Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teillä syötiin ysärillä?

Vierailija
25.08.2019 |

Viikonloppuina itse tehtyä pizzaa, viikolla eineksiä (ne oli paaaljon hyväksytympiä sillon) ja yksinkertaista safkaa kuten uunibroileria, keittoja, kananmunaa + perunaa, tonnikalapastaa ja kananmunakastiketta. Ei mikään terveellinen menu lapselle.

Kommentit (212)

Vierailija
201/212 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

makrulootaa, pinaattilättyi, puuroi, kalakeittoo, broiskuu ymym

Vierailija
202/212 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehän söitte 90-luvulla ihan niinkuin minun lapsuudenkodissa syötiin 60-luvulla!

Paitsi että meillä syötiin enemmän lihaa ja kalaa ja kasviksia jo silloin.

Hauskaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/212 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut mikroa niin äiti lämmitti Saarioisten jauhelihapizzaa uunissa :) oli kyllä hyvää!

Muuten ruoka oli esim lihakeittoa, broilerin koipia, itsetehtyä pannupizzaa, makaronia ja jauhelihaa/ nötköttiä. Herkkuna oli karkin lisäksi puolukkapiirakkaa, suklaakiisseliä ( itsetehtyä), naminami-vanukasta, uunijäätelöä jne.

Vierailija
204/212 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiruokaa. Mitään eineksiä, edes ranskiksia ei meillä syöty . Söin ekan kerran jotain eineksiä muistuttavaa eskarissa / ala-asteella ja siis sillonkin kodin ulkopuolella. Kotona ei ollut limpparia muuta kuin synttäreillä ja mehu tehtiin itse . Karkkia sain lapsena muutaman kerran vuodessa . Jätskiä saatiin kesäisin aika usein , oli varmaan se ainut herkku .

Ruokana oli usein keittoja , kanaa, naudanlihaa ja lohta . Paljon kasviksia .Joskus leivottiin jotain .

Äiti oli liiankin tarkka mielestäni terveysihanteista. Teininä aloin ostaa "salaa" karkkia ja tuli paljon reikiä hampaisiin . Hoikka oon aina ollut eikä kyllä edelleenkään tuu juotua mehuja janoon vaan vettä , että kyllä siinä lapsuuden ruokavaliossa paljon hyvääkin ollut . Oman lapsen kanssa en oo yhtä tarkka herkkujen määrässä mutta vesi on janojuoma ja vältetään eineksiä .

Vierailija
205/212 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkisin syötiin usein perunaa ja jauhelikastiketta,  paistettuja perunoita, makaronilaatikkoa, nakkeja ja ranskalaisia, jauhelihakeittoa, kanankoipia ja riisiä. Välipaloina jogurttia ja karjalanpiirakoita. Viikonloppuisin oli perunamuusia ja uunilohta, tai perunamuusia ja possunpihvejä, tai perunamuusia ja itsetehtyjä lihapullia ja paremmat salaatit ja jälkkäriksi mansikkarahkaa. Meillä tehtiin suurin osa ruoasta itse, eineksiä harvemmin oli. Eikä limua esim. ollut edes joka viikonloppu, ja silloinkin vaan litran pullo 5:lle, eli jokainen sai lasillisen ja that´s it. Viikonloppuna oli myös tuoreita sämpylöitä ja korvapuusteja usein. Hyviä aikoja!

Vierailija
206/212 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunakastike ja perunat, voi miten hyvää ja silti en ole koskaan tehnyt itse. Kanansiipiä oli usein, kyljyksiä, lihapullia, kaalilaatikkoa ja keittoa, suikalelihakastiketta, läskisoosia. Keittoja, äitillä oli tapana lisätä niihin joskus myös makaronia, oli kai muka ruokaisampaa. Perunaa oli usein eri muodoissa ja makaronia ja spagettia. Äiti teki tosi hyvää ruokaa vaikka oltiin 90-luvun alussa köyhiä.

Isä osasi tehdä ruokaa, mutta laittoi yleensä vain jauhelihakastiketta tai uunimakkaraa.

Meillä lapsetkin joi teetä ja kahvia. En pitänyt edes kaakaosta, ruuan kanssa olen lapsesta asti juonut piimää. Karkkia sai lauantaisin ja äiti paistoi usein lättyjä tai teki puuroja marjakeitoilla. Joulut ja synttärit oli juhlaa, voileipäkakut jne oli herkkua.

Myöhemmin tuli einekset, hampurilaiset ja pizzat joita lämmitettiin itse mikrossa koulun jälkeen. Ala-asteen lopussa saatiin useammin pizzaa tai kebabia ja limua. 

-88 syntynyt

Vierailija
207/212 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin ja söin mitä sattuu ja milloin sattuu. Sittemmin ruokavalio on korjaantunut paljon terveellisemmäksi.

Vierailija
208/212 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon lihaa ja perunoita eri muodossa, lähinnä kastikkeena perunoiden kanssa tai keittona. Lisänä ehkä lanttua, kaalia tai naurista. Myös kalaa aika usein, varsinkin kesällä kun kesämökillä kalastettiin itse. Puuroja ja leipää (joko hiivaleipää, jota äiti teki itse tai ruisleipää). Jogurttia oli ja joskus sen kanssa maissihiutaleita välipalana tai iltapalana. Marjoja kerättiin metsästä ja sieniä. Omenoita ja marjoja kerättiin omasta pihasta ja niistä tehtiin mehua. Omenoita syötiin sellaisena. Joskus harvoin oli riisiä ja kanaa, makaronia erittäin harvoin, sillä se ei äidin mielestä ollut "oikeaa ruokaa". Mitään pizzoja, lihapiirakoita tai eineksiä ei ollut usein, ruokaa tehtiin itse niin paljon kuin mahdollista.

Vierailija
209/212 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatalossa perunaa , lihaa. Uunissa paistettua possua usein. Kyljyksiä yms. Pakastevihannekset lisukkeena, uunijuureksia, porkkanaraastetta. Keittoja, ostettua ruisleipää, erilaisia puuroja, vellejä ja kiisseleitä. Itse tehtyä marjamehua, paljon leivonnaisia. Omia omenoita tuoreina, pakasteena, soseena; samoin raparperia ympäri vuoden. Lättyjä, jäätelöä. Sesongin mukaan kurkkua, tomaatteja, salaattia, mandariineja, appelsiineja, banaania.

Lihapullia, perunamuusia, pääsiäisenä broilerinkoipia. Kananmunia keitettyin ja paistettuina, munakasta , munakokkelia.

Itse leivottua vaaleaa leipää.

Vierailija
210/212 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pippuripihviä , Härkäruukkua , kievin kanaa 

Pizzaa jne.

Vierailija
211/212 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuskailtu onko joku vtun banaani luomua

Tai käännytetty ketään vegaaniksi

Vähän riippuu. Itse olin vegaani jo 90-luvulla vaikka olin silloin lapsi. Tuskailin myös banaaneja. 

Kaikilla ei ole tällaisia mielenkiinnon kohteita ja joillakin on aina ollut. Vegaaniruokaa ei saanut ysärillä käytännössä mistään, sen takia syön yhä tänäkin päivänä ulkona normaalia kasvisruokaa, ellei sitä ole tarjolla. Juuri kukaan ei tiedä, että olen vegaani. Helpointa näin, koska sekaanit tulee hulluksi, jos saa siitä vihiä. 

90-luvulla kotona syötiin paljon riistaa ja kalaa. Vihasin kaiken nylkemistä ja perkaamista niin paljon, että aloin vegaaniksi.

Vierailija
212/212 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni söin jotain ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme