Te jotka ette näe vaivaa lastenne pukeutumisen suhteen. Miksi?
Itselläni ei edes ole lapsia vielä, mutta olen raskaana. Työskentelen lasten parissa. Olen todella lapsirakas ja olen aidosti sitä mieltä, että jokainen lapsi on aivan ihana ja suloinen. Mä en ole koskaan törmännyt lapseen, joka ei olisi jollain tavalla söpö. Nyt raskaana ollessa lastenvaatteet ovat tulleet ajankohtaisiksi. Mun mielestä on kiva ostaa lapselle kauniita vaatteita, asuun sopivat sukat, erikseen ns kyläilyvaatteita yms. Kun lapsi kasvaa ja alkaa käydä kerhoissa, päiväkodissa tms, niin haluan pukea hänet nätisti. Erilaiset supersankarit, prinsessakuviot, ötökät, satuhahmot jne ovat lapsille tietyssä iässä hyvin tärkeitä ja niistä saa vähän kuin voimaa. Joten on todellakin ok, että lapseni saa pukea valitsemansa supersankariasun tai prinsessapaidan. SIitä huolimatta sen paidan tms, voi yhdistää nätisti ja etsiä asuun sopivat sukat, housut yms. Voi valita vaikka yhdessä lapsen kanssa kivat pipot hanskat yms.
"minulla on tärkeämpääkin tekemistä, kun miettiä lastenvaatteita" Tuskin niitä sen enempää tarvitsee miettiä, vaikka valitsisikin yhteensopivan asukokonaisuuden. Sama aika siihen menee etsiikö kivat vaatteet ja asusteet, vai kaivaako laatikosta vain jotain.
"ei ole aikaa moiseen" Lapselle pitää joka tapauksessa ostaa se toppapuku, pipo, sukkia, bodyt jne jne. Miten se vie enemmän aikaa valita jotain nättiä?
Jokainen pukee lapselleen mitä haluaa. Kysyn ihan vain mielenkiinnosta, miksi about 85% vanhemmista ei välitä lapsen vaatetuksesta?
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Espanjassa ja täällä ei näe niin rumasti puettuja lapsia. Miksi laitatte tytölle ruman lippiksen kun kauniitakin hattuja on?
Meilläkin on juhlavaatteet erikseen mutta myös arkivaatteet ovat kauniita. Eikä haittaa jos leikeissä likaantuu. Tottakai ensimmäisenä katson että mukavan tuntuiset, mutta myös nätit.Lippa suojaa paremmin. Plus että lapsi saa itse valita.
Isolierinen hattu suojaa paremmin ja on nätimpi kuin lippis.
Isolierinen hattu onkin tosi kätevä juoksuleikeissä. Muistakaa myös asentaa tytöillenne polkupyörään naistensatula, jotta voivat käyttää kauniita hameita myös pyöräillessään. Koska eikös naisen tärkein avu 2010-luvulla ole söpöltä näyttäminen?
Vierailija kirjoitti:
Asun Espanjassa ja täällä ei näe niin rumasti puettuja lapsia. Miksi laitatte tytölle ruman lippiksen kun kauniitakin hattuja on?
Meilläkin on juhlavaatteet erikseen mutta myös arkivaatteet ovat kauniita. Eikä haittaa jos leikeissä likaantuu. Tottakai ensimmäisenä katson että mukavan tuntuiset, mutta myös nätit.
Mun tytär ei suostu pistämään päähänsä kuin lippiksen, siksi.
Kyllä minä olen ostanut hänelle kauniita lierihattuja ym., mutta ei vaan suostu edes kokeilemaan. Tahtoo sen lippiksensä, joka vuosi. Näin on ollut siitä asti, kun täytti 2 vuotta.
Mun tytär käyttää eri pari sukkia. Se on joku mielenilmaisu erilaisuuden hyväksymisen puolesta. Kampanja mikä lie. Kun tätä ketjua lukee, niin on muuten aika osuva tapa ilmaista asia. :D
Mä en osaa atsoa värejä tai tiedä miten niitä yhdistellään. Inhoa shoppailua ja siksi meillä on vaatteet mitä sattuu mistäkin saamaan tai alerekistä löytymään. Lisäksi mua ei kiinnosta. Ja toisaalata haluan käyttää jo olemassaolevat vaatteet loppuun ja kuirmittaa maailmaa vasta sitten uusilla vaatteilla kun vanhat on käytetty. Kaikkia eettisiä ja ekologisia juttuja siis mietin myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on juhlavaatteet erikseen mutta myös arkivaatteet ovat kauniita. Eikä haittaa jos leikeissä likaantuu. Tottakai ensimmäisenä katson että mukavan tuntuiset, mutta myös nätit.Joidenkin mielestä lippikset on nättejä. Esimerkiksi Ruotsin kuninkaalliset naiset ja tytöt näyttää käyttävän aika usein.
Yhdistettynä lippikseen sopiviin vaatteisiin. Lippis myös puhdas ja alta ei näy takkuinen tukka vaan on laitettu nätiksi.
Suomalaistytöllä on nuhjuinen lippis, tukka auki sekaisin, liian iso t-paita ja liian pieni takki, sävyyn sopimattomat legginsit ja tai hame, sitten vielä likaiset lenkkarit tai sandaalit joissa sukka.
Missään muualla ei näe tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on juhlavaatteet erikseen mutta myös arkivaatteet ovat kauniita. Eikä haittaa jos leikeissä likaantuu. Tottakai ensimmäisenä katson että mukavan tuntuiset, mutta myös nätit.Joidenkin mielestä lippikset on nättejä. Esimerkiksi Ruotsin kuninkaalliset naiset ja tytöt näyttää käyttävän aika usein.
Yhdistettynä lippikseen sopiviin vaatteisiin. Lippis myös puhdas ja alta ei näy takkuinen tukka vaan on laitettu nätiksi.
Suomalaistytöllä on nuhjuinen lippis, tukka auki sekaisin, liian iso t-paita ja liian pieni takki, sävyyn sopimattomat legginsit ja tai hame, sitten vielä likaiset lenkkarit tai sandaalit joissa sukka.
Missä?
En ole ikinä nähnyt noin vaatetettua lasta.
Miksi sen pienen tytön tukan pitää olla ennen kaikkea nätisti laitettu? Miksi jo pienen tytön ulkonäköä ruoditaan?
Jaksoin kahden ensimmäisen lapsen kanssa käyttää tuohon aikaa. Olin tarkka vaatemerkeistä ja värien yhteensopimisesta. Kolmannen kohdalla alkoi ote lipsua, ei ollut enää niin tarkkaa. Neljännellä on kahden isosiskon vaatteita eikä tule juuri uusia osteltua (ja miksi ostaisin, kun on ehjiä kasapäin). Neljännelle ei kuitenkaan ole oikeastaan koskaan kelvannut mitä tarjoan. Lahkeet ja hihansuut hiertää/puristaa/tuntuu inhottavalta jne. Lapselle kelpaa vain muutama vaatekappale ja niillä menee. Ei kiinnosta mätsääkö värit, kun on ehjät ja puhtaat vaatteet päällä. Toiseksi nuorin tyttö katsoo aina että värit sopii yhteen ja hiuslenkinkin pitää olla samaa väriä. Kahden isomman suurin osa vaatteista on nykyään mustia, harmaita tai valkeita. Jälkikäteen on huvittavaa miettiä miten joskus oli aikaa pohtia tätä vaateasiaa niin paljon, huolehdittavien asioiden määrä kertaantuu lapsiluvun kasvaessa joten asioiden tärkeysjärjestys muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi kuin mennä Ruotsiin niin lapset puettu kauniimmin. Suomalaiset aina ihailleet rumuutta jollaintapaa.
Terve moi täältä Ruotsista. Me suomimammat puemme täälläkin lapset Reiman haalareihin. Roudataan niitä ja Kuomia Suomesta. Jaetaan vinkkejä nettikaupoista jotka toimittaa Ruotsiin. Ruotsalaisia on kahta sorttia. Niitä jotka ostaa vaatteet Polarn o Pyretistä, niitä haalareita, ja sitten niitä joiden lapsilla on villakangastakki. Ne villakangastakkilapset ei mene ulos sateella, eikä räntäilmalla, eikä paljon muutenkaan. Sitten on vielä kaikki eteläisempien maiden ihmiset. Niitä pelottaa että lapselle tulee kuuma. Ne kyllä laittaa itselleen toppatakit ja hatut ja hanskat, mutta niiden lapset on avopäin ja ilman sukkia rattaissa keskitalvellakin. Täällä on vähän joka lähtöön.
Terveiset Espanjasta. Ei pidä paikkaansa, kyllä täällä on tapana pukea lapset lämpötilan mukaan.
Niin sisälämpötilan? Lapsethan ei ulkoile siellä kuin kauniilla ilmalla.
Jota on 85% ajasta ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vela ja aihe ei sinänsä voisi vähempää kiinnostaa, mutta tuo osui silmään aloituksesta että kauniin asukokonaisuuden valitsemiseen menee sama aika kuin siihen, että "ottaa laatikosta vain jotain". No ei tietenkään mene. Hyvä luoja sentään, meneehän siinä väkisinkin aikaa kun alat valkkaamaan lapselle jotain supersankariasuun sopivia sukkia. :'D Siis sen sijaan että otat sukkalaatikosta ekat jotka käteen sattuvat osumaan.
Olen aika jäävi puhumaan, mutta musta tuntuu että todellisuus saattaa iskeä kasvoille sitten kun se pershedelmä (tarkoituksellinen sanavalinta, juuri vauvapalstaa varten räätälöitynä) tulee ulos ja arki alkaa.
Miksei sitä vaivaa voi nähdä pikkuisen enemmän ja etsiä ne kivemmat sukat?
Minulla neljä lasta ja hyvin on ollut aikaa ostaa ja valita päälle kauniita vaatteita.
En ole se, jolle vastasit. Mutta kolmen lapsen äitinä totean, että ruuhkavuodet ovat nollasummapeliä. Jos sinulla on ollut aikaa ostaa ja pukea nättejä vaatteita, on se aika aina poissa jostakin muusta.
Lapsuus on huoletonta ja vapaata aikaa. Silloin voi juosta tukka sotkussa eripari sukissa ja kamalassa kuvio paidassa. Lapsuuden jälkeen loppuelämä onkin pelkkää ulkonäön murehtimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset tytöt ovat myös maailman välkyimpiä koululaisia kansainvälisien tutkimuksien mukaan: reippaita, oma-aloitteisia ja menestyviä.
Miettikää jos mies tekisi tällaisen aloituksen muille isille. "Miksi ette pue lapsianne yhteensopiviin ja kauniisiin vaatteisiin?". Ja sitten muut miehet siellä perustelisi ja vastailisi ja mainitsisi että Ruotsissa lapset puetaan nätimmin. Ihan oikeasti, miksi me äidit vaivataan päätämme tällaisilla(kin) asioilla? Ihan turhanpäiväistä miettiä muiden lasten pukeutumista - kohta ne on teinejä ja niiden pukeutumista paheksuu kaikki muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuus on huoletonta ja vapaata aikaa. Silloin voi juosta tukka sotkussa eripari sukissa ja kamalassa kuvio paidassa. Lapsuuden jälkeen loppuelämä onkin pelkkää ulkonäön murehtimista.
Yhtä huoleton voi olla näteissä JA mukavissa vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä puen pojan yhteensopiviin väreihin. Jo ostaessa mietin sen että kaikki sopii toisiinsa. Ja tämä on onnistunut jo 16 vuotta
Mä taas en ole koskaan nähnyt vaivaa, en omasta enkö lapsen pukeutumisesta. Lopputulemana nuori aikuinen tytär on teini-iästä lähtien kiinnostunut yhteensopivista asukokonaisuuksista (minä en vieläkään), joten onnistuu se näinkin. ;)
Vierailija kirjoitti:
On tämä kyllä vähän sairasta miettiä että miksi emme aseta lapsillemmekin niitä samoja ulkonäköpaineita, joita itsellä on, mahdollisimman varhain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä huoleton voi olla näteissä JA mukavissa vaatteissa.
Ei tarvitse olla. Vain koska jotakuta lapsetonta kiinnostaa kytätä.
Ne kengät on likaiset, koska suomalaisilla perheillä ei ole varaa ostaa uusia kenkiä vain siksi että entiset, täysin ehjät kengät, sattuivat likaantumaan leikeissä.
Tukka saa mielestäni olla auki ja sekaisin myös aikuisella, tietyn hiuslaadun omaavalla se ei pysy siistinä millään vaikka kuinka olisi harjattu ennen uloslähtöä. Miksi juuri tytön pitäisi väkertää kampauksia?
Liian iso t-paita voi olla paitsi mukava päällä, mutta myös lapsen itsensä valitsema. Sama juttu sen takin kanssa.
Sandaalit ja sukat? No omg, mitkä ongelmat...sama juttu, jos jokin ei sovi sävy sävyyn. Lapsen käsitys kivoista sävyistä voi olla ihan eri kuin aikuisella. Itse olen aina tykännyt tumman liilan ja kirkkaan sinisen yhdistelmästä, mutta tiedän että se on yleisesti vihattu muiden aikuisten keskuudessa. Käytänkö silti? Totta hitossa käytän.
Miltä ne suomalaiset pojat sitten näyttävät? Vai onko jotenkin sallitumpaa että he näyttävät vielä resuisimmilta?
Mä keskityin kyllä omaan pukeutumiseen enemmän, kun lapset oli pieniä. Olin synnärilläkin omissa kuiteissa ja manikyyrin ja pedikyyrin otin ennen synnytystä, kun en galunnut olla karmean näköinen. Lapset puin siinä sivussa.