80-luvulla sai rauhassa olla "tuutikki" tai nätisti meikannut hevaripoika eikä kukaan ollut tunkemassa johonkin sukupuolivähemmistölokeroon
Miksi nykyään halutaa niin kauheasti luokitella ja lokeroida jos ei osu johonkin ikivanhaan stereotyyppiin? Miksi tässä asiassa mennään takapakkia? Nuoret kipuilee sen kanssa mihin ryhmään oikein kuuluu kun aikanaan ei edes kenellekään tullut mieleen että tuutikki tms. pitäisi luokitella jotenkin.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itse Tuutikki. Ja ihan hetero olen ollut aina. Kyllä mua kiusattiin siitä, että en tykännyt perinteisistä tyttöjen jutuista, en meikannut, yms. Mutta ei kyllä koskaan kukaan epäillyt lesboksi enkä sellaisena itseäni ole koskaan pitänyt.
Minäkin olin mutta meitä oli monta muutakin, maalla asuin ja mopoilla päristeltiin ympäri kyliä. Ei tosiaan meikit kiinnostaneet, enkä omistanut yhtään hametta. Olisin varmasti ollut hyvin hämmentynyt jos joku olisi pitänyt minua jotenkin vähemmän tyttönä tuon vuoksi.
Mikähän hitto mä sitten olin, kun tykkäsin hameista, mopoista, meikeistä, puihin kiipeilystä ja ihastuin vuoron perään tyttöihin ja poikiin. Nainen olen. Halusin olla mies, joskus.
Luulin, että tuo oli murrosikään kuuluva vaihe mutta ilmeisesti pitää nyt nelikymppisenä heterona ja äitinä alkaa lokeroitumaan johonkin niistä 700:stä sukupuolesta, joita kukaan ei pysty nimeämään.Pitääkö todella? Siis jos koet olevasi heteronainen eikä asia ahdista sinua?
No ei pidä. Yritin heittää sarkastisen vitsin. Pitää harjoitella vielä :/
Vierailija kirjoitti:
Totta. Ennen sai olla "outo" rauhassa, eikä lokeroitu mihinkään.
Takapakkia on siis menty.
Onhan noita lokeroita ollut joka lähtöön. 80-luku oli virkistävä hengähdystauko karmean 70-luvun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tyttöjen ja poikien maailmat eivät olleet ihan yhtä eroteltuja. Muistan mm. Lego-mainoksen, jossa palikat tulivat (vain) perusväreissä, leikkijänä sukupuolineutraalisti puettu tyttö. Samoin ei ollut erikseen "Prinsessapipareita" tai "Autot"-keksejä, vaan oli "Hannun ja Kertun pipareita" sekä "Carneval"-keksejä. Mielestäni 80-luvulla ja 90-luvulla oli paljon sukupuolineutraaleja juttuja, ja sellaisia nimenomaan luontaisesti olevia; Pokemon-limu kelpasi kaikille, samoin Muumijäätelö. Ei ollut erikseen Eevee vs. Pikachu-pelisettejä(mainoksessa tytöllä Eevee ja pojalla Pikachu) eikä Muumikarkkeja, jotka oli yksilöity enemmän tytöille tai pojille. Tajuaakohan kukaan? Samoin eri matkakohteiden t-paidat olivat sukupuolineutraaleja eikä niistä ollut mitään hiton prinsessaversioita tms.
Ysärillä käynnistyi tämä ihmeellinen poika- ja tyttöbändi "juttu". Piti olla vain jompaa kumpaa, mutta ei kumpaakin. Kumma, ettei oletettu sukupuolineutraalisuus ole juurikaan lopettanut näiden suosiota.
Kasarilla sen sijaan jotkut artistit leikkivät sukupuolirooleilla ja esiintyivät arndogyyneissä tyyleissä. Ysäri teki tästä hommasta lopun kerrasta.
Grillijonossa tuli turpaan, mutta eipä luokiteltu sa4tana.
Vierailija kirjoitti:
No, enää ei ole grillijonoja. On pikaruokaloita, joissa vartiointipalvelut päivystävät 24/7. Maailma on kuulemma turvallisempi, vai olisiko vain niin, että turvapalvelut ovat kehittyneempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tyttöjen ja poikien maailmat eivät olleet ihan yhtä eroteltuja. Muistan mm. Lego-mainoksen, jossa palikat tulivat (vain) perusväreissä, leikkijänä sukupuolineutraalisti puettu tyttö. Samoin ei ollut erikseen "Prinsessapipareita" tai "Autot"-keksejä, vaan oli "Hannun ja Kertun pipareita" sekä "Carneval"-keksejä. Mielestäni 80-luvulla ja 90-luvulla oli paljon sukupuolineutraaleja juttuja, ja sellaisia nimenomaan luontaisesti olevia; Pokemon-limu kelpasi kaikille, samoin Muumijäätelö. Ei ollut erikseen Eevee vs. Pikachu-pelisettejä(mainoksessa tytöllä Eevee ja pojalla Pikachu) eikä Muumikarkkeja, jotka oli yksilöity enemmän tytöille tai pojille. Tajuaakohan kukaan? Samoin eri matkakohteiden t-paidat olivat sukupuolineutraaleja eikä niistä ollut mitään hiton prinsessaversioita tms.
Ysärillä käynnistyi tämä ihmeellinen poika- ja tyttöbändi "juttu". Piti olla vain jompaa kumpaa, mutta ei kumpaakin. Kumma, ettei oletettu sukupuolineutraalisuus ole juurikaan lopettanut näiden suosiota.
Kasarilla sen sijaan jotkut artistit leikkivät sukupuolirooleilla ja esiintyivät arndogyyneissä tyyleissä. Ysäri teki tästä hommasta lopun kerrasta.
Poikabändit tekivät comebackin. Vanha keksintö, kun muistaa BCR:n, Rubettesin ja muut sentapaiset.
Kyllä aiemmin jaksettiin vaahdota, jos bändissä oli pelkkiä naisia ja se soitti jotain rajumpaa. Samoin hevi/punkyhtyeen ainoasta naisesta.
Lapsille oli He-Man ja My little ponyt, Barbeja paheksuttiin jne.
Muistaakseni Michael Monroe kertoi, että he lähtivät aluksi Ruotsiin, koska Suomessa Hanoit oli ”pitkätukkahomonarkkaribändi”.
Että se siitä 80-luvun suvaitsevaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni Michael Monroe kertoi, että he lähtivät aluksi Ruotsiin, koska Suomessa Hanoit oli ”pitkätukkahomonarkkaribändi”.
Tarkoitatko siis, että ulkomailla 80-luku oli kuitenkin suvaitsevainen? Silloinhan sjw:t ja muut sukupuolettomuuteen/sukupuolien moninaisuuteen pyrkivät liikkeet ovat/olivat tarpeellisia vain Suomessa?
Olin teini 80-luvun lopussa, kun muuri murtui. Oli hyvin optimistista ja vapaamielistä aikaa. Nykyisyys on taas sitten jokin dystopia.
Vierailija kirjoitti:
No jopa oli vakuuttava todistelu sinulta. Hanoin pojathan ovatkin kuuluisia liioittelemattomista ja totuudessa pitäytyvistä lausunnoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, enää ei ole grillijonoja. On pikaruokaloita, joissa vartiointipalvelut päivystävät 24/7. Maailma on kuulemma turvallisempi, vai olisiko vain niin, että turvapalvelut ovat kehittyneempiä.
Noin minäkin luulin, kunnes aloin törmätä lehdissä perinteitä huokuviin uutisiin tyyliin "2 nuorta miestä tappeli grillijonossa."
Vanhoissa grilleissä on uudet yrittäjät. Ja tappelijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jopa oli vakuuttava todistelu sinulta. Hanoin pojathan ovatkin kuuluisia liioittelemattomista ja totuudessa pitäytyvistä lausunnoistaan.
Älä sotke Mikeä Andyyn. Tämä jälkimmäinen on se epäluotettavampi.
1970-luvun lopulla ilmapiiri kääntyi yhtäkkiä sellaiseksi, että vähänkin värikkäämpi sai vaihtaa vaatteet eri kaupunginosaan siirtyessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin minäkin luulin, kunnes aloin törmätä lehdissä perinteitä huokuviin uutisiin tyyliin "2 nuorta miestä tappeli grillijonossa."
Vanhoissa grilleissä on uudet yrittäjät. Ja tappelijat.
Kyllä ne tappelisivat siellä pikaruokalassakin, jos ei olisi vartioita. Siis ne suvaitsevaisuuden ja sukupuolettomuuden kyllästämät nuoret toivot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi olet itse, tuutikki vai meikkaava hevaripoika? Veikkaan, että et kumpikaan, vaan aivan tavallinen kivuttomasti sukupuoleensa liittyviin odotuksiin solahtava hetero. Jospa annettaisiin asianosaisten itsensä kertoa, millaisia kokemuksia heillä on elämästä sukupuolivähemmistön edustajana 80-luvulla sen sijaan, että mutuillaan sivusta.
No olin juuri se tuutikki ja mun serkku oli meikkaava hevaripoika (nykyisin 4 lapsen isä). Me emme kokeneet olevamme sukupuolivähemmistöä silloin eikä nyt. Et nyt selvästikään ymmärrä mistä on kyse... 80-luvulla ei ollut ollenkaan niin tiukkoja sukupuoliodotuksia kuin nykyään. Mistään transsukupuolisuudesta tässä ei ole kyse, se on eri asia.
Ap
Vielä tänäkin päivänä ainakin meillä saa Maija olla ihan vaan pelkkä Maija ja Pekka saa olla Pekka ilman mitään lisämääritelmää. Toisen ihmisen sukupuoli ja varsinkin seksuaalinen suuntautuminen on tavallisesti täysin yhdentekevä. Ei minulla ole mitään tarvetta luokitella esimerkiksi työkaveria mihinkään olemassaolevaan tai olemattomaan sukupuoleen.
Kieltämättä kiusallisia tilanteita voi tulla, jos toimitaan tavanomaisten perusoletusten mukaan, esimerkiksi yökylään tulevan lapsen kaverin olettaa olevan tiettyä sukupuolta, tai jonkun puolison olettaisi olevan toista sukupuolta ja varaa esimerkiksi saunavuoron tämän oletetun sukupuolen mukaan. Toisaalta nämä tuutikit ovat ehkä pienestä pitäen tottuneet siihen, että ovat sitä mitä ovat ja saattaa sattua yhtä ja toista.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Seurustelin 80-luvulla yhden "hanoirokkarin" kanssa, eli siis pojan, joka fanitti Hanoi Rocksia ja pukeutui ja meikkasi saman tyylisesti. Monta kertaa hänet uhattiin hakata, uhkaajina yleensä samanikäiset tai vähän vanhemmt kundit. Pahimpia olivat tietysti pe ja la illat, kun kaupungilla oli paljon humalaisia liikenteessä. Jatkuvaa pelkoa ja varuillaan oloa. Ja kyse yhdestä Suomen isoimmista kaupungeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko siis, että ulkomailla 80-luku oli kuitenkin suvaitsevainen? Silloinhan sjw:t ja muut sukupuolettomuuteen/sukupuolien moninaisuuteen pyrkivät liikkeet ovat/olivat tarpeellisia vain Suomessa?
En tarkoita.
Ei pieni silmärajaus ja oudot hiukset saa epäilemään miehen suuntausta, paitsi jos muuten käyttäytyy korostuneen naismaisesti, mutta eihän muiden mielipiteillä ole väliä.
Tässäpä aikalaisesimerkki 80-luvun asenteista meikkaavia poikia kohtaan. Tuskin on ihan tyhjästä keksitty:
Olen minäkin kyllä sitä mieltä että liian herkästi lähdetään suvaitsevaisuuden nimissä olettamaan että sukupuolirooleja rikkovat ovat kaikki transsukupuolisia, ja samalla vahingossa pönkitetään perinteisiä rooleja. Pitäisi antaa ihmisen olla sukupuolesta riippumatta sellainen kuin on, sallia niin cis- kuin transmiehillekin meikkaaminen ja samoin cis- ja transnaisille meikittömyys