Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teillä syötiin ysärillä?

Vierailija
25.08.2019 |

Viikonloppuina itse tehtyä pizzaa, viikolla eineksiä (ne oli paaaljon hyväksytympiä sillon) ja yksinkertaista safkaa kuten uunibroileria, keittoja, kananmunaa + perunaa, tonnikalapastaa ja kananmunakastiketta. Ei mikään terveellinen menu lapselle.

Kommentit (212)

Vierailija
141/212 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nämä hunajamarinoidut kanasuikaleet oli viimeisintä huutoa tuolloin ysärillä ja hei mandariini kanasuikale oli joku marinaadi maku kans josta tehtiin riisivuokaa johon laitettiin smetanaa ja juusto raaste päälle.

Grillitassut. Niitä syötiin niin hel*vetisti.

Jälkiruoaksi jenga mehujää.

Vierailija
142/212 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuisin:

Sika-nautasäilykelihasta keitto

Silakkarullia

Maksakastiketta

Makaronilaatikkoa sekavihanneksilla

Talouskyljyksiä

Arkisin ei ollut lämmintä ruokaa saatavilla, kouluruoan piti riittää. Syötiin sitten ranskanleipää nälkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/212 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauhelihakastiketta ja -keittoa, lihapullia, makaronilaatikkoa, kalakeittoa, makkara- ja nakkikeittoja ja -kastikkeita, karjalanpaistia, uunikalaa, itsetehtyä pizzaa ym. Joskus myös broileria. Lisukkeena yleensä perunaa sekä raasteita. Kurkkua, porkkanaa, paprikaa. Äiti teki ruisleivän itse, päälle juustoa tai T-kaupan lihatiskin gotleria :)

Marjoja, marjapuuroa, kiisseleitä ja hedelmiä syötiin välipalana. Ja weetabixejä. Joskus oli riisimuroja. Äiti leipoi joka lauantai leivän lisäksi pullaa ja marjapiirakoita. Ja lanttukukkoa ja karjalanpiirakoita silloin tällöin.

Ja olin kateellinen niille, joilla oli kotona maustettua jugurttia, vanukkaita ja "kaupan leipää" :D

Oijoi, lanttukukko! Siinäpä vasta maukas syötävä, harmi vain kun se on niin työläs valmistettava.

Vierailija
144/212 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munamakkaraa ainakin keväisin

Vierailija
145/212 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perus kotiruokaa. Isäni metsästää joten todella paljon oli eri lintuja ruokana (sorsaa, kyyhkystä..). Myös haukea pyydettiin itse ja siitä

tehtiin ainakin haukipullia. Äitini keitti mehua oman maan viinimarjoista, mummulta saatiin kesäkurpitsoja ja raparperia.. Äitini leipoi paljon sämpylöitä yms itse. Eineksiä ei meillä juurikaan ollut, kun ei veljeni kanssa niitä suostuttu syömään. Äitini on sitä naureskellut, että olisi joskus ollut mukava päästä helpolla ruoanlaiton suhteen mutta ei nämä eineskokeilut tuottaneet tulosta.

Vierailija
146/212 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai eineksiä, kun 90-luvulla oli 500 000 työtöntä. Monilla lapsiperheillä ei ollut varaa hyvä kun vaippoihin saati sitten eineksiin.

Varmaan olitte sitten varakkaitten lapsia. Meidän perheessä tehtiin itse miltei kaikki ruoat. Lasten purkkiruoat olivat luksusta.

Ja töitä tehtiin heti, kun jotakin saatiin.

3 roiskeläppäpitsaa sai kahdella eurolla kolme.

Mistä sait käyttöösi euroja 1990-luvulla? Muistelen että Suomessa olisi tuolloin käytetty markkoja.

Vierailija
147/212 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäänpä vielä kun muistui mieleen että ruokajuomana oli AINA maitoa, ja leivän päälle kevyt leviä!

Vierailija
148/212 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihamureketta, marinoituja broilerikoipia, makaroonilaatikkoa, nakki/jauheliha/hernekeittoa, jauhelihakastiketta, padassa tehtyä lihakastiketta, uunikala, lasagne, uunimakkara, lihapullia, "risottoa", itse tehtyä pitsaa...siinä ne vissiin oli. Perunoita melkein joka ruuan kanssa. Jos äiti oli poissa niin ranskalaisia ja nakkeja.

Vierailija
149/212 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raatoja ja toisiamme. Oltiin kaikki köyhiä.

Karhuja hätisteltiin haaskan kimpusta ja vietiin siitä parhaimmat palat omaan pataamme.

Vierailija
150/212 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ysärillä myyty einespizzoja.

Meillä syötiin lähinnä järvikalaa,kalapihvejä

kalakeittoa,savukalaa,jänispaistia,

Kaalilaatikkoa/kääryleitä,makaronivelliä,

Ohrapuuroa,marjakeittoja,herukkamehua,suolasieniä,punajuuret ja kurkut omasta maasta säilöttyjä samoin perunat.Maito omasta navetasta.

Lihaa oli vain Jouluna.

Näin maalla,kaupunkilaiset söi grillillä.

Vierailija
151/212 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakasteranskalaisia ja -lihapullia. Joskus broilerpullia.

Makaronia ja juustoa. Sulatettuna.

Keitot ja padat, aina muroja, aamupalaksi välipalaksi ja iltapalaksi. Muromysliä.

Aamupalaksi paahtoleipää runsaan voin ja juuston kanssa. Kaakaota runsaasti.

Nimim. Normaalipainoinen terve 35v..

Vierailija
152/212 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkkukiusaus, makaronipata/laatikko, uunimakkara yms.

Lauantaisin tvn ääreen tehtiin lämpimiä voileipiä mihin tuli juustoa,tölkki ananasta ja tomaattia.

Vierailija
153/212 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ydinevästä kirjoitti:

Ohrapuuroa,marjakeittoja,herukkamehua,suolasieniä,punajuuret ja kurkut omasta maasta säilöttyjä samoin perunat.Maito omasta navetasta.

Lihaa oli vain Jouluna.

Tonnikalaroiskeläppä oli vakituinen välipalani silloin kultaisella ysärillä.

Vierailija
154/212 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin vasta aikuisena kananmunakastikkeesta. Näytti olevan yleinen ruoka, mutta meillä ei ollut sitä koskaan.

Makaronilaatikkoa syötiin paljon, samoin porsaankyljyksiä. Broilerin koivet oli myös vakkarikamaa. Ruskea jauhelihakastike keitettyjen perunoiden kanssa. Mureke. Kalapuikot. Ai niin, stroganoff ja karjalanpaisti.

Eineksiä ei meillä syöty, mutta vanukkaita, pullaa ja muuta höttöä kylläkin. Ja sen olin näköinenkin 😒

Vierailija
155/212 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheissä syödään aina yksinkertaisia, nopeasti tehtäviä tai valmiina ostettuja, lapsille maistuvia ruokia, olipa vuosikymmen mikä tahansa. Eli jos elitte 90-luvulla lapsuutenne niin totta kai söitte lastenruokia. Minä kokkailin silloin monenlaista muuta:  japanilaista, kiinalaista ja meksikolaista ruokaa, tein susheja ja wokkailin. Opettelin jauhelihakastikkeen teon vasta 1996, kun meille muutti lapsi.

Vierailija
156/212 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaa. Itse kasvatettua. Joka päivä. Keitettynä, paistettuna, muusina, keittona, kiusauksena, lohkoina... Makaronia sai vain koulussa, ja joka ikinen kakara hotki sitä ihan hulluna, koska kaikkien muidenkin kotona oli aina perunaa. Kiintiö täynnä kai loppuelämäksi jo.

Nimim. Kyllä maalla on mukavaa

Vierailija
157/212 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista, että muuten eroaisi nykyruoastani, ainoastaan talouskyljyksiä syötiin lisäksi. Edullisia olivat.

En ole kyljyksiä nähnyt sitten kasslerleikkeiden tulemisen. Kyljyksien paistamiseen minulla oli aivan älyttömän hyvä ohjekkin.

Täh? Kyllä minun pienessä lähikaupassanikin on kyljyksiä. Mistä sinä oikein käyt ruokasi ostamassa?

Vierailija
158/212 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porsaankyljyksiä ananasrenkailla.

Kokonaista kanaa uunissa riisin, curryn ja mustaviinimarjahillon kanssa.

Paksupohjaista "pizzaa" uunipellillinen, täytteenä paksulti ananasta ja jauhelihaa.

Kaalilaatikkoa puolukoilla.

Lohikeittoa.

Maksakastiketta.

Vierailija
159/212 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa kuin nytkin eli kasvisruokaa.

Oltiin ihan ihmeellisiä, monien mielestä myös tyhmiä.

Hyvä ystäväni ei saanut lopulta edes tulla meille ennen kuin äitini selvitti hänen äidilleen, ettemme ole sen kummallisempia kuin kasvissyöjiä.

Vierailija
160/212 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ydinevästä kirjoitti:

Lihaa oli vain Jouluna.

Tonnikalaroiskeläppä oli vakituinen välipalani silloin kultaisella ysärillä.

Roiskeläppä oli jo 80-luvulla. Hyi hitto se haju. muistan sen tomaattimössön ja epämääräinen jauhelihamössö raa"an pullapohjataikinan päällä joka lämmitettiin mikros. Maku muisto karmiva

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi