Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka ette näe vaivaa lastenne pukeutumisen suhteen. Miksi?

Vierailija
29.08.2019 |

Itselläni ei edes ole lapsia vielä, mutta olen raskaana. Työskentelen lasten parissa. Olen todella lapsirakas ja olen aidosti sitä mieltä, että jokainen lapsi on aivan ihana ja suloinen. Mä en ole koskaan törmännyt lapseen, joka ei olisi jollain tavalla söpö. Nyt raskaana ollessa lastenvaatteet ovat tulleet ajankohtaisiksi. Mun mielestä on kiva ostaa lapselle kauniita vaatteita, asuun sopivat sukat, erikseen ns kyläilyvaatteita yms. Kun lapsi kasvaa ja alkaa käydä kerhoissa, päiväkodissa tms, niin haluan pukea hänet nätisti. Erilaiset supersankarit, prinsessakuviot, ötökät, satuhahmot jne ovat lapsille tietyssä iässä hyvin tärkeitä ja niistä saa vähän kuin voimaa. Joten on todellakin ok, että lapseni saa pukea valitsemansa supersankariasun tai prinsessapaidan. SIitä huolimatta sen paidan tms, voi yhdistää nätisti ja etsiä asuun sopivat sukat, housut yms. Voi valita vaikka yhdessä lapsen kanssa kivat pipot hanskat yms.

"minulla on tärkeämpääkin tekemistä, kun miettiä lastenvaatteita" Tuskin niitä sen enempää tarvitsee miettiä, vaikka valitsisikin yhteensopivan asukokonaisuuden. Sama aika siihen menee etsiikö kivat vaatteet ja asusteet, vai kaivaako laatikosta vain jotain.

"ei ole aikaa moiseen" Lapselle pitää joka tapauksessa ostaa se toppapuku, pipo, sukkia, bodyt jne jne. Miten se vie enemmän aikaa valita jotain nättiä?

Jokainen pukee lapselleen mitä haluaa. Kysyn ihan vain mielenkiinnosta, miksi about 85% vanhemmista ei välitä lapsen vaatetuksesta?

Kommentit (241)

Vierailija
1/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vela ja aihe ei sinänsä voisi vähempää kiinnostaa, mutta tuo osui silmään aloituksesta että kauniin asukokonaisuuden valitsemiseen menee sama aika kuin siihen, että "ottaa laatikosta vain jotain". No ei tietenkään mene. Hyvä luoja sentään, meneehän siinä väkisinkin aikaa kun alat valkkaamaan lapselle jotain supersankariasuun sopivia sukkia. :'D Siis sen sijaan että otat sukkalaatikosta ekat jotka käteen sattuvat osumaan.

Olen aika jäävi puhumaan, mutta musta tuntuu että todellisuus saattaa iskeä kasvoille sitten kun se pershedelmä (tarkoituksellinen sanavalinta, juuri vauvapalstaa varten räätälöitynä) tulee ulos ja arki alkaa.

Vierailija
2/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palataan asiaan, kun se sun vauvasi on 3v ja olet itse palannut takaisin töihin. Ehkä olet löytänyt vastauksen kysymykseesi silloin jo itsekkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kiva tietää miten arvostelisit meidän lasten pukeutumisen. Olen nimittäin itse yhtä hämmentynyt monien lasten pukeutumisesta, mutta luulen ettei silti olla ihan samalla aaltopituudella, kun noin paljon painotat jotain ihmeen värioppia. Meille esim. on tärkeää, että asioille mentäessä on pojilla väh. farkut ja siisti paita ei mitään yöpaidan näköistä. Tytöt käyttää hametta/mekkoa. Mutta merkkivaatteita meillä ei juurikaan ole. 

Käytettynä saatua, itse ommeltua jne. 

Vierailija
4/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vauvalomalla ja kotiäiteillessä siihen pukeutumiseen jaksaa panostaa. Mutta töihin palattua saattaa tilanne olla hyvin se, että aamulla kaikki ovat väsyneitä ja kiireisiä, monta lasta pitää laittaa valmiiksi päiväkotia ja koulua varten, ja sitten vaikka se viskari on halunnut valita vaatteet itse - ja valinnut aivan järkyttävän näköisen vaateyhdistelmän, joka kuitenkin vaatekappaleiden puolesta sopii säähän. Ei sellaisessa tilanteessa jaksa tai edes kannata ruveta vänkäämään vaatteiden vaihdosta, vaan työntää vaan lapsen ovesta ulos. Omalla kohdalla tuntuu myös, että vaatteiden merkitys vähenee sitä mukaa mitä lapsia tulee lisää. Nuorimmainen on nyt kulkenut koko vauva-ajan sisarusten ja serkkujen vanhoissa vaatteissa, ja riittävä taso pukeutumiselle on se että vaatteet ovat ehjiä ja puhtaita.

Vierailija
5/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes ymmärrä miksi lapsen pitää näyttää nätiltä. Kenen silmiä hänen pitää miellyttää? Puhtaat ja sopivat vaatteiden pitää olla, mutta muuten sillä mitä pukee, ei ole suurta merkitystä.

Vierailija
6/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole meidän perheessä ainakaan siitä, että vanhempia ei kiinnostaisi etsiä niitä nättejä yhdistelmiä. Kunnioitamme lapsen makua pikkareista siihen supersankaripaitaan asti. Kieltämättä välillä silmiä kirvelee lapsen valitsemat yhdistelmät ja kruununa sukat lahkeiden päällä, koska ihanien sukkien pitää näkyä (daa). Pääasia on minusta se, että erityisesti noina päivinä lapsi on todella ylpeä ulkonäöstään ja tyylistään. Kaikki vaatekappaleet on niitä voimavaatteita eikä se yksi armosta omavalintainen paita.

Vierailija
7/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kanssa ymmärrä miksi monet pukevat lapsensa rumasti kun kivoja edullisiakin vaihtoehtoja on.

Mun teinipoika sanoi viikonloppuna uloslähtiessään, kiitos äiti kun olet opettanut pukeutumaan hyvin.

Pukeutuminen on yksi osa kasvatusta jonka osa jättää kokonaan tekemättä.

Miksi? Rahasta ja ajasta se ei ole kiinni.

Vierailija
8/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on viskari? Viides lapsi? Yksi viitosista? 

Vierailija
9/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä viiden äiti. Muistan kuinka ostin raskaana esikoiselle ihania ”pikku-herrainvaatteita” ja tilasin ranskastakin merkkivaatteita, ajattelin oikein panostaa asiaan.

No siinä kävi just niinkuin ketjussa on jo kerrottu, eli homma sitten yllätti. Huutava ja riuhtova koliikääryle huusi yöt läpeensä ekat 5 kk ja yhtään hienoa ”ukkovaatetta” ei puettu koskaan.

Nyt lapsia on viisi.

Mutta, huomaat siis sitten itse mistä homma johtuu :)

Vierailija
10/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapset aina puettu kauniisti.  Yläkouluikäinen poika nyt jo vuosia valinnut vaatteensa itse.  Hän kyllä on ollut aina kiinnostunut vaatteista ja varmaan shoppailisi vaatteita joka viikko, jos saisi. Valitsee itse puhtaat, siistit ja muodikkaat vaatteet.  Pojalla on kyllä selvästi oma tyyli, joka poikkeaa massamuodista. 

10v poika valitsee osittain itse vaatteet ja osittain vielä kelpaa äidin hankkimat. Osaa kyllä jo itse katsoa asialliset vaatteet. Ei niin kiinnostunut vaatteista, mitä isoveli. 

Nuorimmaisen voin pukea vielä itse ja ostaa mitä haluan.  Vauvoille ja pikkulapsille on ihania vaatteita.

Meillä on kyllä aina ollut kohtalaisen tarkkaan valitut vaatteet, mutta ei se ole koskaan aikaa vienyt paljon, enkä koe, että olisin energiaani tuhlannut vaatteisiin sen kummemmin. 

Olemme myös mieheni kanssa aina siististi ja tyylikkäästi pukeutuneita. 

Muiden pukeutuminen ei juurikaan kiinnosta ja en kiinnitä huomiota millaisia vaatteita muiden lapsilla on.

Vierailija
11/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodeissa on usein viskariryhmiä viisivuotiaille. Vrt. eskari.

Vierailija
12/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes ymmärrä miksi lapsen pitää näyttää nätiltä. Kenen silmiä hänen pitää miellyttää? Puhtaat ja sopivat vaatteiden pitää olla, mutta muuten sillä mitä pukee, ei ole suurta merkitystä.

Miksi ei? Mun 2 vuotias ainakin ihailee kauniita pinnejä, hattuja jne ja aina menee peilin eteen kun vaihdetaan vaatteet. Miksi ei voisi olla paras versio omasta itsestään?

Vierailija
13/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin lapsellahan voi ne asiat olla ihan miten vaan, mistä hän itse ei osaa vielä huolehtia. Onko se ruoka/vaatteet/sisustus/lelut/tavarat/kirjat/leffat tms niin justiinsa. Ei ole niin merkitystä näyttääkö nätiltä, yhtä hyvin voi näyttää suoraan sängystä nostetulta. Yöpaidassa voi hengata paremmissakin pippaloissa ja koulukuviin voi mennä verksat päällä. Valokuvia onkin sitten kiva isompana kattella ja nauraa "yhdessä" äitylin kanssa. 

Vierailija
14/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palataan asiaan, kun se sun vauvasi on 3v ja olet itse palannut takaisin töihin. Ehkä olet löytänyt vastauksen kysymykseesi silloin jo itsekkin.

Mun ”vauva” on 6-vuotias ja edelleen nätisti puettuna yhteensopivassa vaatteissa joka päivä. Minä käyn töissä, mutta ei se nättien vaatteiden ostaminen tai valitseminen vie aikaa. Pari kertaa vuodessa ostetaan yhdestä tai kahdesta nettikaupasta vaatteet, joita pystyy yhdistelemään keskenään nätisti. Jos uusia vaatteita tarvitaan joskus muulloin, mietitään vaate, joka sopii jo valmiina oleviin vaatteisiin. Samaa tapaa käytän omissakin vaatteissa, eikä se ole vaikeaa.

Nykyisin lapsi valitsee vaatteensa itse aamuisin. Nättejä yhdistelmiä sekin osaa tehdä, kun kaappiin on ostettu vain nättejä vaatteita ja lapselle on opetettu värien yhdistelyä pienestä saakka.

Väitän, että suurimmalla osalla ei vain ole silmää estetiikalle, joten nättien vaatteiden valitseminen koetaan jotenkin vaikeana. Itselleni tämä on ollut aina helppoa. Jotkut myös kokee, että lapsi menettää jotain tärkeää lapsuudestaan ja ei saa olla lapsi, jos on nätisti puettu. Minusta nämä eivät liity mitenkään toisiinsa.

Vierailija
15/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä puen pojan yhteensopiviin väreihin. Jo ostaessa mietin sen että kaikki sopii toisiinsa. Ja tämä on onnistunut jo 16 vuotta

Vierailija
16/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodeissa on usein viskariryhmiä viisivuotiaille. Vrt. eskari.

Sori luulin, että puhuit omasta lapsestasi, etkä hoitolapsesta. 

Vierailija
17/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oioi. Palataan asiaan kun sulla on pari lasta ja olet vaativassa työssä.

Vierailija
18/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä viiden äiti. Muistan kuinka ostin raskaana esikoiselle ihania ”pikku-herrainvaatteita” ja tilasin ranskastakin merkkivaatteita, ajattelin oikein panostaa asiaan.

No siinä kävi just niinkuin ketjussa on jo kerrottu, eli homma sitten yllätti. Huutava ja riuhtova koliikääryle huusi yöt läpeensä ekat 5 kk ja yhtään hienoa ”ukkovaatetta” ei puettu koskaan.

Nyt lapsia on viisi.

Mutta, huomaat siis sitten itse mistä homma johtuu :)

Kuuden äitinä en voi sanoa ymmärtäväni. 

Vierailija
19/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu Suomessa mutta siellä käydessä ihmettelen miten lapset puetaan. Huvipuistoissa näkee paljon tyttöjä, pieniä ja isoja suorastaan rumissa vaatteissa.

Täysin yhteensopimattomat paita ja housut ja sekä tytöillä ja pojilla lippis, usein vielä vääränkokoinen ja likainen ja alta näkyy takkuiset hiukset. Ja kesäkengissä rumat sukat jotka ei yhtään sovi.

Eivät osaa pukeutua aikuisinakaan.

Vierailija
20/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oioi. Palataan asiaan kun sulla on pari lasta ja olet vaativassa työssä.

No minulla on. Ja lapset kauniisti ja tilanteen mukaan puettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi