Miksi sairaanhoitajat ja lähihoitajat länkyttävät aina peruspalkasta eikä kokonaisansioista?
Mikä järki on verrata omaa peruspalkkaa muiden alojen kokonaispalkkaan? Yleensä vieläpä niin, että verrataan jossain Helsingin keilaniemessä yksityisellä sektorilla työskentelevän AMK-insinöörin vuosipalkasta johdettua kuukausipalkkaa (jossa siis kaikki bonukset ja lomarahat mukana) jonkun peräkylän kunnallisella puolella työskentelevän sairaanhoitajan tai lähihoitajan peruspalkkaan ilman mitään lisiä. Olisiko esim. lähihoitajan tapauksessa muutenkin oikeampi vertailukohta joku kunnan talkkari tai siivooja?
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos mietitään hoitajan palkkaa 3- vuorotyössä niin silloin sitä voi verrata ainoastaan jonkun toisen 3- vuorotyötä tekevän palkkaan, vaikka poliisin.
Tai siivoojan, kassatyöntekijän.
No siivoojan tai kassan virheestä yleensä kukaan ei voi kuolla. Kyllä työn vaativuuden pitää myös merkata.
Tämä on taas tätä oman työn vaativuuden glorifiointia. Perkele, sun ei tarvitse kuin osata LUKEA annosteluohje. Lukemaan opetellaan ala-asteella. Se mistä sinä yrität saada kunnian itsellesi, ja perustelet miksi lisää palkkaa sinulle, kuuluu lääkärille joka on vastuussa lääkkeen määräämisestä. Sinä annostelet. Apinan voi opettaa annostelemaan mutta ei analysoimaan oikeaa lääkitystä potilaalle.
Kyllä huomaa, ettei sulla ole mitään kokemusta kommenttisi takana. Työssä on paljon tekemistä. Täytyy suoriutua nopeasti, oikein ja prioirisoida. Jos sun pitää joka kerta turvautua työohjeiden ja käyttöohjeiden lukemiseen, niin potilas kuolee. Kyllä vastuussa ovat monet muutkin hoitoketjun osat, kuin vain lääkäri. Joka ikisen palasen pitää toimia oikein ja sujuvasti. Ammattilaisten yhteistyön pitää toimia samattomasti ja jokainen tietää mitä tekee. Hoitotyössä nämä asiat ovat itsestäänselviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos mietitään hoitajan palkkaa 3- vuorotyössä niin silloin sitä voi verrata ainoastaan jonkun toisen 3- vuorotyötä tekevän palkkaan, vaikka poliisin.
No siivoojan tai kassan virheestä yleensä kukaan ei voi kuolla. Kyllä työn vaativuuden pitää myös merkata.
Tämä on taas tätä oman työn vaativuuden glorifiointia. Perkele, sun ei tarvitse kuin osata LUKEA annosteluohje. Lukemaan opetellaan ala-asteella. Se mistä sinä yrität saada kunnian itsellesi, ja perustelet miksi lisää palkkaa sinulle, kuuluu lääkärille joka on vastuussa lääkkeen määräämisestä. Sinä annostelet. Apinan voi opettaa annostelemaan mutta ei analysoimaan oikeaa lääkitystä potilaalle.
Perus tk- ja työrev.lääkärin homma; osata hakea tieto ja suositukset duodecimistä ja allekirjoittaa sairasloma lappusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 3-vuorotyötä tekevä Prisman täti ja bruttopalkkani vaihtelee 1500-2000euron välillä. Yövuoroja on noin 4 kuukaudessa. Että wau.
Kaupan alan työ onkin vaativaa, asiakaspalvelu täytyy hallita hyvin ja kaupassa tehdään työtä rahan parissa. Jokainen tietää miten ärsyttävää on jos asiakaspalvelu ei toimi, veloitetaan väärin tai tavara ei ole tuoretta. Raskasta ja vastuullista työtä teette, olette palkankorotuksenne ansainneet. Olen pitänyt kaupallisia aloja aina suuressa arvossa.
Onpa oikein mukava ja arvostava kommentti. Näytät esimerkkiä siitä, miten toisten anmatteihin tulee suhtautua.
Alkuperäiselle myyjäkommentoijalle, jos olet vastikään aloittanut, niin toivoa vielä on. Mies töissä pk-seudulla myyjänä, 8.vuoden kokemuslisillä 2-vuorotyön bruttopalkka vaihtelee 2400-2600e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lähihoitaja ja mun palkka vuorolisien kanssa vaihtelee 3000 eurosta 3400 euroon
Wau, hienoa!
Sairaanhoitaja, perispalkka2100, lisollä nousee 2500.... missä olet töissä, voisin vaihtaa lähihoitajan tehtäviin sinne, missä sinä olet, kun on aika raskas ja vaativa tuo oma työ....paljon päivystystä, ja siitä saa kunnolla korvausta vain aktiivityöstä, ja usein viikonloppuisin päivystys, ja kun päivystää, niin pitää olla 1/2 sisällä töissä....Lisäksi työn vaativuus ja vastuu on kova.Jos teen mokan töissä, ihminen tai usea kuolee.Just olin semmoisessa hommassa, missä oli kahden ihmisen hengestä kyse, kamala kiire, paine ja stressi, ja virheille ei varas
Ei taida Keilankannan insinjööreillä olla tommosta vastuuta?
Minä ja usea työkaveri on harkittu alan vaihtoa jo monta vuotta palkan takia, ja myös sen takia että vtuttaa kuunnella tämmöisiä "länkytyksiä" kuin täällä.Moni työkaveri on lähtenyt kaveamman leivän ja leveämmän työn perässä ulkomaille, ja meidänkin työpaikassa valtava pula osaajista-kaikki otetaan töihin, ketkä saadaan.Ja pula tulee olemaan ihan hirveä noin 10 vuoden päästä, kun suuren ikäluokan edustajat jää eläkkeelle...huh huh.Taitaa olla paras vaihtaa maata, saat tulevaisuudessa oaremman hoidon niissä maissa, joissa asia on tajuttu, ja maksetaan sellaista palkkaa, että ei tule niin suurta pulaa..
Suomessa on parisataatuhatta työtöntä joista kouluttaa uutta työvoimaa. Eiköhän me pärjätä. Hyvää matkaa!
Nyt mennään jo viidettä sivua eikä yksikään hoitaja ole vastannut kysymykseen 😂😂😂😂😂 On se vaikeeta....
Voidaan maksaa kaikille kunnon liksat heti, kun kaltaiseni kiltti mieskin alkaa saada naista samaan tapaan kuin halutut komistukset.
Kysynnän ja tarjonnan lakihan se taustalla on molemmissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa, ettei sulla ole mitään kokemusta kommenttisi takana. Työssä on paljon tekemistä. Täytyy suoriutua nopeasti, oikein ja prioirisoida. Jos sun pitää joka kerta turvautua työohjeiden ja käyttöohjeiden lukemiseen, niin potilas kuolee. Kyllä vastuussa ovat monet muutkin hoitoketjun osat, kuin vain lääkäri. Joka ikisen palasen pitää toimia oikein ja sujuvasti. Ammattilaisten yhteistyön pitää toimia samattomasti ja jokainen tietää mitä tekee. Hoitotyössä nämä asiat ovat itsestäänselviä.
Kaikissa suorittavissa töissä pitää suoriutua nopeasti, oikein ja priorisoiden.
Bussikuski kun tekee virheen, tulee 50 ruumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 3-vuorotyötä tekevä Prisman täti ja bruttopalkkani vaihtelee 1500-2000euron välillä. Yövuoroja on noin 4 kuukaudessa. Että wau.
Kaupan alan työ onkin vaativaa, asiakaspalvelu täytyy hallita hyvin ja kaupassa tehdään työtä rahan parissa. Jokainen tietää miten ärsyttävää on jos asiakaspalvelu ei toimi, veloitetaan väärin tai tavara ei ole tuoretta. Raskasta ja vastuullista työtä teette, olette palkankorotuksenne ansainneet. Olen pitänyt kaupallisia aloja aina suuressa arvossa.
Onpa oikein mukava ja arvostava kommentti. Näytät esimerkkiä siitä, miten toisten anmatteihin tulee suhtautua.
Alkuperäiselle myyjäkommentoijalle, jos olet vastikään aloittanut, niin toivoa vielä on. Mies töissä pk-seudulla myyjänä, 8.vuoden kokemuslisillä 2-vuorotyön bruttopalkka vaihtelee 2400-2600e/kk.
Olisikohan kommentoija myös valmis maksamaan tuotteistaan enemmän? Siihen ne palkankorotukset johtavat.
Voi voi hoitajat, kun teidän kommentointia lukee niin eipä minun arvostukseni teitä kohtaan nouse yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähärin peruspalkka on 2100-2200e/kk. Sh:n Peruspalkka on 2500-2600e/kk. Nuo on aivan naurettavan alhaiset palkat, ei siitä muuksi muutu.
Tottakai vuorolisillä saa lisää, mutta ne on sitten korvausta epämukavista työajoista. Norjassa hoitsut saa peruspalkkana vitosella alkavia summia.
Luulen että palkkakeskustelua vääristää se miten tuo palkka tulkitaan ; em. palkat ovat vastavalmistuneiden palkkoja, tuosta ne nousevat, esim. Ikälisät ja vuorolisät, samoin erikoissairaanhoidon vaativuuslisät ym. nostavat palkkaa. Joku voi tehdä kolmivuoroa erikoissairaahoidossa ja ylityöt päälle, joten tulot ovat sen mukaiset.
Samalla koulutuksella voi työskennellä hyvinkin erilaista ammattitaitoa vaativissa paikoissa, joten sekin osittain selittää eroja.
Erikoissairaanhoidossa olen työskennellyt nyt yli 3 vuotta, yhtään ikälisää eikä ”vaativuuslisää” palkassani näy. Tervetuloa kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitää ottaa huomioon, että sairaanhoitajat ovat huonosti koulutettuja ja alalla työskentelee hyvin yksinkertaisia henkilöitä. Tyypillinen matalan koulutustason duunariammatti. Perus- ja kokonaisansioiden ero hämärtyy ymmärryksen puutteesta. Ei kaikkien äly riitä yliopistoon.
Mitä tarkoitat huonosti koulutetuilla? Opintojen sisältöä vai niiden pituutta? Lähihoitajakoulutuksen pohjalta opiskellut sairaanhoitaja on opiskellut keskimäärin kuusi vuotta hoitoalaa, eiköhän tuo riittäne.
Eikö kukaan sairaanhoitaja hanki lisätienestiä muista hommista? Esim. hieronta ja aikuisviihdejutuista? Vai oletteko liian ylpeitä hankkimaan palkanlisää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lähihoitaja ja mun palkka vuorolisien kanssa vaihtelee 3000 eurosta 3400 euroon
Wau, hienoa!
Sairaanhoitaja, perispalkka2100, lisollä nousee 2500.... missä olet töissä, voisin vaihtaa lähihoitajan tehtäviin sinne, missä sinä olet, kun on aika raskas ja vaativa tuo oma työ....paljon päivystystä, ja siitä saa kunnolla korvausta vain aktiivityöstä, ja usein viikonloppuisin päivystys, ja kun päivystää, niin pitää olla 1/2 sisällä töissä....Lisäksi työn vaativuus ja vastuu on kova.Jos teen mokan töissä, ihminen tai usea kuolee.Just olin semmoisessa hommassa, missä oli kahden ihmisen hengestä kyse, kamala kiire, paine ja stressi, ja virheille ei varas
Minä ja usea työkaveri on harkittu alan vaihtoa jo monta vuotta palkan takia, ja myös sen takia että vtuttaa kuunnella tämmöisiä "länkytyksiä" kuin täällä.Moni työkaveri on lähtenyt kaveamman leivän ja leveämmän työn perässä ulkomaille, ja meidänkin työpaikassa valtava pula osaajista-kaikki otetaan töihin, ketkä saadaan.Ja pula tulee olemaan ihan hirveä noin 10 vuoden päästä, kun suuren ikäluokan edustajat jää eläkkeelle...huh huh.Taitaa olla paras vaihtaa maata, saat tulevaisuudessa oaremman hoidon niissä maissa, joissa asia on tajuttu, ja maksetaan sellaista palkkaa, että ei tule niin suurta pulaa..
Miten voi olla noin huono palkka sh:lla?
Itse hamppihoitajana (ammattikoulu)
sain yksityiseltä enemmä palkkaa, kunnalla sama palkka kanssasi toki myös lomia enemmän koten ei voi täysin verrata.
mutta on kyllä surkea tuo sh:n palkka.
Lähihoitaja tienaa oikeasti lisineen noin 2200-2400brutto eli käteen jää joku 1700€/kk. Se on kyllä raskaasta vuorotöistä todella vähän!
Uusi lama on jo aivan nurkan takana niin hoitoala koittaa survoa koko valtion syvemmälle suohon palkankorotusvaateineen. Eikö teitä yhtään hävetä?
Olen lh, toimistotyössä ma-pe 8-16. Palkka bruttona 2500 e. Helsinki, kunnallinen sektori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei niin paljon valita palkastaan kuin hoitajat. Kuinka usein olette nähneet täällä esim. siivoojien valituksia huonosta palkasta? Hoitajan huono palkka on myytti, jota vaan tykätään hokea.
Mä luulen, että ennemminkin työoloihin ja työn vaatimuksiin nähden se hoitajien palkka on huono. Vastuu on kuitenkin suuri, virheitä ei saa tulla ja työ on usein kolmivuorotyötä, jota tehdään oman arjen ja perhe-elämän kustannuksella. Vuorot voivat olla yhtä sillisalaattia ja ne tietää viikon tai parin varoitusajalla. Vapaita viikonloppuja saattaa olla 1-2/kk. Syyslomia, hoihtolomia, jouluja, juhannuksia saa silloin tällöin vapaaksi kiertävällä systeemillä.
Nykyään aika monessa paikassa hoitajat itse suunnittelevat omat työvuoronsa. Tietenkään ne ei ihan täysin onnistu aina, mutta lähestulkoon.
Siinä se virhe tapahtuukin. Meillä oli vuosia lomat itse sumplittavana ja siihen kyllästyi johtoporras. Tuli kiinteät lomaryhmät ja vuoden vuorolistat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa suorittavissa töissä pitää suoriutua nopeasti, oikein ja priorisoiden.
Bussikuski kun tekee virheen, tulee 50 ruumista.
Hoitotyössä mahdollisuus ennakoimattomiin tilanteisiin on silti suurempi. Jokaikinen työvuoro on erilainen ja koskaan ei voi tietää mitä tulee. Ihmisen elintoiminnot ovat moninaiset. Ja erilaisia laitteita pitää hallita lukemattomia. Tietotaito pitää olla päässä ja hyppysissä ja sitä pitää osata soveltaa oikealla hetkellä oikein.
En kyllä väheksy bussikuskeja. Täytyy osata ajaa ja tuntea liikennesäännöt hyvin. Onnettomuustilanteissa tärkeää on soittaa 112.
Olen lähihoitaja ja tienaan vuodessa 48 000 euroa.
Wau, hienoa!
Sairaanhoitaja, perispalkka2100, lisollä nousee 2500.... missä olet töissä, voisin vaihtaa lähihoitajan tehtäviin sinne, missä sinä olet, kun on aika raskas ja vaativa tuo oma työ....paljon päivystystä, ja siitä saa kunnolla korvausta vain aktiivityöstä, ja usein viikonloppuisin päivystys, ja kun päivystää, niin pitää olla 1/2 sisällä töissä....
Lisäksi työn vaativuus ja vastuu on kova.Jos teen mokan töissä, ihminen tai usea kuolee.Just olin semmoisessa hommassa, missä oli kahden ihmisen hengestä kyse, kamala kiire, paine ja stressi, ja virheille ei varas