Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19263)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivän tuoksuna Bath & Bodyworksin A Thousand Wishes. Makea, iloisen pirskahtelevainen ja tyttömäinen tuoksu - täydellinen piristys uuden vuoden alkuun. ✨💥
Mistä olet ostanut?
Ostin sen Notinosta joitain vuosia sitten, kun siellä vielä myytiin muutakin kuin tuoksukynttilöitä BBW:ltä. Mulla on myös toinen niiden fragrance mist (Sea Island Cotton), jonka olen tilannut Ebaystä.
Oikein hyvää uutta vuotta palstaparfymisteille!
Välipäivinä sain tuoksunäytetilaukseni Alkemialta ja tänään on talven ja uuden vuoden kunniaksi testissä Falling Stars on Winter Solstice.
https://www.fragrantica.com/perfume/Alkemia-Perfumes/Falling-Stars-on-W…
En itselläni haista siinä kovin voimakkaasti havuja, vaan sellainen pehmeä savuntuoksu dominoi. Tulee kuitenkin enemmän olo, että olisi talvisessa metsässä nuotion äärellä kuin sisätiloissa takkatulen lämmössä. Olen tyytyväisenä nuuskutellut ranteitani pitkin päivää - asun kaupungissa mutta mieleni on tänään oleskellut jossain ihan muualla :D Kesto on hyvä eikä tuoksu ole savuisuudesta huolimatta liian raskas. Joudun hyvin todennäköisesti tilaamaan tätä kokonaisen pullon.
Täytyy siitäkin antaa positiivista palautetta Alkemialle, että tilaukseni tuli yllättävän nopeasti joulu- ja koronaruuhkat huomioiden. Mukaan oli myös laitettu kaksi yllätystuoksunäytettä, jotka molemmat vaikuttavat kiinnostavilta :)
Vierailija kirjoitti:
SOTD Joopin Le Bain. Vahva, aldehydinen tuoksu tähän talviseen kosteuteen ja kylmyyteen. Tätä kiva käyttää juuri talvella ja joulun aikaan. Tuoksussa myös tiettyä mausteisuutta vaikka ei nuoteissa näykään.
Osuva kuvaus! Munkin mielestäni siinä on mausteisuutta, välillä olen haistavinani tumman kirsikan, välillä tupakan (ei palavan vaan kuivan). Aldehydit on vahvasti esillä. Mulla Le Bain oli syyskuun tuoksuna, nyt kun on pimeää ja viileämpää, tarvitsen enemmän makeutta ja sitä saa Guerlainin La Petite Robe Noiresta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein uudenvuoden lupauksen. Lupasin että tuoksuista saa nauttia täysillä, sehän on mun harrastus. Uusien hankkiminen täysin sallittua kunhan ne on niitä joita rakastan, eikä vain ihan kivoja.
Tervetuloa Shalimar Eau De Cologne, Insolence edp, Eau De Cartier, Merveilles, Intimissimi, Eau de Gaga, Rush, S-perfume S-ex, Soir de Lune.Hyvä lupaus.
Millainen tuo Shalimar edc on? Luin tästä ketjusta, että edt ei kestä iholla ollenkaan. Colognen ei kai ole tarkoituskaa olla kestävä koska se on vielä kevyempi kuin edt, joten kiinnostaisi tietää tästä enemmän. Onko sinulla muita Shalimarin versioita? t. se Shalimariin tykästynyt.
Omana ei ole muita versioita. Useimpia olen kokeillut. EdP on itsessään upea, mutta turhan paksu minulle. Cologne on kuulaampi kuin EdP, muttei silti kevyt, vaan ihan kunnon Shalimaria. EdT tykkäsin, testaamisesta on aikaa. Initial ja sen versiot myös oli hienoja, mutta silloin ei ollut täysin makuuni, nyt maku muuttunut ja hankkisin kyllä. Tuo Eau de Cologne on suosikkini koska se ei ole liian puhdas, on nahkamaisuutta ja luonnollisuutta, sitä "body odor" ja "dirty" vivahdetta. Lisäksi tykkään aina kun ollaan taitavasti vähän vanhanaikaisen vintage-tyylin ja modernin rajamailla. Useat suosikit löytyy tuoksuista jotka on melko uusia mutta tehty kuin entisaikojen vanhat kunnon parfyymit joissa oli sivettikissanpissat, majavaneriteet, valaanoksennukset ja muut herkut. Mielestäni tuon tyylisiä uudempia tuoksuja on esim. Bottega Veneta, Chloe Nomad, Balenciaga Paris.
Kiitos!
Kommentoiko yleisesti muut teidän tuoksujanne? Fragrantican kommenteissa aina mainitaan, miten jokin tuoksu saattaa kerätä kohteliaisuuksia jopa tuntemattomilta ja mietin, miten yleistä tuoksujen kehuminen tai niiden tiedusteleminen on täällä jurossa Suomessa. Omalla kohdallani on tainnut vain kerran yksi minua halannut ihminen ihastella silloista hajuvettäni.
Vierailija kirjoitti:
Kommentoiko yleisesti muut teidän tuoksujanne? Fragrantican kommenteissa aina mainitaan, miten jokin tuoksu saattaa kerätä kohteliaisuuksia jopa tuntemattomilta ja mietin, miten yleistä tuoksujen kehuminen tai niiden tiedusteleminen on täällä jurossa Suomessa. Omalla kohdallani on tainnut vain kerran yksi minua halannut ihminen ihastella silloista hajuvettäni.
Minun tuoksuvarustustani ei kukaan tuntematon ole koskaan kommentoinut. Mutta käytänkin hillitysti tuoksuja (ja lähinnä raikkaita/keveitä parfyymeja) ihmisten ilmoilla liikkuessani. En usko, että monikaan haistaa mitään erityistä, ellei tule nyt aivan tykö ja Suomessahan osataan pitää turvavälit ilman koronaakin ;)
Enkä kyllä itsekään kehtaisi kommentoida kenenkään puolitutun tai tuntemattoman tuoksua. Se tuntuisi jotenkin liian tungettelevalta, vaikka järjellä ajatellen ei toisen tuoksuvalinnan kehumisessa ole mitään pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan.
Mä olen yhden ainoan kerran saanut kommentin tuoksustani. Ihan vieras ihminen kaupungilla kehui. Tuoksu oli Atelier Colognen Bergamote Soleil. Oli hämmentävää!
Kertokaapa mielipiteenne Nina Riccin Air Tu Tempsistä ja Vercasen Briljant absolu tai jotakin sinne päin? (vaaleanpunainen)
Sopiiko keski-ikäiselle, en pidä kovin voimakkaista enkä raskaista tuoksuista.
Nina Riccia käytin nuorena..liikaa.
Minusta kiva ketju.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa mielipiteenne Nina Riccin Air Tu Tempsistä ja Vercasen Briljant absolu tai jotakin sinne päin? (vaaleanpunainen)
Minusta kiva ketju.
Anteeksi, bright crystal absolu.
Minusta edellämainittu Nina Riccin tuoksu sopii keski-ikäiselle kukkaistuoksuista pitävälle. Tosin äitini käytti sitä, joten osa positiivisesta muistosta liittynee häneen.
Mä en muista, että kukaan tuntematon olisi ikinä kehunut mun hajuvettä, se ei taida oikein kuulua meidän suomalaisten kulttuuriin. Mulla oli joskus työkaverina venäläistaustainen nainen, joka kehui mun vaatteita miltei päivittäin ja se oli todella hämmentävää... Muutenkin lähinnä työkavereilta olen saanut joitakin kehuja tuoksuistani ja erityisesti muistan yhden kerran, kun yksi kollega tuli mun huoneeseen ja ihmetteli, että MIKÄ täällä tuoksuu niin pehmeältä ja hyvältä. 😮Jäin melkein sanattomaksi ja yritin änkyttää jotain, että se on sellainen musk oil, jota olen tilannut netistä. Mulla on nimittäin varsinaisten hajuvesien lisäksi paljon erilaisia tuoksuöljyjä, joita sekoittelen myös keskenään.
Mutta ehdottomasti kannatan tällaista kehumista ja yritän itsekin muistaa huomioida toisia - se tuo positiivisuutta ja hyvää mieltä arjen keskelle.
Vierailija kirjoitti:
Mä en muista, että kukaan tuntematon olisi ikinä kehunut mun hajuvettä, se ei taida oikein kuulua meidän suomalaisten kulttuuriin. Mulla oli joskus työkaverina venäläistaustainen nainen, joka kehui mun vaatteita miltei päivittäin ja se oli todella hämmentävää... Muutenkin lähinnä työkavereilta olen saanut joitakin kehuja tuoksuistani ja erityisesti muistan yhden kerran, kun yksi kollega tuli mun huoneeseen ja ihmetteli, että MIKÄ täällä tuoksuu niin pehmeältä ja hyvältä. 😮Jäin melkein sanattomaksi ja yritin änkyttää jotain, että se on sellainen musk oil, jota olen tilannut netistä. Mulla on nimittäin varsinaisten hajuvesien lisäksi paljon erilaisia tuoksuöljyjä, joita sekoittelen myös keskenään.
Mutta ehdottomasti kannatan tällaista kehumista ja yritän itsekin muistaa huomioida toisia - se tuo positiivisuutta ja hyvää mieltä arjen keskelle.
Mä taas olen luovuttanut kehut, kun joka kerta kysyessä (tutultakin) hyvää tuoksua saan vastaukseksi hämmentyneen "emmätiiä, joku kaapista se oli"n. Joko ihmiset ujostelevat tai eivät tosiaan tiedä, mitä ylleen roiskivat, hämmentävä ajatus 🤔 Itse en tuoksu muiden nenään, eivät pääse niin lähelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kiva ketju.
Anteeksi, bright crystal absolu.
Itse ostin edesmenneelle anopille Bright Chrystalin (sen perusversion, ei Absolu), kun hän itse osteli niin voimakkaita hajuvesiä että itselle tuli niistä välillä paha olo ja ajattelin, että ehkä hänen työkavereilleenkin miellyttävämpi jos on vähän miedompi. Hän oli kuitenkin käyttänyt aiemmin myös Issey Miyaken tuoksua, joka myös sai lahjaksi sukulaiselta, niin arvelin että tämä Versacekaan ei voi ihan käyttämättä jäädä. Hänhän ihastui tuoksuun lopulta niin, että osti itsenäisen pullon kun entinen loppui. Mielestäni tuo tuoksu sopii ihan minkä ikäisille ihmisille tahansa, vaikka taitaa olla entinen nuorehkojen aikuisten suosiossa.
Pahoittelut edellisen viestin kirjoitusvirheistä, kännykkä ”korjailee” sanat vääriksi...
Kukaan vieras ole minunkaan tuoksujani kommentoinut tai kysellyt niistä, enkä ole itsekään sitä harrastanut ventovieraille. Joskus joltain kaverilta olen kysynyt, mitä tuoksua käyttää. Kun olen itse testannut samaa tuoksua, niin yleensä se on ollut aivan erilainen minulla (ja sama myös toisinpäin).
Joskus olen meinannut kysyä joltain ohikulkevalta ihmiseltä kysyä hänen tuoksustaan jos se on ollut poikkeuksellisen hyvä, mutta en ole kuitenkaan kehdannut, kun se tuntuu tungettelevalta. Toisaalta en itse kyllä häiriintyisi jos joku kysyisi minulta tällaista.
Mun ex-mies oli kysynyt naispuoleiselta kollegaltaan, mitä hajuvettä hänellä oli - ja osti sitten sitä mulle syntymäpäivälahjaksi. En voinut sille mitään, että vähän häiritsi :-(
Viimeksi kehuja on tullut kun tuoksuna on ollut Versace Versensese ja Burberry Her. Asun Sveitsissä, täällä ei ehkä niin ujostella kehumista.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kerran omaa tuoksua on kehuttu. Itse olen kehunut useita kertoja muiden tuoksuja. Ja tosiaan toiselle sopiva tuoksu ei välttämättä toimi itsellä. Olen ollut vähän snobina ajatellut et "julkkistuoksut" ovat vain markkinakikka keskinkertaisille geneerisille tuoksuille, mutta niin vain eräs kehumani tuoksu paljastui J-Lo parfyymiksi (mikä niistä, sitä en muista, kun ei se minulla toiminut samoin).
Olen myös kehunut miehiä heidän tuoksuistaan, ja muutama on ihan hätkähtänyt ensin. Kerran sit täältä luin, että jos nainen kehuu miehen tuoksua niin se on "suora iskuyritys" ja olin aivan nolona. Olen tällainen ikää kerryttänyt rouvasihminen enkä todellakaan ole yrittänyt iskeä nuoria miehiä kehuillani
Voi että tämä on ollut ihana ketju! Vähän vaarallinenkin ostosten kannalta 😁 Pidetään jatkossakin ketju yhtä hyvänä ja positiivisena. Hyvän tuoksuista uutta vuotta kaikille teille!