitään ostolakkoja. Tauerin Au Coeur du Desert on alkuun melkein nenäkarvat käräyttävän kuiva, alussa sitruksinen, mausteinen ja puinen tuoksu. Olisiko seetri? Voimakas, savuinen suitsuke (syy tämän hankintaan) ja labdanum ilmestyvät alun kesyynnyttyä, ooooo. Pehmeä ja lämmin pohja, ambergris. Ylellinen, odotan pitkää kestoa. Tämäkin olisi pitänyt suihkauttaa alemmas kuin kaulaan, mutta suutin oli aavistuksen väärin.
Minäkin tykkään tuosta! En tarpeeksi kylläkään ostaakseni. Parempi minusta kuin L'air de desert marocain, joka tuoksuu nenääni liikaa currymausteilta.
Oi, tuo La Nuit tresor Nude kuulostaa ihanalta! Sopisiko se kesätuoksuksi, onko kookos esillä kunnolla?
Olen etsinyt pitkään jotain hyvin pehmeää kookostuoksua, joka saisi hiukkasen muistuttaa aurinkorasvaa mutta kaikissa kokeilemissani on ollut ihan liian terävä juurituoksu. Ainakin Cleanin Night at the Beach (jos muistan nimen oikein), Estee Lauderin Bronze Goddess (tämä olisi ihana mutta ihan liian terävä joku ainesosa) ja Dolce & Gabbanan Garden olivat sinne päin mutta ei kuitenkaan. Osaako joku vinkata oikeaan suuntaan tässä asiassa?
Vierailija kirjoitti:
Oi, tuo La Nuit tresor Nude kuulostaa ihanalta! Sopisiko se kesätuoksuksi, onko kookos esillä kunnolla?
Olen etsinyt pitkään jotain hyvin pehmeää kookostuoksua, joka saisi hiukkasen muistuttaa aurinkorasvaa mutta kaikissa kokeilemissani on ollut ihan liian terävä juurituoksu. Ainakin Cleanin Night at the Beach (jos muistan nimen oikein), Estee Lauderin Bronze Goddess (tämä olisi ihana mutta ihan liian terävä joku ainesosa) ja Dolce & Gabbanan Garden olivat sinne päin mutta ei kuitenkaan. Osaako joku vinkata oikeaan suuntaan tässä asiassa?
Tuo Nude ei minusta muistuta aurinkorasvaa, vaan siinä se kookos on jotenkin hienostuneempi, mutta tuntuva nuotti se joka tapauksessa on. Kesätuoksuksi olisi varmaan upea, itselleni tulee mieleen tästä ylellinen loma Key Westissä omalla huvilalla, silkkinen aamutakki iltahämärässä säärtä vasten, valkoinen hiekka, ihana tuulenvire joka heiluttaa kookospalmuja ja rauhalliset mainingit rantaa vasten. Tuoksu on ehdottoman pehmeä ja kuitenkin melko raikas.
T. Tuo Nude-riippuvainen
Vierailija kirjoitti:
Muuten ihana ketju, mutta on jotenkin kauheaa lukea tekstiä, jossa vilisee vieraskielisiä sanoja. Ainakin jos vastaava suomenkielinenkin ilmaus olisi olemassa. Mutta yritän kestää ;-)
No koeta kestää... ja viljele toki itse niitä suomenkielisiä termejä, ehkä me opitaan vähitellen. T. ulkosuomalainen
Kiitos kaikille vaniljaisista ehdotuksista 😊 Täytyy listan kanssa käydä tuoksuttelemassa eri vaihtoehtoja. D&G the one tuoksu löytyykin jo, mutta ainoastaan pohjat jäljellä ja sen verran vanha että tuoksu jo muuttunut. Sen jossain vaiheessa ostan uusiksi.
Törmäsin fragrantigan sivuilla mm. tällaiseen :
https://www.fragrantica.com/perfume/Montale/Sweet-Vanilla-39411.html
Pullo ei mitenkään kauneudella pilattu ja turhan suuri, mutta näemmä saa tilattua myös testerinä.
Toinen mielenkiintoinen (sekä näemmä kallis ja vaikeasti saatava):
https://www.fragrantica.com/perfume/Indult/Tihota-4346.html
Kuvauksen perusteella ainakin päätuoksuna juurikin vanilja ja puuteri 😊
Vierailija kirjoitti:
Päivän tuoksu: Keiko Mecherin Oliban.
Pidän tästä tosi paljon, saattaa mennä jopa ostoslistalle. Parempi mulle kuin Mecherin Patchoulissime, viimeksimainitussa on joku kukkanuotti, josta en ensi kokeilemalla välittänyt. Pitää tosin sitäkin testata uudelleen.
Olibanin nuotteja en osaa sen kummemmin eritellä, mutta on just mun tyylinen tuoksu. Vähän kukkaisuutta ja paljon "ambraa". Ei minusta lainkaan raskas. Olibaani on ilmeisesti jonkinlainen pihka, jota saadaan jostain eksoottisesta puusta... tätä monet kuvaavat "suitsuketuoksuksi", no, en tiedä siitä.
N50
Ei Intian basaari -suitsuke, vaan katolilaisten messusuitsuke.
"...an average specimen used by the Church today contains from sixteen to twenty parts of olibanum, one and a half parts of benzoin, one part of cassia bark or cascarilla bark and one half part of storax. Some manufacturers include a small percentage of myrrh or even sandalwood."
Kirjoitin aiemmin että tilasin notinolta testerit Chinatownista sekä Lanvinin Jeannesta ja Eclat d'arpegesta. Hain just paketin postista ja jo sitä avatessa tulvahti aivan ihana tuoksu! Joku noista kolmesta oli vuotanut vähän ja tuoksu oli aivan ihana, tuntuu että aivot meni ihan sekaisin ja nyt on vaan pakko tietää mistä noista kolmesta se tuoksu on peräisin!
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin aiemmin että tilasin notinolta testerit Chinatownista sekä Lanvinin Jeannesta ja Eclat d'arpegesta. Hain just paketin postista ja jo sitä avatessa tulvahti aivan ihana tuoksu! Joku noista kolmesta oli vuotanut vähän ja tuoksu oli aivan ihana, tuntuu että aivot meni ihan sekaisin ja nyt on vaan pakko tietää mistä noista kolmesta se tuoksu on peräisin!
Veikkaan Jeannea, sillä siinä pullossa on huomattavasti vähemmän tuotetta kuin Arpegessa ja olivat saman kokoiset näytteet. Tiedänpä mikä on huomisen tuoksuni!
Joo, tosi ärsyttävää. Mutta eipä sitä muutenkaan tee mieli enää tilata Briteistä, kun hajuvedet menevät aina tullattaviksi hinnasta riippumatta, ja tullimaksujen lisäksi vielä alvit erikseen, ja ehkä jokin postin käsittelymaksukin jatkossa.