Hirveintä, mitä olet syönyt tai juonut kohteliaisuudesta?
Kommentit (1840)
Jo ikääntyvä ystävättäreni joka on harrastanut leivontaa ja ruoanlaittoa pitkään, kehuu aina miten hän tekee sitä ja tätä, on ilmeisen tyytyväinen omiin tekeleihinsä.
Olin taas kerran laihdutuskuurila ja välttänyt onnistuneesti pitkään kaikkea sokerista ja yltiörasvaista, hän kutsui kylään ja tarjosi 3 suklaan kakkua jossa ihan hurjasti sokeria, rasvaa ja erityisen väkevää tummaa suklaata. Suolaisena tarjolla oli jotain pelkän rasvan makuista juustopiirasta jossa siis ei ollut minkään juuston makua, eikä mitään muutakaan makua. Tuputti ottamaan lisääkin enkä meinannut millään saada alas kumpaakaan. Laittoi juustopiirasta ison palan mukaan joka valitettavasti lensi jo pihassa biojäteastiaan.
Pitsaa, jossa oli puolikkaita banaaneja päällä. Ei mitään muistikuvaa tuosta makuelämyksestä.
Kylässä tarjottiin keitettyä lehmänpötsiä. Oksensin omaan kahvikuppiin ja kiitin isäntäväkeä.
Mulla hieman saman tyylistä, eli kaikkea mitä minun setäni vaimo kokkasi, hän oli ranskan kielen opettaja ja myös asunut sekä ollut töissä ranskassa, vuosi kausia, tästä syystä hän kokkasi aina jotain ranskalaista mutta ne kun taidot ei riittänyt edes kanamunan keittämiseen niin voit kuvitella kaikki ne herkulliset äyriäs sotkut ja etana viritykset, olin noin 10v kun jouduin viettämään setäni mökillä 2 viikkoa kesälomaa kun omat vanhemmat meni jonnekin omalle lomalle
Jossain häissä oli voileipäkakussa maksapasteijaa, aivan hirveää. Syömättä jäi, piilotin palan servettiin ja vein vaivihkaa vessan roskiin.
Olen yleensä hyvin kaikkiruokainen, muutamia erikoisia raaka-aineita en suuhuni laita edes kohteliaisuudesta
mm etanat, hyönteiset ja torakat, kala sushit, hapansilakka, aivot, mahalaukku, jne.
Päätän itse mitä syön, jätän kohteliaasti väliin ilman mitään numeroa. Jos joku siitä loukkaantuu niin en piittaa.
Ylikypsä grillipihvi joka ei maistunut millekään ja oli kamalaa, jauhoista purtavaa. Samoin ylikypsä tonnikala , sain vielä kohtuullisen ison klöntin lautaselleni. Yöööh!
Vierailija kirjoitti:
Jossain häissä oli voileipäkakussa maksapasteijaa, aivan hirveää. Syömättä jäi, piilotin palan servettiin ja vein vaivihkaa vessan roskiin.
Tuttavan häissä oli myös tarjolla voileipäkakkua missä oli maksapasteijaa ja vuohenjuustoa, päällä oli kinkkua joten tottakai oletin että kyseessä on kinkku voileipäkakku. Ekalla suupalalla meinasi tulla yörjö kun maistoin vuohenjuuston ja makunystyrät olivat valmiina maistamaan perinteisen kinkkukakun maun. Söin ottamani kakun palasen kiltisti, tovi siihen meni kun piti monesti nieleskellä mutta sain sen kuitenkin syötyä. On niitä muitakin ällötyksiä tullut kohteliaisuudesta syötyä, mutta tässä yhdistyi kaksi absoluuttista inhokkiani 🤮
Kävin eräällä tutulla auttelemassa teknisten ongelmien kanssa. Vaimonsa tarjosi kylmän lihapasteijan, jonka kuori oli niin kuiva, että pölisi suussa. Minkäänlaista juotavaa ei tarjottu. Piti syödä hitaasti ja huolellisesti, ettei tukehtunut siihen.
Venäjällä Tihvinänässä syötiin luostarissa ja ruoka oli onneksi melko mauton, mutta heidän erikoisherkku oli kuuma juoma ruuan kera, mitä en enää muista mikä oli, mutta sen maku ja haju oli todella vastenmielinen.
Muutenkin jäi sieltä vähän ikävä fiilis, mutta tulipahan käytyä ja toista kertaa ei tartte mennä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla hieman saman tyylistä, eli kaikkea mitä minun setäni vaimo kokkasi, hän oli ranskan kielen opettaja ja myös asunut sekä ollut töissä ranskassa, vuosi kausia, tästä syystä hän kokkasi aina jotain ranskalaista mutta ne kun taidot ei riittänyt edes kanamunan keittämiseen niin voit kuvitella kaikki ne herkulliset äyriäs sotkut ja etana viritykset, olin noin 10v kun jouduin viettämään setäni mökillä 2 viikkoa kesälomaa kun omat vanhemmat meni jonnekin omalle lomalle
Sinulle pitäisi laittaa yhdys sana soppaa.
Sinulle pitäisi laittaa yhdys sana soppaa.[/quote]
Taas kielipoliisi liikkeellä.. 🤭
hernekeitto johon oli ropsahtanut aivan liikaa suolaa
Mummoni laittama muna-kastike hauki. Siis valkokastike jossa kovaksi keitettyä kananmunaa tilsattuna ja keitettyä haukea siinä seassa ja sen kanssa perunaa. Suolaa ja vähän pippuria mausteena. Mikä lie sota-ajan herkku. Aina kun joku sai hauen tai toi hauen tiesin että se on sitten seuraavat pari päivää kidutusta.
Toisaalta jos joku huippukokki osais tehdä tuon saman ruuan kunnolla nykyaikaistaen ainakin maustamisen se vois olla ok.
Lapsena menimme sukulaisille kylään ja heillä oli tarjolla jotakin riisi hässäkkää missä oli simpukoita 🤢 aivan järkyttävän pahaa oli, en syönyt kaikkea mitä talon emäntä lautaselleni laittoi, en edes olisi halunnut koko ruokaa, mutta söin kuitenkin sen mitä pystyin, jos vielä haarukallinenkaan olisi pitänyt ottaa niin oksennus olisi taatusti tullut. Onneksi ymmärsivät että ei ole lasten herkkua kyseinen ruoka..
Semmoinen torttu, jossa päällä säilykehedelmiä ja vesisokerikiille päällä. Se oli kuin pyöreän ruisleivän neljännes kooltaan.
Hirveintä syötävää on ollut anjovislaatikko. Vaikka kalasta pidänkin, niin anjoviksen maku on jotain sanoinkuvaamattoman kuvottavaa.
Hirvein juotava on ollut sukulaisen tekemä kotikalja. Maistui aivan kiljulta ja ensimmäisen siemauksen jälkeen meinasi koko mahan sisältö tulla ylös.
Mummo oli ootellut mua jo pari päivää vanhassa talossaan, jossa ei ollut jääkaappia. Oli tehnyt lettuja. Laittoi ne mun eteen ja kun nostin ylintä, vihree homelima liimasi sen alempaan lettuun. En kehdannut sanoa mitään vaan söin ne. Ei ole sen jälkeen letut maistuneet. Tapahtui 45 vuotta sitten.
Maksamakkara 70 luvulla koulussa. Oli pakko syödä vaikka oksennus nousi uuhun.