Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19263)

Vierailija
2561/19263 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta vuotta on jo harmittanut etten hankkinut pullollista Summer by Kenzoa ennen kuin se lopetettiin! Hankin testailun perusteella vähän kuin korvikkeeksi Jo Malonen Mimosa & Cardamomin, jossa nimensä mukaisesti myös tuoksuu ihanasti mimosa. Ei omasta mielestä ihan yhtä täydellinen kuin Kenzo, mutta omiaan syksyyn ja talveen.

Arkisin käytän useimmiten Lanvinin Eclat d'Arpegea, tuoksu on raikas ja naisellinen ja EdP:kin on sopivan kevyt jokapäiväiseen käyttöön.

Vierailija
2562/19263 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin itselleni joululahjaksi pullon Dolce & Gabbanan L'imperatricea, jota olen hinkunut jo kauan. Kaikista tuoksugenreistä kukkais-hedelmäiset ovat mun ykkössuosikkejani, ja mainittu parfyymi kiteyttää ne loistavasti. Se on elegantti, raikas ja sopii aikuiselle naiselle koska tuoksussa ei ole teinimäistä (escadamaista :D ) imelyyttä ja hedelmäpommimaisuutta. Se ei myöskään levitä tukahduttavaa hajupilveä ympäristöön, mikä on huomaavaista kanssaihmisiä kohtaan. Eihän tämä ole maailman järisyttävin ja originellein tuoksu, mutta sopii mulle ja moniin erilaisiin tilanteisiin. Ja myöskin käytettäväksi eri vuodenaikoina, ei vain kevät-kesällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2563/19263 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin itselleni joululahjaksi pullon Dolce & Gabbanan L'imperatricea, jota olen hinkunut jo kauan. Kaikista tuoksugenreistä kukkais-hedelmäiset ovat mun ykkössuosikkejani, ja mainittu parfyymi kiteyttää ne loistavasti. Se on elegantti, raikas ja sopii aikuiselle naiselle koska tuoksussa ei ole teinimäistä (escadamaista :D ) imelyyttä ja hedelmäpommimaisuutta. Se ei myöskään levitä tukahduttavaa hajupilveä ympäristöön, mikä on huomaavaista kanssaihmisiä kohtaan. Eihän tämä ole maailman järisyttävin ja originellein tuoksu, mutta sopii mulle ja moniin erilaisiin tilanteisiin. Ja myöskin käytettäväksi eri vuodenaikoina, ei vain kevät-kesällä.

Mun mielestä tämä taas on ehdottomasti vain kesään sopiva, ihan kiva tuoksu kyllä.

Vierailija
2564/19263 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskeehan tämä ketju myös miesten tuoksuja? :)

Pyysin isääni muistelemaan lempipartavettään, ja aikansa muisteltuaan hän mainitsi Givenchyn "Xeryus"-nimisen partaveden (oli kuulemma ostanut sellaista 90-luvun alussa). Minulla ei ole hajuakaan (pun intended), minkälainen tuoksu on kyseessä, mutta jos täällä sattuisi olemaan experttejä, niin olisiko tietoa mikä voisi olla lähellä tuota? Sen verran selvitin, että tuota ei ole enää markkinoilla.

Nimimerkki: Lahja vielä ostamatta.

Totta kai koskee. Myös miehillä on omat suosikkinsa, ja joillakin on lisäksi oma "signature scentinsä".

Oma isäni ei käyttänyt mitään muuta kuin Hegan partabalsamia. Sitä oli aina kaapissa, eikä hänelle kannattanut edes yrittää ostaa toista partavettä. Isä kuoli jo kymmenen vuotta sitten, mutta kuolinsiivouksesta pelastin itselleni viimeisen puolitäyden Hega-pullon. Se on omassa kylppärin peilikaapissani, ja nuuhkaisen sitä silloin tällöin kun tulee ikävä isää.

Vierailija
2565/19263 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysin kaappieni kätköistä aivan ihanan tuoksun, YSL:n Belle d'Opium edp, täysin käyttämätön. Sain sen 5 v sitten joululahjaksi, ja silloin jotenkin jätin sen huomiotta kun vertasin liikaa perinteiseen Opiumiin.

Nyt se tuli kaappia siivotessa vastaan, ja täydellinen shokki miten upean tuoksun olen jättänyt käyttämättä. Ihan erilainen kuin perus Opium. Tässä on yhdistettynä hedelmäisiä nuotteja (persikka, appelsiini) kukkiin (jasmiini, gardenia) ja kaiken kruunaa suitsuke, tupakka, patchouli, santelipuu, ambra ja vanilja. Itämainen, makea, lämmin tuoksu ehdottomasti, mutta ei niin raskas kuin Opium, ja makea suitsuke ja tupakka sekä hedelmät tekevät tuoksusta tosi uniikin.

Huumaava tuoksu, ja sellainen mitä ei ole tullut aiemmin vastaan. Varmaan vieläpä käytetty paljon aitoja raaka-aineita, kun tehty ennen säädöksiä jotka pakottaneet reformuloimaan tuotteita. Ja joo, tietysti tämäkin on lopetettu jo monta vuotta sitten, niin kuin monet tällaiset helmet.

Tämä on oikea tuoksuharrastajan unelma, kun löytyy yllättäen omasta kodista tällainen harvinainen löytö. 😂 Ja onneksi oli pimeässä kaapin perukoilla omassa pakkauksessaan, niin ei ollut mennyt huonoksikaan vuosien kuluessa.

Olen itse jemmaillut omaa "Belle d'Opium" -pulloani avaamattomana paketissaan - traagisesti löysin tuoksun vasta, kun se oli lopetettu, ostin pullon puoleen hintaan poistolaarista (näin on käynyt mulle aiemminkin, esim. Moschinon "Glamour" -tuoksun kanssa). 

En ymmärrä, miksi ihana "Belle" lopetettiin ja tilalle jätettiin paljon kehnompi ja ala-arvoisempi "Black Opium". :( 

Vierailija
2566/19263 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nro 1. Tuoksu kirjoitti:

Krista kiuru on Klaus Schwapin oppilapsi kuten Marin. Marxismin eli komminismin kannattaja. Nyt se vain tuodaan lautaselle pakotettuna rajoituksilla, rokotteilla ja maskeilla. Sensuuri ja propaganda ovat työkalut ja kansalaisten pelottelu. Kyseessä on selkeästi psykologinen sodankäynti ja biologinen ase, jotta kansa luopuu oikeuksistaan. Missä ovat ne kansalaiset, jotka haistavat palaneen käryä. Meillä Oulussa on totuttu, että perustelut esitetään ennen toimia. Jos tieteeseen perustuvia todisteita ei esitetä, tulee ministerit asettaa syytteeseen maanpetoksesta ja vieraanvallaan kanssa juonittelusta.

Käytetäänkö siinä sodankäynnissä myös jotain tyrmääviä parfyymeja vai miksi kirjoitit asiasta tänne?

Ihan ohis, mutta JOS parfyymeilla käytäisiin sotaa....voittajalla olisi mikä? Tällä saisi vihollisen voimaan pahoin https://www.fragrantica.com/perfume/Strangers-Parfumerie/Sombre-58531.h…

Kaikkea ne keksivätkin...

Ooh, olen aina halunnut virtsalta, homeelta ja yrjöltä haisevan parfyymin! Voisi verestää vanhoja lukioaikojen biletysmuistoja: perjantai-lauantaiyönä Helsingin keskusta, etenkin Kynän, Arkun ja Alen ympäristö ysärillä joskus kolmen aikaan aamuyöllä... :D 

No siis tietty voittaja käyttäisi ikuista klassikkoa, Chanelin Vitosta, eau de parfum -versiota. Kaikki tietää, osa vihaa, osa rakastaa, harva haluaa pistää rahaa palamaan pieneen pulloon. :p 

Tosin omasta mielestäni tässä olisi myös kaksi muuta mahdollista voittajan valintaa: YSL:n "Opium" ja Diorin "Poison", molemmat alkuperäisissä 70-80 -lukujen, muuttamattomissa, tyrmäävissä ja huumaavissa muodoissaan.

Vierailija
2567/19263 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka, olisiko jollain palstan parfyymitietoisella tietoa hajuvedestä, joka tuoksuisi kanelilta tns. joululta.

Pidempään olen jo haikaillut muttei ole tullut vastaan.

Vierailija
2568/19263 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ihmetelty Tokmannin parfyymimyyntiä, jossa on ollut mukana jopa joitakin lopetettuja tuoksuja. Olisivatkohan peräisin ruotsinlaivojen ja tallinnanlauttojen tax free -myymälöistä? Laivafirmat kun ovat tänä vuonna tehneet todella pahasti tappiota, ja hajuvesistä sekä muusta kosmetiikasta saisi ainakin jotain rahoja takaisin myymällä ne köntissä jollekin mantereen kaupalle.

Ajatuksen sain tästä Tallink Siljan "kelluvasta ostoskeskuksesta":

"Valtavan risteilyaluksen muuttaminen kelluvaksi ostoskeskukseksi oli käytännön sanelema pakko. Turistit ovat kadonneet Suomenlahden ylittävästä liikenteestä. Tallink Siljalla oli kaksi vaihtoehtoa: seisottaa osaa aluksistaan muuten vain tai keksiä niille tekemistä.

Syyskuussa yhtiö lanseerasi kustannussyistä Tallinnaan sijoitetulla Europalla “ujuv kaubamaja” -konseptin. Laivaan on päässyt vapaasti ilman pääsymaksua. Aluksella on järjestetty kiertokäyntejä, kaupat ovat olleet auki ja ravintolassa on tarjottu brunssia."

https://yle.fi/uutiset/3-11706574

Vierailija
2569/19263 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hookah-accordin selventämisestä, katsoin joo Googlesta ja tosiaan vesipiippuun/sishaan viittaa. Liittyy siihen tupakka-nuottiin ilmeisesti.

Vierailija
2570/19263 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löysin kaappieni kätköistä aivan ihanan tuoksun, YSL:n Belle d'Opium edp, täysin käyttämätön. Sain sen 5 v sitten joululahjaksi, ja silloin jotenkin jätin sen huomiotta kun vertasin liikaa perinteiseen Opiumiin.

Nyt se tuli kaappia siivotessa vastaan, ja täydellinen shokki miten upean tuoksun olen jättänyt käyttämättä. Ihan erilainen kuin perus Opium. Tässä on yhdistettynä hedelmäisiä nuotteja (persikka, appelsiini) kukkiin (jasmiini, gardenia) ja kaiken kruunaa suitsuke, tupakka, patchouli, santelipuu, ambra ja vanilja. Itämainen, makea, lämmin tuoksu ehdottomasti, mutta ei niin raskas kuin Opium, ja makea suitsuke ja tupakka sekä hedelmät tekevät tuoksusta tosi uniikin.

Huumaava tuoksu, ja sellainen mitä ei ole tullut aiemmin vastaan. Varmaan vieläpä käytetty paljon aitoja raaka-aineita, kun tehty ennen säädöksiä jotka pakottaneet reformuloimaan tuotteita. Ja joo, tietysti tämäkin on lopetettu jo monta vuotta sitten, niin kuin monet tällaiset helmet.

Tämä on oikea tuoksuharrastajan unelma, kun löytyy yllättäen omasta kodista tällainen harvinainen löytö. 😂 Ja onneksi oli pimeässä kaapin perukoilla omassa pakkauksessaan, niin ei ollut mennyt huonoksikaan vuosien kuluessa.

Kuulosti niin hyvältä kaikki paitsi gardenia ja tupakka. Gardeniasta napsahtaa päänsärky aina, enkä ole tuoksuherkkä tai millään tasolla erityis herkkä, päinvastoin, rakastan itämaisia vahvoja ja erikoisia tuoksuja lähes aina. Ole siis varovainen tuon tuoksun kanssa.

Joo täytyy olla varovainen ettei laita liian montaa suihkausta ja tainnuta muita. Tässä on Fragrantican mukaan myös "hookah accord", mikäköhän se on, täytyy selvittää. Mun mielestä nuo kukat eivät tässä hirveästi tuoksu, taustalla ovat. Muutenkin aika erikoinen yhdistelmä nuotteja, mutta jotenkin ihmeellisesti toimivat yhdessä.

"Hookah accord" viittaa siihen, että tuoksu tuo mieleen maksulliset naiset eli jotenkin hutsahtava/halpa vivahde...

Haha, toivottavasti ei sentään tämä 😂

Vierailija
2571/19263 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse jemmaillut omaa "Belle d'Opium" -pulloani avaamattomana paketissaan - traagisesti löysin tuoksun vasta, kun se oli lopetettu, ostin pullon puoleen hintaan poistolaarista (näin on käynyt mulle aiemminkin, esim. Moschinon "Glamour" -tuoksun kanssa). 

En ymmärrä, miksi ihana "Belle" lopetettiin ja tilalle jätettiin paljon kehnompi ja ala-arvoisempi "Black Opium". :( 

Niinpä, Belle d'Opium ei ollut edes kovin montaa vuotta myynnissä ennen kuin tilalle tuli Black Opium, joka on aika geneerinen verrattuna moniin vanhempiin Opium-linjan tuoksuihin.

Ajattelin jouluaaton tuoksuna käyttää Belle d'Opiumia, sopii hyvin tunnelmaan lämpimänä ja runsaana tuoksuna. Säännöstellen pitää käyttää kyllä, katsoin että aika kovat hinnat Ebayssa jos ajattelisi joskus uutta pulloa metsästävän.

Vierailija
2572/19263 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaneliiii kirjoitti:

Moikka, olisiko jollain palstan parfyymitietoisella tietoa hajuvedestä, joka tuoksuisi kanelilta tns. joululta.

Käy Lushin liikkeessä testaamassa (tai pyydä näyte tilauksen yhteydessä) tuoksut I'm Home ja Cardamum Coffee. Mielestäni I'm Home on makeampi, mutta nyt en muista oliko se poistumassa valikoimasta.. Lushin tuoksuja saa myös kiinteinä ja kertakäyttöisinä "pesulappuina", jos haluaa testata.

Nää kaksi on mun talvilemppareita ja ne ovat sen verran unisex-tuoksuja, että moni mies voi myös tykätä niistä.

Vierailija
2573/19263 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on ihmetelty Tokmannin parfyymimyyntiä, jossa on ollut mukana jopa joitakin lopetettuja tuoksuja. Olisivatkohan peräisin ruotsinlaivojen ja tallinnanlauttojen tax free -myymälöistä? Laivafirmat kun ovat tänä vuonna tehneet todella pahasti tappiota, ja hajuvesistä sekä muusta kosmetiikasta saisi ainakin jotain rahoja takaisin myymällä ne köntissä jollekin mantereen kaupalle.

"Valtavan risteilyaluksen muuttaminen kelluvaksi ostoskeskukseksi oli käytännön sanelema pakko. Turistit ovat kadonneet Suomenlahden ylittävästä liikenteestä. Tallink Siljalla oli kaksi vaihtoehtoa: seisottaa osaa aluksistaan muuten vain tai keksiä niille tekemistä.

Syyskuussa yhtiö lanseerasi kustannussyistä Tallinnaan sijoitetulla Europalla “ujuv kaubamaja” -konseptin. Laivaan on päässyt vapaasti ilman pääsymaksua. Aluksella on järjestetty kiertokäyntejä, kaupat ovat olleet auki ja ravintolassa on tarjottu brunssia."

Hmm, mielenkiintoista. Myös bloggari Virve ottaa pitkässä jutussaan kantaa Tokmannin tapaukseen ja sen ongelmiin:

https://www.virvefredman.com/ostolakossa/tokmanni-myy-selektiivista-kos…

Vierailija
2574/19263 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla juuri näin, että ostaneet laivojen varastoja. Niissä tuntuu olevan tosi harvinaisia tuoksuja. Ostin kesällä Tallink Siljan verkkokaupasta Armanin Sensi -tuoksun, joka on lopetettu ajat sitten. Ihmettelin, että miten voinkin löytää tuollaisen tuoksun sieltä. Oli vain pari pv sivuilla, varmaan vain muutama pullo tai sitten myyty heti loppuun.

Vierailija
2575/19263 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuuskin eilen joskus Notinolta tilaamiani näytteitä, joiden joukossa oli myös Revlonin Charlie Blue.

Mulla tuo hajuvesimaku tuppaa olemaan hyvin retro mutta lienenkö saanut näytteet kesäaikaan, koska ensimmäinen haistelu ei ollut tehnyt minkäänlaista vaikutusta. Nyt talviaikaan vaikutelma olikin ihan toinen: sehän on aivan upea tuoksu silleen hyvin vintagella tavalla.

Fragrantica mainitsee tuoksun osia useammankin - mut mun nenään se on lähinnä pelargoniaa ja oakmossia (onko tolle suomennosta?). Nykyään tuota ei määriteltäisi kovinkaan nuorekkaaksi tuoksuksi. Siksi onkin hupaisaa, kun tietää mikä hitti se on aikanaan ollut nuorten keskuudessa.

Se on nykymittapuulla hyvinkin maskuliininen - ehdottomasti unisex siis. Mielestäni hyvin seksikäs - mutta ei silleen animalistisella - vaan pikemminkin maanläheisellä tavalla. Muistuttaa ehkä hiukan Cliniquen Aromatics Elixiriä - joka toki on paljon kompleksisempi tuoksu.

Panin sit tuhlaten 3,90€ tilaamalla sitä sadan millin pullon 😄

Täytyy varmaan myöhemmin testailla muitakin Charlien värejä. Ihan mielenkiintoisia kommentteja Fragranticassa niistä...ja eipä putoa korkealta, jos tuoksu osoittautuukin hutiksi.

Suosittelen 90-luvulla ilmestyneitä Charlie Red - ja Charlie Gold -tuoksuja, tuo ensimmäinen sai mut tykkäämään tuberoosasta ja yleensä valkoisista kukista hajuvesissä, aiemmin en ollut niinkään kukkaistuoksujen ystävä. Charlie Gold on ihana, makea, muttei liian makea, mm. aprikoosia, vaniljaa, suitsuketta, setriä. Molemmat tuoksut ovat mielestäni selkeästi naisellisia tuoksuja ja hyvällä tavalla retroja.

Charlie Gold on niiin ihana! Käytän ympäri vuoden, mutta sopii erinomaisesti vaikkapa tähän joulunaikaan.

Vierailija
2576/19263 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulosti niin hyvältä kaikki paitsi gardenia ja tupakka. Gardeniasta napsahtaa päänsärky aina, enkä ole tuoksuherkkä tai millään tasolla erityis herkkä, päinvastoin, rakastan itämaisia vahvoja ja erikoisia tuoksuja lähes aina. Ole siis varovainen tuon tuoksun kanssa.

Joo täytyy olla varovainen ettei laita liian montaa suihkausta ja tainnuta muita. Tässä on Fragrantican mukaan myös "hookah accord", mikäköhän se on, täytyy selvittää. Mun mielestä nuo kukat eivät tässä hirveästi tuoksu, taustalla ovat. Muutenkin aika erikoinen yhdistelmä nuotteja, mutta jotenkin ihmeellisesti toimivat yhdessä.

"Hookah accord" viittaa siihen, että tuoksu tuo mieleen maksulliset naiset eli jotenkin hutsahtava/halpa vivahde...

Haha, toivottavasti ei sentään tämä 😂

Hookah on myös slangimuoto hookerista, mutta ilmeisesti ei sitten tässä yhteydessä.

Vierailija
2577/19263 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaneliiii kirjoitti:

Aiemmin mainittu halpishelmi, Revlonin Charlie Gold. Omalla ihollani esille nousevat eniten kinuski, kaneli ja "kuivahedelmäiset" sävyt. JOOP:in All About Eve:ssä on mm. kanelia, omenaa ja vaniljaa. Makeuden ja kanelin yhdistelmä aiheutti itselläni jopa samanlaisen reaktion kuin glögiä juodessa: tuntuu nenässä :D

Vierailija
2578/19263 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuhuomautuksena tuohon laivakosmetiikkaan. Ostin eilen Saiturin Pörssistä jättipussin Dumleja jossa luki päällä Traveller’s exclusive. Kyllä tätä tax free-varastoa on myyty eteenpäin. Mikä on tietysti järkevää jos edes jostain saadaan rahaa.

Vierailija
2579/19263 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, mielenkiintoista. Myös bloggari Virve ottaa pitkässä jutussaan kantaa Tokmannin tapaukseen ja sen ongelmiin:

https://www.virvefredman.com/ostolakossa/tokmanni-myy-selektiivista-kos…

Luin tämän, ja kaunis ajatus tietysti. Mutta kiinnittyi huomio myös siihen että miten hurjia katteita tuotteista on otettu, joku kauneushoitolan pitäjä mainitsi jostain tuotemerkistä, että kun se tuli yleisempään myyntiin kate putosi ihan "naurettavaksi" noin 30%:ksi. Tuo on ihan realistinen ja hyvä kate monella toimialalla.

Tuntuukin että tuotteita on myyty ihan hurjilla katteilla, ja totuttu vallitsevaan asiaintilaan, ja nyt kun mennään enemmän markkinatalouden mekanismien mukaan, niin purnataan kun nämä ylisuuret "kartellikatteet" sulavat.

Vierailija
2580/19263 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä koen, että tämä on originelli tuoksu. Ei tule mieleen mitään vastaavaa ja 15-vuotias tyttäreni käy joskus parfyymikaapillani ja tämä on hänen suosikkinsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi