Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka ette näe vaivaa lastenne pukeutumisen suhteen. Miksi?

Vierailija
29.08.2019 |

Itselläni ei edes ole lapsia vielä, mutta olen raskaana. Työskentelen lasten parissa. Olen todella lapsirakas ja olen aidosti sitä mieltä, että jokainen lapsi on aivan ihana ja suloinen. Mä en ole koskaan törmännyt lapseen, joka ei olisi jollain tavalla söpö. Nyt raskaana ollessa lastenvaatteet ovat tulleet ajankohtaisiksi. Mun mielestä on kiva ostaa lapselle kauniita vaatteita, asuun sopivat sukat, erikseen ns kyläilyvaatteita yms. Kun lapsi kasvaa ja alkaa käydä kerhoissa, päiväkodissa tms, niin haluan pukea hänet nätisti. Erilaiset supersankarit, prinsessakuviot, ötökät, satuhahmot jne ovat lapsille tietyssä iässä hyvin tärkeitä ja niistä saa vähän kuin voimaa. Joten on todellakin ok, että lapseni saa pukea valitsemansa supersankariasun tai prinsessapaidan. SIitä huolimatta sen paidan tms, voi yhdistää nätisti ja etsiä asuun sopivat sukat, housut yms. Voi valita vaikka yhdessä lapsen kanssa kivat pipot hanskat yms.

"minulla on tärkeämpääkin tekemistä, kun miettiä lastenvaatteita" Tuskin niitä sen enempää tarvitsee miettiä, vaikka valitsisikin yhteensopivan asukokonaisuuden. Sama aika siihen menee etsiikö kivat vaatteet ja asusteet, vai kaivaako laatikosta vain jotain.

"ei ole aikaa moiseen" Lapselle pitää joka tapauksessa ostaa se toppapuku, pipo, sukkia, bodyt jne jne. Miten se vie enemmän aikaa valita jotain nättiä?

Jokainen pukee lapselleen mitä haluaa. Kysyn ihan vain mielenkiinnosta, miksi about 85% vanhemmista ei välitä lapsen vaatetuksesta?

Kommentit (241)

Vierailija
81/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palataan asiaan, kun se sun vauvasi on 3v ja olet itse palannut takaisin töihin. Ehkä olet löytänyt vastauksen kysymykseesi silloin jo itsekkin.

Jep😀 T. 4:n lapsen äiti, jolla oli hyvin puettu esikoinen

Vierailija
82/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi kuin mennä Ruotsiin niin lapset puettu kauniimmin. Suomalaiset aina ihailleet rumuutta jollaintapaa.

Terve moi täältä Ruotsista. Me suomimammat puemme täälläkin lapset Reiman haalareihin. Roudataan niitä ja Kuomia Suomesta. Jaetaan vinkkejä nettikaupoista jotka toimittaa Ruotsiin. Ruotsalaisia on kahta sorttia. Niitä jotka ostaa vaatteet Polarn o Pyretistä, niitä haalareita, ja sitten niitä joiden lapsilla on villakangastakki. Ne villakangastakkilapset ei mene ulos sateella, eikä räntäilmalla, eikä paljon muutenkaan. Sitten on vielä kaikki eteläisempien maiden ihmiset. Niitä pelottaa että lapselle tulee kuuma. Ne kyllä laittaa itselleen toppatakit ja hatut ja hanskat, mutta niiden lapset on avopäin ja ilman sukkia rattaissa keskitalvellakin. Täällä on vähän joka lähtöön.

Terveiset Espanjasta. Ei pidä paikkaansa, kyllä täällä on tapana pukea lapset lämpötilan mukaan.

Niin sisälämpötilan? Lapsethan ei ulkoile siellä kuin kauniilla ilmalla.

Jota on 85% ajasta ympäri vuoden.

Niin eli ei opita siis miten kannattaa pukeutua vähän pohjoisempana. En nyt jaksa vängätä. Tiedät itsekkin ettei ne osaa. Sinä tietysti osaat koska olet suomalainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten en nähnyt tätä tuolla heti alussa mutta

0/5

Vierailija
84/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten en nähnyt tätä tuolla heti alussa mutta

0/5

No on tämä nyt paljon parempi. 4/5 minusta. Oikeesti vähän jotain uutta.

Vierailija
85/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kanssa ymmärrä miksi monet pukevat lapsensa rumasti kun kivoja edullisiakin vaihtoehtoja on.

Mun teinipoika sanoi viikonloppuna uloslähtiessään, kiitos äiti kun olet opettanut pukeutumaan hyvin.

Pukeutuminen on yksi osa kasvatusta jonka osa jättää kokonaan tekemättä.

Miksi? Rahasta ja ajasta se ei ole kiinni.

Sinäkö se määrittelet, millaiset vaatteet ovat rumia ja mitkä kivoja? Ehkäpä sinä olet vaan eri mieltä ja ko lapsi on pukeutunut omasta/ perheensä mielestä kivasti.

Vierailija
86/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kyllä säälittää lapset jotka kulkee kauheissa rytkyissä. Pienellä panostamisella saisi paljon aikaan.

Vaikuttaa oikeasti lasten itsetuntoon ainakin kouluiässä.

Vierailija
87/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuopuksella oli aina housun polvi auki ja likaiset kengät. Ne edellisenä päivänäkin puunatut kengät oli taas seuraavana jo mudassa. Leikkiminen on tärkeää.

Vierailija
88/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsilla on kesällä sandaalit ja sukat, koska eivät halua jalkapöytään aurinkorasvaa, eivätkä tykkää varpaiden väliin menevistä kivistä ja hiekasta.

Tytöllä on lippis ja sotkuinen tukka, koska tykkää lippiksistä, eikä tukka pysy takuttomana. Ei pidä ponnareista, koska ne painavat.

Mielestäni lasten ei tarvitse näyttää nätiltä. Panostakoot pukeutumiseen, sitten kun haluavat sitä itse.

Vierailija
89/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi kuin mennä Ruotsiin niin lapset puettu kauniimmin. Suomalaiset aina ihailleet rumuutta jollaintapaa.

Terve moi täältä Ruotsista. Me suomimammat puemme täälläkin lapset Reiman haalareihin. Roudataan niitä ja Kuomia Suomesta. Jaetaan vinkkejä nettikaupoista jotka toimittaa Ruotsiin. Ruotsalaisia on kahta sorttia. Niitä jotka ostaa vaatteet Polarn o Pyretistä, niitä haalareita, ja sitten niitä joiden lapsilla on villakangastakki. Ne villakangastakkilapset ei mene ulos sateella, eikä räntäilmalla, eikä paljon muutenkaan. Sitten on vielä kaikki eteläisempien maiden ihmiset. Niitä pelottaa että lapselle tulee kuuma. Ne kyllä laittaa itselleen toppatakit ja hatut ja hanskat, mutta niiden lapset on avopäin ja ilman sukkia rattaissa keskitalvellakin. Täällä on vähän joka lähtöön.

Terveiset Espanjasta. Ei pidä paikkaansa, kyllä täällä on tapana pukea lapset lämpötilan mukaan.

Niin sisälämpötilan? Lapsethan ei ulkoile siellä kuin kauniilla ilmalla.

Jota on 85% ajasta ympäri vuoden.

Niin eli ei opita siis miten kannattaa pukeutua vähän pohjoisempana. En nyt jaksa vängätä. Tiedät itsekkin ettei ne osaa. Sinä tietysti osaat koska olet suomalainen.

Täältä malagasta käy tosi monet lähellä sierra nevadalla laskettelemassa ja osaavat pukeutua.

Vierailija
90/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsilla on kesällä sandaalit ja sukat, koska eivät halua jalkapöytään aurinkorasvaa, eivätkä tykkää varpaiden väliin menevistä kivistä ja hiekasta.

Tytöllä on lippis ja sotkuinen tukka, koska tykkää lippiksistä, eikä tukka pysy takuttomana. Ei pidä ponnareista, koska ne painavat.

Mielestäni lasten ei tarvitse näyttää nätiltä. Panostakoot pukeutumiseen, sitten kun haluavat sitä itse.

Mahdollisuus että tulevat panostamaan on aika pieni. Onhan se mahdollista.. lapset kuitenkin ottavat mallia kotoa. Ja pukeutumista voi myös opettaa.

Kyllä se pukeutuminen vaikuttaa tulevaisuudessa moneen asiaan kuten työpaikan saantiin (en tarkoita kaupan kassaa)

Vierailija
91/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lapsi kuitenkin (lähes kaikki) haluaa näyttää nätiltä. Vaikkei sitä sano.

Vierailija
92/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni varmastikin pukeutuvat suorastaan rumasti. Etenkin kuopus on tosi resupekka, koska käyttää esikoiselle lähes 10 v sitten hankittuja kirkuvia retrokuoseja, jotka menevät hänen jälkeensä enää matonkuteiksi.

Ai miksikö? No ihan ensinnäkin ekologisista syistä. Haluan käyttää vaatteet loppuun, ja monet ovatkin tulleet meille käytettyinä ja kiertäneet sitten meidän kolmella lapsella. Toiseksi raha. Sijoitan mieluummin harrastuksiin ja lomailuun kuin vaatteisiin. Kolmanneksi se, että kannustan lapsia oma-aloitteisuuteen. Usein he oikein valitsevat eriparisukkia. Ja neljänneksi se, että lapseni saavat kiipeillä puissa ja pomppia lätäköihin mielin määrin. Olen ylpeä heidän taidoistaan ja kiinnostuksensa kohteista, joihin pukeutuminen ei kuulu.

Ekologista kuitenkin tehdä niitä lapsia? :D siinä ei paljoa paina enää mitkään uudet vaatteet.

Vierailija
93/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Espanjassa ja täällä ei näe niin rumasti puettuja lapsia. Miksi laitatte tytölle ruman lippiksen kun kauniitakin hattuja on?

Meilläkin on juhlavaatteet erikseen mutta myös arkivaatteet ovat kauniita. Eikä haittaa jos leikeissä likaantuu. Tottakai ensimmäisenä katson että mukavan tuntuiset, mutta myös nätit.

Joidenkin mielestä lippikset on nättejä. Esimerkiksi Ruotsin kuninkaalliset naiset ja tytöt näyttää käyttävän aika usein.

Yhdistettynä lippikseen sopiviin vaatteisiin. Lippis myös puhdas ja alta ei näy takkuinen tukka vaan on laitettu nätiksi.

Suomalaistytöllä on nuhjuinen lippis, tukka auki sekaisin, liian iso t-paita ja liian pieni takki, sävyyn sopimattomat legginsit ja tai hame, sitten vielä likaiset lenkkarit tai sandaalit joissa sukka.

Missään muualla ei näe tätä.

Missä?

En ole ikinä nähnyt noin vaatetettua lasta.

Lintsillä näkyi ainakin pilvin pimein viime viikonloppuna.

Vierailija
94/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisuus että tulevat panostamaan on aika pieni. Onhan se mahdollista.. lapset kuitenkin ottavat mallia kotoa. Ja pukeutumista voi myös opettaa.

Kyllä se pukeutuminen vaikuttaa tulevaisuudessa moneen asiaan kuten työpaikan saantiin (en tarkoita kaupan kassaa)

Työpaikan saamisessa paljon paljon olennaisempaa on koulupolku ja se mitä on tehnyt kuin se onko ollut kolmevuotiaana puleerattu päiväkotilapsi.

Vierailija
95/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Espanjassa ja täällä ei näe niin rumasti puettuja lapsia. Miksi laitatte tytölle ruman lippiksen kun kauniitakin hattuja on?

Meilläkin on juhlavaatteet erikseen mutta myös arkivaatteet ovat kauniita. Eikä haittaa jos leikeissä likaantuu. Tottakai ensimmäisenä katson että mukavan tuntuiset, mutta myös nätit.

Joidenkin mielestä lippikset on nättejä. Esimerkiksi Ruotsin kuninkaalliset naiset ja tytöt näyttää käyttävän aika usein.

Yhdistettynä lippikseen sopiviin vaatteisiin. Lippis myös puhdas ja alta ei näy takkuinen tukka vaan on laitettu nätiksi.

Suomalaistytöllä on nuhjuinen lippis, tukka auki sekaisin, liian iso t-paita ja liian pieni takki, sävyyn sopimattomat legginsit ja tai hame, sitten vielä likaiset lenkkarit tai sandaalit joissa sukka.

Missä?

Eiköhän sielläkin se lapsen hauskanpito ole olennaisin asia, ei se että siellä joku ventovieras kyylää.

Vierailija
96/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vela ja aihe ei sinänsä voisi vähempää kiinnostaa, mutta tuo osui silmään aloituksesta että kauniin asukokonaisuuden valitsemiseen menee sama aika kuin siihen, että "ottaa laatikosta vain jotain". No ei tietenkään mene. Hyvä luoja sentään, meneehän siinä väkisinkin aikaa kun alat valkkaamaan lapselle jotain supersankariasuun sopivia sukkia. :'D Siis sen sijaan että otat sukkalaatikosta ekat jotka käteen sattuvat osumaan.

Olen aika jäävi puhumaan, mutta musta tuntuu että todellisuus saattaa iskeä kasvoille sitten kun se pershedelmä (tarkoituksellinen sanavalinta, juuri vauvapalstaa varten räätälöitynä) tulee ulos ja arki alkaa.

Miksei sitä vaivaa voi nähdä pikkuisen enemmän ja etsiä ne kivemmat sukat?

Minulla neljä lasta ja hyvin on ollut aikaa ostaa ja valita päälle kauniita vaatteita.

Sen takia tätä vaivaa ei nähdä koska ei sitä ulkonäköä koeta niin tärkeäksi. Minä ainakin olen aina ostanut hinta-laatusuhteeltaan hyviä vaatteita ja jos on ollut väreissä valinnan varaa lapset itse ovat valinneet itselleen mieluisemman. Esim. Tyttäreni ei ole koskaan pitänyt vaaleanpunaisesta tai muista pastelliväreistä vaan valinnut hyvin tummia syviä punaisia, violetteja ja sinisiä vaatteita. Toki tämä on lisännyt vaikeusastetta koska tarjolla on pitkälti joko sitä mustaa tai sitten pinkkiä.

Vierailija
97/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikan saamisessa paljon paljon olennaisempaa on koulupolku ja se mitä on tehnyt kuin se onko ollut kolmevuotiaana puleerattu päiväkotilapsi.

Niin. Tietysti. Mutta työnhaussa kaksi samalla viivalla olevaa, toinen menee rumissa ja toinen asiallisissa vaatteissa niin selvää kumpi saa paikan.

Se että pukeutuu nätisti, siististi, kivasti, tilanteeseen sopivasti EI tarkoita että olisi puleerattu.

Vierailija
98/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä?

Eiköhän sielläkin se lapsen hauskanpito ole olennaisin asia, ei se että siellä joku ventovieras kyylää.

Ja nätisti puetuilla lapsilla oli varmasti vähemmän hauskaa. Suorastaan kurjaa, kun vaatteet sopivat yhteen.

Vierailija
99/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaikki kolme lasta on kulkeneet Pilkkosten mustissa sukissa jo monta vuotta. Leirikoulujen ihanuus.😂

Vierailija
100/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa, että otit puheeksi työpaikan saannin. Minä meinasin jo aikaisemmin vähän kaivella kepillä muurahaispesää ja kertoa huomanneeni, että mitä kovempia kihoja vanhemmat ovat työelämässä, sitä vaatimattomammat vaatteet lapsilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi