Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19264)

Vierailija
2761/19264 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsiskelin tuossa tuoksuja nettikaupasta ja huomasin, että en edes harkitse tiettyjä merkkejä. Toiset on minulle "oikeita" tuoksutaloja, toiset vain wannabe-taloja. Onko teillä muilla tällaista jaottelua vakavasti otettaviin ja ei kiinnostaviin taloihin?

Itse en koskaan osta (vaikka olen kyllä tuoksutellut) Marc Jacobsin, Versacen, Bossin, Lancomen, Bvlgarin, Roberto Cavallin, Tommy Hilfigerin, Tom Fordin, Burberryn tai Kenzon tuoksuja. Sen sijaan olen aina kiinnostunut Guccin, Diorin, Givenchyn ja YSL:n tuoksuista, ja periaatteessa myös Armanin (vaikka lopettikin Gion valmistamisen, joka on toistaiseksi ainoa Armanin tuoksu, josta olen pitänyt).

Maison Francis Kurkdjian on mulle tällainen...ilmeisesti yliannostuksen voi saada jo pelkästään lukemisesta, sillä BR540 -hypen jälkeen ei ole ollut mitään tarvetta edes kokeilla, vaikka perfumaattinen yleissivistys sitä varmasti vaatisikin. La Vie Est Belle aiheutti aikanaan lopullisen lancomeähkyn, ja sitten on tietysti talot, joiden kanssa on vain luovuttanut, kun mikään ei tunnu sopivan (Kenzo, Calvin Klein ja juurikin Versace).

Vierailija
2762/19264 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein uudenvuoden lupauksen. Lupasin että tuoksuista saa nauttia täysillä, sehän on mun harrastus. Uusien hankkiminen täysin sallittua kunhan ne on niitä joita rakastan, eikä vain ihan kivoja.

Tervetuloa Shalimar Eau De Cologne, Insolence edp, Eau De Cartier, Merveilles, Intimissimi, Eau de Gaga, Rush, S-perfume S-ex, Soir de Lune.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2763/19264 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia taloja täälläkin joilta ei ole löytynyt mitään. Sitten taloja joiden menetetyn loiston aika surettaa, lähes kaikki vanhat tuoksut oli mahtavia mutta enää ei ole (reformulointi, LVMH tai L'Oreal ostanut merkin ja pilannut tuoksut, yms. perikadon muutoksen läpikäyneet talot). Sitten ne jotka ei enää kunnolla yritä mutta tuottaa muodonvuoksi ja rahastusmielessä jotain "uutta" jatkuvasti.

Ja vielä ne joilla luxusmerkin imago ja hinnat mutta pulloissa halpaa huttua hurjalla markkinoinnilla.

Vierailija
2764/19264 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein uudenvuoden lupauksen. Lupasin että tuoksuista saa nauttia täysillä, sehän on mun harrastus. Uusien hankkiminen täysin sallittua kunhan ne on niitä joita rakastan, eikä vain ihan kivoja.

Tervetuloa Shalimar Eau De Cologne, Insolence edp, Eau De Cartier, Merveilles, Intimissimi, Eau de Gaga, Rush, S-perfume S-ex, Soir de Lune.

Tuo on hyvä lupaus.

Mulla on viime vuosi ollut vähän sellaista, että olen jonkin aikaa hyveellisessä ostolakossa, minkä jälkeen jossain vaiheessa kuitenkin murrun ja ostan jonkun erikoistarjouksen houkuttelemana ihan sokkonakin kiinnostavan oloisia tuoksuja. Onnea on sikäli ollut, että pahempia huteja ei ole tullut, mutta sarjaa "ihan kiva" vähän turhan isoja pulloja.

Oma uudenvuoden lupaukseni on, että vastedes ostan tuoksuja vain rakkaudella ja harkiten. Jos olen kiinnostunut jostain, niin hankin ensin tuoksunäytteen tai käyn tuoksuttelemassa. En osta keskikokoista tai isoa pulloa sokkona muuten kuin korkeintaan erikoistapauksissa, mutta ei missään nimessä hetken mielijohteesta, vaikka sellainen olisi kuinka alennusmyynnissä.

Vierailija
2765/19264 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SOTD on Valentino Donna. Pieni pettymys että 30ml pullo ei ole yhtä kaunis kuin 50ml pullo ja valentinon merkkikin on vinossa. Mutta tuoksu on upea. Elegantti, voimakas, naisellinen, old money, käytöstavat selkärangassa ja itseluottamus.

Niinhän siinä sitten kävi että laitoin tilaukseen 100ml pullon. Tuoksu oli addiktoiva, ensisuihkaisu kamala, mutta 5min jälkeen ja sitä pidemmälle tuoksu oli upea, täydellinen taideteos ja parani vain “vanhetessaan”. Nyt tuoksuttelen vielä eilisen suihkaisuja, eli kestävä on! Tuoksu on siis yhtä upea kuin (iso) pullo!

Vierailija
2766/19264 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kokemuksia Tom Fordin nahkatuoksuista? Tuscan Leatherista ja Ombre Leatherista?

Vierailija
2767/19264 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä lupaus. 

Millainen tuo Shalimar edc on? Luin tästä ketjusta, että edt ei kestä iholla ollenkaan. Colognen ei kai ole tarkoituskaa olla kestävä koska se on vielä kevyempi kuin edt, joten kiinnostaisi tietää tästä enemmän. Onko sinulla muita Shalimarin versioita? t. se Shalimariin tykästynyt.

Vierailija
2768/19264 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en väärin muista, joku kyseli Reminiscencen Patchoulista. Mulla on se tänään kokeilussa, ja ensivaikutelma on erittäin tymäkkä. En ole kovin hyvä erittelemään tuoksunuotteja, mutta tässä on sellainen kuiva, puinen ja pihkainen patsuli eikä omaan nenääni lainkaan kukkaisuutta tai edes vaniljaa. (Mutta jos vaniljaa on, se tulee esiin jossain vaiheessa. Ihoni korostaa jostain syystä tuoksujen makeita ja erityisesti vaniljaisia aspekteja.)

Pari tuntia iholla oltua tuoksu rauhoittuu, mutta on silti aika, noh, miesmäinen. Ei hirveä, mutta ei myöskään ihan minun makuuni. Kaipaan enemmän pehmeyttä. 

Kannattaa siis hommata testeri ensin, jos tämä kiinnostaa. N50

Vierailija
2769/19264 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän johtuu että minun iholla kaikki tuoksut tuntuvat ensin haisevan pahalta ja hyvin samanlaisilta keskenään ja hetken päästä haju on lähes hävinnyt tai siitä on jäljellä vaan sellainen tunkkainen häivähdys? Olen kokeillut todella monia tuoksuja, niin halpoja kuin kalliitakin ja aina sama ongelma. Vartalovoiteet taas tuoksuvat iholla ihan hyvältä mutta eihän ne kestä. Mitä vaihtoehtoja voisi olla? Hiustuoksuja, öljypohjaisia tuoksuja? Tai voiko oikeaa parfyymia laittaa vaatteeseen, toimiiko niin ollenkaan? Haluaisin tuoksua hyvältä ja koko päivän.  

Vierailija
2770/19264 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testasin eilen rinnakkain kahta tuoksua, joista molemmista pidin kovasti kokeillessani niitä yksin: Maison Francis Kurkdjianin Gentle fluidity gold, ja Arquisten Architects' club. Ne muistuttivat minusta jotenkin toisiaan... 

Kunnes kokeilin niitä rinta rinnan (eri käsissä), eivätkä ne olleetkaan samanlaisia. Toki molemmissa on vaniljaa ja ambraa ja tietynlainen lämpöinen aura; mutta Architectissa on aromikkuutta, sitrusta ja yrttisyyttä, kun taas Gentle fluidityssa on kukkaisuutta ja makeutta (hunajaa?). GF itse asiassa vaikutti yhtäkkiä AC:n verrattuna ylimakealta. En ollut huomannut tätä kun testasin sitä yksinään. 

Melkein jo ehdin tilata GF:n, mutta nyt mietin vielä... Architect voisi olla minulle sopivampi sillä en pidä kovin makeista tuoksuista. (Voin kuvitella Architectin myös miehelle, kun taas GF gold on minusta selkeästi naisellinen tuoksu.)

Täytynee verrata Architectia vielä MFK:n Ciel de GUMiin, joka on minusta myös ihana. N50

Vierailija
2771/19264 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän tuoksu: Jo Malonen Rose & Magnolia

Vierailija
2772/19264 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

SOTD ja sama myös eilen Diorin Addict Edp. Hyvä tuoksu uuteen vuoteen, vahvana eteenpäin vuoteen 2021 monella tavalla oudon ja haastavan vuoden jälkeen.

Vierailija
2773/19264 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän johtuu että minun iholla kaikki tuoksut tuntuvat ensin haisevan pahalta ja hyvin samanlaisilta keskenään ja hetken päästä haju on lähes hävinnyt tai siitä on jäljellä vaan sellainen tunkkainen häivähdys? Olen kokeillut todella monia tuoksuja, niin halpoja kuin kalliitakin ja aina sama ongelma. Vartalovoiteet taas tuoksuvat iholla ihan hyvältä mutta eihän ne kestä. Mitä vaihtoehtoja voisi olla? Hiustuoksuja, öljypohjaisia tuoksuja? Tai voiko oikeaa parfyymia laittaa vaatteeseen, toimiiko niin ollenkaan? Haluaisin tuoksua hyvältä ja koko päivän.  

Jos sinulla on jokin jatkuva voimakas lääkitys tai tupakoit todella paljon, se voi vaikuttaa oman ihosi kemiaan huonolla tavalla. Tai sitten sinulla saattaa olla niin kuiva iho, että tuoksu ei kestä - tässä tapauksessa rasvaa ihosi se kohta, johon aiot laittaa parfyymia etukäteen todella hyvin.

Mä kyllä itse kokeilisin hiustuoksuja tai tuoksuöljyjä - olisin suositellut Body Shopin siveltäviä öljyparfyymeita, mutta niiden valmistus lopetettiin varmaan jotain 15 vuotta sitten. Sieltä tosin saa erilaisia hius- ja vartalosuihkeita, ja ne ovat suhteellisen edullisia, joten jos haluat aloittaa kokeilun varovaisemmin ja halvemmalla, siinä olisi yksi vaihtoehto.

Vaatteissa ja asusteissa tuoksut eivät välttämättä pysy kovin hyvin (nimimerkillä "polyesterhuiveihin kokeillut"), ja lisäksi jotkin luonnonmateriaalit tai niiden värit saattavat mennä pilalle hajuvesien suihkuttelusta. Esim. silkki on arka materiaali.

Vielä yksi kikka löytyy: voit ottaa mallia renessanssiajasta ja käyttää pomanderia, eli pientä korua, jonka sisälle laitetaan tuoksuvia aineita - nykyversiot ovat metallisia ja niiden sisällä on paksu huopatyyny, joka kostutetaan tuoksuöljyllä tai parfyymilla. Tässä pari esimerkkiä Aliexpressiltä (varmasti löytyy muualtakin, ehkä jopa suomalaisista kaupoista, mutta nämä nyt löytyivät heti).

https://www.aliexpress.com/item/32830615302.html?spm=a2g0o.productlist…

https://www.aliexpress.com/item/33063511343.html?spm=a2g0o.productlist…

Vierailija
2774/19264 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostelin. Sitrus Axea, Biothermin Eau Vitaminee ja No.5 L'Eau päällekkäin. Melko pirteätä tuoksupilveä täälläpäin.

Vierailija
2775/19264 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä lupaus. 

Millainen tuo Shalimar edc on? Luin tästä ketjusta, että edt ei kestä iholla ollenkaan. Colognen ei kai ole tarkoituskaa olla kestävä koska se on vielä kevyempi kuin edt, joten kiinnostaisi tietää tästä enemmän. Onko sinulla muita Shalimarin versioita? t. se Shalimariin tykästynyt.

Omana ei ole muita versioita. Useimpia olen kokeillut. EdP on itsessään upea, mutta turhan paksu minulle. Cologne on kuulaampi kuin EdP, muttei silti kevyt, vaan ihan kunnon Shalimaria. EdT tykkäsin, testaamisesta on aikaa. Initial ja sen versiot myös oli hienoja, mutta silloin ei ollut täysin makuuni, nyt maku muuttunut ja hankkisin kyllä. Tuo Eau de Cologne on suosikkini koska se ei ole liian puhdas, on nahkamaisuutta ja luonnollisuutta, sitä "body odor" ja "dirty" vivahdetta. Lisäksi tykkään aina kun ollaan taitavasti vähän vanhanaikaisen vintage-tyylin ja modernin rajamailla. Useat suosikit löytyy tuoksuista jotka on melko uusia mutta tehty kuin entisaikojen vanhat kunnon parfyymit joissa oli sivettikissanpissat, majavaneriteet, valaanoksennukset ja muut herkut. Mielestäni tuon tyylisiä uudempia tuoksuja on esim. Bottega Veneta, Chloe Nomad, Balenciaga Paris.  

Vierailija
2776/19264 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän tuoksuna Bath & Bodyworksin A Thousand Wishes. Makea, iloisen pirskahtelevainen ja tyttömäinen tuoksu - täydellinen piristys uuden vuoden alkuun. ✨💥

Vierailija
2777/19264 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää alkanutta vuotta parfyymifaneille! Päivän tuoksu täällä on Histoires de Parfumsin Fidelis. Avaa kahvilla ja mausteilla - sahramilla ja kardemummalla - joita seuraavat vadelma ja ruusu. Niiden kadottua pohjatuoksu on oud, ja patsuli yllättävän helpossa muodossa, mutta näin 6 tunnin jälkeen drydown... tuoksun ruislimpulta. Oikein hyvältä, happamalta, juureen leivotulta ja vielä lämpimältä ruislimpulta. Hyvä mutta hämmentävä fiilis. :)

Vierailija
2778/19264 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avon First Date with Turkish Rose - ihana, hieman itämainen ruusuntuoksu. Kaunis pullo.

Vierailija
2779/19264 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivän tuoksuna Bath & Bodyworksin A Thousand Wishes. Makea, iloisen pirskahtelevainen ja tyttömäinen tuoksu - täydellinen piristys uuden vuoden alkuun. ✨💥

Mistä olet ostanut?

Vierailija
2780/19264 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan myös ruokavalio vaikuttaa asiaan? Olen itse testaillut eri ruokavalioita harrastaessani hikoilua aiheuttavaa lajia. Liharuoka saa hien haisemaan todella pahalle, kasvis- ja hedelmäpainoitteisella hiki on suorastaan hajutonta ja mautonta. Itse olen herkkänenäisenä nyt joulun jälkeen ärtynyt omaan ominaistuoksuuni, kun tuntuu että tuoksun joulukinkun ahmimisen jälkeen "pahalle". Omituista, mutta onneksi joulu on vain kerran vuodessa (ai että mikä klisee).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan