Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sairaanhoitajat ja lähihoitajat länkyttävät aina peruspalkasta eikä kokonaisansioista?

Vierailija
25.08.2019 |

Mikä järki on verrata omaa peruspalkkaa muiden alojen kokonaispalkkaan? Yleensä vieläpä niin, että verrataan jossain Helsingin keilaniemessä yksityisellä sektorilla työskentelevän AMK-insinöörin vuosipalkasta johdettua kuukausipalkkaa (jossa siis kaikki bonukset ja lomarahat mukana) jonkun peräkylän kunnallisella puolella työskentelevän sairaanhoitajan tai lähihoitajan peruspalkkaan ilman mitään lisiä. Olisiko esim. lähihoitajan tapauksessa muutenkin oikeampi vertailukohta joku kunnan talkkari tai siivooja?

Kommentit (369)

Vierailija
41/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos mietitään hoitajan palkkaa 3- vuorotyössä niin silloin sitä voi verrata ainoastaan jonkun toisen 3- vuorotyötä tekevän palkkaan, vaikka poliisin.

Mä olen 3-vuorotyötä tekevä Prisman täti ja bruttopalkkani vaihtelee 1500-2000euron välillä. Yövuoroja on noin 4 kuukaudessa. Että wau.

Vierailija
42/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sh ja teen kolmivuoro työtä. Toissa vuonna ansiot bruttona vajaa 36 000 eli n. 3000e/kk. Päivätyössä ansiot oli kuukaudessa vajaa 2 400e. Olen tehnyt siis päivätyötä kotihoidossa myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähärin peruspalkka on 2100-2200e/kk. Sh:n Peruspalkka on 2500-2600e/kk. Nuo on aivan naurettavan alhaiset palkat, ei siitä muuksi muutu.

Tottakai vuorolisillä saa lisää, mutta ne on sitten korvausta epämukavista työajoista. Norjassa hoitsut saa peruspalkkana vitosella alkavia summia.

Esimerkiksi yliopistolla aloitteleva väitöskirjatutkija saa päivätyöstä useinkin samaa tai pienempää palkkaa kuin SH ja tekee takuulla enemmän työtunteja. Noihin edellytyksenä kuitenkin ylempi korkeakoulututkinto hyvin arvosanoin.

Tekeekö jouluaattona, juhannuksena, viikonloppuisin, öisin? Saako työvuorolistat muutaman viikon varoitusajalla ja sen mukaan tasapainoilee oman arkensa kanssa.

Vai venyykö työpivät kahvikupposen ja läppärin ääressä vain huomaamatta yli virka-ajan?

Vierailija
44/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei niin paljon valita palkastaan kuin hoitajat. Kuinka usein olette nähneet täällä esim. siivoojien valituksia huonosta palkasta? Hoitajan huono palkka on myytti, jota vaan tykätään hokea.

Vierailija
45/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos mietitään hoitajan palkkaa 3- vuorotyössä niin silloin sitä voi verrata ainoastaan jonkun toisen 3- vuorotyötä tekevän palkkaan, vaikka poliisin.

Mä olen 3-vuorotyötä tekevä Prisman täti ja bruttopalkkani vaihtelee 1500-2000euron välillä. Yövuoroja on noin 4 kuukaudessa. Että wau.

Vaihda siivoukseen. Laitoshuoltajan peruspalkka kaupungilla 1919, hikoilla ei tarvitse, eikä tehdä öitä.

Vierailija
46/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajiksi hakeutuu usein tyypit, joiden entinen ura ei ottanut tuulta alleen. Tai pyöräytettiin pari penskaa nuorena ja pitäs niinku hankkii joku tutkinto ( jossa ei oo paljon opintoja). Tai muuten ollut elämän suunta vähän hukassa, elämänkoulua käyty ja pitäs niinku nopsaa tehä joku tutkinto jonka pohjalta sais töitä. Ammattikoulukin jäi peruskoulun jälkeen kesken.

Yleensä kunnianhimoisemmat jatkokouluttautuu aika nopsaa, näin tein itsekin. Meillä mies kannustikin tuohon.

Päteekö tämä myös, partureihin, lentoemäntiin ja merkonomeihin?

Mistä moinen lähihoitaja vastaisuus?

lähärilinjalta voi erikoistua moneen suuntaa kuten vaikkapa ensihoito, sairaanhoito, suun ja hampaidenhoito.

Ehkä laajin ammattitutkinto joka tarjolla ja hoitoalan amk jatkokoulutuksiin saa monet kurssin hyväksiluettua tuolla tutkinnolla.

Tiedän sairaanhoitajia, suuhygienistejä jopa lastentarhanopen ja jopa terveystieteiden maisterin joilla lähäri pohja.

Vierailija
47/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai siivoojan, kassatyöntekijän.

Vierailija
48/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei niin paljon valita palkastaan kuin hoitajat. Kuinka usein olette nähneet täällä esim. siivoojien valituksia huonosta palkasta? Hoitajan huono palkka on myytti, jota vaan tykätään hokea.

Mä luulen, että ennemminkin työoloihin ja työn vaatimuksiin nähden se hoitajien palkka on huono. Vastuu on kuitenkin suuri, virheitä ei saa tulla ja työ on usein kolmivuorotyötä, jota tehdään oman arjen ja perhe-elämän kustannuksella. Vuorot voivat olla yhtä sillisalaattia ja ne tietää viikon tai parin varoitusajalla. Vapaita viikonloppuja saattaa olla 1-2/kk. Syyslomia, hoihtolomia, jouluja, juhannuksia saa silloin tällöin vapaaksi kiertävällä systeemillä.

Vierailija
49/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on peruspalkka bruttona noin 2400 e/kk. Lisien jälkeen (iltalisät, yötyölisät, pyhälisät ym.) bruttona noin 2600-2700 e/kk. Amk-tutkinto, hoitoalalla.

En usko, miten pyhien ja öiden jälkee voi tulla vaan 200-300e lisiä?

Vierailija
50/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai siivoojan, kassatyöntekijän.

No siivoojan tai kassan virheestä yleensä kukaan ei voi kuolla. Kyllä työn vaativuuden pitää myös merkata.

Vierailija
51/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että ennemminkin työoloihin ja työn vaatimuksiin nähden se hoitajien palkka on huono. Vastuu on kuitenkin suuri, virheitä ei saa tulla ja työ on usein kolmivuorotyötä, jota tehdään oman arjen ja perhe-elämän kustannuksella. Vuorot voivat olla yhtä sillisalaattia ja ne tietää viikon tai parin varoitusajalla. Vapaita viikonloppuja saattaa olla 1-2/kk. Syyslomia, hoihtolomia, jouluja, juhannuksia saa silloin tällöin vapaaksi kiertävällä systeemillä.

Nykyään aika monessa paikassa hoitajat itse suunnittelevat omat työvuoronsa. Tietenkään ne ei ihan täysin onnistu aina, mutta lähestulkoon.

Vierailija
52/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähärin peruspalkka on 2100-2200e/kk. Sh:n Peruspalkka on 2500-2600e/kk. Nuo on aivan naurettavan alhaiset palkat, ei siitä muuksi muutu.

Tottakai vuorolisillä saa lisää, mutta ne on sitten korvausta epämukavista työajoista. Norjassa hoitsut saa peruspalkkana vitosella alkavia summia.

Esimerkiksi yliopistolla aloitteleva väitöskirjatutkija saa päivätyöstä useinkin samaa tai pienempää palkkaa kuin SH ja tekee takuulla enemmän työtunteja. Noihin edellytyksenä kuitenkin ylempi korkeakoulututkinto hyvin arvosanoin.

Tekeekö jouluaattona, juhannuksena, viikonloppuisin, öisin? Saako työvuorolistat muutaman viikon varoitusajalla ja sen mukaan tasapainoilee oman arkensa kanssa.

Vai venyykö työpivät kahvikupposen ja läppärin ääressä vain huomaamatta yli virka-ajan?

Tässähän vertailtiin SH:n peruspalkkaa ja väitöskirjatutkijan palkkaa. Päivätyötä tekevä SH ei tee töitä jouluaattona, juhannuksena, viikonloppuisin tai öisin, eikä jännittele työvuorolistoja muutaman viikon varoitusajalla. Ne SH:t, jotka näin tekevät, tienaavat jo reilusti enemmän kuin puheena olleet päivätyötä tekevät tohtorikoulutettavat.

Ja jos väikkärin meinaa saada järkevässä ajassa pakettiin niin todellakin saa tehdä töitä välillä myös pyhäpäivinä, iltaisin ja viikonloppuisin. Tai matkustaa yölennolla kotiin konferenssimatkalta.

Vierailija
53/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on peruspalkka bruttona noin 2400 e/kk. Lisien jälkeen (iltalisät, yötyölisät, pyhälisät ym.) bruttona noin 2600-2700 e/kk. Amk-tutkinto, hoitoalalla.

Tuo 300 pitäisi tulla täyteen jo kahdella sunnuntaipäivällä, vaikka olisi koko loppukuun aamuvuoroa.

Vierailija
54/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus yrittänyt huhuilla täällä 3- vuorotyötä tekeviä sairaanhoitajia kertomaan palkkansa, mutta koskaan ei ole viesteihin tullut yhtäkään vastausta. Joko sairaanhoitajia ei ole ollut palstalla tai eivät halua kertoa.

Kymmenen vuoden kokemuksella, vaativassa ja raskaassa erikoissairaanhoidossa, palkka on 2553€. Jos teen pari viikonloppua töitä niin sunnuntailisän ansiosta palkka voi just ja just nousta 2900-3000€. Sununtailisä on 100% kun esim. ilta ja la. lisät on niin pienet ettei niistä paljon lisää euroja koostu.

En nyt hirveästi olisi kateellinen sairaanhoitajien palkoista.

Vierailija
55/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei vertaappa nyt siivoojaa ja sairaanhoitajaa... On siinä pieni ero. Hoitajalla pieni virhe voi maksaa ihmisen hengen, ja se on ihan totta.

Hoitajien palkan pitäis mennä kunnolla työn mukaan, esim. Päivystyksessä ja teholla pitäisi saada parempaa palkkaa, samoin ehkä leikkurissa? No ainakin päivystyksellä ja teholla.

Miksi ihmeessä kaikilla on sama palkka? Eikö sen pitäisi mennä työnkuvan mukaan sen palkan? Akuutissa on ihan omanlaisensa vastuu, kyllä siellä pitäisi palkan olla kohdallaan.

Vierailija
56/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus yrittänyt huhuilla täällä 3- vuorotyötä tekeviä sairaanhoitajia kertomaan palkkansa, mutta koskaan ei ole viesteihin tullut yhtäkään vastausta. Joko sairaanhoitajia ei ole ollut palstalla tai eivät halua kertoa.

Kymmenen vuoden kokemuksella, vaativassa ja raskaassa erikoissairaanhoidossa, palkka on 2553€. Jos teen pari viikonloppua töitä niin sunnuntailisän ansiosta palkka voi just ja just nousta 2900-3000€. Sununtailisä on 100% kun esim. ilta ja la. lisät on niin pienet ettei niistä paljon lisää euroja koostu.

En nyt hirveästi olisi kateellinen sairaanhoitajien palkoista.

Mutta ethän säkään tee siis 3- vuorotyötä? Kerroit peruspalkan ja satunnaisista viikonlopuista 2900-3000?

Paljon tienaa sairaanhoitaja joka tekee säännöllisesti 3- vuorotyötä?

Vierailija
57/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat nai ylöspäin. En tunne yhtäkään hoitajaa joka seurustelisi köyhän kanssa. Kaikilla puoliso on suhteellisen varakas.

Vierailija
58/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pyhätöitä sattuu listaan yleensä max/kk. Ja öitä teen 1-2/ kk. Ilta- ja lauantailisät on aika naurettavan pienet. Ylimääräiset arkipyhät (joulut, juhannukset, pääsiäinen ym.) nostavat kyllä aina palkkaa, jos niitä sattuu listaan.

Vierailija
59/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljo lentoemännät tienaa? Koulutus 5-8 viikkoa.

Vierailija
60/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja, työkokemusta 15 vuotta, palkka bruttona lisineen, kutsurahoineen ja ylitöineen 2850-4400 euroa kuukaudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan