Miksi nainen EI suostuisi tutkimukseen synnytyksen jälkeen?
Ei käsitä.. joku synnyttänyt veti jutun virkamiespolkua pitkälle koska häntä "painostettiin" sisätilatutkimukseen synnytyksen jälkeen. Luulis haluavan tietää et kaikki on siellä ok synnytyksen jälkeen??
Kommentit (270)
Oikeasti koko systeemin tausta on naisten holhoamisessa. Aikanaan esim. aviottomat äidit oli iso moraalinen ongelma. Jälkitarkastykseen liittyi ehkäisyneuvonta, pahimmillaan jopa pakkosteriloinnit, jotka Suomessa jatkuivat peräti 70-luvulle asti.
Kyllä minä menen elintäni näyttämään lääkärille, jos miehenikin menee.
Työttömyysetuuteen voisi myös laittaa ehdoksi vaikka pakolliset hammastarkastukset, hoitomattomista hampaista kun kehittyy usein pahojakin terveysongelmis ja lasku yhteiskunnalle.
Moni nuori nainen kauhistelee juuri tuota miten synnyttäjiltä viedään itsemääräämisoikeus. Auttaa varmaan syntyvyyteen kun näitä aataminaikaisia nöyryytyssysteemejä ylläpidetään edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä voisi tehdä kansalaisaloitteen, että sisätutkimusta ei vaadita vanhempainrahan saamiseksi. Ihmisarvoa loukkaavaa.
Todellakin. Ihan käsittämätöntä että tälläinen ehto vielä on. Mihin se perustuu? Etenkin jos nainen on käynyt synnyttämässä sairaalassa, ei mielestäni tälläistä "todistetta" synnyttämisestä enää tarvita.
Monia muitakin sisätutkimuksia on sitäpaitsi jätetty raskaudenseurannasta pois, koska ne on todettu tarpeettomiksi; eli pelkällä käsikopelolla ja kurkkauksella ei voida tehdä minkäänlaisia tarkkoja johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen. Päinvastoin, sillä turhalla kopeloinnilla voidaan aiheuttaa raskaudelle jopa haittaa.
Jos äiti itse tuntee synnytyksen jälkeen kaiken olevan kunnossa, asia todennäköisesti on juuri niin. Tarpeettomia toimenpiteitä tulee välttää, ja ylipäätään meillä kaikilla tulee olla oikeus koskemattomuuteen ja oikeuteen päättää omasta kehostaan. Myös äideillä.
t. kahdesti synnyttänyt ja ekan synnytyksen jälkeen pakotettu jälkitarkastukseen ja sisätutkimukseen - viiden miespuolisen kandin pällistellessä vieressä. Sisätutkimus tehtiin vieläpä kahdesti, ensin kandi ja sitten lääkäri. Suostumusta ei kysytty.
En usko, en usko, en usko. Niin paksua tuubaa, itsekö peukutit noin monta kertaa vai uskoiko joku oikeasti? Ei, niitä kandeja ei pyöri laumana pällistelemässä eikä missään opetustilanteessa kysymättä pyydetä naista levittämään lettunsa levälleen mieslauman edessä. Ei ole totta, pilaatte av:n valehtelullanne.
Mitä jälkitarkastukseen tulee, ymmärrän että se on joillekin vaivojaan vähätteleville tarpeellinen - saadaan säästöjä kun heidät velvoitetaan tuen eväämisen uhalla muiden mukana jälkitarkastukseen. Mutta ei se oikein ole. Itselläni kolmesta synnytyksestä ei jäänyt minkäälaista vikaa, joten ne jälkitarkastustirkistelyt olivat aivan turhia. Niiden pitäisi olla vapaaehtoisia.
Ja tosiaan, kyllä tuollaisessa kysytään lupa, joskus ehkä painostaen, että saako opiskelija olla mukana. Ikinä koskaan ei viittä miesopiskelijaa ole sorkkimassa jälkutarkastuksessa mukana. Miksi? Koska ensinnäkin se on traumaattinen ajatuskin ja toiseksi - jälkitarkastuksessa harvoin on edes mitään opittavaa. "Supistaisitko voimakkaasti? Joo, kaikki kunnossa."
Sain esikoisen 22-vuotiaana. Jälkitarkastusaikaa varatessa neuvolan terkka ilmoitti että se on sitten sellainen opetusvastaanotto, että nämä on AINA. Ei annettu edes muita vaihtoehtoja. Kun menin paikalle, siellä huoneessa tosiaan oli viisi mieskandia. Ensin minut istutettiin siihen tuolille; lääkäri ja kandit pöydän toisella puolella minua vastapäätä. Siinä sitten käytiin läpi ainakin sitä miten synnytys meni, mitä vaivoja ollut synnytyksen jälkeen, millaisessa kunnossa nännit on kun olen imettänyt, pystynkö ulostamaan normaalisti, olenko harrastanut seksiä ja miltä se tuntui sekä millaista ehkäisyä olen ajatellut. Tästä on 8 vuotta aikaa, mutta jäi mieleen koska koin tilanteen äärimmäisen nöyryyttävänä, taisin jopa saada pienen paniikkikohtauksen silloin koska tärisin ja meinasin pillahtaa itkuun, mutta samalla olin jotenkin lamaantunut. Lopuksi 1 kandeista teki sisätutkimuksen tärisevin käsin, jonka jälkeen elämäänsä kyllästynyt lääkäri teki uudestaan sisätutkimuksen, totesi mm. ääneen että tuntuu löysältä, ja piti pienen luennon lantionpohjanlihasten jumpasta ja kyseli miksi ihmeessä en ole aloittanut jo. Lääkäri oli nainen.
Olin nuori ja ekaa kertaa synnyttänyt, ei silloin uskaltanut kyseenalaistaa ammattilaisia saatikka järjestelmää, lisäksi perusluonteeltani olen/olin vielä liian kiltti. En osannut pitää puoliani silloin. Sitten kun toisen lapseni sain, ilmoitin heti aikaa varatessa että minun jälkitarkastukseen ei osallistu kukaan muu kuin minä ja lääkäri. Piste.
Se että sinä et usko terveydenhuollossa tapahtuvan hoitovirheitä, laiminlyöntejä, jopa hyväksikäyttöjä ja ties mitä, ei tarkoita etteikö niitä kenellekkään tapahtuisi.
t. se sama kahdesti synnyttänyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut auta armias kun nainen menee itse lääkäriin ja haluais hoitoa. Ei takuulla tipu.
No eihän naiset itse voi tietää onko siellä ongelmaa vai ei 😂😂😂 Lääkäri päättää. Samasta syystä kaikille raskaana oleville ja synnyttäneille tehdään sisätutkimukset vaikka he kuinka väittäisivät kaiken olevan ok.
Sama kuin väittäisit että kaikkien aikuisten hampat tarkastetaan kerran vuodessa, oli tämä tarkastettaville ok tai ei, koska lääkäri päättää, mikä tarkottaisi sitä että kotiisi tulee karhuryhmä jotka istuttavat tuoliin, vääntävät suun väkisin auki, ja sitten tarkastetaan hampaat. Huomaat nyt varmaan miten naurettava oma kirjoituksesi oli.
Voi luoja. Ei tuota ole kirjoitettu tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysetuuteen voisi myös laittaa ehdoksi vaikka pakolliset hammastarkastukset, hoitomattomista hampaista kun kehittyy usein pahojakin terveysongelmis ja lasku yhteiskunnalle.
Älä nyt sekoita työttömiä tähän. Kyllä työtönkin osaa mennä itse lääkäriin kun tarve vaatii. Itse käyn yksityisellä, niin hammas- kuin muussakin lääkärissä. Arvaa miksi? T. Työtön
Mitä hyötyä siitä ronkkimisesta on jos löytyneisiin ongelmiin ei saa mitään apua?
Jos ikinä joudun synnytykseen tulen etukäteen kieltäytymään kaikesta ylimääräisestä. Lisäksi haluan sektion.
Miksi? Minulle on tapahtunut jotakin todella kamalaa terveysalan ammattilaisen johdolla, joten en aio enää altistua mihinkään. Puolisoni saa luvan kuvata tilanteet. Enää ei yksikään piru kohtele minua huonosti, tai jos kohtelee siitä on todistusaineistoa.
Pyydän anteeksi kaikilta hyviltä ammattilaisilta, mutta kun luottamus on mennyt totaalisesti, tulee minun suojella itseäni. Leimaavat sitten sekopääksi ja tekevät lasun, mutta en minä muuten oireile.
Hei, kerron näin miehenä että tämä sisätarkastus on aiheuttanut kovasti harmia ihmissuhteissakin.
Kun vaimoni odotti lasta, hän ei halunnut mitään gynekologisia tutkimuksia. Tämä on täysin ymmärrettävää, sillä hänellä on ollut huonoja kokemuksia "ronkkimisesta". Vielä 10 vuotta sitten ei hirveästi näistä asioista puhuttu netillä tai missään, ja miehelle nämä jutut ovat yleensä aika tuntemattomia alueita.
Olin mukana neuvolakäynneissä ja vaikka ymmärsin vaimoni perustellun päätöksen, en voinut olla huolestumatta asiasta. Kun kerran tällaiset tutkimukset olivat rutiinia niin kaipa niille joku perusteltu syy oli? Halusin toki puolisoni pysyvän terveenä fyysisesti.
Synnytyksessä tapahtui pieniä repeämiä ja koska mitään gynetutkimuksia ei oltu tehty vein vaimoni puolipakolla jälkitarkastukseen jossa sisätutkimus suoritettiin. Toki myös vanhempainrahan saanti vaikutti asiaan, vaikka emme aivan rutiköyhiä olleetkaan.
Sisätutkimuksessa ei löydetty mitään, mutta vaimoni koki sen kajoamisena henkilökohtaiseen alueeseen. Kun eromme viimein tuli, tämä hänen intiimiasiohinsa sotkeutuminen oli merkittävä siihen vaikuttava asia.
Nyt sitten kymmenen vuoden päästä saan lukea ettei tutkimus ole tarpeellinen eikä edes edellytys vanhempainrahan saamiseen. Olisimpa tiennyt tuolloin. Vaan eihän sitä muutkaan tainneet tietää, ainakin meillä käynyt kodinhoitaja luuli sen olevan pakollinen kaikille.
En tajua mikä on ollut peruste kytkeä sisätutkimus taloudelliseen tutkimukseen. Pykälä josta on kyse on säädetty 2004, joten aika tuoreesta asiasta on kyse. Ehkä siinä kerätään jotain tietoa terveydenhoitojärjestelmän tarpeita varten, ja asiakas itse on lähinnä "raakamateriaalia" tiedonsaannissa. Oli miten oli, aika paljon vahinkoa saadaan aikaan kun intiimialueita ronkitaan kuin jotain laitetta ymmärtämättä asiaan liittyviä muita ulottuvuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä siitä ronkkimisesta on jos löytyneisiin ongelmiin ei saa mitään apua?
Sepä se. Ehkä ne halutaan vaan tilastoida? Äidin hyvinvoinnista ei ainakaan ole kyse.
Sitä en suoraan sanoen ymmärrä, miksi tuo ala tutkimus pitää tehdä myös sektion jälkeen.
Tätä minäkin olen ihmetellyt, miksi pitää mennä tutkimuksiin, kun ei kuitenkaan saa mitään apua ja että virtsankarkailut sun muut vain ”kuuluu asiaan”? Ovat ehkä yleisiä, mutta missään tapauksessa tätä ei pidä sietää tai hyväksyä! Äidin vointi ja terveys ovat myös tärkeitä, eikä vain silloin jos/kun se vaikuttaa suoraan vauvaan.
Miksei ylipäätään tehdä kokonaisvaltaisia tutkimuksia kerran vuodessa, miksi vain naisen rinnat ja alapää ovat aina tutkimuksen kohteena? Ja ronkitaan mieleen mukaan ja haukutaan potilasta jos häneen sattuu. Traumoja syntyy ja kohta pelko ottaa ylivallan ja ei enää uskalla mennä tutkimuksiin vaikka tietää sen olevan tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Kätilöistä valtaosa on naisia
Papaseulojista valtaosa on naisia
Gynekologeissa on paljon naisia eli naiselle voi mennä jos ei miestä haluaSiis naiset alistaa toisiaan? Niinkö? Miksi naiset edes haluaisivat huvikseen katsella kanssasisariensa alapäitä? Taitaa kuitenkin olla ihan oikea syy noille tutkimuksille.
Siksi naiset tekevät niin kuin tekevät, koska heitä käsketään (koulutetaan) tekemään niin.
Esikoiseni syntyi kuolleena. Pian sen jälkeen sain Kelalta kirjeen, jossa kerrottiin etten ole oikeutettu vanhempainrahaan em.syystä. Menin kuitenkin jälkitarkastukseen sisätutkimuksineen. Se mitä minä kummastelin, oli se, että neuvolan kätilö käski postittaa jälkitarkastustodistuksen Kelaan siitä huolimatta, että sieltä oli jo tullut se kirje "ettei ne ihmettele, miksei ole lähetetty". Kuuliaisena lähetin sen saatekirjeellä, että tiedän teen saa rahaa, mutta neuvola käski.
Kysyin myös neuvolassa, että mitenkäs jos äiti kuolee synnytyksessä - eikö isä sitten saa vanhempainrahaa? No se kuulemma hoidetaan poikkeusjärjestelyin.
Seuraavat ovat syntyneet sektiolla (ja elävinä) ja jälkitarkastuksiin on sisältynyt sisätutkimus.
Ei äidin tarvitse hakea koko vanhempainrahaa. Isä voi hakea sen.
Mä _tiesin_ että alapäässä on kaikki ok, kun en edes revennyt synnytyksessä. Tunnen oman kehoni parhaiten.
Silti piti käydä että saa äp-rahan. Härskiä!
Mutta sisätutkimuksesta VOI kieltäytyä ja silti saada sen rahan, tätä ei moni tiedä. Sain tietää vasta sen jälkeen.
Inhotti että synnytyksessäkin parhaimmillaan 4 ihmistä ihmetteli alapäätäni vaikka 1 puudutteen laittaja olisi riittänyt.
Kysymyksessä on oikeus koskemattomuuteen, periaatekysymys.
Ihmisoikeudet ja yksilönvapaudet ovat tulleet Suomeen suhteellisen myöhään, varmaan siksi terveydenhuollossakin on vielä tällaisia autoritaarisia piirteitä.
Joillekin on synnytyksen jälkeen asennettu kierukka ja jätetty narut ulkopuolelle roikkumaan. Näin paljon naisia arvostetaan.