Mitä teillä syötiin ysärillä?
Viikonloppuina itse tehtyä pizzaa, viikolla eineksiä (ne oli paaaljon hyväksytympiä sillon) ja yksinkertaista safkaa kuten uunibroileria, keittoja, kananmunaa + perunaa, tonnikalapastaa ja kananmunakastiketta. Ei mikään terveellinen menu lapselle.
Kommentit (212)
Meillä ei tehty ruokaa. Leipää, jogurttia, kahvia ja appelsiinimehua, hedelmiä. Olin kyllä hoikka.
Perunaa eri kastikkeiden kera. Lisäksi Puolukkaa, porkkana tai kaaliraastetta. Kesällä salaattia. kiisseleitä, puuroja, leipää. Joskus marjarahkaa, pullaa, mokkapaloja, piirakkaa tai lättyjä.
Valmisruokana maksalaatikkoa.
Minulla oli aika vanhat vanhemmat ja asuttiin maalla, joten ruoka oli aika perinteistä. Perustana peruna ja liha/kala. Ja sitten tietty hernari ja muut keitot, kaalikääryleet yms. Aamulla oli aina puuroa ja aina oli pakko syödä vaikkei tykännyt. Riisiä ja kanaa (ei broileria) oli joskus, mutta se ei ollut mitenkään eksoottistesti maustettua tai mitään. Makaronia tai esim. Itse tehtyä pizzaa oli vain erikoistapauksissa. Leipää ostettiin jonkinverran naapureilta tai tehtiin itse. Makeita leivonnaisia meillä ei jostain syystä tehty. Ehkä kun vanhempani eivät syöneet sellaisia. Karkkipäivä oli sentään, mutta määrä rajoitettu 1 pussi karkkia (silloin ei ollut kovin isoja pusseja)tai rasia+suklaapatukka. Eineksiä tai kalapuikkoja yms. Ei ollut ikinä, mutta meillä tehtiin esim ranskanperunoita itse tuoreesta perunasta pilkottuna ja uppopaistettuna (että olivat hyviä) hyvä puoli oli, että oli aina salaattia/vihanneksia ruualla. Ja iltapalalla oli aina hedelmiä tai marjoja vuodenajasta riippuen. Ja välillä jotain jännää kuten kokonainen kookospähkinä jota sitten koko perheen voimin avattiin.
Olin itse yliopisto-opiskelija ysärillä ja usein tuli tietysti syötyä yliopistolla. Varsin samanlaista ruokaa siellä oli, kuin mitä kouluruoka oli kasarilla, eli mausteita ei pahemmin käytetty, salaatti oli kaalia tai porkkanaraastetta ja leipänä toimi joko näkkäri tai kuiva ruisleivän pala.
Nykyisin yliopistoruoat ovat hieman toisenlaisia, niissä käytetään mielikuvitusta ja vaikutteita maailmalta otetaan rohkeasti mukaan.
Sen muistan kotona syömisestä tuolloin, että tein paljon enemmän ruokaa ihan itse alusta alkaen, siinä missä nykyisin on niin paljon valikoimaa esim. mikroruoissa, että melkein tulee aina vain tuikattua joku valmisateria mikroon. Eikä mulla edes ollut mikroa ennen kuin vuonna -97!
Silloin ysärin lopulla oli aivan ihmeellistä, kun tuli ensimmäinen oikeasti hyvältä maistuva mikroateria: Saarioisten lasagne! Sitä saa toki edelleenkin, mutta nykyvalikoiman keskellä se ei enää maistu niin hyvältä.
Toki tein ysärillä opiskelijana itse ruokaa jo ihan senkin vuoksi, että se tuli paljon halvemmaksi kuin ostaa mitään valmisaterioita. Jos jotain puolivalmista ostin, oli se lähes aina Saarioisten maksalaatikkoa :) Halpaa oli, mutta maku oli aivan karmea. Vedin kuitenkin väkipakolla alas, koska ravinteikastahan se oli ja puoli päivää pärjäsi hyvin kun koko laatikollisen veti.
Musta tosiaan tuntuu, että ysärillä ja kasarilla lähes ainut valmisaterioita tai puolivalmisaterioita Suomessa valmistanut yritys oli Saarioinen.
Oliko tosiaan näin??? Mikä ihmeen monopoli niillä oli?
Vai onko teillä muilla muita muistikuvia?
T. 105
Keitettyjä perunoita ja jauheliha- tai makkarakastiketta
Makkarakeittoa
Jauhelihapizzaa
Jauheliha-makaroni-hemapa
Finduksen paneroituja seitipihvejä
Ranskanleipää ja sulatejuustoa
Meillä syötiin myös tosi usein eineksiä
Vierailija kirjoitti:
Perunaa eri kastikkeiden kera. Lisäksi Puolukkaa, porkkana tai kaaliraastetta. Kesällä salaattia. kiisseleitä, puuroja, leipää. Joskus marjarahkaa, pullaa, mokkapaloja, piirakkaa tai lättyjä.
Valmisruokana maksalaatikkoa.
Samoin meillä.
Olin 90-l alussa teini, lopussa opiskelija.
Kotona syötiin lähes aina lihaa ja perunaa eri muodoissa. Lihakeitto, makkarakeitto, lihakastike, makkarakastike, kaalilaatkko, janssoninkiusaus. Peruna oli se juttu. Ehkä pari kertaa vuodessa oli riisiä tai makaronia, kun oltiin äidin kanssa yksin kotona. Isä ei tuommoisia hömpötyksiä suostunut syömään. Kana myös oli outo juttu, jota isä ei hyväksynyt. Äidin kanssa kerran vuodessa oli broilerinkoipia riisipedillä. Vappuna nakkeja ja ranuja. Ai että se oli ihanaa. Mummi teki joskus oopperavoileipiä (oli qmmatiltaan kokki) ja viikonloppuna saattoi olla lämpimiä voileipiä tai jauhelihapizzaa.
En ollut kuullutkaan muista eineksistä kuin maksalaatkko ja hernekeitto. Söikö niitä muka joku 90-luvulla? Ei ainakaan minun tietääkseni.
Opiskeluaika meni makaronia öljyllä ja ketsupilla -linjalla. Marinoitua uunikasleria (yöks). Kalapuikkoja. Kaurapuuroa.
Keitettyä perunaa ja jauhelihakastiketta
Hernekeittoa
Kaalikeittoa, kaalilaatikkoa
Ruisleipää
Herkkuna meillä syötiin poppareita, lettuja, korvapuustia, kahvikehriä, rakkaudenpalaa (vähän niin kuin mokkapalaa mutta kuitenkin erilaista) ja köyhiä ritareita (leivänjämiä ei heitetty hukkaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai eineksiä, kun 90-luvulla oli 500 000 työtöntä. Monilla lapsiperheillä ei ollut varaa hyvä kun vaippoihin saati sitten eineksiin.
Varmaan olitte sitten varakkaitten lapsia. Meidän perheessä tehtiin itse miltei kaikki ruoat. Lasten purkkiruoat olivat luksusta.
Ja töitä tehtiin heti, kun jotakin saatiin.
3 roiskeläppäpitsaa sai kahdella eurolla kolme.
Markat muuttui euroiksi v.2001 et ihan hyvä yritys!!
Meillä oli aina yksinomaan keitettyjä perunoita ja sianlihakastiketta tai sianlihasta ja juureksista tehtyä lihakeittoa. Sitten vielä jaksettiin ihmetellä, kun ne eivät oikein jaksaneet jatkuvasti maistua minulle ja olisin halunnut joskus jotain muutakin ruokaa mutta jostain syystä mikään muu ei ollut vanhempien mielestä syötävää ruokaa kuin vaikka joku peruna ja sianlihakastikr joka aterialla.
Uunibroileria ja riisiä. Wokkivihanneksia (lapset kyllä inhos niitä). Keittoja (kala-, liha-, jauheliha-, makkarakeitto). Salaatteja. Katkarapuleipiä (kylmiä ja lämpimiä). Makaronilaatikkoa, spagetti bolognesea ja spagettia tonnikalakastikkeella. Pannukakkua. Nakkirisottoa (!) Uunijuureksia. Possunpaistia, naudanpaistia. Munakkaita. Maksalaatikkoa ja porkkanalaatikkoa. Räiskäleitä. Pinaatti- ja nokkoskeittoa. Sienikeittoa, sienikastiketta ja sienirisottoa. Uunilohta, silakkapihvejä. Perunamuusia, keitettyjä perunoita.
Hmm. Noi nytte oli semmoisia perusruokia. Joskus sitten kokattiin jotain monimutkaisempaa.
Meillä ei paljon syöty pastaa, koska isäni ei pitänyt niistä ruuista. Pari kertaa söin niitä koulussa tai kylässä ollessa. Makaroonilaatikko oli ainoa jota kotonakin joskus oli. Muuten jauhelihasta oli paljon erilaista ruokaa, kuten pihvejä, kastiketta, keittoja ja erilaisia laatikoita. "Murukastike" eli jauhelihakastike oli lempiruokani pienenä. Usein oli myös kalaa, kuten lohta josta olen aina pitänyt. Muuten kalapuikkoja, itsetehtyjä lihapullia, keittoja ( kala, liha ) , puuroa ( manna, riisi, ja kaura) sekä lihapihvejä joskus. Joskus äiti leipoi pullaa, kuivakakkua, tai piirakkaa yleensä mustikasta tai raparperistä. Näitä ei kaupasta ostettu. Juomana maitoa ja mehua. Välipalana leipää makkaralla ja juustolla. Salaattina paljon kaupan säilykkeitä kuten maustekurkkua, punajuurta tai kurpitsaa, josta tykkäsin todella paljon. Muuten välillä tomaattia, kurkkua ja punajuurisalaattia. Marjoja kerättiin paljon. Metsästä mustikkaa ja puolukkaa ja pihasta viinimarjoja. Kotimaista omenaa ostettiin syksyisin paljon, kun saatiin halvalla tutulta. Kaupasta ostettiin banaanit, mandariinit ja appelsiinit. Herkkuina kotona leivotut pullat ja muut leipomukset. Kaakaota join paljon ja jäätelöä kesäisin. Karkkia söin myös paljon. Oikeastaan söin paremmin silloin kuin nyt ja vaikka olin huono syömään niin en muista mitään todella pahaa ruokaa ja aika terveellistäkin oli. Emme juuri ostaneet eineksiä ja pitsaa sekä hampurilaisia yms tuli syötyä vaan matkoilla pari kertaa vuodessa. Tosin olen syntynyt 1990- luvun alussa, joten muistoja aika vähän silti ajalta ja muistan enemmän 2000-luvusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai eineksiä, kun 90-luvulla oli 500 000 työtöntä. Monilla lapsiperheillä ei ollut varaa hyvä kun vaippoihin saati sitten eineksiin.
Varmaan olitte sitten varakkaitten lapsia. Meidän perheessä tehtiin itse miltei kaikki ruoat. Lasten purkkiruoat olivat luksusta.
Ja töitä tehtiin heti, kun jotakin saatiin.
3 roiskeläppäpitsaa sai kahdella eurolla kolme.
Markat muuttui euroiksi v.2001 et ihan hyvä yritys!!
Eipäs kun 1991.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei paljon syöty pastaa, koska isäni ei pitänyt niistä ruuista. Pari kertaa söin niitä koulussa tai kylässä ollessa. Makaroonilaatikko oli ainoa jota kotonakin joskus oli. Muuten jauhelihasta oli paljon erilaista ruokaa, kuten pihvejä, kastiketta, keittoja ja erilaisia laatikoita. "Murukastike" eli jauhelihakastike oli lempiruokani pienenä. Usein oli myös kalaa, kuten lohta josta olen aina pitänyt. Muuten kalapuikkoja, itsetehtyjä lihapullia, keittoja ( kala, liha ) , puuroa ( manna, riisi, ja kaura) sekä lihapihvejä joskus. Joskus äiti leipoi pullaa, kuivakakkua, tai piirakkaa yleensä mustikasta tai raparperistä. Näitä ei kaupasta ostettu. Juomana maitoa ja mehua. Välipalana leipää makkaralla ja juustolla. Salaattina paljon kaupan säilykkeitä kuten maustekurkkua, punajuurta tai kurpitsaa, josta tykkäsin todella paljon. Muuten välillä tomaattia, kurkkua ja punajuurisalaattia. Marjoja kerättiin paljon. Metsästä mustikkaa ja puolukkaa ja pihasta viinimarjoja. Kotimaista omenaa ostettiin syksyisin paljon, kun saatiin halvalla tutulta. Kaupasta ostettiin banaanit, mandariinit ja appelsiinit. Herkkuina kotona leivotut pullat ja muut leipomukset. Kaakaota join paljon ja jäätelöä kesäisin. Karkkia söin myös paljon. Oikeastaan söin paremmin silloin kuin nyt ja vaikka olin huono syömään niin en muista mitään todella pahaa ruokaa ja aika terveellistäkin oli. Emme juuri ostaneet eineksiä ja pitsaa sekä hampurilaisia yms tuli syötyä vaan matkoilla pari kertaa vuodessa. Tosin olen syntynyt 1990- luvun alussa, joten muistoja aika vähän silti ajalta ja muistan enemmän 2000-luvusta.
Peruna unohtui. Sitä siis syötiin niiden kastikkeiden kanssa ja käytettiin keitoissa ja laatikoissa lähes joka päivä.
Jugurttia syötiin myös. Tehtiin erilaisia marjarahkoja sekä sellaista hedeläsalaattia jälkiruuaksi. Tämäkin unohtui.
Wienerleileikkeitä, lihakeittoa, uncle bens kastikkeita riisin kera, silakkapihvit ja perunamuusi, ruisleipää ja creme bonjouria, perunat ja kananmunakastike, vehnäpaahtoleipää margariinilla, hodareita, roiskeläppiä, uunivoileipiä, muroja monenlaisia, riisimurot, cornflakes, weetabix, sämpylöitä. Salaattina yleensä porkkanaraaste tai kiinankaali-kurkku-porkkana-ananassalaatti.
Makaronia, tonnikalaa, kanaa, riisiä, perunaa. No makkaraa kesällä toki. Oltiin köyhiä.
Makaronivelliä, makaronilaatikkoa, perunoita ja ruskeaa hirvenjauhelihakastiketta tai voikastiketta, itse tehtyä pitsaa, riistaruokia, paljon loimutettua/kravattua kalaa ym. Kaikki liha oli aina isän metsästämää. Äiti leipoi aina kaikki leivät itse, ruisleipää, rieskaa, sämpylöitä oli melkein joka päivä tuoreina.
Leipää, makkaraa ja olutta.