Mitä teillä syötiin ysärillä?
Viikonloppuina itse tehtyä pizzaa, viikolla eineksiä (ne oli paaaljon hyväksytympiä sillon) ja yksinkertaista safkaa kuten uunibroileria, keittoja, kananmunaa + perunaa, tonnikalapastaa ja kananmunakastiketta. Ei mikään terveellinen menu lapselle.
Kommentit (212)
Aina jotain kastiketta ja perunaa tai jauheliha-tai nakkikeittoa.
Ranskanleipää ja lauantaimakkaraa.
Salaatti ja kasvikset oli juhlaruokaa, samoin hedelmät.
Kiinankaalta, herne-maissi-paprikaa, keitettyjä nakkeja, perunamuusia, paistettua sipulia.
Koulussa opittiin tekemään teeleipiä ja luumuhillolla täytettyä lihamureketta, ja niitä tein sitten kotonakin.
Vieraille siskon kanssa tehtiin nuorempina juusto-metwurstirullia ja myöhemmin cocktail-tikkuihin viinirypäleitä, juustoa, lihapullaa. Silloin oli viinirypäleetkin vielä oikeita eikä pelkkiä sokeripalloja.
Meillä oli yleensä kaapissa tasan leipää, juustoa ja kurkkua. Kaikki muu syötiin joko ravintolassa tai sitten mutsi osti esim. valmiin makaronilaatikon. Äiti oli ravintola-alalla, ei tykännyt tehdä ruokaa ja lisäksi oli koko ajan duunissa, joten kävin siellä syömässä.
Ihan normaalipainoinen ja terve aikuinen musta kasvoi, vaikka esim. lopetin lihan syönnin vuonna 1996 ja ruokavalio oli sarjaa makaronia ja pakastevihanneksia. Joskus kasvispizzaa. En kuollut enkä saanut puutostauteja.
Mä himoitsin eineksiä, mutta en niitä saanut.
Meillä syötiin luomua. Kotipuutarhassa kasvoi kaikkea yrteistä maissin ja myös sitä perunaa. Kasvihuonekaasujen oli kolme. Järvikaloja monipuolisesti. Metsästettyä lihaa. Mustikoita, puolukoita, lakkaa, karpaloita, vadelmia.
Aika kasvispainotteisesti syötiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä himoitsin eineksiä, mutta en niitä saanut.
Meillä syötiin luomua. Kotipuutarhassa kasvoi kaikkea yrteistä maissin ja myös sitä perunaa. Kasvihuonekaasujen oli kolme. Järvikaloja monipuolisesti. Metsästettyä lihaa. Mustikoita, puolukoita, lakkaa, karpaloita, vadelmia.
Aika kasvispainotteisesti syötiin.
Kasvihuonekaasujen = kasvihuoneita:D
Nämä nostalgiaketjut on ihania!
Meillä syötiin seitkytluvulla ja kasarilla poikkeuksellisen hyvin, sillä äiti oli ravintolassa töissä ja toi sieltä ajatuksia ja reseptejä. Lisäksi ostettiin joka vuosi pakkaseen puolikas sika ja puolikas vasikka. Nirsona siis söin vain paistijauhelihaa tai filettä jo lapsena...läskeihin ja roiskeisiin en koskenut.
Kasvikset ja juurekset kasvatettiin itse. Kalaa oli harvemmin, sillä isä ei siitä tykännyt, eikä kalastanut. Äiti itsleleen joskus teki, sisko on allerginen, enkä minäkään siitä juuri pitänyt.
Broileri ostettiin kokonaisena, keitettiin ja paloiteltiin. Siitäkin söin vain rapeaksi pannulla paistettua rintapalaa.
Keitot, marjakiisselit, nakkijutut, jne kuten muillakin.
Sitten isä kuoli, äitiä ei enää ruuanlaitto kiinnostanut ja seurasi aika, kun syötiin aivan mitä sattuu, usein pelkkää leipää ja hedelmää.
Muutimme siskon kanssa yhdessä pois kotoa samaan kämppään, vähän myöhemmin sinne muutti myös poikaystäväni. Kokkasimme kaikki kolme ja aika nopeasti selvisi, että minä olin perinyt äidin kiinnostuksen ruuanlaittoon, sisko ei niinkään:-) Huvittavina muistoina säilyvät poikaystävän kauhistelemat makkarakupit (mitä, makkaraa ja munakokkelia), erilaiset kammovalmispadat ja uutuudessa, mikrossa, käräytetty maksalaatikko. Lastensa myötä siskokin on oppinut ruuanlaiton!
Poikaystävä on nykyään aviomies ja kokkaa edelleenkin hemmetin hyvin. Vähän aikaa hänellä kesti ymmärtää, mitä tarkoittaa aavistus pippuria tai hyppysellinen jotakin, mutta kun tajusi mittasuhteet, hän on edelleen meistä kolmesta luovin ja paras kokki.
Yhdessä vielä muistellaan toisinaan ruokataipaleemme alkuaikoja!
Jauheliharuokia, possun kyljyksiä, broilerin koipireisiä riisin kanssa, lihakeittoa, kalakeittoa... Iltapalaksi oli usein lihapiirakkaa tai karjalanpiirakkaa. Välipalaksi jugurttia, vanukkaita, marjarahkaa, riisimuroja...
Näitä on hauska lukea.
Meillä syötiin uunimakkaraa ja perunamuussia. Jauhelihaa ja perunaa, usein muussina. Makaronia ja jauhelihaa.
Aamulla ja väkipalaksi ranskanleipää ja lauantaimakkaraa, jugurttia. Kyytipojaksi
Maitoa, vihanneksina kurkkua ja tomaattia.
Joskus oli riisiä ja sen kanssa jauhelihaa, ja herne-maissi-paprikaa. Se oli risottoa siihen aikaan.
Kukaan ei harrastanut mitään, ainakaan liikuntaa, ei kuulunut tapoihin. Onneksi löysin liikunnan ilon ja terveellisempiä ruokia aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Näitä on hauska lukea.
Meillä syötiin uunimakkaraa ja perunamuussia. Jauhelihaa ja perunaa, usein muussina. Makaronia ja jauhelihaa.Aamulla ja väkipalaksi ranskanleipää ja lauantaimakkaraa, jugurttia. Kyytipojaksi
Maitoa, vihanneksina kurkkua ja tomaattia.
Joskus oli riisiä ja sen kanssa jauhelihaa, ja herne-maissi-paprikaa. Se oli risottoa siihen aikaan.
Kukaan ei harrastanut mitään, ainakaan liikuntaa, ei kuulunut tapoihin. Onneksi löysin liikunnan ilon ja terveellisempiä ruokia aikuisena.
Oli myös niitä ihania elannon rasvaisia lihapiirakoita ja lukuisia muita eineksiä, jota upouudessa mikrouunissa lämmitettiin..
Aika samanlaista perusaineista tehtyä ruokaa kuin nyt. Makkaraa enemmän ja kalaa vähemmän (poislukien kalapuikot) kuin nyt.
Jauhelihaa, possua, kanaa, nautaa, kasviksia, perunoita, riisiä, makaronia. Sekä suomalaisia että 'eksoottisia' ruokia syötiin. Ei yltiöterveellistä, muttei vallan epäterveellistäkään. Eineksiä käytettiin aika vähän.
Makaronia ja hunajamarinoituja kanasuikaleita, jauhelihakeittoa, marjapuuroa, perunaa ja kastiketta. Ei juuri koskaan salaattia tai kasviksia lisukkeena. Iltapalaksi ranskanleipää ja launataimakkaraa. Koulun jälkeen välipalaksi oli usein eineksiä kuten mikrohampurilaisia tai roiskeläppäpizzoja.
Numerolta 67 vielä yksi ysärin nuoruusmuisto: kun poikkiksen (no avomies kai hän sit oli) haluttiin olla oikein hienoja, syötiin valkosipuliperunoita, kalapuikkoja ja juomaksi oli Franz-valkoviini. Että ihan kamalan paljon en ravintolassa työskentelevältä äidiltä sitten kumminkaan ollut oppinut:-)
En tiedä, onko tuota valkkaria enää olemassakaan, kalapuikkoja en ole syönyt pariin kymmeneen vuoteen. Pitäisi varmaan taas kokeilla!
Pakasteranskalaisia ja nakkeja oli usein. Kalaa hyvin harvoin ja se oli aina pakasteseitiä. Vaaleaa vehnäleipää ja teetä, jota me lapsetkin jo joimme. Muistan myös että päiväkodissa tarjottiin välipalalla usein sämpylää ja teetä. Nykyään tuskin tarjottaisiin. :D
Ruokakulttuuri muuttui kansainvälisemmäksi Suomessa 1990-luvulla ainakin Helsingissä, muistan sen jotenkin kun 90-luvun puolivälissä kaupasta alkoi saada tuoreita yrttejä (ehkä vaan Stockan Herkusta, en ole varma, mutta jostain me niitä lapsuudenkotiin ostettiin). Hyvä Pastellan tuorepesto ja tuoreraviolit ilmestyi kauppoihin myös n. -96. Olin 10 v 1990 ja kiinnostuin itse ruoan tekemisestä jo koulun köksässä -93. Silloin tehtiin jauhelihapizzaa köksän tunneilla ja tomaatti-spagetti bolognesea. Aloin heti laittaa kaikkeen valtavasti valkosipulia :D Myös paljon ankeita ruokia tehtiin, mutta ne eivät ole jääneet mieleen. Paitsi kun kaveri oli laittanut maksapihvitaikinakulhon vahingossa levylle niin, että pohja suli ja irtosi.
90-luvun alussa kotona syötiin usein kanaa, kermacurrykastiketta ja riisiä; fileitä tai välillä hunaja-tai mandariinimarinoituja suikaleita. Vakkari oli myös spaghetti kermabolognesessa (ihme etten ollut lihava, kun usein oli kermakastikkeita...). Välillä oli jauheliha-riisi-täytteisiä kreppejä, joskus lämpimiä voileipiä, ulkofilepihvejä lehtipihviksi laitettuna, wienin leikettä, kuhaa. Näiden seurana usein perunamuussia, jonka isäni teki täydellisesti. Taidettiin syödä aika kallista ruokaa välillä, vaikka ei oltu rikkaita, keskiluokkaisia. Jotain sivusalaattia oli yleensä ruoan kyljessä.
90-luvun lopulla muistan, että kasvoi tuoreet yrtit partsilla, ja äiti kokkasi kiinalaisen tapaista kanaruokaa, johon tuli mm. tuoretta inkivääriä ja bambunversoja. Silloin alettiin laittaa myös tex-mex-ruokaa joskus kotona. Itse aloin vuosikymmenen lopulla kokkailla kasvisruokaa, mm. artisokkapastaa ja aloinkin 2003 kasvissyöjäksi.
Sori pitkä vastaus, ruoka on aina ollut mulle sydämen asia ja kiva muistella!
Ainiin, mun äiti teki usein myös vispipuuroa. En itse saa yhtä hyvää millään😄enkä nyt enää muista millä numerolla kommentoin.
Me myös saatiin paljon perunaa mummolastani,lisäksi äitini osti sitä aina valtavan säkin kiertävältä kauppiaalta. Niitä säilytettiin kylmäkellarissa.
Samoin iso arkkupakastin täytettiin marjoilla, joita kerättiin niin mummolasta, mansikkatilalta, kuin metsästä. Äiti teki hyvää viinimarjamehua viinihapolla.
ja lisäksi äitini osti sitä aina valtavan säkin kiertävältä kauppiaalta.
Äitini myös leipoi paljon.
Isäni taas oli se taitavampi ruuanlaittaja, ja käytti kokeilevasti erilaisia reseptejä. Meillä oli sellainen ruokakorttisarja, joku varmaan muistaa sellaisen. Totuin myös hyvin maustettuun ruokaan pienestä ja kouluruokaan olisin kaivannut sitä lisää. Nykyään näyttääkin kouluissa olevan mausteita tarjolla ruokaan lisättäväksi.
Broilerinkoipia ja riisiä, kassleria ja perunaa, itse pyydettyä kalaa ja muusia tai kalakeittoa, lihapullia, nakkikeittoa, nakkikastiketta, itse tehtyä pizzaa, uuniperunoita, kalapuikkoja ja kananmunakastiketta, spagettia ja jauhelihakastiketta (muuten ei syöty pastaa ollenkaan), lämpimiä voileipiä, uunikalaa... Ihan hyviä kotiruokia, joskin vihanneksia olisi saanut olla enemmän. Usein lisukkeena oli etikkapunajuuria, maustekurkkua tai kurpitsapikkelsiä. Lämpimiä kasviksia tai salaattia ei joka kerta ollut ollenkaan.
Välipaloina koulun jälkeen lihapiirakoita, Saarioisten mikropizzoja ja ruispaloja ja vanukkaita. Hedelmäpilttejäkin vetelin.
-Perunamuussia, keitettyä perunaa tai makaronia joiden kanssa aina ruskea nakki-,makkara-, tai jauhelihakastike.
-Riisiä ja kanankoipia
-Paistettuja silakoita ja muusia
-Kala- tai nakkikeittoa
-Kaalikeitto tai kaalilaatikko
-Hernekeittoa
-Ranskalaisia ja kalapuikkoja
-Makaronilaatikkoa jota paistettiin pannulla seuraavina päivinä
-Lettuja tai pannukakkua
-Kaakaota, ranskanleipää ja lauantaimakkaraa
-Riisimuroja
-Äiti teki usein hiivaleipää ja hapanleipää
-Kesäisin oli oman kasvimaan tuotteita
-Eineksistä oma suosikki: nakkiperunasoselaatikko
Opiskelin 90-luvulla ja ruoka oli välillä mitä sattui. Mutta kyllä pari kertaa viikossa tuli silti jotain laitettua, kun Saarioisten maksalaatikko tai purkkihernekeitto alkoi tympiä.
Tein usein uuniruokia: broilerin koipia, uunilohta, uunisilakoita, valkosipuliperunoita. Jossain vaiheessa paistelin pannulla "Kiinan pataa". Ostin porsaan ulkofilettä, jonka pilkoin suikaleiksi. Mukaan porkkanaa, herkkusieniä tölkistä, sipulia, kiinankaalia (korvasi bambunversot), soijaa ja mausteita.
Näistähän sitten riitti syödä usemman kertaa ja esimerkiksi broilerista tein salaattia. Tonnikalasalaattia tuli myös värkättyä.
Aamu ja iltapalani oli aina oboy kaakaota ja ranskanleipää
Ja ihan älytön määrä tota leipää. En ikinä antais omien kakaroiden syödä noin
Vähän ohiksena moussakasta tuli mieleeni, kun miniä teki erittäin hyvää moussakaa, niin poikansa 3 v totesi,ettäonpa tympeetä ruokaa.
Ihmeteltiin,mistä moisen sanan (tympeä) oli oppinut.