Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sairaanhoitajat ja lähihoitajat länkyttävät aina peruspalkasta eikä kokonaisansioista?

Vierailija
25.08.2019 |

Mikä järki on verrata omaa peruspalkkaa muiden alojen kokonaispalkkaan? Yleensä vieläpä niin, että verrataan jossain Helsingin keilaniemessä yksityisellä sektorilla työskentelevän AMK-insinöörin vuosipalkasta johdettua kuukausipalkkaa (jossa siis kaikki bonukset ja lomarahat mukana) jonkun peräkylän kunnallisella puolella työskentelevän sairaanhoitajan tai lähihoitajan peruspalkkaan ilman mitään lisiä. Olisiko esim. lähihoitajan tapauksessa muutenkin oikeampi vertailukohta joku kunnan talkkari tai siivooja?

Kommentit (369)

Vierailija
101/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat valmistuvat AMKissa : AMK= ammattiKORKEAKOULU. Eli SH toisin kuin LH on akateeminen  tutkinto vaikka tämä usein unohtuukin. Pitäisi siitä saada palkkaakin.

Miksi automaattisesti pitäisi lisäpalkkaa saada korkeakoulun käymisestä jos työ itsessään ei korkeakoululisää tuota...?

Kakkapyllyn pesusta saa kakkapyllynpesijän palkan. Jos ei kelpaa niin mars opiskelemaan insinööriksi tai lääkäriksi. Kakkapyllynpesu ei ole akateemista hommaa.

Voi voi, tiedätkö miten ällöttäviä juttuja moni jopa erikoislääkäri tekee? Voin kertoa että vaipanvaihto ei ole mitään verrattuna siihen. Pitäisikö siis esim suolostosairauksiin erikoistuneen lääkärin tai vaikkapa gynekologin saada sitä ei akateemista palkkaa?

Lääkäri on kuitenkin lääkäri ja alansa arvostettu rautainen ammattilainen. Lääkäri tekee diagnoosin ja määrää hoidon. Ei missään paikassa sairaanhoitajat tee skopioita. Eri juttu jos on itse omasta vapaasta tahdostaan kouluttautunut perseen pesijäksi.

Ihan kuin en tietäisi, tuo kommentti "Kakkapyllynpesu ei ole akateemista hommaa" särähti vain korvaan, kun miettii millaisia hommia moni erikoistunut lääkäri tekee päivät pitkät gynegologi ja gastroenterologiaan erikoistunut lääkäri

tästä hyvä esimerkki, miten typerä tuo kommentti oli.

Vierailija
102/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt länkytetään eikä öyhötetä vai?

Otatko ilmaiseksi vastaan yhteiskunnalta mitään itse? Se vasta outoa on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lh, toimistotyössä ma-pe 8-16. Palkka bruttona 2500 e. Helsinki, kunnallinen sektori.

Pakko kysyä, että mikähän työ kyseessä, kun Helsingissä sairaanhoitajan ja sosionomin peruspalkat n. 2500e/kk?

Vierailija
104/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää ottaa huomioon, että sairaanhoitajat ovat huonosti koulutettuja ja alalla työskentelee hyvin yksinkertaisia henkilöitä. Tyypillinen matalan koulutustason duunariammatti. Perus- ja kokonaisansioiden ero hämärtyy ymmärryksen puutteesta. Ei kaikkien äly riitä yliopistoon.

Mitä tarkoitat huonosti koulutetuilla? Opintojen sisältöä vai niiden pituutta? Lähihoitajakoulutuksen pohjalta opiskellut sairaanhoitaja on opiskellut keskimäärin kuusi vuotta hoitoalaa, eiköhän tuo riittäne.

Lääkäri opiskelee kuusi vuotta ja on ihan eri luokan ammattilainen. Hoitajaa ei voi siihen edes verrata.

Vierailija
105/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähi- ja sairaanhoitajan palkoissa niin pieni ero,etten viitsi lukea sh:ksi ennenkuin palkkaa nostetaan.Eronakin vain iv-luvat.

Vierailija
106/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos mietitään hoitajan palkkaa 3- vuorotyössä niin silloin sitä voi verrata ainoastaan jonkun toisen 3- vuorotyötä tekevän palkkaan, vaikka poliisin.

Tai siivoojan, kassatyöntekijän.

No siivoojan tai kassan virheestä yleensä kukaan ei voi kuolla. Kyllä työn vaativuuden pitää myös merkata.

Tämä on taas tätä oman työn vaativuuden glorifiointia. Perkele, sun ei tarvitse kuin osata LUKEA annosteluohje. Lukemaan opetellaan ala-asteella. Se mistä sinä yrität saada kunnian itsellesi, ja perustelet miksi lisää palkkaa sinulle, kuuluu lääkärille joka on vastuussa lääkkeen määräämisestä. Sinä annostelet. Apinan voi opettaa annostelemaan mutta ei analysoimaan oikeaa lääkitystä potilaalle.

Kyllä huomaa, ettei sulla ole mitään kokemusta kommenttisi takana. Työssä on paljon tekemistä. Täytyy suoriutua nopeasti, oikein ja prioirisoida. Jos sun pitää joka kerta turvautua työohjeiden ja käyttöohjeiden lukemiseen, niin potilas kuolee. Kyllä vastuussa ovat monet muutkin hoitoketjun osat, kuin vain lääkäri. Joka ikisen palasen pitää toimia oikein ja sujuvasti. Ammattilaisten yhteistyön pitää toimia samattomasti ja jokainen tietää mitä tekee. Hoitotyössä nämä asiat ovat itsestäänselviä.

Kaikissa suorittavissa töissä pitää suoriutua nopeasti, oikein ja priorisoiden.

Bussikuski kun tekee virheen, tulee 50 ruumista.

Hoitotyössä mahdollisuus ennakoimattomiin tilanteisiin on silti suurempi. Jokaikinen työvuoro on erilainen ja koskaan ei voi tietää mitä tulee. Ihmisen elintoiminnot ovat moninaiset. Ja erilaisia laitteita pitää hallita lukemattomia. Tietotaito pitää olla päässä ja hyppysissä ja sitä pitää osata soveltaa oikealla hetkellä oikein.

En kyllä väheksy bussikuskeja. Täytyy osata ajaa ja tuntea liikennesäännöt hyvin. Onnettomuustilanteissa tärkeää on soittaa 112.

Oikeasti kun näitä kommentteja lukee, niin miettii, että miten kehdataan vaatia enemmän arvostusta jos itsekään ei arvosteta muiden ammatteja.

Vierailija
107/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat valmistuvat AMKissa : AMK= ammattiKORKEAKOULU. Eli SH toisin kuin LH on akateeminen  tutkinto vaikka tämä usein unohtuukin. Pitäisi siitä saada palkkaakin.

Miksi automaattisesti pitäisi lisäpalkkaa saada korkeakoulun käymisestä jos työ itsessään ei korkeakoululisää tuota...?

Kakkapyllyn pesusta saa kakkapyllynpesijän palkan. Jos ei kelpaa niin mars opiskelemaan insinööriksi tai lääkäriksi. Kakkapyllynpesu ei ole akateemista hommaa.

Voi voi, tiedätkö miten ällöttäviä juttuja moni jopa erikoislääkäri tekee? Voin kertoa että vaipanvaihto ei ole mitään verrattuna siihen. Pitäisikö siis esim suolostosairauksiin erikoistuneen lääkärin tai vaikkapa gynekologin saada sitä ei akateemista palkkaa?

Lääkäri on kuitenkin lääkäri ja alansa arvostettu rautainen ammattilainen. Lääkäri tekee diagnoosin ja määrää hoidon. Ei missään paikassa sairaanhoitajat tee skopioita. Eri juttu jos on itse omasta vapaasta tahdostaan kouluttautunut perseen pesijäksi.

Jaa.No itse "pesen noita perseitäkin", ikävä, että näet sen noin ala-arvoisella työnä....kun itse maksat "ripulipaskoissa " sängyssä, etkä itse pysty wc:hen menemään, niin joku tekee sen sinulle...veikkaisin että et kykenisi tekemään yhtään kertaa ja vielä niin että kunnioitat potilasta.Äitiä tulisi sinullekin ikävä

Lisäksi, olen semmoisessa työssä, että vastaan parin kolmen ihmisen hengestä vuorin aikana.Sinun mielestäsi ei sitten rautaista ammattitaitoa hengityskoneessa olevan potilaan hoitamisessa? Tervetuloa kokeilemaan. Taitaisi tulla "kuset ja ripulit jouduin", kun ensimmäinen hälytys piippaisi.Oman perseesi saat pestä kyllä tuolloin, ei kuulu minun työnkuvaani

Vierailija
108/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähi- ja sairaanhoitajan palkoissa niin pieni ero,etten viitsi lukea sh:ksi ennenkuin palkkaa nostetaan.Eronakin vain iv-luvat.

Palkassa on eroa 400-500euroa, ja lisäksi työmahdollisuudet paljon monipuolisemmat.

Vierailija
109/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttoansio 50 000 mulla, sisältä henk.koht.lisiä ja vähän ylitöitä, vuorolisiä  yms työpaikan etuja. Yks. sektori

t. 28 v alaa takana

Vierailija
110/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voidaan maksaa kaikille kunnon liksat heti, kun kaltaiseni kiltti mieskin alkaa saada naista samaan tapaan kuin halutut komistukset.

Kysynnän ja tarjonnan lakihan se taustalla on molemmissa.

Juuri näin. Kyllä ne liksat nousee, jos ihmiset tosiaan hakeutuu muualle töihin. Jos pulaa on jo nyt työntekijöistä, niin ette suostu ylimääräisiin vuoroihin ilman kunnon kompensaatiota. Ei pidä valittaa vaan vaatia jämäkästi.

Vierailija
111/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinkeinolämän keskusliitto ja jopa valtakunnansovittelija ovat jo sanoneet ettei hoitajien palkoissa ole nostettavaa vaarantamatta kansantaloutta merkittävästi. Siinäpähän tappelette ja juonittelette - hoitajat - mutta tämä on fakta. Olisitte aikanaan opiskelleet itsellenne paremman ammatin.

Vierailija
112/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa sairaanhoitajat töihin Englantiin!Täällä arvostetaan suomalaisia sairaanhoitajia, palkka on ihan eri luokkaa kuin Suomessa.Työnantaja tekee kaiken, minkä pystyy, jotta saisi hoitajat pysymään töissä.Ministeritasolla ollaan huolissaan Brexitistä ja sen vaikutuksesta mm Suomalaisten sairaanhoitajien pysymisestä maaassa

Vierailija
113/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voidaan maksaa kaikille kunnon liksat heti, kun kaltaiseni kiltti mieskin alkaa saada naista samaan tapaan kuin halutut komistukset.

Juuri näin. Kyllä ne liksat nousee, jos ihmiset tosiaan hakeutuu muualle töihin. Jos pulaa on jo nyt työntekijöistä, niin ette suostu ylimääräisiin vuoroihin ilman kunnon kompensaatiota. Ei pidä valittaa vaan vaatia jämäkästi.

Tätä olen ihmetellyt etenkin lastentarhanopettajien kohdalla. Alalla aivan järkyttävä työvoimapula, mutta silti yksityisilläkään ei vaadita palkkaa enemmän. Itse tuossa tilanteessa tekisin tarjouksen, että tulen töihin 3000 euron lähtöpalkalla, ottakaa tai jättäkää.

Vierailija
114/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa sairaanhoitajat töihin Englantiin!Täällä arvostetaan suomalaisia sairaanhoitajia, palkka on ihan eri luokkaa kuin Suomessa.Työnantaja tekee kaiken, minkä pystyy, jotta saisi hoitajat pysymään töissä.Ministeritasolla ollaan huolissaan Brexitistä ja sen vaikutuksesta mm Suomalaisten sairaanhoitajien pysymisestä maaassa

Itse olen töissä Norjassa.Myös täällä on hyvin asiat.Haaste on tietysti norskin opettelu, mutta jos ruotsia osaa, niin no problem, kielen oppii työssä noin vuodessa.Plussana myös super-komeat Norjalaiset miehet, viikinkien jälkeläiset.Suosittelen

Vierailija
115/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lh, toimistotyössä ma-pe 8-16. Palkka bruttona 2500 e. Helsinki, kunnallinen sektori.

Pakko kysyä, että mikähän työ kyseessä, kun Helsingissä sairaanhoitajan ja sosionomin peruspalkat n. 2500e/kk?

Miksi näihin kysymyksiin miinuksia vaan satelee, muttei vastausta tule?

Vierailija
116/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa aloitteleva sairaanhoitaja saa 3500e peruspalkkaa+ lisät. Palkka nousee vuosittain.

😂 näin vain ja ainoastaan sairaanhoitajien kohdalla? Eikö Norja olisi ollut vielä parempi vertailukohde? Kuitenkin kaikesta valituksesta huolimatta jatkat täällä Suomessa työntekoa ja valittamista.

Vierailija
117/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ne on nimenomaan vielä sairaanhoitajia jotka palkastaan valittaa - tai ainakin itse olen nähnyt ja kuullut sairaanhoitajien valittavan palkastaan, lähihoitajat valittaa huomattavasti vähemmän. Sairaanhoitajat on myös niitä joiden mielestä KENELLÄKÄÄN ei voi mitenkään olla rankempaa tai vastuullisempaa työtä kuin heillä. 

Vierailija
118/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastuu potilasturvallisuudesta pitäisi olla vahvemmin työnantajalla. Nyt tuntuu, että työntekijät kantavat sen vastuun. Jos mennään vajaalla miehityksellä iltavuorossa tai yövuorossa ja kiireessä virhe sattuu, niin kyllä se hoitaja sen virheen seuraukset jollain tapaa kuitenkin joutuu kantamaan. Jos joku kuolee, niin pystyykö virheen tekijä enää edes toimimaan ammatissa? Kyllä siinä menee henkisesti palasiksi. Itse en varmaan pystyisi työtä enää jatkamaan.

Vierailija
119/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkassa on eroa 400-500euroa, ja lisäksi työmahdollisuudet paljon monipuolisemmat.

Se riipuu lähihoitajan työstä sekä Sairaanhoitajan työstä, mutta mitä lukaisin kommentteja ja jos valmiiksi tiedän palkoista niin samaan päätelmään tullut, ei kannata. Yksityisellä tienaa lh:n paremmin kuin sh kunnalla.

Vierailija
120/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elinkeinolämän keskusliitto ja jopa valtakunnansovittelija ovat jo sanoneet ettei hoitajien palkoissa ole nostettavaa vaarantamatta kansantaloutta merkittävästi. Siinäpähän tappelette ja juonittelette - hoitajat - mutta tämä on fakta. Olisitte aikanaan opiskelleet itsellenne paremman ammatin.

Sitten ei nosteta.Itsellä ja aika monella on ns tullut mitta täyteen kikyilyjen, lomarahojen jäädytysten, ja jatkuvan joustamisen suhteen töissä.....täytyy äänestää jaloullaan, eli lähteä muuan alan töihin....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä