Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytär kiukuttelee, kun en suostunut ottamaan lastenlapsia viikonlopuksi yökylään

Viisikymppinen isoisä
23.08.2019 |

ytär kysyi viikolla, että voisinko ottaa lapset viikonlopuksi yökylään? Sanoin; että emme jaksa, koska olemme olleet koko viikon raskaassa työssä. Olemme vaimoni kanssa molemmat noin viisikymppisiä, joten ei tässä niitä lapsia enää oikein jaksa koko viikonloppua hoitaa, varsinkin kun ollut koko viikon töissä.

Nyt on vaimollani ja tyttärelläni kunnon riita.

Muutenkin meitä pyydetään jatkuvasti lastenhoitoon, arki-iltaisin. Alamme molemmat olemaan väsyneitä tähän jatkuvaan hoitamiseen.

Kommentit (282)

Vierailija
161/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen melkein ap. n ikäinen ja mulla on vasta 10v lapsi. Ihan hyvin jaksan hänen kanssaan.

Mä olen apn ikäinen myös ja mulla melkein kolmikymppisiä lapsia kolme ja ei, en jaksaisi työviikon jälkeen ottaa pieniä lapsia hoitoon. Joskus kyllä, mutta en edes joka kuukausi.

Vierailija
162/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen 57 ja työelämä niin rankkaa nykyisin että perjantaisin ihan poikki .Lauantai menee työviikosta toipumiseen .En missään nimessä jaksaisi työpäivän jälkeen ja viikonloppuisin enään lapsien hoitamista.Tyttäresi on kyllä ymmärrätävä tämä, turha kiukutella.Äkillisissä tilanteissa esim.sairastuminen tms.kyllä antaisin apua, tottakai.

Se työelämä on yhtä rankkaa myös sille perheelliselle, mutta viikonloppuna on silti hoidettava ne lapset, jaksoi tai ei.

Juurikin näin hyvä ystävä, ja ne isovanhemmat ovat juuri tämän tehneet. Itselläni kolme lasta sellaisella ikäerolla, että olen kohta 30 vuotta laittanut lapset edelle ja nyt nautin siitä omasta ajastani ( toki töissä pitäisi olla vielä melkein 15 v ennen eläkettä). Onko se oikeasti mielestäsi niin väärin ???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huh huh. Olen 46-vuotias ja meillä on 3, 5 ja 15 vuotiaat lapset. Työelämässäkin ollaan ihan normaalisti, 45-vuotian vaimoni hoitajana ja itse olen asiantuntijatehtävissä.

Eli kohta ollaan viisikymppisiä mekin. Eikä väsytä sen kummemmin kuin parikymppisenä. Onkohan teillä kaikki ihan kunnossa terveyden suhteen? Syöttekö ravitsevasti? Harrastatteko liikuntaa?

Mikä siinä luetunymmärtämisessä nyt on niin vaikeeta? Ap on useampaan otteeseen sanonut, että tekevät molemmat raskasta työtä fyysisesti ja jääneet usein ylitöihinkin, mutta ettehän te toimistorotat sitä ymmärrä, mitä on raskas työ.

Joko alkaa mennä jakeluun?

Juuri näin ja lisäksi en ymmärrä, että mikisi on niin vaikeaa ymmärtää, että joku toinen ( esim kirjoittaja) on päälle viisikymppisenä muutaman kolmekymppisen äiti ja yhden parikymppisen äiti, eli  ollut äitinä melkein 30 v laittaen aina jonkun itsensä edelle ! Eivät kaikki ole tehneet lapsiaan 40 kymppisenä kuten tässä viestissä on. En minäkään ollut väsynyt silloin kun elin samaa aikaa kuin hän, mutta nyt olen, rankan työviikon jälkeen. Ja totta, teen myös fyysistä työtä kuumissa olosuhteissa, että kiitos vähän kunnioitusta meille "vanhuksille", perjantaisin olen aivan puhki.

Vierailija
164/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata sitten vanhana apua odottaa ja vanhainkotiin odotella lapsenlapsia vieraaksi. Tuollaiset itsekkään ET-lehden kannattajajoukot ajattelee vain itseään ja omaa elämää. Suhde lapsenlapsiin luodaan vierailulla mummolassa ja jos ei halua suhdetta luoda, on turha itkeä, kun vanhana on yksin.

Kuulehan ressu, suhde lapsenlapsiin ei tarkoita työvelvollisuutta sinun määräystesi mukaan eikä luonnevikaisen tyttären kiukuttelun hyväksymistä. Vanhemmillasi on oma elämä, eikä kukaan varmaan oleta, että sinä noine ongelminesi ketään muuta hoitaisitkaan. Hyvä jos itsesi.

Kyllä nuo asiat hoituvat rähisemättäkin, kunhan tajuaa realiteetit.

Aina ei ehdi eikä jaksa, etenkään jos asenne on kuin sinulla ja aapeen tyttärellä. Hanki apua masennukseesi josta kärttyilysi kielii.

Kuulehan surkimus. Sinä palkkaat perseellesi oman pyyhkijän omilla rahoillasi, et hyväksikäytä lapsiasi yhtään siinä hommassa. Muista se. Lapsillasi ei ole mitään työvelvollisuuttaan sinua kohtaan, heillä on oma elämä.

Vierailija
165/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni nykyajan naisista haluaisi palata siihen aikaan, kun "mummot hoiti" lapsenlapsia ja luopuisivat saavutetuista perhe- ja työeduista.

Siihen maailman aikaan naisen elämä oli raskas ja työntäyteinen, monen mummon nivelet kuluivat paljosta työstä, ei ollut omaa aikaa tai edes mahdollisuutta lepoon tai yöuneen. Ja vielä v. 2019 samaa kohtaloa monet naiset ihannoivat itselleen ja tyttärilleen.

Ja kuinka moni nainen olisi valmis luopumaan lapsen kunnallisesta päivähoito-oikeudesta (joka tuli 80-90-luvulla) pitkistä perhevapaista alle 3v lapsi, oikeudesta hoitaa sairasta lasta, vanhemmat teki 6pv työviikkoa, oikeus tehdä lyhyempää työpäivää, jos lapsi alle 10v, alakoululaisten iltapäiväkerhoista jne. jne. Ja nämä edut ovat tulleet vasta 80-luvun jälkeen, helpottamaan lapsiperheen arkea ja monessa muussa maassa esim Euroopassa näitä vielä unelmoidaan.

Eikä ennenkään isovanhemmat hoitaneet lastenlapsia, jotta vanhempien elämä olisi helpompaa tai saisivat omaa tai parisuhdeaikaa, ei vaan nuoret äidit tarvittiin tuottavaan työhön ja vähempi työkykyiset hoitivat lapset.

Ja kyllä monen isovanhemman hoidossa lapsi oli oman onnensa nojassa ja sai pärjätä yksin ja sen vuoksi kunnallista päivähoitoa, perhevapaita ja muita etuja aloitettiin kehittää 70-luvulla ja se työ jatkuu edelleen.

Ja milloin vanhemmat ovat lastensa kanssa, jos lapsi on päivähoidossa 9-10h ja lapsi nukkuu 10-12h yöunet?

Vierailija
166/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin taas näkee, että Suomessa tarvittaisiin vieläkin feminismiä ja paljon.

Aloittajalta oli ovela veto vaihtaa sukupuoli mieheksi. Täällä on aikaisemmin ollut väsyneiden isoäitien viestejä, joissa kertovat etteivät jaksa hoitaa lastenlapsia jatkuvasti. Nämä isoäidit on jokaikinen kerta haukuttu palstalla maan rakoon. Eihän isoÄITI saa kieltäytyä lastenlasten hoidosta!

Mutta nyt kun isoISÄ kertoo samasta jaksamattomuudesta, ylivoimainen enemmistö ymmärtää isoISÄÄ.

Hyvä arvaus, mutta olet väärässä. Ihan miehenä olen syntynyt ja isäksi ja isoisäksi olen tullut.

ap

Hyvin naismaisesti kirjoitat. En usko että olet mies, mutta jos olet, olet akkamainen vässykkä, sellainen epämies. Hyi!

Vierailija
167/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata sitten vanhana apua odottaa ja vanhainkotiin odotella lapsenlapsia vieraaksi. Tuollaiset itsekkään ET-lehden kannattajajoukot ajattelee vain itseään ja omaa elämää. Suhde lapsenlapsiin luodaan vierailulla mummolassa ja jos ei halua suhdetta luoda, on turha itkeä, kun vanhana on yksin.

Kuulehan ressu, suhde lapsenlapsiin ei tarkoita työvelvollisuutta sinun määräystesi mukaan eikä luonnevikaisen tyttären kiukuttelun hyväksymistä. Vanhemmillasi on oma elämä, eikä kukaan varmaan oleta, että sinä noine ongelminesi ketään muuta hoitaisitkaan. Hyvä jos itsesi.

Kyllä nuo asiat hoituvat rähisemättäkin, kunhan tajuaa realiteetit.

Aina ei ehdi eikä jaksa, etenkään jos asenne on kuin sinulla ja aapeen tyttärellä. Hanki apua masennukseesi josta kärttyilysi kielii.

Kuulehan surkimus. Sinä palkkaat perseellesi oman pyyhkijän omilla rahoillasi, et hyväksikäytä lapsiasi yhtään siinä hommassa. Muista se. Lapsillasi ei ole mitään työvelvollisuuttaan sinua kohtaan, heillä on oma elämä.

Eiköhän vanhustenhoito ole ulkoistettu jo vuosikymmeniä sitten, kunnallinen kotihoito hoitaa kotiin ja sitten siirretään laitokseen. Näin on ainakin omassa tuttavapiirissä.

Toista oli 70-80-luvulla, kun lapset ottivat heikkokuntoisen vanhempansa kotiin hoidettavaksi. Minun vanhempani olivat työelämässä ja molemmat mummot olivat meillä hoidossa ja työpäivän ajaksi muistisairas mummoni vietiin hoitoon vuodeosastolle ja tuotiin illaksi kotiin.

Kuinkahan moni tämän päivän nainen hoitaisi lapsensa ja siinä sivussa vielä sairaat vanhempansa ja kävisi työssä?

Vierailija
168/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odota vain, kun tähän ikään tulet ja saat lapsia, niin saattaa mielipide muuttua.

- ap

”Noin viisikymppiset” eivät ole mitään vanhuksia, hyvänen aika. Olen saanut kolme lasta ja kaikki yli 40-vuotiaana. Nyt lähempänä viittäkymppiä juoksentelen metsässä lasteni kanssa, kaksi on alle kouluikäistä, leikin, kiipeilen ja retkeilen. Työtkin hoituu eikä väsytä. Aion hoitaa vielä lapsenlpsiakin sitten siinä 65+ iässä kovastikin.

En ymmärrä miten viisikymppinen voi olla jo kaliiperia ”kuolemaa odotellessa”...

Kaikkihan eivät ole metsässäjuoksija tyyppejä niin kuin sinä.

Vierailija
169/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse vanhana  hoitaa eikä käydä.  Käytän kaikki omaisuuteni omaan hoivaani ja olen kunnollisessa palvelutalossa.

Tällä unelmalla on hyvin vähän tekemistä todellisuuden kanssa ellei ole todella upporikas. Itse olen lapseton hyväpalkkainen ja omistan asunnon Helsingin keskustassa. Olen laskenut, että saamani hyvä eläke ja asuntoni arvo riittävät ykstyisessä palvelukodissa asumiseen 1,5 vuodeksi. Sen jälkeen olen täysin sen varassa, mitä yhteiskunta minulle tarjoaa.

Tämän voisivat muistaa nekin, jotka luulevat, että sosiaalipuolen rahat menevät vain rutiköyhille tai laiskoille tms.

Vierailija
170/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 57 vee enkä käsitä miten tässä iässä pitäisi olla kehäraakki, jonka täytyy viikonloppuna toipua työviikosta. Jos on sairauksia, niin ymmärrän, mutta jos ainoa selitys on ikä, niin tuleepa pitkät eläke vuodet. Nykyään ihmiset elää helposti yli ysikymppiseksi. Siinä kun melkein puolet elämästään elää "vanhana, joka ei jaksa mitään", niin hirveältä kyllä vaikuttaa.

Vierailija
171/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 53v ja juuri saanut lapset aikuiseksi ja luoja varjelkoon minua isoäityidestä, jos vielä viikonloppuisin pitäisi hoitaa lapsenlapsia. En jaksa, en.

Viikonloput ja illat menevät työstä palautumiseen, vaihdevuosioireet ovat arkea,

yöunet katkonaisia, kolottaaa ja väsyttää, terveys reistailee, puoliso vierellä äksyilee vaivoistaan ja työpaineista. Ja sitten on iäkkäät vanhemmat, joita autan arkisissa asioissa, jotta pystyvät olemaan kotona.

Ei tulisi kuuloonkaa tähän kuvioon enää pieniä lapsia, jos kysymys olisi terveiden ja nuorten vanhempien lapsista, kuin hätätilanteessa.

Ja en itsekkään ole saanut lastenhoitoapua isovanhemmilta, kun kolme lastani oli pieniä, kun toiset isovanhemmat asuivat 600km päässä ja toiset isovanhemmat yrittäjiä ja kiireisiä.

Tosin, en edes kaivannut, kun lapsilla oli luotettava hoitopaikka ja pitkät perhevapaat ja silti lapsilla on läheiset ja lämpimät välit isovanhempiin jotka hoidettiin vierailujen avulla.

Vierailija
172/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalta oli ovela veto vaihtaa sukupuoli mieheksi. Täällä on aikaisemmin ollut väsyneiden isoäitien viestejä, joissa kertovat etteivät jaksa hoitaa lastenlapsia jatkuvasti. Nämä isoäidit on jokaikinen kerta haukuttu palstalla maan rakoon. Eihän isoÄITI saa kieltäytyä lastenlasten hoidosta!

Mutta nyt kun isoISÄ kertoo samasta jaksamattomuudesta, ylivoimainen enemmistö ymmärtää isoISÄÄ.

Hyvä arvaus, mutta olet väärässä. Ihan miehenä olen syntynyt ja isäksi ja isoisäksi olen tullut.

ap

Hyvin naismaisesti kirjoitat. En usko että olet mies, mutta jos olet, olet akkamainen vässykkä, sellainen epämies. Hyi!

Ja taas meni ohi.

Ap

Vierailija
173/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta ihmetyttää nuo kommentit: "MINULLA ON KUULE SINUN IKÄISENÄ OMIA PIENIÄ LAPSIA, KYLLÄ PITÄÄ JAKSAA!" tai "KYLLÄ MINÄ.AINAKIN JAKSAN 70-VUOTIAANA LASTENLAPSIA HOITAAA..!!"

Juu no jaksakaa ihan rauhassa. Jokainen jaksaa asioita eri tavalla, turha siihen on tulla pätemään. Minulla 28-vuotiaalla on kaksi lasta eikä olisi mitään kiinnostusta ja jaksamista hoitaa muiden lapsia tässä samalla. Joku toinen voi kirjoittaa:"VOI KUULE MINULLA OLI SINUN IÄSSÄS KYMMENEN ALLE 10-VUOTIASTA, PAKKO OLI JAKSAA." Ei kiinnosta.

Ap ihmettelen vain mikset laita tytärtäsi ruotuun? Miksi hänestä on tullut luuserimiehen perässä juoksija?

Vierailija
174/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 57 vee enkä käsitä miten tässä iässä pitäisi olla kehäraakki, jonka täytyy viikonloppuna toipua työviikosta. Jos on sairauksia, niin ymmärrän, mutta jos ainoa selitys on ikä, niin tuleepa pitkät eläke vuodet. Nykyään ihmiset elää helposti yli ysikymppiseksi. Siinä kun melkein puolet elämästään elää "vanhana, joka ei jaksa mitään", niin hirveältä kyllä vaikuttaa.

Olen pari vuotta nuorempi, mutta todellakin haluan ja tarvitsen vapaata rentoutumisaikaa viikonloppuisin. Olen äskeittäin aloittanut uudessa vaativassa työssä ja työpäivät kestävät yleensä klo 18 saakka. Joskus pitempäänkin. Työn ohella suoritan työhöni littyvää tutkintoa, joten osa viikonlopusta menee opintoihin. Opiskelua on ainakin seuraavat pari vuotta. En siis ole kehäraakki, mutta koen, että mihinkään pitempiin hoitorupeamiin ei ole mahdollisuutta alkaa. Viikolla aikani on niin rajoitettua, että silloin en hoitaisi lapsia kuin hätätilanteessa.

Vierailija
175/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ja taas meni ohi.

Ap

Jos mieheni vinkuisi tämmöisellä pas kapalsalla sen sijaan, että keskustelisi asiallisesti tyttärensä kanssa, menisi kyllä kunnioitus kokonaan.

Mutta minä olenkin naimisssa miehen kanssa, en minkään vinkuvan vässykän.

Mutta edelleen, joku typerä nainenhan se siellä kirjoittaa, tämä on vain taas yksi tulokulma helvetin väsyneeseen aiheesen.

Typerä on ihminen, joka oikeasti tuommoista asiaa viitsii täällä inistä.

Hyi!

Vierailija
176/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ja taas meni ohi.

Ap

Sinä et sattunut siihen jonoon, jossa älyä jaettiin, sinulta menee aina kaikki ohi. Sen kyllä huomaa.

Vierailija
177/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenteista päätellen kunnallinen päivähoito-oikeus pitäisi ulottua 24/7 kun vauva putkahtaa maailmaan, tuonne 18-ikävuoteen asti ja lapset kävisivät vain vanhempien luona vierailuilla, jos vanhemmat kiireiltään ja väsymyksiltään ehtisi. Ihan turhaa ajan tuhlausta, kun lapsi ramppaa eri hoitopaikkojen välillä.

Ja vanhemmat saisi toipua rauhassa synnytyksestä äitiysloman ja perhevapaiden aikana, kun lapset eivät ole häiritsemässä tai hoitaa parisuhdettaan, niin siinä syntyvyyskin voisi nousta.

Vierailija
178/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkoi vaikeat vaihdevuosi oireet 52v ja ne ovat ihan yksilöllisiä, toisilla ei vakuta juurikaan. Aivan hirveä väsymys voi pukata niin että voisi nukkua istualtaan mitä ennen ihmettelin sellaisia unenlahjoja. En jaksaisi lasten meteliä, vahtimista ja koko ajan kokkaamista sillä pakko päästä nukkuun päiväuniakin vähäksi aikaa kun siltä tuntuu. Eikä kukaan muu voi tietää toisen ihmisen vointia ulospäin ja tehdä arvioita iän perusteella tai vertailla itseensä jos itse jaksaa. 

Vierailija
179/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi pientä lasta ja kaksi mummoa. Meille on tosi tärkeää että lapsilla on mummoihinsa läheiset välit ja siksi käymme kerran viikossa molemmilla kylässä. Esikoinen on ollut yökylässä minun puolen mummolassa kerran, silloin kun kuopus syntyi. Kuopus ei kertaakaan. Ei ole ollut tarvetta koska emme juo alkoholia. Parisuhdeaika on leffassa käynti tai ravintolassa, toinen mummoista on sen aikaa meillä. Hääjuhlistakin ajamme yöllä kotiin ja mummo joko ajaa kotiinsa tai jää meille yöksi. Hätäapua olemme saaneet aina.

Mulle on myös tärkeää että mun äitini nyt nauttisi siitä omasta elämästään, tekisi mieleisiä asioita (vaikka tiedän että lapsenlapset ovat just niitä), harrastaisi, matkustaisi ja nauttisi uudesta rakkaudestaan. Hän on hoitanut sisarusteni lapsia enemmän kuin tarpeeksi elämänsä aikana. Ja nuo sisarusteni nyt jo teinit kyllä myös huolehtivat mummostaan tosi ihanasti. Itse olen tosiaan valinnut erilaisen tavan hänen ja lasteni suhteen muodostumiseen. Toivon että ovat läheisiä sen aikaa kun mummo (molemmat) on elossa.

Vierailija
180/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se niiiin harmillista kun vela jää paitsi niistä lapsenlapsista 🤣😂. Milloinkahan lisääntyjat ymmärtävät, että jep, se on ihan tietoinen päätös ja positiivinen seuraus!

Ota huomioon että suurin osa meistä kuitenkin nauttii lapsenlapsistaan ja ne ovat meille lahja ja suuri ilon tuoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi