Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sairaanhoitajat ja lähihoitajat länkyttävät aina peruspalkasta eikä kokonaisansioista?

Vierailija
25.08.2019 |

Mikä järki on verrata omaa peruspalkkaa muiden alojen kokonaispalkkaan? Yleensä vieläpä niin, että verrataan jossain Helsingin keilaniemessä yksityisellä sektorilla työskentelevän AMK-insinöörin vuosipalkasta johdettua kuukausipalkkaa (jossa siis kaikki bonukset ja lomarahat mukana) jonkun peräkylän kunnallisella puolella työskentelevän sairaanhoitajan tai lähihoitajan peruspalkkaan ilman mitään lisiä. Olisiko esim. lähihoitajan tapauksessa muutenkin oikeampi vertailukohta joku kunnan talkkari tai siivooja?

Kommentit (369)

Vierailija
21/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat valmistuvat AMKissa : AMK= ammattiKORKEAKOULU. Eli SH toisin kuin LH on akateeminen  tutkinto vaikka tämä usein unohtuukin. Pitäisi siitä saada palkkaakin.

Pakko taas provoilla? Ammattikorkeakoululaiset eivät ole akateemisia.

Vierailija
22/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus yrittänyt huhuilla täällä 3- vuorotyötä tekeviä sairaanhoitajia kertomaan palkkansa, mutta koskaan ei ole viesteihin tullut yhtäkään vastausta. Joko sairaanhoitajia ei ole ollut palstalla tai eivät halua kertoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos suomalaisten hoitajien palkkaa verrataan ulkomailla saatavaan palkkaan niin onhan siinä suuri ero😂

Ja vuorolisät on kiitosta epämukavista työajoista.

Meinaatko, että norjalaisen insinöörin palkka on pienempi kuin suomalaisen? Entäpä se insinööri, joka lentää yön viimeisellä lennolla kotiin työmatkalta tai joka vääntää sunnuntai-iltana tarjouslaskelmaa,  pitäisikö hänen saada lisäkorvaus epämukavista työajoista?

Vierailija
24/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat valmistuvat AMKissa : AMK= ammattiKORKEAKOULU. Eli SH toisin kuin LH on akateeminen  tutkinto vaikka tämä usein unohtuukin. Pitäisi siitä saada palkkaakin.

Miksi automaattisesti pitäisi lisäpalkkaa saada korkeakoulun käymisestä jos työ itsessään ei korkeakoululisää tuota...?

Vierailija
25/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos suomalaisten hoitajien palkkaa verrataan ulkomailla saatavaan palkkaan niin onhan siinä suuri ero😂

Ja vuorolisät on kiitosta epämukavista työajoista.

Ulkomailla on kaikilla aloilla parempi palkka kuin Suomessa. Tai siis tietyissä länsimaissa ainakin. Ja sitten kehittymättömämmissä maissa huonompi.

Vierailija
26/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus yrittänyt huhuilla täällä 3- vuorotyötä tekeviä sairaanhoitajia kertomaan palkkansa, mutta koskaan ei ole viesteihin tullut yhtäkään vastausta. Joko sairaanhoitajia ei ole ollut palstalla tai eivät halua kertoa.

Lähihoitajilla tilastollinen bruttokeskipalkka 2770 e/kk. Sairaanhoitajilla 3035 e/kk. Lähde: tilastokeskus.

Vierailija
27/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lähihoitaja ja mun palkka vuorolisien kanssa vaihtelee 3000 eurosta 3400 euroon

No ei taatusti ole paitsi ehkä saattaisi just olla ennen veroja.

No ennen verojakin tuo on todella hyvä palkka työdtä johon pääsee vaatimattomalla amistutkinnolla. Edes luokanopettajan palkka ei ole ennen veroja kuin 2600 e ja heillä on viiden vuoden yliopistokoulutus. Ja kehtaavat lähärit vielä itkeä huonoa palkkaa.

Vierailija
28/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus. Tietty ihmisryhmä on aina vaatimassa jotain mikä ei itselle tekojen puolesta kuulu. En muutenkaan ymmärrä, että kouluttaudutaan jollekkin alalle ja valitetaan sitten tuosta alasta. Tämä ihan sama ryhmä valittaa myös puolisoistaan, säästä, mistä milloinkin. Jotenkin nämä valittajat pesiytyvät samoille aloille.

Vierailija
29/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi verrata sh:n 3- vuorotyöstä saamaa palkkaa jonkun päivätyöläisen palkkaan? Ymmärräthän itsekin, ettei niin voi vertailla? On ihan eri asia saada rahansa vuorotyöstä kuin päivätyöstä.

Vierailija
30/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa aloitteleva sairaanhoitaja saa 3500e peruspalkkaa+ lisät. Palkka nousee vuosittain.

Pitäisiköhän sun sitten lähtee sinne Ruotsiin töihin kun kerran on niin paljoa n parempi paikka?

Vierailija
31/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähärin peruspalkka on 2100-2200e/kk. Sh:n Peruspalkka on 2500-2600e/kk. Nuo on aivan naurettavan alhaiset palkat, ei siitä muuksi muutu.

Tottakai vuorolisillä saa lisää, mutta ne on sitten korvausta epämukavista työajoista. Norjassa hoitsut saa peruspalkkana vitosella alkavia summia.

Vierailija
32/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa aloitteleva sairaanhoitaja saa 3500e peruspalkkaa+ lisät. Palkka nousee vuosittain.

Pitäisiköhän sun sitten lähtee sinne Ruotsiin töihin kun kerran on niin paljoa n parempi paikka?

Miks mä sinne töihin lähtisin ku ei oo hoitoalan tutkintoa?

Vierailija
33/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähäreillähän on hyvä palkka jos peilataan koulutukseen. Ja mahdollisuus saada isompaa palkkaa.

Itsellä vajaa 1900e bruttopalkka, töitä 38h 15min, ei mahdollista mihinkään lisään.

Vierailija
34/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lähihoitaja ja mun palkka vuorolisien kanssa vaihtelee 3000 eurosta 3400 euroon

No ei taatusti ole paitsi ehkä saattaisi just olla ennen veroja.

Palkasta puhuessa puhutaan aina bruttopalkasta, ellei erikseen kysytä nettopalkkaa.

Vierailija
35/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen kysynyt muttei tule vastausta 😄 mutta alakanttiin ja ilman lisiä se palkka kailotetaan "mitäs teillä tänään syödään-ketjuissa". Eihän meillä ole varaa syödä jne. Syntyykö ne tollasina vai opetetaanko se jossain?

Vierailija
36/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muttakun mulle kuuluu..EI KUULU. Jaksaisi kuunnella tuota ainaista valitusta. Miksi et vaihtaisi alaa, jos tuo rahamäärä ei ole riittävästi. Tosin jos haluat ansaita enemmän, niin valitse ala tarkasti, sillä monella alalla tienaa vähemmän. Kertoo ihmisestä melko paljon kun aina vain on vaatimassa jotakin. En sano sukupuolista tähän mitään, jokainen tekee omat havaintonsa.

Vierailija
37/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitus johtuu varmasti siitä kun vastuuta nostetaan ja työnkuvaa laajennetaan, mutta se ei näy palkassa.

Miksi hoitajat ei saa valittaa palkasta? Nytkin british airwaysin lentäjät menee lakkoon enskuussa koska haluavat lisää palkkaa, satoja lentoja perutaan. Miesvaltaisilla aloilla on aina ollut hyvä osaaminen palkan vaatimisessa. Miehet menee heti lakkoon jos palkka ei miellytä, miksei naiset saa vaatia lisää palkkaa?

Vierailija
38/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos mietitään hoitajan palkkaa 3- vuorotyössä niin silloin sitä voi verrata ainoastaan jonkun toisen 3- vuorotyötä tekevän palkkaan, vaikka poliisin.

Vierailija
39/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähärin peruspalkka on 2100-2200e/kk. Sh:n Peruspalkka on 2500-2600e/kk. Nuo on aivan naurettavan alhaiset palkat, ei siitä muuksi muutu.

Tottakai vuorolisillä saa lisää, mutta ne on sitten korvausta epämukavista työajoista. Norjassa hoitsut saa peruspalkkana vitosella alkavia summia.

Esimerkiksi yliopistolla aloitteleva väitöskirjatutkija saa päivätyöstä useinkin samaa tai pienempää palkkaa kuin SH ja tekee takuulla enemmän työtunteja. Noihin edellytyksenä kuitenkin ylempi korkeakoulututkinto hyvin arvosanoin.

Vierailija
40/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on peruspalkka bruttona noin 2400 e/kk. Lisien jälkeen (iltalisät, yötyölisät, pyhälisät ym.) bruttona noin 2600-2700 e/kk. Amk-tutkinto, hoitoalalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän