Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te ihmiset, jotka ette juuri puhu, kertokaa miksi

Vierailija
26.08.2019 |

Olen tavannut miehen, joka on todella hiljainen. Tykkää minusta kuulemma ja seurastani, mutta puhuu todella vähän. En usko, että tästä tulee hiljaisuuden takia mitään.
Olisin kuitenkin utelias kuulemaan muilta hiljaisilta miksi olette hiljaa ja millaista se on? Odotatteko, että toinen puhuu vai että molemmat vaan on hiljaa? Tykkäättekö kun joku muu puhuu?
Miksi hiljaiset viihtyy seurassa, eikö olisi helpompi olla yksin?
En tarkoita kysymyksiä pahalla, en vain ymmärrä.

Kommentit (1253)

Vierailija
1061/1253 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av:n mode yleensä poistaa kaikki puhekuplat, kun jotain yrittää sanoa. Aurinkokennoista ja vihreästä siirtymästä yleensä olen yrittänyt puhua.

Vierailija
1062/1253 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei huvita puhua tyhjänpäiväisyyksiä epäkiinnostavien ihmisten kanssa. Siksi olen usein hiljaa isommassa seurueessa.

No jos kuvittelee olevansa itse ainoa kiinnostava henkilö maan päällä, niin onkin paras olla hiljaa!

Jokaisella on oikeus valita seuransa. Kiinnostavuudesta kukaan ei ole puhunut mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1253 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mina927649 kirjoitti:

"Mitä työtä teet" on small talkia ja kyseinen ihminen yrittää olla ystävällinen ja kohtelias. Jos ei tällaista kysymystä kestä niin on kyllä perus sosiaaliset taidot pahasti hukassa.

En todellakaan halua puhua työstäni vapaa-ajalla. Monella voi olla sellane homma josta ei edes saa puhua.

Valikoi joku mukavampi puheenaihe!

Puhutaanko säästä?

Vierailija
1064/1253 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luota ihmisiin joten en uskolla puhua heille. Mua kiusattu lapsena.

Vierailija
1065/1253 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaa onnensa tai epäonnensa.

Vierailija
1066/1253 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieru Tähkä syytettynä...

Vierailija
1067/1253 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mina927649 kirjoitti:

"Mitä työtä teet" on small talkia ja kyseinen ihminen yrittää olla ystävällinen ja kohtelias. Jos ei tällaista kysymystä kestä niin on kyllä perus sosiaaliset taidot pahasti hukassa.

En todellakaan halua puhua työstäni vapaa-ajalla. Monella voi olla sellane homma josta ei edes saa puhua.

Tähän on helppo ratkaisu. Vastaa: "Olen lääkäri/ kaupan kassa / siivooja, mitä itse teet?" Eihän ihminen joka sitä kysyy tarkoita alkaa intensiivistä keskustelua työstäsi, se on vain keskustelunavaus ja voit kääntää sen itse eri suuntaan.

Vierailija
1068/1253 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieru Tähkä syytettynä...

Vierailija
1069/1253 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Av:n mode yleensä poistaa kaikki puhekuplat, kun jotain yrittää sanoa. Aurinkokennoista ja vihreästä siirtymästä yleensä olen yrittänyt puhua.

Sepä se. Onko maassamme kiellettyjä aiheita. Mitä. Onko Mode poliittisin perustein ohjeistettu. Näyttää olevan paljon kiellettyjä aiheita, kuin naapurimaassa ennen.

Vierailija
1070/1253 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole niin kiinnostunut kenestäkään, että viitsisin käyttää arvokasta aikaani puhumiseen.

Puhun tarvittavan minimin ja siinä se.

Vierailija
1071/1253 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mina927649 kirjoitti:

No, voithan aina johdattaa sen puheen muihin kivoihin asioihin.

Vierailija
1072/1253 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen kulttuuriin kuuluu olla hiljaa, etenkin ruokapöydässä, jossa pitää olla oikein evankelis-luterilainen hiljaisuus.

Syödessä olen hiljaa varsinkin jos ruoka on hyvää. :D Nam nam kai se huomio keskittyy enemmän siihen makuelämykseen.

Vierailija
1073/1253 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin vasta ehkä juuri täällä av:lla, miten jollain yksin viihtyvällä oli kokemus, että ensin on pähkäillyt jotain ns. syvällistä asiaa itsekseen, joutuu sosiaalisiin tilanteisiin, ja huomaa, että ihmiset puhuvat hyvin arkipäiväisiä ja ns. pinnallisia asioita. Itse olen huomannut saman. Kun ihmiset small talkaavat, jään hiljaisena ikään kuin odottamaan, koska se oikea keskustelu alkaa. Se monien ylläpitämä jutustelu tuntuu sellaiselta "täytepuheelta". Sen kommentoiminen tuntuu turhalta, joten olen hiljaa.

Syvälliset keskustelut onnistuv at parhaiten kaksin tai pienessä ryhmässä ja sen aloitteen voi tehdä itsekin. Mielelläni keskustelen syvällisiä kaksin, mutta suuressa ryhmässä se on mielestäni tahditonta ja keskustelun tulee olla riittävän kevyttä ja yleistä.

Yksi kaverini pitää smalltalk tilanteita rasittavana, koska täytyy varoa sanomisiaan. Ehkä tää on yksi syy miksi jotkut eivät jaksa jutella? Itse pystyn kyllä juttelemaan turhistakin, mutta kieltämättä parhaimmat tilanteet ovat sellaisia missä ei tarvitse pelätä omien ajatusten esille tuomista.

Vierailija
1074/1253 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiljaiset ovat varmaan tosi yksinäisiä... enkä ihmettele miksi.

Eivät ole, mutta eivät myöskään välttämättä tarvitse muiden seuraa jatkuvasti vaan osaavat olla yksinkin. Yksinolo ei ole sama asia kuin yksinäisyys.

Vierailija
1075/1253 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en halua kaikkien kanssa puhua 

Vierailija
1076/1253 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli niin mieleen, kun aikanaan selvisi, että eräällä hiljaisemmalla opiskelukaverilla oli myös pieni lapsi. Ehdotin että nähtäisiin joku kerta vaikka puistossa. Hän vastasi hymyillen että kiva. Ajattelin että tutustuisimme ehkä siinä paremmin, kun ei olisi muuta porukkaa paikalla. Mutta hänpä ei puhunut sielläkään mitään. Kun kysyin tai sanoin jotakin, hän vastasi yhdellä sanalla tai vain hymyili. Lapsemmekin olivat vielä niin pieniä, ettei heillä ollut mitään varsinaista vuorovaikutusta, eikä paimentaminen vienyt huomiota. Päättelin nopeasti, että hän ei pidä minusta eikä halua tutustua ja istuimme sitten jonkin aikaa hiljaa. Kun aloimme tehdä lähtöä, hän sanoi täysin yllättäen, että olipa mukavaa, otetaan ihmeessä uusiksi. Myöhemmin hän laittoi vielä someen, että kiitos seurasta ja toivottavasti tavataan taas pian.

Seuraava tapaaminen jäi muistaakseni sopimatta, enkä vieläkään tiedä oliko hänellä oikeasti mukavaa.

Vierailija
1077/1253 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä viestiketju taas vahvistaa mielipidettäni teistä hiljaisista ja teidän sosiaalisista taidoista. Pelkkää puheliaiden ihmisten haukkumista. Ihan kuin puhelimella ihmisillä ei olisi koskaan mitään aitoa ja syvällistä keskustelua, vaan kaikki olisi pelkkää turhaa rääkymistä ja muiden päälle puhumista. Ja kun joskus teidän päälle on puhuttu, loukkaannutte verisesti ja päätätte lopettaa puhumisen. No newsflash, meidän muidenkin päälle joskus joku puhuu. Sellaista se on. Se ei tarkoita henkilökohtaisesti mitään. Ehkä teidänkin pitäisi oppia pääsemään yli sellaisesta, eikä kostaa omalla mykkäkouluöla ja toteamalla miten puheliaat ihmiset on perseestä.

Mä yritän aina kaikki huomioida tilanteessa kuin tilanteessa, mutta kyllä hiljaisimmilta ihmisiltä se vastaanotto on aina kaikkein tylyintä. Ja nyt kun saitte puheenvuoron tässä ketjussa, pääsi todellakin kurkkaamaan teidän pään sisään ja se on täynnä jotain omituista katkeruutta. Joten pitäkää tunkkinne.

Puheliaat ihmiset eivät ole perseestä, mutta useat ovat mieltyneitä omaan ääneensä eivätkä anna puheenvuoroa. Esim. matkustin taannoin uuden työtoverini kanssa n. 5 tuntia eikä hänellä puhe loppunut ennen kuin matka loppui. Jos yritin vastata johonkin hänen kysymykseensä, niin hänellä ääni kohosi ja puhe kiihtyi. Tiedän hänestä nyt kaikenlaista kummallista, mutta hänen mielestään olen ikävä ihminen, kun en juurikaan puhunut koko matkalla....

Vierailija
1078/1253 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mina9373654172 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mina927649 kirjoitti:

Tähän on helppo ratkaisu. Vastaa: "Olen lääkäri/ kaupan kassa / siivooja, mitä itse teet?" Eihän ihminen joka sitä kysyy tarkoita alkaa intensiivistä keskustelua työstäsi, se on vain keskustelunavaus ja voit kääntää sen itse eri suuntaan.

Miksi pitää kertoa ammattinsa? Tietyt ammatit luovat tiettyjä oletuksia ihmisestä, hänen ominaisuuksistaan, varallisuudestaan...vapaa-ajalla haluaisi olla vain ihminen eikä ammattinsa edustaja.

Vierailija
1079/1253 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea keksiä vähänkään vieraampien ihmisten kanssa puheenaiheita, jotka eivät heti aiheuta täyttä konfliktia mielipiteissä. Esimerkiksi oman veljen kanssa  juttu luistaa aina kun tavataan kun olemme kiinnostuneita samoista aiheista eikä eri mieltä oleminen meillä aiheuta suuremapaa kitkaa välillämme. Puolituttujen ja tuntemattomien kanssa on usein niin että toinen puoli haluaa aina kärjistää asiat tai olla oikeassa. En vaan jaksa sellaista, joten jätän mieluummin keskustelematta.

Vierailija
1080/1253 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro, en halua puhua asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan