Miksi sairaanhoitajat ja lähihoitajat länkyttävät aina peruspalkasta eikä kokonaisansioista?
Mikä järki on verrata omaa peruspalkkaa muiden alojen kokonaispalkkaan? Yleensä vieläpä niin, että verrataan jossain Helsingin keilaniemessä yksityisellä sektorilla työskentelevän AMK-insinöörin vuosipalkasta johdettua kuukausipalkkaa (jossa siis kaikki bonukset ja lomarahat mukana) jonkun peräkylän kunnallisella puolella työskentelevän sairaanhoitajan tai lähihoitajan peruspalkkaan ilman mitään lisiä. Olisiko esim. lähihoitajan tapauksessa muutenkin oikeampi vertailukohta joku kunnan talkkari tai siivooja?
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
Tuon "länkyttävät" - sanan käytön voi lopettaa tällä palstalla kaikista ketjuista. Kiitos.
Osui ja upposi?
Miksi aloittaja länkyttää täällä, pääsitkö avohoitoon?
Länkyti Länkyti ja vielä kerran Länkyti.
Mä olen lähihoitaja ja mun palkka vuorolisien kanssa vaihtelee 3000 eurosta 3400 euroon
Samaa mieltä. Ensinnäkin pitää vertailla samalla maantieteellisellä alueella työskenteleviä keskenään, ja toisekseen kokonaispalkkaa kaikkine lisineen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lähihoitaja ja mun palkka vuorolisien kanssa vaihtelee 3000 eurosta 3400 euroon
No ei taatusti ole paitsi ehkä saattaisi just olla ennen veroja.
Olisi hyvä laittaa noiden summien yhteyteen, onko kyse netto- vai bruttopalkasta.
Lähihoitajiksi hakeutuu usein tyypit, joiden entinen ura ei ottanut tuulta alleen. Tai pyöräytettiin pari penskaa nuorena ja pitäs niinku hankkii joku tutkinto ( jossa ei oo paljon opintoja). Tai muuten ollut elämän suunta vähän hukassa, elämänkoulua käyty ja pitäs niinku nopsaa tehä joku tutkinto jonka pohjalta sais töitä. Ammattikoulukin jäi peruskoulun jälkeen kesken.
Yleensä kunnianhimoisemmat jatkokouluttautuu aika nopsaa, näin tein itsekin. Meillä mies kannustikin tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä laittaa noiden summien yhteyteen, onko kyse netto- vai bruttopalkasta.
Aina kuuluu puhua bruttopalkasta.
Sairaanhoitajat valmistuvat AMKissa : AMK= ammattiKORKEAKOULU. Eli SH toisin kuin LH on akateeminen tutkinto vaikka tämä usein unohtuukin. Pitäisi siitä saada palkkaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuuluu, mutta eihän se täällä toteudu?
Koska kaikki (ammatista ja työpanoksesta riippumatta) haluavat vähintään 3-4 tuhatta euroa nettona joka kuukausi.
Ihmiset eivät ymmärrä hierarkiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kolmivuoro osastolla? Ihan uskottava summa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat valmistuvat AMKissa : AMK= ammattiKORKEAKOULU. Eli SH toisin kuin LH on akateeminen tutkinto vaikka tämä usein unohtuukin. Pitäisi siitä saada palkkaakin.
Akateemisia ovat vain yliopistosta valmistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Jestas miten hyvä palkka lähihoitajalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuuluu, mutta eihän se täällä toteudu?
Se on sitten kirjoittajan oma ongelma, jos ei vieläkään tajua, että aina ilmoitetaan bruttopalkka.
No jos suomalaisten hoitajien palkkaa verrataan ulkomailla saatavaan palkkaan niin onhan siinä suuri ero😂
Ja vuorolisät on kiitosta epämukavista työajoista.
Vierailija kirjoitti:
Tuon "länkyttävät" - sanan käytön voi lopettaa tällä palstalla kaikista ketjuista. Kiitos.
Oletko moderaattori? Jos et, asiahan ei ole sinun päätettävissäsi.
Ruotsissa aloitteleva sairaanhoitaja saa 3500e peruspalkkaa+ lisät. Palkka nousee vuosittain.