Ihmisten oudoimmat kodinhoitotavat, mitä tiedätte
- Ensin imuroi ja sitten pyyhkii pölyt pinnoilta.
- Ei säilytä kotona MITÄÄN ylimääräistä. Mikä on tietysti hyvä periaatteessa, mutta tämä menee niin pitkälle, että jos juuri lähipäivinä ei tarvita tiettyjä sukkahousuja tms., ne heitetään roskiin...
- Itsekin nuorempana harrastin tarpeetonta vaivaa, kun JOKA kerta imuroidessa vein matot ulos ja tamppasin. Ei kai niin outoa, mutta tarpeetonta ja turhaan aikaavievää.
Kommentit (262)
Tulikuumalla vedellä ja Tolulla on pestävä myös se oma alapää, ei se muuten puhdistu.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini pesee sukat erillään muusta pyykistä, siis omana koneellisenaan. Ajattelee että sukat ovat likaisempia kuin muu pyykki ja jos ne laittaa samaan koneeseen muut pyykit jotenkin saastuvat. Ajattelin ensin että syynä on halu pestä sukat 60 asteessa jotta puhdistuvat kunnolla, ja siksi ei voi laittaa sukkia 40 asteen koneelliseen mihin suurin osa normivaatteista menee. Mutta ei, sukkia ei voi laittaa 60 asteen lakana/pyyhekoneellisiinkaan tai 60 asteessa pestävien muiden vaatteiden joukkoon.
Minun exäni ei halunnut pestä kalsareita samassa koneessa muun pyykin kanssa. Hänellä oli teoria, jonka mukaan valkoisten paitojen kainaloihin ajan myötä muodostuvat keltaiset läiskät ovat v*rtsaa ja u*ostetta, jotka pyykkikoneen pyörityksessä irtoavat kalsareista ja sitten päätyvät muihin osiin vaatetta :'D
Lattioiden täysin luuttuamatta jättäminen tai "liiallinen" luuttuaminen. Ystäväni paljasti juuri, että ei ollut kertaakaan pessyt asuntonsa lattioita kahden-kolmen vuoden asumisen aikana. Samaten muistan lapsena, kuinka lattiat pestiin aina vain jouluksi, ja silloinkin pitkin hampain.
Toisaalta osa ystävistäni (kaikki lapsettomia, yhdellä tosin koira) luuttuaa lattiat paristi viikossa tai ainakin kerran viikossa. Jotenkin tuntuu liialliselta ja isotöiseltä omaan makuun...
Itse en luuttua kovin usein, kun ei ole lemmikkejä eikä lapsia, eikä kengillä kävellä sisällä muuta kuin eteisessä. Eteisen, keittiön ja kylppärin lattiat haluan kyllä usein pyyhkäistä, mutta eipä joku työhuoneen lattia meillä kovin likaannu. Ja muutenkin yritän olla turhaan kastelematta parketteja (huoh mikä keksintö, mutta vuokralla kestettävä) edes nihkeällä.
Ikkunoiden kuivaaminen SANOMALEHDELLÄ nykypäivänä, kun on olemassa mikrokuituliinoja ja ikkunalastoja.
Myös vanhempien sukulaisten kodinhoitotavoissa on ollut ihmettelemistä. Esimerkiksi että petivaateet TÄYTYY kopistella kerran viikossa. Siis revitään sängystä lakanat irti, viedään peitot ja tyynyt pihalle kopisteltaviksi, tyynyt hoidetaan niin että hakataan raivon vallassa kahta tyynyä vastakkain. Tämän operaation jälkeen samat lakanat pedataan kopisteltujen petivaatteiden ylle. Lakanat he siis vaihtaa noin kerran kuussa tai kolmen viikon välein.
En oikein ymmärrä miksi se kopistelu on niin tärkeää. Anoppikin aina muistaa harmitella, että ei miehen kanssa kerrostalossa voida tätä ruljanssia toteuttaa. Meillä on kyllä kaikissa petivaatteissa suojapussit, joita pestään usein, ja itse tyynyt ja peitotkin säännöllisesti. Luulisi että pesu 60c tai jopa 90c puhdistaa nuo tarpeeksi hyvin. Eikä se parin minuutin ulkona puistelu edes raikasta mitään. Joskus varovaisesti kyselin syytä tälle tavalle, enkä saanut minkäänlaisia perusteluita. Ainakin itsestäni tuntuisi typerältä tehdä jotain jos ei tiedä mitä hyötyä siitä on tai miksi sitä tehdään...
Vierailija kirjoitti:
Tiskirätin pitäminen altaiden välissä (siis jos kaksi allasta). Yäk, rätti lähes aina litimärkä ja mikä pöpöpesä.
Itse säilytän rättiä ilmavasti roikkumassa koukuista, siten että kuivaa välillä.
Hei! Tämä on kiinnostava asia. Mulla on hankaluuksia rätin kuivattamisen kanssa. Hana on lyhyehkö ja viisto, rätti ei siinä pysy. Muutenkin se on aika ällö paikka. Miten saat rätin koukkuun? Leikkaatko rättiin reiän, vai onko siinä jokin nipistin jolla rätti koukussa pysyy? Jaa meille niksisi!
Vierailija kirjoitti:
Myös vanhempien sukulaisten kodinhoitotavoissa on ollut ihmettelemistä. Esimerkiksi että petivaateet TÄYTYY kopistella kerran viikossa. Siis revitään sängystä lakanat irti, viedään peitot ja tyynyt pihalle kopisteltaviksi, tyynyt hoidetaan niin että hakataan raivon vallassa kahta tyynyä vastakkain. Tämän operaation jälkeen samat lakanat pedataan kopisteltujen petivaatteiden ylle. Lakanat he siis vaihtaa noin kerran kuussa tai kolmen viikon välein.
En oikein ymmärrä miksi se kopistelu on niin tärkeää. Anoppikin aina muistaa harmitella, että ei miehen kanssa kerrostalossa voida tätä ruljanssia toteuttaa. Meillä on kyllä kaikissa petivaatteissa suojapussit, joita pestään usein, ja itse tyynyt ja peitotkin säännöllisesti. Luulisi että pesu 60c tai jopa 90c puhdistaa nuo tarpeeksi hyvin. Eikä se parin minuutin ulkona puistelu edes raikasta mitään. Joskus varovaisesti kyselin syytä tälle tavalle, enkä saanut minkäänlaisia perusteluita. Ainakin itsestäni tuntuisi typerältä tehdä jotain jos ei tiedä mitä hyötyä siitä on tai miksi sitä tehdään...
Jos ne syö sängyssä ja siellä on mursia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huuhteluaineen käyttäminen pyykinpesussa. On vaan niin outoa, etten kerta kaikkiaan ymmärrä. Menetän yöunenikin, kun mietin, miksi ihmeessä kukaan käyttää huuhteluainetta.
Huuhteluaine saa aikaan sen, että tekstiili on pesun jälkeen pehmeämpi. Vaate on mukavampi käyttää ja ennen kaikkea sen käyttöikä pitenee. Voi myös käyttää pyykkietikkaa huuhteluaineen sijaan, se tekee pesukoneellekin hyvää.
Olen asunut viidessä eri kaupungissa ja useassa eri maassa, pessyt pyykkiä varmaan kymmenellä eri koneella, eikä ikinä ole pyykki ollut mitenkään kovaa tai kaivannut "pehmittämistä". Ei mikään vaate eikä materiaali. Olen vakuuttunut että ihmiset käyttävät huuhteluainetta täysin vain mainosten uhreina, ja toistelevat niistä oppimaansa "se pehmentää ja pidentää käyttöikää" mantraa ilman että ovat edes kokeilleet pestä pyykkiä ilman sitä.
Sulla menee nyt iloisesti sekaisin pesuaineet ja huuhteluaineet. Veden kovuus vaikuttaa pesuaineen tehoon. Suomessa on pääsääntöisesti pehmyttä vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskirätin pitäminen altaiden välissä (siis jos kaksi allasta). Yäk, rätti lähes aina litimärkä ja mikä pöpöpesä.
Itse säilytän rättiä ilmavasti roikkumassa koukuista, siten että kuivaa välillä.Hei! Tämä on kiinnostava asia. Mulla on hankaluuksia rätin kuivattamisen kanssa. Hana on lyhyehkö ja viisto, rätti ei siinä pysy. Muutenkin se on aika ällö paikka. Miten saat rätin koukkuun? Leikkaatko rättiin reiän, vai onko siinä jokin nipistin jolla rätti koukussa pysyy? Jaa meille niksisi!
En ole edellinen, mutta minulla roikkuu kuivauskaapin pohjasta muutama S-koukku, joissa säilytän rättejä. Joskus olen ostanut valmiiksi rei’itettyjä rättejä, mutta yleensä vaan leikkaan pienen reiän koukulle.
Vierailija kirjoitti:
Kas näin :) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä se vessaharja sitten pestään puhtaaksi, jos sitä ei saa tehdä lavuaarissa? Vessanpytyssä vai? Minä ainakin pesen sen ihan niin kuumalla vedellä kuin hanasta tulee ja pesen altaan sen jälkeen.
Nimenomaan vessanpytyssä. Ensin suihkutan harjaan Tolua, sitten huuhtelen harjaa vessanpytyssä laskemalla käsisuihkulla päälle niin kuumaa vettä kuin hanasta suinkin tulee ja lopuksi kaadan päälle vielä kannullisen vedenkeittimellä kiehautettua vettä.
Entä pikkulapsen potta, kun siihen on tehty kakat? Ensin kakat pois paperilla ja sitten potta vessanpyttyyn ja tolua kehiin, kuumaa vettä suihkusta ja lopuksi vielä kiehuvaa vettä vedenkeittimestä?
Suunnilleen noin minä teen, tosin en kiehuvaa vettä kaada perään. Saatan sen sijaan lopuksi pyyhkäistä potan sisuksen desinfioivalla kosteuspyyhkellä (kylpyhuoneen pesuun tarkoitetulla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka käyttävät samaa keittiörättiä viikkokaupalla pesemättä sitä koneessa välillä.[/quote
Koneessa pestyä rättiä ei saa käyttää keittiössä, sillä voi pyyhkääiä muita pintoja: lattioita, lavuasria, wc-pyttyä jne mutta ei keittiön pöytätapoja!!!!
Miksi? Tätä ei lue yhdenkään rätin käyttöohjeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse säilytän rättiä ilmavasti roikkumassa koukuista, siten että kuivaa välillä.Hei! Tämä on kiinnostava asia. Mulla on hankaluuksia rätin kuivattamisen kanssa. Hana on lyhyehkö ja viisto, rätti ei siinä pysy. Muutenkin se on aika ällö paikka. Miten saat rätin koukkuun? Leikkaatko rättiin reiän, vai onko siinä jokin nipistin jolla rätti koukussa pysyy? Jaa meille niksisi!
En ole edellinen, mutta minulla roikkuu kuivauskaapin pohjasta muutama S-koukku, joissa säilytän rättejä. Joskus olen ostanut valmiiksi rei’itettyjä rättejä, mutta yleensä vaan leikkaan pienen reiän koukulle.
Kiitos kaunis. S-koukkuja minulta löytyykin. Käytän rullawettexiä, siitä on helppo aina leikata uusi pala. Mielestäni se imeekin ihan kivasti. En ole tiennytkään, että valmiiksi rei'itettyjä rättejäkin on.
Ymmärrän kyllä että ihmisillä on eri tapoja ja kaikkien siivousta varmasti joku jossain ihmettelee.
Omista tavoistani varmaan kummasteltaisiin sitä että en käytä mitään pesuaineita pintojen tai lattioiden pesuun, pesen lattiat kolmisen kertaa vuodessa, en koskaan vie mattoja ulos (asuinmaassani ei ole tällaista tapaa lainkaan), imuroin robotilla päivittäin vaikka asun yksin ilman lemmikkejä, vaihdan lakanat uskonnollisesti joka lauantai...
Omista kämppiksistä raivostuttavin oli se joka halusi valtavan roskasäiliö keittiöön mutta ei koskaan vuorollaan tyhjentänyt sitä. Sen sijaan otti pienen roskapussin ja alkoi kerätä roskia siihen sen valtavannsaavin päälle. Miksi ihmeessä..? Hän ei myöskään uskonut imurointiin vaan lakaisi vain vähän keittiön lattiaa. Vain mattoja voi imuroida, lattia lakaistaan. Okei?!?!
Lattioiden peseminen. Hilaatteko te paljasta takapuoltanne siellä lattoita pitkin? Viiteen vuoteen en ole lattian lattia pessyt, siistiltä näyttää. Liikunkin asunnossa vain puhtaat sukat jalassa.
Kas näin :) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä se vessaharja sitten pestään puhtaaksi, jos sitä ei saa tehdä lavuaarissa? Vessanpytyssä vai? Minä ainakin pesen sen ihan niin kuumalla vedellä kuin hanasta tulee ja pesen altaan sen jälkeen.
Nimenomaan vessanpytyssä. Ensin suihkutan harjaan Tolua, sitten huuhtelen harjaa vessanpytyssä laskemalla käsisuihkulla päälle niin kuumaa vettä kuin hanasta suinkin tulee ja lopuksi kaadan päälle vielä kannullisen vedenkeittimellä kiehautettua vettä.
Kiehuvan kuuma vesi saattaa halkaista wc-pöntön lasituksen, varsinkin jos se kaadetaan yhteen paikkaan pöntön reunalle.
Lapsuudenystävän kotona oli erikoinen tapa käyttää talouspaperia. Rulla oli telineessä seinällä. Paperiarkkia ei irrotettu vaan rullassa olevaan arkkiin kuivattiin kädet, pikkulusikat ja muuta pientä. Arkki kuivahti käyttöjen välillä. Jossakin välissä arkki heitettiin pois ja alettiin käyttää seuraavaa arkkia.
Vierailija kirjoitti:
Siis sinä pyyhit ensin pölyt ja sitten imurilla pölistät pölyt lattialta ilmaan ja laskeutumaan niille juuri pyyhityille pinnoille?
Sori, mutta ensin mattojen imurointi ja matot ulos tuulettumaan tai rullalle jonnekin sivuun. Muiden sisustustekstiilien ravistelu/ tuuletus ulos. Roskien ja isompien pölyjen imurointi lattioilta, imuroidessa läpiveto, joka kuljettaa enimmät pölyt huoneilmasta pihalle. Sitten ikkunat kiinni ja annetaan pölyn jonkin aikaa laskeutua. Tässä kohtaa voi hörpätä vaikka kahvit ja lukea päivän lehdet. Mun lapsuuden kodissa lauantain siivouspäivänä paistettiin pullat. Sitten alkaa pölyjen pyyhkiminen ylhäältä alaspäin, viimeisenä lattiat.
Tällainen outous mulla. Toistuu ehkä kahden viikoin välein, useammin ei ole aikaa.
Sepä olisikin, kun ennen imurointia avaisi ovet ja ikkunat että kaikki pöly ja kissankarvat lehahtaisivat ilmaan! Sitten imuroisi lattian, ja lopuksi pöly ja kissan karvat laskeutuisivat vasta imuroidulle lattialle! oi miten järkevää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pujottanut kuivauskaapin ritilään verhonipsun. Siihen on helppo ripustaa rätti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne syö sängyssä ja siellä on mursia?
Eivät syö sängyssä. Ja vaikka söisivätkin, eikö olisi järkevämpää kopistella ne muruiset lakanat, eikä peitot ja tyynyt, niin kuin he tekevät? Ei kai ne muruset pussilakanan ja tyynyliinan läpi pääse itse peittoa ja tyynyä likaamaan. :D
Itselläni ei ole lapsia eikä siten mitään käytännön kokemusta potan tyhjentämisestä mutta luultavasti toimisin melkein samoin kuin harjan kanssa, sillä erotuksella että tuotos ehkä irtoaa ilman paperin käyttöä suihkuttamalla ennen Tolun suihkuttamista?