Mitä teillä syötiin ysärillä?
Viikonloppuina itse tehtyä pizzaa, viikolla eineksiä (ne oli paaaljon hyväksytympiä sillon) ja yksinkertaista safkaa kuten uunibroileria, keittoja, kananmunaa + perunaa, tonnikalapastaa ja kananmunakastiketta. Ei mikään terveellinen menu lapselle.
Kommentit (212)
Sokeria ja lisäaineita, kovaa rasvaa ja juomana aina mehu.
Samaa kuin 80-luvulla, ja 2000-luvulla. Eli lihaa ja perunaa tai kalaa ja perunaa jossain muodossa. Itse metsästettyä tai kalastettua, ja perunat itse kasvatettua. Kesällä ja syksyllä myös kasviksia, omenoita ja marjoja, mikä nyt sattui minäkin vuonna kasvamaan hyvin. Puuroa myös usein. Itsetehtyä ruisleipää oli syötävä joka ruualla, ei ollut normaalia syödä ruokaa ilman leipää. Pastaa, riisiä, kanaa sain vain koulussa. Eineksiä maistoin vasta aikuisena. Välipalaksi, aamupalaksi ja iltapalaksi pullaa. Ruokajuomana aina viinimarjamehu. Mutta siis samaa koko lapsuudenkodissa asuttu aika 1v-20v, en muista että olisi vuosikymmen vaikuttanut asiaan. Ja yhä mun vanhemmat syö samaa. T. Vm -80
AP: n luettelemaan safkat kuulostaa niin tutulta, että voisi olla minun kirjoittamani. Mutta mikä niissä itse tehdyissä pitsoissa ja kanassa niin epäterveellistä oli?
Äiti oli kaupassa töissä, eikä vieroksunut eineksiä. Perusruokana oli perunaa, joskus makaronia, kun se valmistui nopeasti. Muru kastiketta oli usein. Kyljyksiä. Välipalana sai vanukkaita ja jugurttia, ei niitä tavalliset duunarit osanneet pitää huonona silloin.
Kana ja riisi oli viikonloppuruokaa. Joskus viikonloppuisin tehtiin itse pizzaa. Arkena oli lapsille roiskeläppiä. Täällä on nyt takerruttu siihen ettei ollut euroja, mutta minullakin on mielikuva, että 10 markalla sai 3 Saarioisten pizzaa.
Iltapala syötiin jo kahdeksan aikoihin eikä sen jälkeen tai muutenkaan naposteltu mitään.
No 90-luvun puolivälissä alkoi olla ruokaa, jota minä olin oppinut köksäntunneilta. Pizzaa, munakasrullaa ainakin.
Mitäköhän muuta... ainakin mikrossa kypsennettyjä broilerinkoipia... ei ois pitänyt ajatella niitä nyt, oon just aamupalalla... 🤢 mikro oli muotia.
Kai meillä keittoja oli, pakasteseitikeitto ja kesäkeitto ainakin. Jauhelihakastike ja perunat. Muistan myös maksakastikkeen ja nakkirisoton, vaikka se saattoi olla myös 80-lukua. Ai niin ja hei! Veripalttu!!! Se oli hyvää! Harmi kun ei enää oikein saa mistään. Jossain vaiheessa mulla tuli joku ihme kasvisruokainnostus, kasvatin meidän keittiössä ituja. Mutsi antoi hösöttää. 😁
Muistan kun ei ollut rahaa kunnon pihveihin. Sitten iskä osti paistia, mistä se itse leikkasi pihvejä. Äiti teki maustevoita sekoittamalla voita ja jotain vihreää, olisikos ollut tinjamia. Pihvit oli todella sitkeitä ja pahoja, mutta kukaan ei kehdannut sanoa sitä ääneen. Kaikki nyökyteltiin, lapset myös, että onpahan iskä tehnyt hyviä pihvejä.
Onpa outoa lukea että eineksiä pidettiin monen mielestä silloin normaalina. Oma äitini ei nimittäin koskaan ostanut eineksiä kotiin paitsi ehkä poikkeustapauksissa, joten jäivät minulle kyllä tuntemattomiksi. Ranskanleipäkin on mainittu monta kertaa, mutta meillä syötiin vain ruisleipää ja täysjyväleipää. Ehkä äitini oli jonkinlainen edelläkävijä ravintoasioissa? Muuten ruoka oli aika tavallista ja samanlaista mitä nykypäivänäkin - karjalanpaistia, uunilohta (nimenomaan kirjolohesta), spaghetti bolognesea, lasagnea, jauhelihakeittoa, makkarakeittoa, paistettua kanaa, makaronilaatikkoa jne. En muista mitään kovin suurta eroa.
Leivonnaisissa sitten tuntuukin tulleen paljon enemmän kehitystä, aikoinaan vaihtoehdot olivat suurin piirtein tavalliset pullat, letut ja marjapiirakka. Tänä päivänä valikoimaa on vaikka kuinka, ei silloin esimerkiksi nykypäivänä trendikkäät juustokakut olleet juttu. Niitä muistan nähneeni vasta 2000-luvun alkupuolella.
Kananmunaa + perunaa? Onpa outo yhdistelmä.
Perus kotiruokaa,lempparini oli lapsena HK sinisestä lenkistä itse suurustettu makkarakastike ja pottumuusia,jota tehtiin aina kunnon satsi kerralla ,ja koulun jälkeen lämmitettiin mikrossa.Paras jälkiruoka oli tietenkin pannari.Ja vkoloppuisin "laiskoteltiin " ruoan tekemisen kanssa ja tilattiin soittamalla pitsat tai syötiin helppoa valmisruokia. Karkkipäivänä sitten ostettiin se kuuluisa Lauantai karkkipussi,tai haettiin lähi kiskalta irtonamuja penneillä:) Oi niitä aikoja...
Äiti teki itse jauhelihakastiketta jonka kanssa perunaa tai spagettia, kanaa ja riisiä currykastikkeella, porsaankyljyksiä. Eineksistä kotiin ostettiin saarioisten keittoja ja pakastepizzoja, pizzat oli kyllä pahoja...
En muista että valmislihapullia olisi ostettu mutta nakkeja oli toisinaan.
Aamulla kaakaota ja voileipiä tai corn flakeseja. Oli reissumiestä ja ranskanleipää, näkkäriä ja meetwurstia. Jogurtteja.
Kun kylälle tuli leipomo oli kotona usein pullaa. Jäätelöä myös.
Joskus tehtiin paahtoleivästä lämpimiä leipiä tai keitettiin nakkeja samalla höyryttäen sämpylät lämpimiksi, ketsuppia väliin ja nakkisämpylä kiedottiin leivinpaperiin jotta ketsuppi ei olisi tursunut rinnuksille.
Kasviksista oli aina tomaattia, kurkkua, porkkanaraastetta.
Varmaan osa eineksistä ja herkuista olisi ollut hyvä jättää pois mutta en tuota ruokarepertuaaria kovin huononakaan pidä. Ikinä ei käyty pizzerioissa eikä mäkkärissä. Olin hoikka lapsi ja teini.
-Makaroonia ja jauhelihaa
-Ranskanleipää, tää oli siitä hauska että vanhemmat syyllisti sen syömisestä mutta silti ostivat sitä kotiin...
-Maksakastiketta
-Paljon keittoja
-Muita kastikkeita ja perunaa
-Kanaa ja riisiä
-Eineslihapullia, nugetteja
-Pullaa ja muuta sokeria monta kertaa viikossa (tapa edelleen voimassa :( )
Mutta: hyvin harvoin mitään vihanneksia, korkeintaan joku kurkkusiivu ja salaatinlehti. Omenaa, mandariinia, banaania ja appelsiinia oli silloin tällöin.
En kyllä muista eineksiä 90-luvulta. Perunaa syötiin kyllä paljon ja erinäisiä kastikkeita niiden kanssa. Ehkä lihapiirakat olivat tutuimpia niistä eineksistä joita joskus syötiin ja toki makkaraa aika usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai eineksiä, kun 90-luvulla oli 500 000 työtöntä. Monilla lapsiperheillä ei ollut varaa hyvä kun vaippoihin saati sitten eineksiin.
Varmaan olitte sitten varakkaitten lapsia. Meidän perheessä tehtiin itse miltei kaikki ruoat. Lasten purkkiruoat olivat luksusta.
Ja töitä tehtiin heti, kun jotakin saatiin.
3 roiskeläppäpitsaa sai kahdella eurolla kolme.
Tapiolan super Vexistä taisi saada 10 markalla 5, eli vielä halvempaa.
Kun ketjua luen, niin aika monella ollut sama ruokarepertuaari kuin meillä 70-luvulla.
90-luvulla syötiinkin jo melko lailla samaa, mitä nykyään. Ei ainakaan tule heti mieleen, että olisi olennaisesti muuttunut. No ehkä sushi on tullut 90-luvun jälkeen. Ja elävä ravinto -kokeilut. Ja jotkut mausteet, kuten joku garam masala.
Vierailija kirjoitti:
Kun ketjua luen, niin aika monella ollut sama ruokarepertuaari kuin meillä 70-luvulla.
90-luvulla syötiinkin jo melko lailla samaa, mitä nykyään. Ei ainakaan tule heti mieleen, että olisi olennaisesti muuttunut. No ehkä sushi on tullut 90-luvun jälkeen. Ja elävä ravinto -kokeilut. Ja jotkut mausteet, kuten joku garam masala.
Ai niin, pikanuudeleita söin ekan kerran 90-luvun alussa. Aluksi niitä sai vain etnisistä kaupoista, kuten ViiVoanista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te syötte siis nykyään?
Meillä sama mitä monella eli eineksiä kuten lihapiirakat, makkaraa, perunaa, nakkeja, kalapuikkoja, makaronia. Joskus oli makaronilaatikkoa ja lasagnea. Lisukesalaattia ei ollut koskaan. Lautasen reunalle sai laittaa jtn säilykevihanneksia.
Mulle tulee lapsuuden kotiruokailuista mieleen peruna. Peruna tavalla tai toisella ruoassa kuin ruoassa. Lähinnä keitetyt perunat joko kuorellisina tai kuorettomina. Aina. Kastikkeiden kanssa tai keitoissa.
Harvoin oli myös perunamuussia, mutta se oli varmaan olevinaan liian työläs tai hidas tehdä?
Ja mausteettomuus, tai siis ainoina mausteina suola ja pari kokonaista mustapippuria silloin tällöin.
Reilusti sokeroitu puolukkasurvos ja porkkanaraaste. Ne edustivat aterioiden ”terveellistä puolta”.
Eineksistä meillä oli maksalaatikkoa, makkaraa ja joskus harvinaisina juhlapäivinä kaupan paistopisteestä tms ostettu kokonainen grillibroileri. Se olikin kaivattua vaihtelua. Rasvaista ”roskaruokaa” edustivat lihapiirakat joiden välissä oli makkaranpaloja tai nakkeja. Kanankoipia myös paistettiin, uunipellillä. Muuten oli jauhelihaa tai itsepyydettyä kalaa. Joskus harvoin pakasteseitiä.
Meillä syötiin laihialaista kesäkeittoa, eli vettä kukkalautasella.
Meillä syötiin kastikkeita, keittoja, mureketta, pyöryköitä. Ihan tavallisia ruokia. Roiskeläppiä oli jo, mutta meille ei niitä ostettu. Välipalaksi oli aina leipää, ei saatu vanukkaita tms. herkkuja. Leivän päälle sai juustoa tai makkaraa, ei molempia. Kasvikset loistivat poissaolollaan. Joskus oli Marie-keksejä.