Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teillä syötiin ysärillä?

Vierailija
25.08.2019 |

Viikonloppuina itse tehtyä pizzaa, viikolla eineksiä (ne oli paaaljon hyväksytympiä sillon) ja yksinkertaista safkaa kuten uunibroileria, keittoja, kananmunaa + perunaa, tonnikalapastaa ja kananmunakastiketta. Ei mikään terveellinen menu lapselle.

Kommentit (212)

Vierailija
81/212 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina jotain kastiketta ja perunaa tai jauheliha-tai nakkikeittoa.

Ranskanleipää ja lauantaimakkaraa.

Salaatti ja kasvikset oli juhlaruokaa, samoin hedelmät.

Meidän50-60 luku oli tuollaista.ysärillä syötiin kyllä samoin kuin nyt, erittäin monipuolista ja terveellistä ruokaa.

Vierailija
82/212 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse elänyt maatalossa maaseudulla hieman syrjässä. Äiti teki jauhelihamakarooni pataa, nakkikeittoa, silakkapihvejä, kanaa ja riisiä, jauhelihakastiketta, lihapullia, hernekeittoa, vispipuuroa. Juurikin näitä tyypillisä suomalaisia ruokia. Semmoista ihan hyvää perusruokaa. 

Todella harvoin syötiin ulkona. Ja muistan aina, kun joskus harvoin päästiin McDonaldsiin, niin se mäkkärin ruoka oli jotain maailman parasta! Nykyään inhoan mäkkäriä, mutta jotenkin se oli jotain niin ihanaa ne mäkkärin ruoat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/212 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakkimakaronimössöä, italianpataa, jauhelihakeittoa, broilerinkoipia, jauhelihakastiketta. Leipänä joku valmiiksi siivutettu muovikassipulla.

Vierailija
84/212 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunoita ja jauhelihakastiketta, lihapullia ja perunamuusia, jauhelihapihvejä ja perunamuusia, jauhelihakeittoa, jauheliha-perunamuusilaatikkoa, joskus hurjasteltiin ja syötiin makaronia ja jauhelihaa.

Tätä vanhempani pitävät edelleen monipuolisena ravintona.

Vierailija
85/212 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronimössöä, lihamureketta, maksakastiketta, makeita kiisseleitä, pullaa ja pikkuleipiä (äiti oli kova leipomaan).

Vierailija
86/212 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tavis kotiruokaa, muistan lihatäytteisiä räiskäleitä, piti ehtiä tekemään ruoka nopeasti lyhyellä ruokatunnilla, lämmitin näitä.

Vierailija
87/212 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehtyä ruis -ja sekaleipää. Riistaa, lähinnä hirveä ja jänistä. Marjoja, mehukeittoa, mandariineja, perunaa. Oman kasvimaan kasviksia ja juureksia. Paljon itseleivottua pullaa ja muita leivonnaisia. Karjalanpiirakoita, kalakukkoa, kalakeittoa, paistettua ahventa ja haukea. Savumuikkuja ja savulohta. Voileipäkeksejä.

Nakkikeittoa, jauhelihakeittoa, hirvisoppaa, tirripaistia. Viikonloppuisin perunavelliä ja puuroja tai velliä lounaaksi. Viiliä ja jogurttia. Juomana maitoa, piimää ja kotikaljaa. Kiusauksia ja laatikoita. Sienisalaattia. Suolakalaa. Lauantaisaunan jälkeen kiuasmakkaraa, jotain Camping-tyyppistä, jota myös ulkoillessa nuotiolla tai mökillä grillattiin. Jaffaa.

Itse opettelin nuorena tekemään pizzaa, ranskalaisia, lämpimiä voikkareita ja jotain wokin tapaista, koska niitä ei muuten saanut. Teini-ikäisenä lopetin lihansyönnin ja koulussa sain lähinnä pinaattilettuja ja valmiskasvispihvejä vuoropäivin. Onneksi kotona sain harjoitella ruoanlaittoa ja siitä tulikin rakas harrastus. Nykyään vanhempani syövät paljolti samoja ruokia kuin aiemminkin, mutta salaattia ja kasviskeittoja vähän useammin.

Vierailija
88/212 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla broilerin käyttö lähti kasvuun ja meillä syötiin sitä todella paljon, koko ajan tuli uusia tuotteita, joita piti tietysti kokeilla. Myös kirjolohta syötiin paljon ja se oli silloin halpaa.

Vierailija
89/212 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä vaiheessa hyvin ahkeraan kalapaistosta eli peruna-sipulisekoitusta höystettynä yleensä kirjolohella ja karjalanpaistia. Muuten tykkäsin, mutta pidemmän päälle alkoi tökkiä kun noita kahta ruokaa tarjoiltiin perheessämme parin päivän välein.

Turhauduin ja sanoin äidille, että tees jotain muuta välillä kuin karjalanpaistia tai kalapaistosta. Tuli aika nopeasti vaihtelua ruokavalioon meidän perheessä sitten. 

Vierailija
90/212 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
91/212 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ysärillä ollut päiväkoti-ikäinen ja parhaiten ruuista muistan Saarioisten lihaperuna- ja makaronilaatikon.

Välillä äiti teki pullaa, mutta uskoisin että nekin olivat kenties valmispakasteita.

Nykyään yli kymmenen vuotta kasvissyöjänä ja einekset hyvin harvassa maistelussa.

Vierailija
92/212 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sukulaisten luona oli sukulaisesta riippuen joko samaisia eineksiä tai sitten nakkikastiketta ja perunaa, lauantaimakkaraleipiä ynnä muuta.

Harvinainen ja maistuva herkku oli pistää savustettua lohta leivän päälle, se oli ihanaa!

-91

Vierailija
93/212 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä on hauska lukea.

Meillä syötiin uunimakkaraa ja perunamuussia. Jauhelihaa ja perunaa, usein muussina. Makaronia ja jauhelihaa.

Aamulla ja väkipalaksi ranskanleipää ja lauantaimakkaraa, jugurttia. Kyytipojaksi

Maitoa, vihanneksina kurkkua ja tomaattia.

Joskus oli riisiä ja sen kanssa jauhelihaa, ja herne-maissi-paprikaa. Se oli risottoa siihen aikaan.

Kukaan ei harrastanut mitään, ainakaan liikuntaa, ei kuulunut tapoihin. Onneksi löysin liikunnan ilon ja terveellisempiä ruokia aikuisena.

Siis mitä? Että 90-luvulla ei harrastettu liikuntaa? Jaa, kyllä meillä päin vaan. Äiti kävi aerobic-tunneilla, isä pelasi lentopalloa, minä futista, broidi harrasti hiihtoa. Serkkulikka telinevoimistelu ja ihan kaikkia näitä tehtiin jo kaukaiselta 80-luvulla (ai hurja!)

Vierailija
94/212 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna -76 ja meillä syötiin hyvin samanlaisia ruokia kuin nykypäivänäkin. Äitini oli kaupassa töissä, ja meillä  oli aina vihanneksia, hedelmiä ja sitten hyvin tavallisia ruokia, kuten keittoja, laatikoita, perunaa, pastaa, kastikkeita ym. Viikonloppuisin yleensä ns. parempaa ruokaa. Yllättävää, että moni on syönyt pelkkiä eineksiä 90-luvulla. Itse en muista, että meillä olisi koskaan ollut niitä, enkä kyllä kaivannutkaan. Pizzakin oli paljon parempaa itsetehtynä kuin kaupasta ostettuna. Ehkä juuri tästä syystä teen nykyäänkin kaikki ruuat itse, enkä osta valmisruokia, vaikka ne olisivat helppoja ratkaisuja välillä.

Vierailija
95/212 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penuria ja kepsuttia.

Vierailija
96/212 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Broilerin rinta- ja koipipaloja, broilerisuikaleita, erilaisia lihakastikkeita pastan ja perunan kanssa, keittoja, lasagnea, uunilohta, jotain possupaistia hyvän kastikkeen ja perunoiden kanssa, leivitettyä seitiä ja perunamuusia sekä paljon laatikkoruokia. Nuo on lähinnä jääneet mieleen, koska olivat omia suosikkejani. :)

Ja eineksiä toki tuli syötyä varsinkin koulupäivien jälkeen, suosikkina mikropizzat ja hampurilaiset.

Vierailija
97/212 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti, ettei hänen ysärillä urheiltu. Minun ysärillä "kaikki" harrasti jotain urheilua. Olin teini ja nuori aikuinen ysärillä. Yläasteella tyttöjen yleinen harrastus oli jokin tanssi, esim. jazztanssi. Pojat pelasivat mm. jääkiekkoa. Ylipaino oli paljon harvinaisempaa, ja esim. 10 kg:n ylipaino näytti jo ylipainolta, kun ylipainoa ei näkynyt niin paljon.

Vierailija
98/212 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai eineksiä, kun 90-luvulla oli 500 000 työtöntä. Monilla lapsiperheillä ei ollut varaa hyvä kun vaippoihin saati sitten eineksiin.

Varmaan olitte sitten varakkaitten lapsia. Meidän perheessä tehtiin itse miltei kaikki ruoat. Lasten purkkiruoat olivat luksusta.

Ja töitä tehtiin heti, kun jotakin saatiin.

3 roiskeläppäpitsaa sai kahdella eurolla kolme.

Ei silloin mitään euroja ollut. Kalliita oli kaikki einekset eikä valinnan varaa juurikaan ollut. Meillä ei syöty koskaan eineksiä, äiti teki itse ruuan ja leipoi myös ruisleivän. Kaupasta ei leipää ostettu paitsi joskus kun sai ranskanleipää kolme limppua 10 markalla. Ai että se oli herkkua! Nykyään leipä on niin halpaa ettei sitä kannata enää leipoa itse. Syötiin perunaa ja kastiketta, kalakeittoa, makaronilaatikkoa, riisiä ja kanaviillokkia. Marjapiirakkaa, kiisseleitä. Ihan perusruokia. Kotona oli aina hyvä ruoka.

Nyt on sinulla kyllä menneet vuosikymmenet sekaisin tai et muuten vain muista. 90-luku ei todellakaan poikennut suuresti nykypäivästä.

Muistan ne ajat hyvin, kun piti elää opiskelijabudjetilla. Se onnistui vallan helposti.

Vierailija
99/212 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaattina AINA kiinankaalia, kurkkua ja tomaattia. Leipänä ranskanleipää, ruispalaa tai jälkiuunileipää.

Perunaa melkein aina lisukkeena joskus riisiä kanan kanssa.

Spagettia, lihamureketta, jauhelihakeittoa, lihakeittoa, perunaa ja ruskeaa kastiketta, verilettuja, hernekeittoa, lihapullia ja perunaa, makaronilaatikkoa, kanaa, kyljyksiä, mannapuuroa ….. en nyt muista juuri muita.

Sitten vähän fiinimmissä tapauksissa karjalanpaistia, poronkäristystä ja pihviä.

Vierailija
100/212 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kuin nytkin eli hevi-osastolta tuotteita ja tiskiltä nautaa, kanaa tai kalaa. Kaikki muut tuotteet ovat täysin tarpeettomia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi