Mitä teillä syötiin ysärillä?
Viikonloppuina itse tehtyä pizzaa, viikolla eineksiä (ne oli paaaljon hyväksytympiä sillon) ja yksinkertaista safkaa kuten uunibroileria, keittoja, kananmunaa + perunaa, tonnikalapastaa ja kananmunakastiketta. Ei mikään terveellinen menu lapselle.
Kommentit (212)
Olen syntynyt 1973.
Ysärillä söin pastaa, pastaa ja vielä kerran pastaa yksin asuessani.
Pastaa ja pestoa,
pastaa voilla ja valkosipulilla,
pastaa juustolla
ja pastaa kaikilla noilla edellisillä unohtamatta mustapippuria ja Pirkka-merkkistä ihanaa mausteseosta, jota ei ole enää.
Korianteri oli se sekoituksen juttu.
Nykyään ei kuulema saisi syödä pastaa.
Annan lapsenikin sitä popsia ihan hyvin omintunnoin.
Ysärillä ei ollut euroja. Tai oli, mutta ei käteisenä ainakaan Suomessa.
Mä muistan syöneeni ensimmäisen magnum jäätelön 94, ehkä... Sitten tuli myös dove suklaapatukka usein syötyä samoihin aikoihin.
Voi niitä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai eineksiä, kun 90-luvulla oli 500 000 työtöntä. Monilla lapsiperheillä ei ollut varaa hyvä kun vaippoihin saati sitten eineksiin.
Varmaan olitte sitten varakkaitten lapsia. Meidän perheessä tehtiin itse miltei kaikki ruoat. Lasten purkkiruoat olivat luksusta.
Ja töitä tehtiin heti, kun jotakin saatiin.
3 roiskeläppäpitsaa sai kahdella eurolla kolme.
Paitsi et ei ollu euroista kuultukaan!
Lanttua, naurista ja porkkanaa. Perunaa. Karjalanpaistia, marjapiirakkaa, rahkaa. Oivoi, äiti tekee noita vieläkin - maistuu!
Mies söi kaks lihapiirakkaa kahella grillibalkanilla, mä nugetit ranskalaisilla. Hain lähigrillistä, oli muuten toista maata ne nugetit. Yleensä se söi pussillisen ranuja ja paketin eineslihapullia, valkosipulisuolakurkkuja ja hirveesti sinappia ja ketsuppia. Ois pitäny jos tosta tietää, ettei kannata.
Aika samoja mitä on mainittu: Broilerinkoipia, uunilohta, kanarisottoa, lohikeittoa, jauhelihakastiketta ja spagettia / perunaa.
Eineksiä usein: maksa- ja makaronilaatikkoa, Saarioisten pizzaa, pinaattilettuja, Jalostajan hernekeittoa.
- Italianpataa valmis pussista, jossa sekaan heitettiin jauhelihaa.
- Possun kyljyksiä
- valmiiksi grillattua broileria
- Itse tehtyä pitsaa
- juhlissa tarjoiltiin aina voileipiä
- purkkilihasta (nötkötti) tehtyä keittoa
Melkein joka sunnuntai oli lihapullia, perunamuusia, porkkanaraastetta ja äidin itse leipomia sämpylöitä. Tuo oli meidän perheen pyhäateria, ja se maistui aina herkulliselta. Asuimme siskojen ja äidin kanssa nelistään, äidillä ei ollut paljoa rahaa käytettävissä ruokaan, joten hän valmisti kaiken itse edullisista raaka-aineista. Melkein joka päivä oli perunaa jossain muodossa. Joskus harvoin leivottiin lauantai-iltana pitsaa, johon tuli täytteeksi jauhelihaa, sipulia, tomaattia, ananasta ja juustoraastetta.
Jälkeen päin olen miettinyt, että äiti varmasti itsekseen mietti paljon rahan riittämistä ja käytti kekseliäisyyttä, mutta joka päivä oli maittavaa ruokaa pöydässä ja saimme siskojen kanssa kaiken tarpeellisen. Kesätyöpaikkoja opimme haalimaan jo 12-vuotiaasta ja niistä tienesteistä riitti mukavasti omiin pikkuostoksiin talven yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai eineksiä, kun 90-luvulla oli 500 000 työtöntä. Monilla lapsiperheillä ei ollut varaa hyvä kun vaippoihin saati sitten eineksiin.
Varmaan olitte sitten varakkaitten lapsia. Meidän perheessä tehtiin itse miltei kaikki ruoat. Lasten purkkiruoat olivat luksusta.
Ja töitä tehtiin heti, kun jotakin saatiin.
3 roiskeläppäpitsaa sai kahdella eurolla kolme.
Euro tuli vuonna 2002.
Perunaa ja kastiketta (liha X, kananmuna, maksa)
Paistettua haukea.
Makaronilaatikkoa.
Kiusauksia (lohi, kinkku)
Keittoja (lohi, liha, makkara, hauki, kesä, ahven, herne)
Kanankoipia, riisiä.
Perunamuusia.
Lihapullia.
Kalapuikkoja.
Nakkikastike.
Makaronisalaattia.
"Risottoa" eli riisiä, jauhelihaa ja hemapaa.
Joka aterialla oli myös silliä, etikkapunajuuria, suolakurkkuja ja salaatti / höyryvihannekset.
Kiisseleitä ja marjarahkaa oli aina. Vispipuuroa.
Kaikki kasvatettiin melkeinpä itse, kalapuikot ja makkara tais olla ainoita "eineksiä"
Omatekoista leipää, voita ja edamia. Lauantaimakkaraa/gotleria.
Pasta ei kelvannut kellekään muuten kuin makaronilaatikossa. Kaikissa muissa safkoissa pasta oli hapatusta. En aina ihan tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauhelihakastiketta ja -keittoa, lihapullia, makaronilaatikkoa, kalakeittoa, makkara- ja nakkikeittoja ja -kastikkeita, karjalanpaistia, uunikalaa, itsetehtyä pizzaa ym. Joskus myös broileria. Lisukkeena yleensä perunaa sekä raasteita. Kurkkua, porkkanaa, paprikaa. Äiti teki ruisleivän itse, päälle juustoa tai T-kaupan lihatiskin gotleria :)
Marjoja, marjapuuroa, kiisseleitä ja hedelmiä syötiin välipalana. Ja weetabixejä. Joskus oli riisimuroja. Äiti leipoi joka lauantai leivän lisäksi pullaa ja marjapiirakoita. Ja lanttukukkoa ja karjalanpiirakoita silloin tällöin.
Ja olin kateellinen niille, joilla oli kotona maustettua jugurttia, vanukkaita ja "kaupan leipää" :D
Meillä oli hyvin samantapaista:) eineksistä en muista kuin maksalaatikon ja hernekeiton, muuten ruuat tehtiin itse. Ja leivät. Oletko syntynyt 80-luvun alussa pohjois-Suomessa kuten minä?
80-luvun alussa kyllä, mutta Itä-Suomessa :)
Perunoita ja kastiketta sekä makaroinia ja jauhelihaa. Joskus harvoin riisiä ja kanaa. Joskus myös lasagnea ja italianpataa. Salaattia ei koskaan. Myös roiskeläppiä usein koulun jälkeen.
Ysäriltä muistan jauhelihamakaronilaatikon ja paahtoleivän jonka päällä oli vain margariinia. Isä leipoi sämpylöitä, kaneli- ja sahramipullia. Niiden kanssa maitoa.
2000 luvun alussa koulun jälkeen syötiin eineksiä, kuten niitä hamppareita, pizzoja ja hodareita. Muroja ja paahtoleipää meetwurstilla. Päivälliseksi oli säilykelihapullia makaronilla, maksakastiketta, kananmunakastiketta perunoilla, lihakeittoa isoilla lihaklönteillä, makaronilaatikkoa, nakkikeittoa, kalakeittoa seitipaloilla. Vihanneksina keitosta löytyvät juurekset, jotka jätin syömättä ja salaattina pala kurkkua ja tomaattia. Ruoka maistui aina pahalta ja kärsin ummetuksesta, ei pahemmin kuitua tullut ravinnosta.
Keitettyä perunaa! Lisää perunaa! Ei rasvaa eikä muuta kuin perunaa! Kolesteroli oli korkea jo 17 vuotiaana. Nykyään en perunaa syö ja olen terve kuin pukki.
Vierailija kirjoitti:
Esim. jauhelihaa ja spagettia tai nakkeja ja perunamuusia. Joo vanhempani eivät olleet ruokaintoilijoita ja ihan perus terveystieto oli hukassa.
Ihan samaa syödään vielä tänäkin päivänä, nuo ruuat ei varsinaisesti liity ysäriin vaan siihen että ovat yleisesti lasten suosikkeja.
Perunoita oli käytännössä ”aina”. Ja useimmiten keitettyinä kuoriperunoina, muussia tai valmiiksi kuorittuja keitinperunoita oli vain erikoisina juhlapäivinä.
Putkimakaronia oli joskus harvoin, ja silloinkin vain makaronilaatikossa tai makaronivellissä. Meillä ei syöty koskaan edes spagettia, riisistä nyt puhumattakaan.
Kaloista oli vain vehnäjauhoissa leivitettyä paistettua haukea tai seitiä sekä maitopohjaista seitikalakeittoa. Lohta ei muistaakseni ollut koskaan. Savumakrillifileitä oli joskus harvoin, siis niitä tosi suolaisia, litteänohuita kaupan valmisfileitä missä oli pippuria ripoteltuna päälle. Kesällä uusien perunoiden kanssa oli valmissilliä.
Usein oli myös erilaisia jauheliha- tai makkararuokia: näistä tehdyt keitot ja ruskeat kastikkeet oli lähes jokaviikkoista perusruokaa. Lihamakaronilaatikko, itsetehdyt lihapullat, karjalanpaisti tai vastaava kirkaslieminen täyslihakastike kuuluivat myös ruokaympyrään. Rasvaisia possunkyljyksiä ja valmiiksi marinoituja kanankoipia paistettiin uunissa uunipellin päällä.
Ranskanleipää syötiin paksuina siivuina voin kanssa ja päälle siivutettiin palloedamia tai jotakin jauhoista leikkelettä.
”Salaattia” ja kasviksia ruokavaliossa edusti pilkotut tomaatti ja kurkku, etikkapunajuuri, itsesurvottu puolukkahillo, sekä joskus satunnaisesti myös porkkanaraaste. Eikä näitä siis ollut samaan aikaan tai edes joka ruoalla.
Muistan miten mahtavaa oli lapsena päästä kouluun kun sai ruokatunneilla maistella ruokia jotka oli maustettu muullakin kuin suolalla! Wow! Meillä kun ei kotona käytetty mausteita, paitsi suolaa ja rasvaa. Jo pelkkä jauhelihakeitto oli koulussa positiivisella tavalla ihan eri makuinen kuin meillä lapsuuden kotona, kiitos perusmausteiden.
Vierailija kirjoitti:
Keittoja ( lihakeittoa, kalakeittoa, kesäkeittoa,nakkikeittoa) lohta usein viikonloppuina, samoin lihapataa tai täytettyä jauhelihamureketta. Kaalikääryleitä, kermaviilipohjaisia kastikkeita pernoiden kanssa. Kanamunakastiketta, nakkikastiketta, perunoiden kanssa.
Riisiä ja kanaa, risoton tapaista riisimössöä.
Itse tehtyä pitsaa joskus. Joskus syötiin uuniohrapuuroa.Meillä ei syöty jostain syystä makaroonia/pastaa juuri koskaan🤔 paitsi ruokaisassa salaatissa.
Kävimme myös melko säännöllisesti ravintolassa.
Ainiin, kesällä syötiin usein täytettyjä lettuja, porsaankyljyksiä ja mä halusin aina grillattuka tomaatteja.
Äitini teki myös Janssoninkiusausta, mikä oli yksi suosikkiruokani.
Perunaa ja makkarakastiketta, perunaa ja jauhelihakastiketta, perunaa ja kalapuikkoja, makaronia ja makkarakastiketta, makaronia ja jauhelihakastiketta, makaronia ja kalapuikkoja, ranskanperunoita ja kalapuikkoja, ranskanperunoita ja makkaraa... Kurkkua ja mikrotettuja pakastevihanneksia.
Onneksi sitä ei silloin tajunnut, kuinka yksipuolisesti meillä todella syötiin.
Meillä oli hyvin samantapaista:) eineksistä en muista kuin maksalaatikon ja hernekeiton, muuten ruuat tehtiin itse. Ja leivät. Oletko syntynyt 80-luvun alussa pohjois-Suomessa kuten minä?