Te jotka ette näe vaivaa lastenne pukeutumisen suhteen. Miksi?
Itselläni ei edes ole lapsia vielä, mutta olen raskaana. Työskentelen lasten parissa. Olen todella lapsirakas ja olen aidosti sitä mieltä, että jokainen lapsi on aivan ihana ja suloinen. Mä en ole koskaan törmännyt lapseen, joka ei olisi jollain tavalla söpö. Nyt raskaana ollessa lastenvaatteet ovat tulleet ajankohtaisiksi. Mun mielestä on kiva ostaa lapselle kauniita vaatteita, asuun sopivat sukat, erikseen ns kyläilyvaatteita yms. Kun lapsi kasvaa ja alkaa käydä kerhoissa, päiväkodissa tms, niin haluan pukea hänet nätisti. Erilaiset supersankarit, prinsessakuviot, ötökät, satuhahmot jne ovat lapsille tietyssä iässä hyvin tärkeitä ja niistä saa vähän kuin voimaa. Joten on todellakin ok, että lapseni saa pukea valitsemansa supersankariasun tai prinsessapaidan. SIitä huolimatta sen paidan tms, voi yhdistää nätisti ja etsiä asuun sopivat sukat, housut yms. Voi valita vaikka yhdessä lapsen kanssa kivat pipot hanskat yms.
"minulla on tärkeämpääkin tekemistä, kun miettiä lastenvaatteita" Tuskin niitä sen enempää tarvitsee miettiä, vaikka valitsisikin yhteensopivan asukokonaisuuden. Sama aika siihen menee etsiikö kivat vaatteet ja asusteet, vai kaivaako laatikosta vain jotain.
"ei ole aikaa moiseen" Lapselle pitää joka tapauksessa ostaa se toppapuku, pipo, sukkia, bodyt jne jne. Miten se vie enemmän aikaa valita jotain nättiä?
Jokainen pukee lapselleen mitä haluaa. Kysyn ihan vain mielenkiinnosta, miksi about 85% vanhemmista ei välitä lapsen vaatetuksesta?
Kommentit (241)
Meillä on neljä lasta teinejä ja päiväkoti-ikäisiä.
Silloin aikanaan nuorena äitinä piti kai vähän koreilla esikoisen vaatettamisessa, vaikka rahaa oli hädin tuskin yhtään. Mutta se oli silloin.
Aina olen ostanut omasta mielestäni ihan nättejä vaatteita ja vaatteita valitessani aamulla päiväkotilaisille, pyrin katsomaan, että jotenkuten sopivat yhteen. Siis jos kirjava paita, niin yksivärinen alaosa ja toisin päin, mutta muuten en ole mitenkään tarkka lasten pukemisesta.
Haluan, että lapseni kulkevat puhtaissa, ehjissä, sopivissa ja säänmukaisissa vaatteissa, mutta meille käy hyvin kirpparikamat, sisaruksilta kierrätetyt, pesussa haalistuneet, ihan markettitavarat, voi olla printtiä tai retrokuosia, jne.
Lasten vaatteita pestään jatkuvasti, niillä nuhjataan pitkin lattioita, tulee pissavahinkoja, kaatuu sormiväripurkki housuille, saksien harjoittelussa lipsahtaakin paidanhelmaan reikä, kaatuessa polvet menee puhki jne.
Ei lapsilla voi olla sellaista vaatetta, että sitä pitää varoa ja äidin mieliksi esittäytyä ihanissa vaatteissa, joiden jälleenmyyntihinta on turvattava. Tärkeintä on, että lapsen on niissä hyvä olla ja touhuta, eikä vahingot haittaa.
Kylään, juhliin ja kaupungille puetaan jotain vähän harkitumpaa, mutta hiekkalaatikolle ei haittaa vähän eripariset ja pesussa haalistuneet serkun vanhat vaatteet.
Teinit kyllä pitää omasta pukeutumisestaan huolta vähän liiankin kanssa, mutta ehkä tällaisten statussymbolien korostaminen vähenee kun aikuistuvat.
Niin ja tietty se, että mikä mun silmään voi olla kivannäköinen, voi olla sun silmään järkyttävä kauhtana. Ja toisinpäinkin.
Köyhät ne vaatteilla koreilee vai miten se oli...😊
Meille riittää, että vaatteet ovat puhtaat ja tahrattomat sekä siistit. Joskus eskarilainen valitsee vaatteensa täysin itse ja onhan se aikuisen silmään jokseenkin kamala kokonaisuus, mutta lapsi ei näe asiaa samanlailla. Saatan joskus jopa laittaa heille eri paria olevat sukat jalkaan, kun en löydä oikeaa paria. :D Oon aika laiska mutsi, myönnetään.
Ei tarvi kuin mennä Ruotsiin niin lapset puettu kauniimmin. Suomalaiset aina ihailleet rumuutta jollaintapaa.
On olemassa ihmisiä, jotka ei kaiken aikaa mieti että "mitähän tuo minusta ajattelee". Ne vaan elää elämäänsä.
Meillä on kaikilla neljällä lapsella ihan omanlaisensa maku pukeutumisen suhteen. Ovat hyvin pienestä, noin 1-v alkaen olleet tarkkoja siitä mikä vaate käy ja mikä ei.
Siitä olen pitänyt tiukasti kiinni että vaatteiden pitää olla ehjiä, puhtaita ja käyttötarkoitukseen sekä tilaisuuteen sopivia. Toki yritän myös tarjota heille yhteensopivia vaihtoehtoja mutta kyllä sillä lapsellakin pitää olla oikeus pukeutua oman tyylinsä mukaisesti. Joku sanoikin hyvin että ei se lapsi ole mikään nukke.
38 vielä: ketjussa mainitut musta, harmaa ja tummansininen ovat just niitä värejä, joita tuo 6-vuotiaani ei ikinä laittaisi päälleen. Musta ja tummansininen ovat hänen inhokkivärejään, sanoo itsekin pitävänsä "värikkäistä" vaatteista. Olen tässä ikävä kyllä samoilla linjoilla, on tosi surullista nähdä pieniä lapsia puettuna mustaan ja harmaaseen (varsinkin kun eivät sovi suomalaisen väriprofiiliin juurikaan...).
38
No voi nenä, ei ole sitten kait ihmisellä tärkeämpää tekemistä, kuin vatvoa lasten pukeutumista.:(
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi kuin mennä Ruotsiin niin lapset puettu kauniimmin. Suomalaiset aina ihailleet rumuutta jollaintapaa.
Olimme kesällä Ähtärin eläintarhassa. Siellä yhden perheen lapset erottuivat massasta positiivisesti, kun olivat niin nätisti puettuja. Ei mitään merkkivaatteita, vaan perusnätit vaatteet. Kun he avasivat suunsa, niin syy erottuvalle pukeutumiselle selvisi. Ruotsalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Terve moi täältä Ruotsista. Me suomimammat puemme täälläkin lapset Reiman haalareihin. Roudataan niitä ja Kuomia Suomesta. Jaetaan vinkkejä nettikaupoista jotka toimittaa Ruotsiin. Ruotsalaisia on kahta sorttia. Niitä jotka ostaa vaatteet Polarn o Pyretistä, niitä haalareita, ja sitten niitä joiden lapsilla on villakangastakki. Ne villakangastakkilapset ei mene ulos sateella, eikä räntäilmalla, eikä paljon muutenkaan. Sitten on vielä kaikki eteläisempien maiden ihmiset. Niitä pelottaa että lapselle tulee kuuma. Ne kyllä laittaa itselleen toppatakit ja hatut ja hanskat, mutta niiden lapset on avopäin ja ilman sukkia rattaissa keskitalvellakin. Täällä on vähän joka lähtöön.
Asun Espanjassa ja täällä ei näe niin rumasti puettuja lapsia. Miksi laitatte tytölle ruman lippiksen kun kauniitakin hattuja on?
Meilläkin on juhlavaatteet erikseen mutta myös arkivaatteet ovat kauniita. Eikä haittaa jos leikeissä likaantuu. Tottakai ensimmäisenä katson että mukavan tuntuiset, mutta myös nätit.
Vierailija kirjoitti:
Asun Espanjassa ja täällä ei näe niin rumasti puettuja lapsia. Miksi laitatte tytölle ruman lippiksen kun kauniitakin hattuja on?
Meilläkin on juhlavaatteet erikseen mutta myös arkivaatteet ovat kauniita. Eikä haittaa jos leikeissä likaantuu. Tottakai ensimmäisenä katson että mukavan tuntuiset, mutta myös nätit.
Lippa suojaa paremmin. Plus että lapsi saa itse valita.
Mun lapset antoivat mun valita vaatteet n 6-vuotiaiksi asti. Koska tykkään lastenvaatteista, meillä oli paljon nättejä yhteensopivia asuja. Kun alkoivat valita itse, huomasin, että jatkoivat samaa linjaa, katsoivat, että värit sopivat yhteen. Nyt isompina koululaisina ovat melko tarkkoja siitä, mitä päälleen laittavat.
Mutta ei kaikkia vaan kiinnosta. Ihmiset on erilaisia. Esim. mun ystävistä ne eniten uraihmiset ovat tyytyväisiä, kun saavat sukulaisilta käytettyjä vaatteita lapsilleen, eikä heitä kiinnosta yhtään, vaikka eivät olisi ihan ”tätä päivää”.
Ihmisillä on myös erilaisia näkemyksiä nätistä. Mun mielestä suurimmaksi osaksi ihmisten vaatteet on vain kamalan tylsiä. Lasten vähän vähemmän kuin aikuisten. Ehkä mun mielestä kivat vaatteet on sun mielestä rumia ja epäyhteensopivia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terve moi täältä Ruotsista. Me suomimammat puemme täälläkin lapset Reiman haalareihin. Roudataan niitä ja Kuomia Suomesta. Jaetaan vinkkejä nettikaupoista jotka toimittaa Ruotsiin. Ruotsalaisia on kahta sorttia. Niitä jotka ostaa vaatteet Polarn o Pyretistä, niitä haalareita, ja sitten niitä joiden lapsilla on villakangastakki. Ne villakangastakkilapset ei mene ulos sateella, eikä räntäilmalla, eikä paljon muutenkaan. Sitten on vielä kaikki eteläisempien maiden ihmiset. Niitä pelottaa että lapselle tulee kuuma. Ne kyllä laittaa itselleen toppatakit ja hatut ja hanskat, mutta niiden lapset on avopäin ja ilman sukkia rattaissa keskitalvellakin. Täällä on vähän joka lähtöön.
Terveiset Espanjasta. Ei pidä paikkaansa, kyllä täällä on tapana pukea lapset lämpötilan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on juhlavaatteet erikseen mutta myös arkivaatteet ovat kauniita. Eikä haittaa jos leikeissä likaantuu. Tottakai ensimmäisenä katson että mukavan tuntuiset, mutta myös nätit.Lippa suojaa paremmin. Plus että lapsi saa itse valita.
Isolierinen hattu suojaa paremmin ja on nätimpi kuin lippis.
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin mielestä lippikset on nättejä. Esimerkiksi Ruotsin kuninkaalliset naiset ja tytöt näyttää käyttävän aika usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveiset Espanjasta. Ei pidä paikkaansa, kyllä täällä on tapana pukea lapset lämpötilan mukaan.
Niin sisälämpötilan? Lapsethan ei ulkoile siellä kuin kauniilla ilmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on juhlavaatteet erikseen mutta myös arkivaatteet ovat kauniita. Eikä haittaa jos leikeissä likaantuu. Tottakai ensimmäisenä katson että mukavan tuntuiset, mutta myös nätit.Lippa suojaa paremmin. Plus että lapsi saa itse valita.
Isolierinen hattu suojaa paremmin ja on nätimpi kuin lippis.
Ei suojaa silmiä.
Ja se on sitten taas tiellä leikeissä.
Eikä kaikki tytöt halua sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Olen vela ja aihe ei sinänsä voisi vähempää kiinnostaa, mutta tuo osui silmään aloituksesta että kauniin asukokonaisuuden valitsemiseen menee sama aika kuin siihen, että "ottaa laatikosta vain jotain". No ei tietenkään mene. Hyvä luoja sentään, meneehän siinä väkisinkin aikaa kun alat valkkaamaan lapselle jotain supersankariasuun sopivia sukkia. :'D Siis sen sijaan että otat sukkalaatikosta ekat jotka käteen sattuvat osumaan.
Olen aika jäävi puhumaan, mutta musta tuntuu että todellisuus saattaa iskeä kasvoille sitten kun se pershedelmä (tarkoituksellinen sanavalinta, juuri vauvapalstaa varten räätälöitynä) tulee ulos ja arki alkaa.
Miksei sitä vaivaa voi nähdä pikkuisen enemmän ja etsiä ne kivemmat sukat?
Minulla neljä lasta ja hyvin on ollut aikaa ostaa ja valita päälle kauniita vaatteita.
Halvat vaatteet ikävä kyllä ovat jonkun toisen lapsen tekemiä.