Ensitreffit Alttarilla Official 2019
Kommentit (7445)
Vierailija kirjoitti:
Oliko huomenlahjat vain miehiltä naisille? Saiko miehet mitään? Vai luodaanko alkuun jo asetelma, et miesten tulee miellyttää ja palvoa vaimojaan?
Eihän tällanen perinne haittaa naisia yhtään.. Sama ku Miinan isän kovistelupuhe Heikille ei hetkauttanu feministejä. Jos joku morsmaikku olis saanu vastaavan anopiltaan, ni voi vaan kuvitella mikä p...myrsky olis tullu.
Kaksinaismoralismi! Se on tän päivän juttu.
Vierailija kirjoitti:
Tohtori F kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katja ja Olli: maskuliininen nainen ja feminiininen mies. Vastuu on parittajilla. Mikä heidät sai olettamaan, että maskuliininen Katja preferoisi feminiinisiä miehiä ja feminiininen Olli maskuliinisia naisia?
Katjan aivojen maskuliinisuuteen viittaa tunnekylmyys ja insinööriammatti. Maskuliinisuutta on myös kasvoissa, jotka ovat leveät. Pukeutumistyylikin häämatkalla maskuliininen. Verratkaa vaikka Heidiin, joka edustaa feminiinistä ääripäätä.Olli on feminiinisen hoikka, kehonkieleltään vähän epävarma, ei johtajamainen. Puhetyyli ja ääni feminiininen. Jotkut naiset preferoivat tällaisia miehiä. Monet eivät.
Edustaako Katja autismispektriä, entä Olli? Katjan töksäyttely, tilannetajun puute ja vaikeus luoda tunnesiteitä ja sietää läheisyyttä viittaisi siihen suuntaan. Ollilla taas jatkuva analysointi päällä, eikä hänkään luonteva ole vuorovaikutustilanteissa.
Katja muistuttaa viime kauden spektriläistä töksäyttelijää Heikkiä.
Onko hoikkuus automaattisesti naisellista? Olli on mielestäni ihan normaalin näköinen keholtaan. Jotenkin pistää silmään tämä oletus että jos et ole pitkä, raamikas ja atleettinen mies olet nainen?
Hoikkuus miehellä on kylläkin feminiinistä. Lihakset (joita miehillä on luonnostaan enemmän kuin naisille) kertovat maskuliinisuudesta ja niiden puute taas voidaan tulkita päinvastaisesti. Mutta hoikkuus on vain yksi osa, kuten tuo luetteli muitakin asioita, kehonkieli, ääni ym. Ei olis munkaan tyyppiä ollenkaan, vaikka mukavalta vaikuttaakin.
Kyllä Ollilla on ihan keskivertomiehen edestä lihaksia, mutta ei sitä läskikerrosta, joka alkaa olla monelle miehelle tyypillinen. Tosin nykyisin kun niin moni nainen on pitkälti yli 170 cm ja kiloja päälle 80, niin helposti joko mies vaikuttaa teiniltä tai naisen kokoiselta ollessaan itse normaalipainoinen.
jeesusonherra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä keskustelussa mollataan aina sitä ihmistä, joka ei ihastukaan valittuun puolisoon. Miettikää, että itse teidät heitettäisiin yöksi vieraan ihmisen sänkyyn, ja sitten teidän pitäisi hyväksyä suit sait, että siinä on teidän tuleva puolisonne. Jos näin ei käy, asiantuntijat pettyvät ("Voi kuulkaa...uskaltakaa heittäytyä tähän prosessiin...teissä on paljon potentiaalia...plääplää". ) ja katsojat pettyvät ("Ikuinen vanhapiika, joka ei tuolla asenteella saa ketään".) Luulisi nyt ihan arkijärjellä tajuavan, että ihminen voi olla todella, todella kiva ja ihana, mutta kemiat eivät vain kohtaa. Toisen ominaistuoksu ei ehkä miellytä. Jokin vain ei vedä puoleensa. Ja kun ihminen on suhteeseen tyytymätön, hän yleensä hankaloittaa suhteen etenemistä omalla käytöksellään. Suhteen rakentumiseen tarvitaan lähes poikkeuksetta myös riittävästi vetovoimaa ja riittävä ihastumisen tunne. Kukaan meistä ei heittäydy parisuhteeseen VAIN siksi, että toinen on luotettava, keskusteleva ja ihana ja että kiinnostuksen kohteet ovat yhteneväiset. Muutenhan moni meistä voisi alkaa seurustella vaikka oman siskonsa tai veljensä kanssa.
Ja tuskin kukaan meistä tuntee henkilökohtaisesti edellisten kausien Alisaa, Rosaa tai Petriä tai tämän kauden Katjaa.
Jatkuva mollaaminen on toki turhaa mutta mielestäni on ihan aiheeellista kritisoida niitä "kilpailijoita", jotka menevät täysin möks ja jopa pahimmillaan alkavat kiukuttelemaan jos puoliso ei miellytä. Heille ei pitäisi tulla yllätyksenä että puoliso ei välttämättä kolahda yhtään. Se on yksi formaatin idea. Ahdistumiselle ei mitään tietenkään voi mutta on silloin mielestäni valinnut väärän ohjelma formaatin itselleen. Katjassa tuskin mitään vikaa muuta kuin että ohjelma ei ole todellakaan häntä varten.
-
Kieltämättä hieman tulee kyllä mieleen tapaukset Rosa & Eetu sekä Aliisa & Esa. Voimakasluontoisille naisille naitettu liian tossukka/rauhallinen mies. Silti, varsinkin Rosan kohdalla käyttäytyminen oli suorastaan lapsellista ja täysin kumppaninsa jatkuvaa maahan polkemista. Se ei ole aikuisen ihmisen käytöstä ja kun ohjelma formaatti pitäisi olla suht selvä kaikille.
Mari & Petri oli taas asia erikseen, kaksi jäykkistä oman tiensä kulkijaa ja hyvää huumoriahan siitä irtosi.
Liian jyrä nainen/mukautuva mies-listalta puuttuu vielä Milla ja Kimmo!
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, että jokaisella kaudella perusfiksut pehmeät miehet saavat kritiikkiä pehmeydestään, naisellisuudestaan ja liiallisesta analyyttisyydestään.
Kai se sitten vain on niin, että jokin osa naisista kaipaa mieheltä perinteistä maskuliinista otetta, jossa mies ei neuvottele ja keskustele liiaksi vaan johtaa.
Nyt on tietysti nähty vasta vain vähän Ollia, mutta mielestäni yksi osa ongelmaa on hänen vakavamielisyytensä, jopa hieman synkkä olemuksensa. Hymyt ilottomia ja nopeasti pois sulavia, pakotettuja. Jos huumoria on, sekin on kuivan sarkastista. Ottaako hänkin itsensä vähän liian vakavasti? Vähän letkeämpi ja rennompi asenne antaisi hänestä paljonkin miellyttävämmän vaikutelman.
"Kai se sitten vain on niin, että jokin osa naisista kaipaa mieheltä perinteistä maskuliinista otetta, jossa mies ei neuvottele ja keskustele liiaksi vaan johtaa"
Itse en koe, että kyse on tästä vaan siitä, että toisessa on oltava vastusta, siitä syntyy se jännite, joka tuo sytykkeen mm. seksiin. Usein vahva ja itsenäinen nainen kaipaa vielä vahvempaa miestä. Asiantuntijoilta Ollin ja Katjan naittaminen on kyllä ollut vikatikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, että jokaisella kaudella perusfiksut pehmeät miehet saavat kritiikkiä pehmeydestään, naisellisuudestaan ja liiallisesta analyyttisyydestään.
Kai se sitten vain on niin, että jokin osa naisista kaipaa mieheltä perinteistä maskuliinista otetta, jossa mies ei neuvottele ja keskustele liiaksi vaan johtaa.
Nyt on tietysti nähty vasta vain vähän Ollia, mutta mielestäni yksi osa ongelmaa on hänen vakavamielisyytensä, jopa hieman synkkä olemuksensa. Hymyt ilottomia ja nopeasti pois sulavia, pakotettuja. Jos huumoria on, sekin on kuivan sarkastista. Ottaako hänkin itsensä vähän liian vakavasti? Vähän letkeämpi ja rennompi asenne antaisi hänestä paljonkin miellyttävämmän vaikutelman.
Minulla särähti korvaan, kun Olli sanoi, että Katja on hänelle velkaa (sen että edes yrittää). Velasta puhuminen ei kerro rakkaudesta. Välillä Olli tuntuu olevan lähellä vihaa ja katkeruutta. Vihainen mikroilme, kun Katja sanoi olevansa Mensan jäsen, ja sarkastinen kommentti päälle.
Eipä sillä, että Katjakaan ilmentäisi rakkautta. ”Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii.” (1 Kor. 13:4-7)
Vierailija kirjoitti:
Itse en koe, että kyse on tästä vaan siitä, että toisessa on oltava vastusta, siitä syntyy se jännite, joka tuo sytykkeen mm. seksiin.
Mitä vastus käytännössä tarkoittaa? Ihminen voi kertoa mielipiteensä ja perusteensa siihen. Jos toinen ei hyväksy perusteita tai näkee asian arvojensa tai tunteidensa vuoksi eri tavalla, ei asiasta keskusteleminen johda kuin riitaan. Usein tuntuu, että kun nykykulttuurissa puhutaan vahvuudesta, niin loppujen lopuksi se kuitenkin tarkoittaa perimaskuliinista jyräävää asennetta, jossa korostuvat auktoriteetti ja valta eikä vastavuoroinen keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla särähti korvaan, kun Olli sanoi, että Katja on hänelle velkaa (sen että edes yrittää). Velasta puhuminen ei kerro rakkaudesta.
Miten tuossa vaiheessa mitään rakkautta voisi vielä olla? Rakkaus kehittyy pitkän ajan kuluessa. Sen sijaan ohjelmaan osallistumalla sitoutuu samalla velvollisuuteen yrittää. Sen Katja on Ollille velkaa, ja sitä Olli tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
"Kai se sitten vain on niin, että jokin osa naisista kaipaa mieheltä perinteistä maskuliinista otetta, jossa mies ei neuvottele ja keskustele liiaksi vaan johtaa"
Itse en koe, että kyse on tästä vaan siitä, että toisessa on oltava vastusta, siitä syntyy se jännite, joka tuo sytykkeen mm. seksiin. Usein vahva ja itsenäinen nainen kaipaa vielä vahvempaa miestä. Asiantuntijoilta Ollin ja Katjan naittaminen on kyllä ollut vikatikki.
Katsoin seuraavan jakson ennakkoon ja Katja on siinä todella kylmä ja jopa ilkeä. En keksi millaiselle miehelle Katja sopisi, vahvakin mies haluaa yleensä lämpimän naisen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varsin totta. Mutta "vahva nainen - rauhallinen mies" -yhtälö voi kuitenkin toimia, tällöin vain miehen on _tietoisesti_ otettava ronskimpi ote (enkä suinkaan tarkoita mitään fyysistä taikka henkistä väkivaltaa). Se voi olla rauhalliselle kaverille vaikeaa mutta opeteltavissa oleva taito. Mies johtaa ja luo sitä kautta turvaa naiselle. Tämä on luonnonlaki eikä mielipide.
-
Valitettavasti sukupuolten välisistä eroista ei pysty nykypäivänä keskustelemaan realistisesti koska ennen pitkää joku heittää sovinismi/feminismi kortin esiin ja älykäs keskustelu muuttuu tunnepohjaiseksi väittelyksi, joka ei etene mihinkään. Sittenpä ihmetellään miksei ihmiset enää pariudu / lisäänny kun miesten feminiineydestä ja naisten maskuliinisuudesta on tullut coolia. Mielestäni Ensi Treffit Alttarilla ohjelmassa on näkynyt ihan liikaa näitä pareja, ja eivät ole valitettavasti pariutuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en koe, että kyse on tästä vaan siitä, että toisessa on oltava vastusta, siitä syntyy se jännite, joka tuo sytykkeen mm. seksiin.
Mitä vastus käytännössä tarkoittaa? Ihminen voi kertoa mielipiteensä ja perusteensa siihen. Jos toinen ei hyväksy perusteita tai näkee asian arvojensa tai tunteidensa vuoksi eri tavalla, ei asiasta keskusteleminen johda kuin riitaan. Usein tuntuu, että kun nykykulttuurissa puhutaan vahvuudesta, niin loppujen lopuksi se kuitenkin tarkoittaa perimaskuliinista jyräävää asennetta, jossa korostuvat auktoriteetti ja valta eikä vastavuoroinen keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla särähti korvaan, kun Olli sanoi, että Katja on hänelle velkaa (sen että edes yrittää). Velasta puhuminen ei kerro rakkaudesta.
Miten tuossa vaiheessa mitään rakkautta voisi vielä olla? Rakkaus kehittyy pitkän ajan kuluessa. Sen sijaan ohjelmaan osallistumalla sitoutuu samalla velvollisuuteen yrittää. Sen Katja on Ollille velkaa, ja sitä Olli tarkoittaa.
Tuossa vaiheessa? Missä vaiheessa sinulle tulee se rakkaus, että et muille ihmisille esim. pöyhkeile ja kosta? Ei heti kohdatessa vaan sitten kun on tunnettu vuosi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko huomenlahjat vain miehiltä naisille? Saiko miehet mitään? Vai luodaanko alkuun jo asetelma, et miesten tulee miellyttää ja palvoa vaimojaan?
Katsoitko jaksoa ollenkaan? Ainakin Oskari sai Heidiltä liput Ed Sheeranin keikalle ja Ville taisi saada jonkinlaisen avioliiton "selviytymispakkauksen" joka sisälsi kaikenlaista. Sitä en muista mitä Katja antoi.
<Voi kuinka ihana ajatus, mutta kun Oskari ei voi sietää Ed Sheerania. Teeseknteli, että oli ihana saada liput, mutta antoi ne kaverilleen eikä edes mennyt katsomaan. Puhumattakaan siitä, että he olisivat yhdessä Heidin kanssa olleet kaksin katsomassa.
Ymmärrät varmaan että on aika hankalaa ostaa huomenlahja ihmiselle jota ei ole ikinä tavannut ja jonka makua - tai edes nimeä - ei tiedä etukäteen.
Minua alkoi naurattaa kun muistin edellisen kauden Eetun huomenlahjan. Laulu kitarasäestyksellä. Pitää uskoa kyllä omiin lahjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun Katja ja Olli olivat ravintolassa Prahassa, niin heidän keskustellessaan yhdessäolon siihen astisista fiiliksistä Katja juuri vaikutti hakevan sitä kevyesti ottamisen vastakaikua Ollilta. Kannusti innokkaasti, kun Olli myötäili, että tässä vaiheessa saa olla epävarmuuden tuntemuksia ja pitää antaa aikaa. Senkin olisi kyllä voinut tehdä hieman huolettomampaan sävyyn, ei naama totisena, niin viesti olisi vaikuttanut vakuuttavammalta. Ymmärrän, että liika vakavuus on stressaavaa, koska siitä välittyy tietynlainen vaatimus ja odotus, ja pelko siitä, että jos asia eteneekin toisin, menään vain vielä synkempää ja vakavampaa tunnelmaa kohti. Joku puhuu sitoutumiskammosta, kolikon toiselta puolen katsoen kyseessä voi olla ripustautumisen kohteeksi joutumisen pelko.
Vierailija kirjoitti:
Täydellinen hupiohjelma, jossa itseänsä älykkääksi tituleeraavat laittavat idioottimaisuutensa kaiken kansan tietoon ja oikein hakemusten kautta ovat siihen asemaan itsensä saaneet.[/quotw
Whatever. Tämä "keskustelupalsta" on täysin turha. Ei ole mitään järkeä arvostella, spekuloida, ennustaa, haukkua etc. tuntemattomien ihmisten tekemisiä. Parasta katsoa mitä tuleman pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täydellinen hupiohjelma, jossa itseänsä älykkääksi tituleeraavat laittavat idioottimaisuutensa kaiken kansan tietoon ja oikein hakemusten kautta ovat siihen asemaan itsensä saaneet.[/quotw
Whatever. Tämä "keskustelupalsta" on täysin turha. Ei ole mitään järkeä arvostella, spekuloida, ennustaa, haukkua etc. tuntemattomien ihmisten tekemisiä. Parasta katsoa mitä tuleman pitää.
Ei ole järkeä, mutta silti roikut täällä kokemassa kuinka järkeä ei ole. Järjetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin seuraavan jakson ennakkoon ja Katja on siinä todella kylmä ja jopa ilkeä. En keksi millaiselle miehelle Katja sopisi, vahvakin mies haluaa yleensä lämpimän naisen.
Luuletko Katja olevan samanlainen kaikkien miesten seurassa? Itse ainakin olen joidenkin (epäkiinnostavien) miesten mielestä kylmä, mutta oikeassa seurassa erittäin lämmin ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri kuin jolle vastasit, mutta minulla särähti tuo sama korvaan ja jotenkin yllätyin Ollin äänensävystä. Se oli jotenkin vaativa ja olin kuulevinani siinä myös jonkinlaista pidäteltyä vihaa.
Olli on selvästikin pettynyt, turhautunut ja loukkaantunut, mikä on ihan ymmärrettävää, koska hän oli ainakin alun alkaen kovin tykästynyt Katjaan ja ilmeisesti haluaa tehdä kaikkensa, jotta homma toimisi, ja sitten hän saa huomata, että toisen kokemukset ja sitoutuminen eivät ihan vastaavia ole.
Mutta ei Katja ole mielestäni mitään velkaa Ollille. Eikä Olli Katjalle. Todellisuudessahan he ovat kaksi toisilleen lähes ventovierasta ihmistä, jotka kolme niin ikään heille molemmille vierasta ihmistä on päättänyt naittaa toisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko Katja olevan samanlainen kaikkien miesten seurassa? Itse ainakin olen joidenkin (epäkiinnostavien) miesten mielestä kylmä, mutta oikeassa seurassa erittäin lämmin ihminen.
No luulisi nyt ainakin kuvausten ajan kykenevän olemaan suhteellisen kohtelias ihmiselle, joka on "samassa liemessä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katja on omasta tahdostaan hakeutunut tuohon ohjelmaan, ei häntä ole kukaan tuonne pakottanut. Kun itse hakeutuu avioliittoon ventovieraan kanssa, on päivänselvää, että mukana on oltava positiivista asennetta ja yrittämisen halua. En ymmärrä, miksi tuollainen ahdistuja on ohjelmaan edes hinkunut mukaan. Ollin kannalta tilanne on ikävä, Olli kuitenkin yrittää ja olisi ansainnut paljon paremman vaimon. Luulisi, että Katjakin voisi kaikkien katsojien edessä olla edes asiallisen kohtelias miestään kohtaan mutta ei.
Harmittaa niin paljon Ollin puolesta; hän olisi varmasti monelle muulle ihan unelmamies. Mietin että olisiko sellainen koskiskelulinja toiminut Katjaan paremmin kuin tuollainen tuntemusten sanoittaminen ja analysointi, toisaalta Katja olisi voinut ahdistua siitä vielä enemmän. Katja ei vaan taida tuntea fyysistä vetovoimaa Ollia kohtaan, ja siksi käyttäyttyy noin viileästi. Katja ei kyllä ulkoisesti ole yhtään Ollia parempi, että sikäli mätsäys on mennyt nappiin.
Kasvutarinaa tuskin tämän parin osalta näemme, mutta Olli löytää varmasti itselleen sopivan naisen ohjelman jälkeen.
Tämä on tyypillistä monelle, jotka ovat ainokaisia lapsia, asuneet pitkään yksin tai vanhemmat ovat opettaneet, että on vain yksi ja ainoa tapa. Siinä sitten riidellään hammastahnatuubista, vessanpöntön kannesta ja kauppakassin väristä. Eikä edes ymmärretä miksi niistä riiteleminen on aivan turhaa.