Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmisten oudoimmat kodinhoitotavat, mitä tiedätte

Vierailija
23.08.2019 |

- Ensin imuroi ja sitten pyyhkii pölyt pinnoilta.

- Ei säilytä kotona MITÄÄN ylimääräistä. Mikä on tietysti hyvä periaatteessa, mutta tämä menee niin pitkälle, että jos juuri lähipäivinä ei tarvita tiettyjä sukkahousuja tms., ne heitetään roskiin...

- Itsekin nuorempana harrastin tarpeetonta vaivaa, kun JOKA kerta imuroidessa vein matot ulos ja tamppasin. Ei kai niin outoa, mutta tarpeetonta ja turhaan aikaavievää.

Kommentit (262)

Vierailija
161/262 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aloitan tavaroiden järjestelyllä eli kamat ja vaatteet omille paikoilleen. Sitten oyyhin nihkeällä tasot ym. Imurointi, matot rullalle ja päiväpeitot ym oarvekkeelle. Sen jälkeen pyyhin lattiat kostealla. Yleensä käyn sitten suihkussa ja samalla pesen vessan.

Ai, ei tuo minusta kuulosta kovin omituiselta...

Vierailija
162/262 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskirätin suhteen olen itse neuroottinen, vaikka anoppini on siisti ihminen hänen keittiön siivouksen jälkeen kuiva rätti haisee jostain syystä pukluiselle vauvan rätille, hyi helvata. Puhumattakaan jos se rätti olisi myttynä märkänä altaassa kuten jotkut jättää. Pesen rätit 90 asteessa ja vaihtuvat uusiin tiheään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/262 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi hammasharjojen pesun tiskikoneessa. Miksipä ei? Samoja suubakteereja niissä on kuin ruokailuvälineissä. Tulee varmasti puhdasta. Taidanpa oikeastaan kokeilla :D

Vierailija
164/262 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa, että huuhteluainetta ei tule käyttää elastaania sisältävissä tekstiileissä. Ne veltostuvat.

Mistä ihmeestä tämä "tieto" on peräisin? Tätä on hokemalla hoettu, mutta yhdessäkään tekstiilien pesulapussa tästä ei koskaan ole ollut mainintaa. Niissä on kielletty lähes kaikki muu, mutta ei koskaan huuhteluaineen käyttökieltoa ole näkynyt. Miksi ei?

Se on yleistietoa. Googleta.

Vierailija
165/262 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä tuossa on outoa ap? Ihan tavallisesta siivouksesta kyse. Mä aloitan siivouksen imuroinnilla joka kerta enkä todellakaan näe syytä, miksi täysin rikkinäistä tavaraa/ vaatetta pitäisi säilyttää.

Vierailija
166/262 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiran kuolan pyyhkiminen lattialta keittiörätillä. Siis samalla rätillä pyyhitään tiskipöytä ja ruokapöytä kuivaksi, jolla hetki sitten pyyhittiin koiran kuolat lattialta.

Kaverin kanssa järkytyttiin kun tuttava pyyhki kaatuneen lonkeron lattialta rätillä jota käytin keittiön tasojen ja ruokapöydän pyyhintään. Oli pyyhkijä aivan että mitä teki väärin. Paasattiin pikkupäissää syytä.

Niin meinaatko, että sitä ei voi sen jälkeen käyttää? Tuskinpa kovinkaan moni ihminen heittää rätin roskiin yhden juomaläikän takia.

Vierailija
167/262 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään jonkun sifonetin käyttö pyhkimiseen. Sama kuin pyyhkisi muovipussilla pöytiä.

Vierailija
168/262 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukin tavallaan, mulla oli opiskeluaikana naapuri, jolla on ilmeisesti alushousuja jotain 50 kpl. Noin kerran kuukaudessa nimittäin pesutuvan narulla oli rivistö hohtavan valkoisia sloggeja kuivumassa. Ilmeisesti pesee alkkarinsa kerran kuukaudessa erikseen, en muuta keksi. Ei sillä, että asia mulle edes kuuluu, mutta kyllä ne sloggirivistöt siinä aina huvitti.

Jos hänellä ei ollut mitään muuta valkoista?

Tai sitten on kyse siitä pyykin "saastumisesta", että on pakko pestä ne erillään. 

Minullakin on mustia Sloggeja noin 30 kappaletta, mutta pesen kyllä muun pyykin kera.

Tosin, kun yleensä käyttää enimmäkseen värillisiä vaatteita, niin mustan pyykkikoneellisen jälkeen niitä sloggeja on sitten useammat rivissä.  :D

Meillä pestään kalsarit ja sukat erillään muusta pyykistä. Välillä on tosiaan pitkät rivit kalsareita kuivumassa.

Vierailija
169/262 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua miksi jengi pesee tiskirättejä koneessa.. mä käytän keittiössä jonkin aikaa tiskirättiä, sitten se menee vessan rätiksi tms likaiseen paikkaan hetkeksi käyttöön ja sitten roskiin.

Vierailija
170/262 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuroottinen pöpökammo kummastuttaa, ilmenemistapoja monia. Esim jos tiskirätti tippuu lattialle, on niin saastainen että pitää heittää pois, mikään pesu tai edes kiehuvaan veteen laitto ei riitä putsaamaan. Toinen on ylenpalttinen pyykkäys: Vauvanvaatteet pestään erillään muusta pyykistä, samoin sukat ja alushousut, kylpypyyhkeet pestään joka käytön jälkeen ja kaikki vaatteet myös (ja tietty töistä/koulusta tultaessa vaihdetaan kotivaatteet ja nekin menee illalla likapyykkiin, eli kaksi vaatekertaa per tyyppi per päivä. 2 aikuista ja 2 lasta tuottaa näin 2 koneellista pyykkiä päivittäin).

Vierailija
171/262 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiran kuolan pyyhkiminen lattialta keittiörätillä. Siis samalla rätillä pyyhitään tiskipöytä ja ruokapöytä kuivaksi, jolla hetki sitten pyyhittiin koiran kuolat lattialta.

Kuvitteletko oikeasti ,että ne "koira pöpöt" on pelkästään siinä kuolassa?ettei olisi roiskeita muutenkin ympäri asuntoa vai mikä tässä oli niin hirveetä?

Vierailija
172/262 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en uskalla pestä tiskirättejä koneessa. Ei ole omaa pesukonetta, ja pesen täyden koneen kaikkia vaatteita kerran viikossa pesutuvassa 60 asteessa, se koneen käyttö maksaa aina ja tiskirätistä siirtyisi bakteerihajut muihin pyykkeihini. En ala pesemään tyhjässä koneessa tiskirättiä 90 asteessa kun se maksaa. Ostan aina uuden rätin jonkun ajan jälkeen. Käytön jälkeen pesen sitä hanan alla kyllä saippuan kanssa.

Vierailija
173/262 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku mainitsi hammasharjojen pesun tiskikoneessa. Miksipä ei? Samoja suubakteereja niissä on kuin ruokailuvälineissä. Tulee varmasti puhdasta. Taidanpa oikeastaan kokeilla :D

Bakteerien sijaan näen isompana kysymyksenä sen, että imeytyykö astianpesuaine hammasharjan harjaksiin. Sehän on hirveää myrkkyä, enkä haluaisi harjata hampaitani myrkkyharjalla...

Vierailija
174/262 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että sitä wc-rättiä ei pestä!!! Uskomatonta. Anoppini on supersiisti ihminen muuten, mutta näköjään bakteerien elämän edellytyksistä hänellä ei ole haisuakaan. Ällötti pestä wc hiljattain, kun kysyin, mihin laitan käytetyn rätin ja hän sanoi että huuhdo vaan ja laita kuivumaan. YÄK!

Vierailija
175/262 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis täytyy sanoa että en ole kovin nirso mut ällötti ihan suuresti kun yhdessä perheessä pestiin aina koiran ruokakupit ym samassa tiskikoneessa ruokien kanssa.. itse pesen lemmikin kupit omalla tiskiharjallaan ja pesuaineellaan pesuhuoneessa.

Ei ne bakteerit täysin siellä tiskikoneessa kuole. Ehkä joku oma pieni minitiskikone (pöytämalli) ois tuohon tarkoitukseen sopiva jos haluaa ne koneessa pestä.

Tottakai tiskikoneessa. Meinaatko, että tiskikone laitetaan erikseen pyörimään parin astian takia?

Vierailija
176/262 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo imurointi ja pälyjenpyyhintäkysymys...

Ihan ammattisiivoojana kotisiivousta tehdessä ensin pyyhitään pölyt (esineiden päältä ja alta, ihan kaikkialta ja ideaalitapauksessa nihkeällä mikroliinalla) ja sitten vasta imuroidaan jonka jälkeen pestään lattiat.

Vierailija
177/262 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en uskalla pestä tiskirättejä koneessa. Ei ole omaa pesukonetta, ja pesen täyden koneen kaikkia vaatteita kerran viikossa pesutuvassa 60 asteessa, se koneen käyttö maksaa aina ja tiskirätistä siirtyisi bakteerihajut muihin pyykkeihini. En ala pesemään tyhjässä koneessa tiskirättiä 90 asteessa kun se maksaa. Ostan aina uuden rätin jonkun ajan jälkeen. Käytön jälkeen pesen sitä hanan alla kyllä saippuan kanssa.

Mikset keitä sitä rättiä jos kerran pelkäät hajujen siirtymistä pyykkikoneessa (ja sitä ei muuten edes tapahdu tiskirättien kanssa)? Ei ne rätit edes haise jos säilytät ne ilmavasti,v aihdat 1-2 päivän välein ja sitten laitat pyykkiin.

Vierailija
178/262 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettei ole erikseen koiran kuppien pesuharjaa, olen ollut hoitamassa erästä koiraa ja perheellä ei ole erikseen koirankuppiharjaa. Ehkä pesevät aina tiskikoneessa, mutta heidän lomien aikaan en käytä tiskikonetta, joten ei ole annettu mitään ohjetta millä koiran vesikuppi tai märkäruokakuppi pestään. Olen pessyt sen sitten heidän omalla tiskiharjalla, kun ei ole kerrottu millä pitäisi pestä. Ja tuntuisi hölmöltä nyt monen vuoden jälkeen kysyä että, niin millä nämä kupit on tarkoitus pestä?

Vierailija
179/262 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa, että huuhteluainetta ei tule käyttää elastaania sisältävissä tekstiileissä. Ne veltostuvat. UImapuvut ja alusvaatteet eivät siitä tykkää.

Käytän huuhteluainetta vain pyyhkeissä ja lakanoissa.

Oudoin tapa on, kun eräs muuten kovasti liikkeellä oleva nainen laittoi roskapussit parvekkeelle ja keräsi niitä sinne, kun ei viitsinyt viedä alas roskakatokseen. Kerran, kun olimme ystäväporukalla hänen luonaan hän pyysi, että auttaisimme häntä kantamaan ne roskakatokseen. Siis ihan tavalliset keittiön roskapussit, ei mitää isoa. Niitä oli siellä paljon. Hän ei itse ymmärtänyt, miksi ihmettelimme tällaista käytäntöä.

Puuvillapyyhkeet eivät ime kunnolla vettä jos kyllästät ne huuhteluaineella, ja sitten joudut pesemään ne useammin kun ne vettyvät ja rupeavat haisemaan. Huuhteluaine kertyy pyykkeihin ja lopulta aiheuttaa sen että vaatteet menevät huonoksi nopeammin, joten jos sitä käyttää tarvitsee sitä käyttää vain joka toisessa pesussa.

Huuhteluainetta ei oikeasti kukaan tarvitse mihinkään, tilalla voi käyttää ihan tavallista väkiviinaetikkaa, ja hajustaa sitä parilla tipalla haluamallaan eteerisellä öljyllä. Poistaa sähköisyyttä ja kirkastaa värejä ja pesukonekin pysyy hajuttomana.

Ja kaiken pyykin pesu aina vain 40C saa koko koneen ja pyykitkin lopulta haisemaan, sillä kaikki ihorasvat ja liat eivät irtoa kuin vasta 60C

Käytän hajusteetonta pesuainetta ja lähes kaiken pesen 60C, ja pyykkini (ja koneeni) ei haise miltään eli puhtaalta!

Vierailija
180/262 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini pesee sukat erillään muusta pyykistä, siis omana koneellisenaan. Ajattelee että sukat ovat likaisempia kuin muu pyykki ja jos ne laittaa samaan koneeseen muut pyykit jotenkin saastuvat. Ajattelin ensin että syynä on halu pestä sukat 60 asteessa jotta puhdistuvat kunnolla, ja siksi ei voi laittaa sukkia 40 asteen koneelliseen mihin suurin osa normivaatteista menee. Mutta ei, sukkia ei voi laittaa 60 asteen lakana/pyyhekoneellisiinkaan tai 60 asteessa pestävien muiden vaatteiden joukkoon.

Minun exäni ei halunnut pestä kalsareita samassa koneessa muun pyykin kanssa. Hänellä oli teoria, jonka mukaan valkoisten paitojen kainaloihin ajan myötä muodostuvat keltaiset läiskät ovat v*rtsaa ja u*ostetta, jotka pyykkikoneen pyörityksessä irtoavat kalsareista ja sitten päätyvät muihin osiin vaatetta :'D

Osittain oli oikeassa harhaluulossaan, hiki sisältää ureaa, jota on virtsassa munuaisten jäljiltä tiivistettynä. Deodorantti jämähtää hien ja ihon bakteerien kanssa kainaloihin ja muuttaa valkoisen keltaiseksi.