Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sairaanhoitajat ja lähihoitajat länkyttävät aina peruspalkasta eikä kokonaisansioista?

Vierailija
25.08.2019 |

Mikä järki on verrata omaa peruspalkkaa muiden alojen kokonaispalkkaan? Yleensä vieläpä niin, että verrataan jossain Helsingin keilaniemessä yksityisellä sektorilla työskentelevän AMK-insinöörin vuosipalkasta johdettua kuukausipalkkaa (jossa siis kaikki bonukset ja lomarahat mukana) jonkun peräkylän kunnallisella puolella työskentelevän sairaanhoitajan tai lähihoitajan peruspalkkaan ilman mitään lisiä. Olisiko esim. lähihoitajan tapauksessa muutenkin oikeampi vertailukohta joku kunnan talkkari tai siivooja?

Kommentit (369)

Vierailija
61/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lähihoitaja ja mun palkka vuorolisien kanssa vaihtelee 3000 eurosta 3400 euroon

No ei taatusti ole paitsi ehkä saattaisi just olla ennen veroja.

No ennen verojakin tuo on todella hyvä palkka työdtä johon pääsee vaatimattomalla amistutkinnolla. Edes luokanopettajan palkka ei ole ennen veroja kuin 2600 e ja heillä on viiden vuoden yliopistokoulutus. Ja kehtaavat lähärit vielä itkeä huonoa palkkaa.

Keskimääräinen luokanopettajan palkka on 3400 euroa...

Vierailija
62/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on pienet palkat, ja jokaisen mielestä juuri hänen alansa palkka on liian pieni. Vain 16% palkoista on yli 3000 bruttona kuussa. Siis 84% tienaa alle 3000 kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruspalkka bruttona 2388,15 euroa, siihen ikälisät, vuorolisät, ylityöt. Joskus menee kolmekin viikkoa että on yksi vapaapäivä per viikko. Huutava pula hoitajista Kotihoidossa. Hoitsu 57v.

Vierailija
64/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus yrittänyt huhuilla täällä 3- vuorotyötä tekeviä sairaanhoitajia kertomaan palkkansa, mutta koskaan ei ole viesteihin tullut yhtäkään vastausta. Joko sairaanhoitajia ei ole ollut palstalla tai eivät halua kertoa.

Kymmenen vuoden kokemuksella, vaativassa ja raskaassa erikoissairaanhoidossa, palkka on 2553€. Jos teen pari viikonloppua töitä niin sunnuntailisän ansiosta palkka voi just ja just nousta 2900-3000€. Sununtailisä on 100% kun esim. ilta ja la. lisät on niin pienet ettei niistä paljon lisää euroja koostu.

En nyt hirveästi olisi kateellinen sairaanhoitajien palkoista.

Ihan normaali palkka. En hirveästi valittaisi. Jos palkka olisi luokkaa 2000 - 2200

Vierailija
65/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruspalkka bruttona 2388,15 euroa, siihen ikälisät, vuorolisät, ylityöt. Joskus menee kolmekin viikkoa että on yksi vapaapäivä per viikko. Huutava pula hoitajista Kotihoidossa. Hoitsu 57v.

Häh? Miksi edes suostut tuollaiseen?

Vierailija
66/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on peruspalkka bruttona noin 2400 e/kk. Lisien jälkeen (iltalisät, yötyölisät, pyhälisät ym.) bruttona noin 2600-2700 e/kk. Amk-tutkinto, hoitoalalla.

En usko, miten pyhien ja öiden jälkee voi tulla vaan 200-300e lisiä?

Tuo 300 pitäisi tulla täyteen jo kahdella sunnuntaipäivällä, vaikka olisi koko loppukuun aamuvuoroa.

Sunnuntaivuorot jaetaan kiertävällä periaatteella. Niitä tulee yleensä max 1/lista, joskus ei ollenkaan. Ei voi mitään, koskaan ei ole palkka bruttona ollut yli 2800 e/kk. Vähän harmittavalta tuntuu lukea yli 3000 e keskipalkoista, koska työ on silti kuormittavaa ja perhe-elämö kärsii koska olen usein töissä kun muu perhe on vapaalla. Tai sitten nukkumassa väsymystä pois. Työssä olen myös omalta osaltani vastuussa ihmisten terveydestä.

Vierailija
67/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajiksi hakeutuu usein tyypit, joiden entinen ura ei ottanut tuulta alleen. Tai pyöräytettiin pari penskaa nuorena ja pitäs niinku hankkii joku tutkinto ( jossa ei oo paljon opintoja). Tai muuten ollut elämän suunta vähän hukassa, elämänkoulua käyty ja pitäs niinku nopsaa tehä joku tutkinto jonka pohjalta sais töitä. Ammattikoulukin jäi peruskoulun jälkeen kesken.

Yleensä kunnianhimoisemmat jatkokouluttautuu aika nopsaa, näin tein itsekin. Meillä mies kannustikin tuohon.

Aikaisempi "ura" voi olla vaikka parturi-kampaaja. Aika paljon on ihan linnassakin istuneita entisiä monipäihdeongelmaisia elämänkalluja.

Vierailija
68/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähärin peruspalkka on 2100-2200e/kk. Sh:n Peruspalkka on 2500-2600e/kk. Nuo on aivan naurettavan alhaiset palkat, ei siitä muuksi muutu.

Tottakai vuorolisillä saa lisää, mutta ne on sitten korvausta epämukavista työajoista. Norjassa hoitsut saa peruspalkkana vitosella alkavia summia.

Luulen että palkkakeskustelua vääristää se miten tuo palkka tulkitaan ; em. palkat ovat vastavalmistuneiden palkkoja, tuosta ne nousevat, esim. Ikälisät ja vuorolisät, samoin erikoissairaanhoidon vaativuuslisät ym. nostavat palkkaa. Joku voi tehdä kolmivuoroa erikoissairaahoidossa ja ylityöt päälle, joten tulot ovat sen mukaiset.

Samalla koulutuksella voi työskennellä hyvinkin erilaista ammattitaitoa vaativissa paikoissa, joten sekin osittain selittää eroja.

Vierailija
69/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö pyhätöitä ylitöitä kaiken muun lisäksi niin palkka voi olla paljon enemmän kun 3000

Vierailija
70/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on päivätyö lähihoitajana joten en tietenkään voi edes lisätä siihen olemattomia vuorolisiä. Mulla on myös ammattikorkeakoulututkinto, tein toisenlaista työtä kuin hoitotyötä ja palkka oli vain hieman parempi kuin nyt lähihoitajana.

Vierailija
71/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat valmistuvat AMKissa : AMK= ammattiKORKEAKOULU. Eli SH toisin kuin LH on akateeminen  tutkinto vaikka tämä usein unohtuukin. Pitäisi siitä saada palkkaakin.

Miksi automaattisesti pitäisi lisäpalkkaa saada korkeakoulun käymisestä jos työ itsessään ei korkeakoululisää tuota...?

Kakkapyllyn pesusta saa kakkapyllynpesijän palkan. Jos ei kelpaa niin mars opiskelemaan insinööriksi tai lääkäriksi. Kakkapyllynpesu ei ole akateemista hommaa.

Vierailija
72/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ottaa huomioon, että sairaanhoitajat ovat huonosti koulutettuja ja alalla työskentelee hyvin yksinkertaisia henkilöitä. Tyypillinen matalan koulutustason duunariammatti. Perus- ja kokonaisansioiden ero hämärtyy ymmärryksen puutteesta. Ei kaikkien äly riitä yliopistoon.

Mä toivoisin, että sh tutkinto siirtyisi yliopistoon kuten se on monissa muissakin maissa. Onhan lastentarhanopettajakin amk:ssa.

Olen itse sh-opiskelija ja amk on kyllä semmosta pelleilyä ettei mitään rajaa. Mielestäni ei sovi ollenkaan kun miettii mitä se todellinen työelämä sitten on. En koe, että amk antaa riittäviä eväitä työelämään. Jos tutkinto olisi yliopistolla, uskoisin että se antaisi paljon enemmän valmiuksia työelämään. Itse kaipaisin jotenkin syvällisempiä luentoja. Tosi vähän käsitellään mitään sairauksia ja syy- seuraussuhteita.. siis tosi vähän! Ihmisen anatomiaa käsitellään aivan minimaalisesti. Lääkkeistä myös älyttömän vähän tietoa. Olen myös todella kyllästynyt siihen ettei kunnollisia vanhan ajan tenttejä enää juurikaan ole, yliopistossa varmaan olisi?

Olisi ihan loistoidea laittaa AMK hoitajat yliopistoon. Toisi lisää vaativuutta ja osaamista kuten työelämäkin sitten vaatii.

Ihan pelleilyä toi amk. Lukion olen käynyt ja lukioon verrattuna tosiaan pelkkä vitsi.

Vierailija
73/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää ottaa huomioon, että sairaanhoitajat ovat huonosti koulutettuja ja alalla työskentelee hyvin yksinkertaisia henkilöitä. Tyypillinen matalan koulutustason duunariammatti. Perus- ja kokonaisansioiden ero hämärtyy ymmärryksen puutteesta. Ei kaikkien äly riitä yliopistoon.

Mä toivoisin, että sh tutkinto siirtyisi yliopistoon kuten se on monissa muissakin maissa. Onhan lastentarhanopettajakin amk:ssa.

Olen itse sh-opiskelija ja amk on kyllä semmosta pelleilyä ettei mitään rajaa. Mielestäni ei sovi ollenkaan kun miettii mitä se todellinen työelämä sitten on. En koe, että amk antaa riittäviä eväitä työelämään. Jos tutkinto olisi yliopistolla, uskoisin että se antaisi paljon enemmän valmiuksia työelämään. Itse kaipaisin jotenkin syvällisempiä luentoja. Tosi vähän käsitellään mitään sairauksia ja syy- seuraussuhteita.. siis tosi vähän! Ihmisen anatomiaa käsitellään aivan minimaalisesti. Lääkkeistä myös älyttömän vähän tietoa. Olen myös todella kyllästynyt siihen ettei kunnollisia vanhan ajan tenttejä enää juurikaan ole, yliopistossa varmaan olisi?

Olisi ihan loistoidea laittaa AMK hoitajat yliopistoon. Toisi lisää vaativuutta ja osaamista kuten työelämäkin sitten vaatii.

Ihan pelleilyä toi amk. Lukion olen käynyt ja lukioon verrattuna tosiaan pelkkä vitsi.

Siis tarkoitin, että onhan lastentarhanopettajatkin YLIOPISTOSSA

Vierailija
74/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajiksi hakeutuu usein tyypit, joiden entinen ura ei ottanut tuulta alleen. Tai pyöräytettiin pari penskaa nuorena ja pitäs niinku hankkii joku tutkinto ( jossa ei oo paljon opintoja). Tai muuten ollut elämän suunta vähän hukassa, elämänkoulua käyty ja pitäs niinku nopsaa tehä joku tutkinto jonka pohjalta sais töitä. Ammattikoulukin jäi peruskoulun jälkeen kesken.

Yleensä kunnianhimoisemmat jatkokouluttautuu aika nopsaa, näin tein itsekin. Meillä mies kannustikin tuohon.

Aikaisempi "ura" voi olla vaikka parturi-kampaaja. Aika paljon on ihan linnassakin istuneita entisiä monipäihdeongelmaisia elämänkalluja.

Kyllä, mutta myös ihan muilta aloilta vaihtaneita.

Sanoisin että yhteen aikaan kun kuviteltiin että toisen hengestä ja terveydestä vastuussa olevaan työhön kelpaa kuka vaan, niin tuli nähtyä tosiaan myös noita moniongelmaisia. Aika äkkiä ne kuitenkin häviävät työyhteisöistä, ei niillä kestä pää, tai sitten tulee lähtöpassit työnantajan toimesta.

Vierailija
75/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä keskusteluja kun lukee, niin en ihmettele yhtään miksi sote alalla on hoitaja pula. Palkka olematon ja arvostus nollassa. Hauska huomata kuinka "hyvinvointi yhteiskunta" arvostaa kansalaistensa hyvinvointia, terveyttä ja henkeä.

Vierailija
76/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos mietitään hoitajan palkkaa 3- vuorotyössä niin silloin sitä voi verrata ainoastaan jonkun toisen 3- vuorotyötä tekevän palkkaan, vaikka poliisin.

Mä olen 3-vuorotyötä tekevä Prisman täti ja bruttopalkkani vaihtelee 1500-2000euron välillä. Yövuoroja on noin 4 kuukaudessa. Että wau.

Kaupan alan työ onkin vaativaa, asiakaspalvelu täytyy hallita hyvin ja kaupassa tehdään työtä rahan parissa. Jokainen tietää miten ärsyttävää on jos asiakaspalvelu ei toimi, veloitetaan väärin tai tavara ei ole tuoretta. Raskasta ja vastuullista työtä teette, olette palkankorotuksenne ansainneet. Olen pitänyt kaupallisia aloja aina suuressa arvossa.

Vierailija
77/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos mietitään hoitajan palkkaa 3- vuorotyössä niin silloin sitä voi verrata ainoastaan jonkun toisen 3- vuorotyötä tekevän palkkaan, vaikka poliisin.

Tai siivoojan, kassatyöntekijän.

No siivoojan tai kassan virheestä yleensä kukaan ei voi kuolla. Kyllä työn vaativuuden pitää myös merkata.

Tämä on taas tätä oman työn vaativuuden glorifiointia. Perkele, sun ei tarvitse kuin osata LUKEA annosteluohje. Lukemaan opetellaan ala-asteella. Se mistä sinä yrität saada kunnian itsellesi, ja perustelet miksi lisää palkkaa sinulle, kuuluu lääkärille joka on vastuussa lääkkeen määräämisestä. Sinä annostelet. Apinan voi opettaa annostelemaan mutta ei analysoimaan oikeaa lääkitystä potilaalle.

Vierailija
78/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat valmistuvat AMKissa : AMK= ammattiKORKEAKOULU. Eli SH toisin kuin LH on akateeminen  tutkinto vaikka tämä usein unohtuukin. Pitäisi siitä saada palkkaakin.

Miksi automaattisesti pitäisi lisäpalkkaa saada korkeakoulun käymisestä jos työ itsessään ei korkeakoululisää tuota...?

Kakkapyllyn pesusta saa kakkapyllynpesijän palkan. Jos ei kelpaa niin mars opiskelemaan insinööriksi tai lääkäriksi. Kakkapyllynpesu ei ole akateemista hommaa.

Voi voi, tiedätkö miten ällöttäviä juttuja moni jopa erikoislääkäri tekee? Voin kertoa että vaipanvaihto ei ole mitään verrattuna siihen. Pitäisikö siis esim suolostosairauksiin erikoistuneen lääkärin tai vaikkapa gynekologin saada sitä ei akateemista palkkaa?

Vierailija
79/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei niin paljon valita palkastaan kuin hoitajat. Kuinka usein olette nähneet täällä esim. siivoojien valituksia huonosta palkasta? Hoitajan huono palkka on myytti, jota vaan tykätään hokea.

Hei vertaappa nyt siivoojaa ja sairaanhoitajaa... On siinä pieni ero. Hoitajalla pieni virhe voi maksaa ihmisen hengen, ja se on ihan totta.

Hoitajien palkan pitäis mennä kunnolla työn mukaan, esim. Päivystyksessä ja teholla pitäisi saada parempaa palkkaa, samoin ehkä leikkurissa? No ainakin päivystyksellä ja teholla.

Miksi ihmeessä kaikilla on sama palkka? Eikö sen pitäisi mennä työnkuvan mukaan sen palkan? Akuutissa on ihan omanlaisensa vastuu, kyllä siellä pitäisi palkan olla kohdallaan.

Bussikuski jos ajaa metsään niin siinä menee kerralla 50 ihmistä. Bussikuskilla on paljon suurempi vastuu kuin sairaanhoitajalla ikinä.

Vierailija
80/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä keskusteluja kun lukee, niin en ihmettele yhtään miksi sote alalla on hoitaja pula. Palkka olematon ja arvostus nollassa. Hauska huomata kuinka "hyvinvointi yhteiskunta" arvostaa kansalaistensa hyvinvointia, terveyttä ja henkeä.

Teette suorittavaa työtä. Suorittavaa työtä tekevät ansaitsevat sen minkä ansaitsevat. Osa ansaitsee hyvin ja osa huonosti. Sairaanhoitajat ansaitsevat hyvin, siivoojat huonosti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan