Elämässäni on ollut kaksi hankalaa ihmistä, ja tajusin juuri mikä heissä on yhteistä
Olen siis viisikymppinen, ja olen törmännyt kahteen hankalaan ihmiseen lähipiirissäni. Tajusin juuri, että he ovat aika lailla samanlaisia!
- ottavat oikeudekseen haukkua toista ihmistä, oikein antaumuksella
- eivät kuitenkaan suoraan ilmaise, mitä haluaa saavuttaa haukkumisellaan, eli jonkinlaista manipulaatiota
- Kostavat, jos kokevat tulleensa epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi. Kosto voi olla esim. Viestien blokkaaminen tai viesteihin vastaamattomuus.
Mitä kokemuksia teillä on, onko nämä piirteet samoja kuin teidän tapaamillanne hankalilla ihmimisllä? Onko teidänkin elämässä tällaisia pari kappaletta?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan ilmoittaudu hankalaksi ihmiseksi? Olisi kiva tietää, mitä siinä päässä ajatellaan.
Yleensä hankalat eivät tunnu reflektoivan sisäistä maailmaansa. Heille riittää pinnalliset selitykset asioiden syistä ja seurauksista.
Onhan se kyvyttömyyttä käsitellä ristiriitoja, jos syyt löytyvät aina muista, ei itsestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan ilmoittaudu hankalaksi ihmiseksi? Olisi kiva tietää, mitä siinä päässä ajatellaan.
Yleensä hankalat eivät tunnu reflektoivan sisäistä maailmaansa. Heille riittää pinnalliset selitykset asioiden syistä ja seurauksista.
Onhan se kyvyttömyyttä käsitellä ristiriitoja, jos syyt löytyvät aina muista, ei itsestä.
Joo. Minun eksäni on vaikea. Ei vain minulle, vaan myös kaverit suuttuneet hänelle usein. Kun lapsemme lähti pois ovet paukkuen eikä ikinä halunnut nähdä isäänsä, niin isä pohti paljon. Ja tuli siihen tulikseen, ettei ole tehnyt itse mitään väärää. Vain pitänyt kuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Itsereflektiokyky puuttuu täysin. Ja sitten kun sanovat tutkineensa sisintään, niin luettelevat liudan asioita, jotka ovat tehneet oikein. Itse asiassa ksiken ovat tehneet oikein. Aivan kuten tuossa loistavassa isä-esimerkissä yllä.
Kyky syytellä toisia on ihan omaa luokkaansa. Nyt ei puhuta mistään tavallisesta "en se minä ollut, Reino sotki paljon enemmän". Vaan nää hankalat ihmiset ryntäävät syyttämään kovaäänisesti ja hävyttömästi iskien henkilökohtaisuuksilla (jotka ovat oikeasti heidän omia heikkouksiaan). Sivistymättömia haukkumaviestejä laittavat omalla nimellään. En tunne heidän lisäkseen ketään, joka kehtaisi tehdä samaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyky syytellä toisia on ihan omaa luokkaansa. Nyt ei puhuta mistään tavallisesta "en se minä ollut, Reino sotki paljon enemmän". Vaan nää hankalat ihmiset ryntäävät syyttämään kovaäänisesti ja hävyttömästi iskien henkilökohtaisuuksilla (jotka ovat oikeasti heidän omia heikkouksiaan). Sivistymättömia haukkumaviestejä laittavat omalla nimellään. En tunne heidän lisäkseen ketään, joka kehtaisi tehdä samaa.
Minun tuntemani toimivat samoin, mutta eivät noin räikeästi, vaan hienovaraisemmin. Syytös on kätketyssä muodossa. Manipuloivana.
23 jatkaa:
Minunkin eksällä on ilmiöimäinen kyky syytellä toista. Hän kyllä keskustelee ongelmista, mutta Kun lapseni yritti selittää hänelle omaa näkökantaansa, niin isänsä kuittasi asian ”olet ymmärtänyt väärin”. Keskustelua ei sen jälkeen jatkettu.
Eli kommunikaatio-ongelmakin on hänen mielestään aina vastaanottajan päässä. Ei koskaan hänen omassa itseilmaisussaan.
Eli toimit samalla tavalla kuin aloituksessa kuvailtiin? :)