As-lapsi tuhoaa perheen
Meillä on erittäin vaikea as-lapsi. Väkivaltainen, rääkyvä, haistatteleva ja tuhoava.
Koulua ei juurikaan pysty käymään ja me kaikki muut aletaan olla jo tosi rikki. Sisarukset kärsii ja me tapellaan miehen kanssa. (muuten suhteemme olisi hyvä, mutta tuo lapsi tuhoaa sen) apua ei saa mistään eikä voi pyytää, kun tässä kaupungissa ainoa apu on huostaanotto. Hoitoon ei ole voinut laittaa enää vuosiin kenellekään, joten koti on vankila.
Kommentit (256)
Huostaanotto ei ole koskaan hyvä vaihtoehto.
Lapsia sidotaan ja pidetään eristyksessä.
Ei ohjaajilla ole ammattitaitoa hoitaa as lapsia eikä muitakaan.
Yrittäkää saada lääkitys lapselle. Se rauhoittaa ja saatte perhe-elämän kuntoon.
Älkää sulkeko lasta laitokseen.
Vierailija kirjoitti:
Burgerit ovat rasittavia olevinaan niin erikoisia niin erikoisia ja kaikki pitäs pomppii heidän pillin mukaan, vaikka ovat vähä älyisiä vammaisia.
Yhdyssanat hallussa näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Burgerit ovat rasittavia olevinaan niin erikoisia niin erikoisia ja kaikki pitäs pomppii heidän pillin mukaan, vaikka ovat vähä älyisiä vammaisia.
Oliko Juice vähä-älyinen tai Einstein?
Vierailija kirjoitti:
Outoa jos ei ole terapiapalveluiden piirissä, kun on vaikea as. Me saatiin todella kattavat tukitoimet asperger-piirteiselle lapselle. Käytiin lastenpsykiatrisessa avohoitoyksikössä, jossa oli moniammatillinen tiimi, johon kuuluivat psykiatri, psykologi, psykiatrinen sairaanhoitaja, toimintaterapeutti ja fysioterapeutti. Nykyään meillä ei ole minkäänlaista tuen tarvetta, eikä hoitokontaktia mihinkään tahoon.
Tottakai on kaikki tuet saatu. Tukitoimet ollut käynnissä 7 vuotta. Terapiaa 6 vuotta. Nyt kyllä terapia tauolla, koska terapeutti luovutti. Ei auta kuulemma.
Tämä taitaa olla aika paljon vaikeampi tapaus, kuin teidän as-piirteineen. Kiva että teillä on parempi tilanne. Joskus nämä kuitenkin vain pahenevat.Miten ihmeessä ette ole hakeneet apua jo ajat sitten? Varhainen puuttuminen ja tuen saaminen on avainasemassa, sillä terapiat vievät paljon aikaa. Menkää vaikka alkuun yksityiselle lastenpsykiatrille, joka kirjoittaa lähetteen kunnan palveluiden piiriin. Niin mekin tehtiin ja saatiin nopeasti hoitokontakti.
Repsa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä as?
Asperger
Aa. Mut eihän se itsessään mitään aggressiivisuutta aiheuta...
Ap, mikä on ongelma noin konkreettisesti? Kertoisitko esimerkkitilanteen?
Niin, ei aiheutakaan. Meille vain on sattunut myös se iloksemme. Raivokohtaus tulee kaikesta, mikä ei ole ns. kivaa. Koulusta, läksyista, pukemisesta, lähtemisestä, jäkien korjaamisesta.
Komentaa voi, mutta siitäkin alkaa huutamaan. Rangaistahan näitä ei voi. Mikään ei toimi eikä tottele. Jos kieltää jotain, hakkaa vaikka ovea ja rääkyy kurkku suorana.
Mistä olet saanut päähäsi ettei as-lasta voi rangaista? Silloinhan se tietää että voi pompottaa teitä pillinsä mukaan milloin mistäkin rääkymällä, joten rääkyy milloin mistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Outoa jos ei ole terapiapalveluiden piirissä, kun on vaikea as. Me saatiin todella kattavat tukitoimet asperger-piirteiselle lapselle. Käytiin lastenpsykiatrisessa avohoitoyksikössä, jossa oli moniammatillinen tiimi, johon kuuluivat psykiatri, psykologi, psykiatrinen sairaanhoitaja, toimintaterapeutti ja fysioterapeutti. Nykyään meillä ei ole minkäänlaista tuen tarvetta, eikä hoitokontaktia mihinkään tahoon.
Miten ihmeessä ette ole hakeneet apua jo ajat sitten? Varhainen puuttuminen ja tuen saaminen on avainasemassa, sillä terapiat vievät paljon aikaa. Menkää vaikka alkuun yksityiselle lastenpsykiatrille, joka kirjoittaa lähetteen kunnan palveluiden piiriin. Niin mekin tehtiin ja saatiin nopeasti hoitokontakti.
Oho, vastaan uudelleen, kun meni sekaisin ja tekstin keskelle, eli : Tukitoimet ollut käynnissä 7 vuotta. Terapiaa 6 vuotta. Nyt kyllä terapia tauolla, koska terapeutti luovutti. Ei auta kuulemma. Lääkitys päällä 3 vuotta.
Tämä taitaa olla aika paljon vaikeampi tapaus, kuin teidän as-piirteineen. Kiva että teillä on parempi tilanne. Joskus nämä kuitenkin vain pahenevat.
Eihän mitään Asperger-diagnoosia enää virallisesti ole. Nykyään kaikki autisteja.
Vierailija kirjoitti:
Repsa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä as?
Asperger
Aa. Mut eihän se itsessään mitään aggressiivisuutta aiheuta...
Ap, mikä on ongelma noin konkreettisesti? Kertoisitko esimerkkitilanteen?
Niin, ei aiheutakaan. Meille vain on sattunut myös se iloksemme. Raivokohtaus tulee kaikesta, mikä ei ole ns. kivaa. Koulusta, läksyista, pukemisesta, lähtemisestä, jäkien korjaamisesta.
Komentaa voi, mutta siitäkin alkaa huutamaan. Rangaistahan näitä ei voi. Mikään ei toimi eikä tottele. Jos kieltää jotain, hakkaa vaikka ovea ja rääkyy kurkku suorana.Mistä olet saanut päähäsi ettei as-lasta voi rangaista? Silloinhan se tietää että voi pompottaa teitä pillinsä mukaan milloin mistäkin rääkymällä, joten rääkyy milloin mistäkin.
Minkälaista rangaistusta ehdottaisit? Ei tottele mitään. Mulla on myös normaaleja lapsia, joihin toimii normaalit kasvatuskeinot. Mutta tämä kun alkaa rääkyä ja huutaa vittua ym. niin olisko vaikka käsi suun eteen? Ai niin, ei saa, koska Suomen laki.
Onko lastensuojeluilmoitusta kokeiltu jos jotain keksisivät. Tukiperhettä tai vastaavaa ?
Tietääkseni niitä on ihan sellaisia, jotka ovat erityislapsia varten.
Silloin tällöin sinne jotta saatte hengähtää jne ja välillä kotiin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on, että erityislapsille ei edes pysty pitämään kuria. Ja toisaalta vaikka pystyisikin, niin kurinpito on punainen vaate sossuille ja käytännössä sama kuin jos itse pyytäisi ottamaan lapsen huostaan.
Niin totta!
Suurin osa laitoksista ei oikeasti ole sopivia as-nuorelle. Tämän sanon itse entisenä laitoslapsena, jolla on asperger-diagnoosi. Jouduin vakavasti kiusatuksi, seksuaalisesti hyväksikäytetyksi ja pahoinpidellyksi. Yritin laitoksessa itsemurhaa yli 10 kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko lastensuojeluilmoitusta kokeiltu jos jotain keksisivät. Tukiperhettä tai vastaavaa ?
Tietääkseni niitä on ihan sellaisia, jotka ovat erityislapsia varten.
Silloin tällöin sinne jotta saatte hengähtää jne ja välillä kotiin sitten.
Kouluhan tekee suurinpiirtein kerran viikkoon lasun. Ei ole apua, kun ei ole muuta kuin huostaanotto tarjolla. Niin tai se sijoitus. Ja sehän on sitten hei hei lapselle. Nähdään sitten aikuisena, jos vielä toisemme muistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa laitoksista ei oikeasti ole sopivia as-nuorelle. Tämän sanon itse entisenä laitoslapsena, jolla on asperger-diagnoosi. Jouduin vakavasti kiusatuksi, seksuaalisesti hyväksikäytetyksi ja pahoinpidellyksi. Yritin laitoksessa itsemurhaa yli 10 kertaa.
Olen todella pahoillani puolestasi. Miksi laitettiin laitokseen? Pakolla vai vanhempien halusta? Siis jos saan kysyä
Repsa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen todella pahoillani puolestasi. Miksi laitettiin laitokseen? Pakolla vai vanhempien halusta? Siis jos saan kysyä
Pakolla, oli yksi rankempi vuosi (ei kuitenkaan mitään päihde- tai väkivaltaongelmia), jonka seurauksena sitten laitokseen.
Ap, olen todella pahoillani. Itse as-ihmisenä aloin pohtia että onko poikasi sittenkin saanut väärän diagnoosin? Syvästi autistiset ovat väkivaltaisia. Hakekaa apua psykiatrian päivystyksestä! Ja viimeisenä keinona valitettavasti huostaanotto saattaa olla paras.
Vierailija kirjoitti:
Ap, olen todella pahoillani. Itse as-ihmisenä aloin pohtia että onko poikasi sittenkin saanut väärän diagnoosin? Syvästi autistiset ovat väkivaltaisia. Hakekaa apua psykiatrian päivystyksestä! Ja viimeisenä keinona valitettavasti huostaanotto saattaa olla paras.
Tai siis lapsesi... äh
Vierailija kirjoitti:
Repsa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakolla, oli yksi rankempi vuosi (ei kuitenkaan mitään päihde- tai väkivaltaongelmia), jonka seurauksena sitten laitokseen.
Eikö vanhemmat saanut takaisin kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai siis lapsesi... äh
Poikiahan ne useimmiten on.
Hän on jo psykiatrian poliklinikan potilas/asiakas. Ei vaan mikään auta.
Jos ette anna väkivaltaista lastanne vähäksi aikaa sijoitukseen, niin antakaa edes terveet. Heillä on oikeus turvalliseen lapsuuteen ja vanhempien jakamattomaan huomioon. Nyt he jäävät kaikesta paitsi! Älkää antako yhden traumatisoida muita.
Joskus sinne mennään ihan sen takia, että kotona/koulussa ei pärjää enää, joskus diagnooseja voi tulla lisää, lääkitys voi vaihtua yms.