Kokemuksia sähköpyörästä?
Olisin kiitollinen sähköpyörien käyttäjien kokemuksista.
Kuinka kauan olet käyttänyt sähköpyörää?
Onko sähköpyörä lisännyt pyöräilyäsi?
Onko pyöräilykautesi pidentynyt?
Mitä sähköpyörän hankkimista harkitsevien kannattaisi ottaa huomioon?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa sähköpyörässä on moottori keskimössä. Ajo-ominaisuudet paranevat kiekkokoon kasvaessa. Unohda alle 26-tuumaiset. Ja oikea runkokoko. "naisten mallit" ovat heikompia ja raskaampia-
Ajoasento on tärkeä. Matalatankoiseen ei kaikki totu ikinä. Jousitus ainakin eteen ja hydrauliset levyjarrut.
Vältä integroitua akkua. Jousto- tai hissisatulatolppa lisävarusteeksi.
250 w riittää hyvin. Akuksi kannattaa valita 500Wt. Laatuvalmistajia sähkötekniikalle on puolenkymmentä
Hoitamattomille teille ja hankiin läskipyörä on paras. Kunnon lokarit ja valot, tavarateline tarvittaessa.
Tsekkaa esim. Bikesterin hakukone. Varmista huolto kotipaikkakunnallasi.
Facessa on kaksi ryhmää. Toinen tavallisille ja toinen mopon virittäjille.
Sähkis on taivaan lahja kullemiseen tai liikuntaan.
Entä, jos on nainen ja nimenomaan tykkää pyöräillä sellaisella perinteisellä naisten pyörällä? Onko kaikki sellaiset sähköpyörät huonoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörän ainoa miinus on, että syke ei nouse eikä kuntonaan siis juuri kohene.
En malta kytkeä avustusta pois tai säätää pienemmälle, kun se kerran on siinä saatavilla.
Ylämäet katoaa matkalta, koska ne on yhtä kevyt polkea kuin tasainen (tai alamäki).
Aika paljon kyllä on puhuttu siitä, että kannattaa liikkua paljon myös matalalla syketasolla, koska se kohottaa peruskuntoa joka sitten loppupeleissä on se ihmisen tärkein kunto. Monen liikkujan helmasynti on se, että aina tahtoo tehot ja sykkeet nousta. Leppoisa polkeminen jota jaksaa ja ennen kaikkea viitsii tehdä pitemmän aikaa voisi olla juuri sellaista liikuntaa jota moni tarvitsee. Käveleminen on hidasta ja tylsää.
ap
Samaa olen sanonut ihmisille, jotka alkavat urputtamaan asiasta. Olen myös sanonut, että kumpi on parempi, se, että lähden illalla ajamaan 30 km fillarilla vai se, että möllöän himassa? Vastaus on ollut aina sama ja kelkka on kääntynyt mm. anopille, jonka mielestä hankintani oli outo.
Juuri näin. Sähköpyörä muuttaa pakkopullan (jota ei siis syödä) nautinnoksi. Ja sykemittari näyttää p-puheet p-puheiksi. Kilojakin on jäänyt tien varteen jo yli 30.
Sähkö Jopolla olen polkenut jo monta vuotta, tosi kiva ajella. Aloitan aikaisin keväällä ja jatkan lumen tuloon asti. Kyllä sähköpyörälläkin sykkeen saa nostettua jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa sähköpyörässä on moottori keskimössä. Ajo-ominaisuudet paranevat kiekkokoon kasvaessa. Unohda alle 26-tuumaiset. Ja oikea runkokoko. "naisten mallit" ovat heikompia ja raskaampia-
Ajoasento on tärkeä. Matalatankoiseen ei kaikki totu ikinä. Jousitus ainakin eteen ja hydrauliset levyjarrut.
250 w riittää hyvin. Akuksi kannattaa valita 500Wt. Laatuvalmistajia sähkötekniikalle on puolenkymmentä
Hoitamattomille teille ja hankiin läskipyörä on paras. Kunnon lokarit ja valot, tavarateline tarvittaessa.
Entä, jos on nainen ja nimenomaan tykkää pyöräillä sellaisella perinteisellä naisten pyörällä? Onko kaikki sellaiset sähköpyörät huonoja?
Rungosta tulee huterampi ja/tai raskaampi, ei siitä mitään hyötyä ole. Malleja on paljon vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Sähkö Jopolla olen polkenut jo monta vuotta, tosi kiva ajella. Aloitan aikaisin keväällä ja jatkan lumen tuloon asti. Kyllä sähköpyörälläkin sykkeen saa nostettua jos haluaa.
Jopolla taatusti nousee raskaudesta ja vitutuksesta. Viimeistään kaatumisen jälkeen. Typerin ostos. Varkaat kyllä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi ostaa esim 20" kuten minä. Todella ketterä j a mukava, eco asennolla jopa 140 km Ajomatkaa.
Panosta laatuun ja testaa eri mallit. On todella huonoja ja todella hyviä. Bosch oli minun valinta .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörän ainoa miinus on, että syke ei nouse eikä kuntonaan siis juuri kohene.
En malta kytkeä avustusta pois tai säätää pienemmälle, kun se kerran on siinä saatavilla.
Ylämäet katoaa matkalta, koska ne on yhtä kevyt polkea kuin tasainen (tai alamäki).
Aika paljon kyllä on puhuttu siitä, että kannattaa liikkua paljon myös matalalla syketasolla, koska se kohottaa peruskuntoa joka sitten loppupeleissä on se ihmisen tärkein kunto. Monen liikkujan helmasynti on se, että aina tahtoo tehot ja sykkeet nousta. Leppoisa polkeminen jota jaksaa ja ennen kaikkea viitsii tehdä pitemmän aikaa voisi olla juuri sellaista liikuntaa jota moni tarvitsee. Käveleminen on hidasta ja tylsää.
ap
Normaali pyöräily nostaa ne sykkeet juuri sopivasti sinne peruskuntoalueelle. (Ylämäessä pieni vaihde ja rauhallinen vauhti, eli ei päästetä sitä sykettä nousemaan mihinkään maksimisykkeisiin). Sähköpyörä ei kuntoa kohota kuin korkeintaan erittäin huonokuntoisella vanhuksella tai muuten vakavasti liikuntarajoitteisella. Itse pyöräilen normipyörällä puoli tuntia suuntaansa työmatkaa ja kunnon kohoamisen on huomannut selvästi. (Rauhallisen reipas tahti eli en todellakaan kylve hiessä kun pääsen perille). Keksisyke vajaa 120 eli juuri sopivaa matalan sykkeen peruskuntoharjoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopolla taatusti nousee raskaudesta ja vitutuksesta. Viimeistään kaatumisen jälkeen. Typerin ostos. Varkaat kyllä tykkää.
Sopii mulle, en ole kertaakaan kaatunut eikä ole raskas vaan juuri sopiva. Mulla on oma varasto missä säilytän ja maalla taajaman reunalla rivarissa ei juurikaan ole pelkoa varkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Samaa olen sanonut ihmisille, jotka alkavat urputtamaan asiasta. Olen myös sanonut, että kumpi on parempi, se, että lähden illalla ajamaan 30 km fillarilla vai se, että möllöän himassa? Vastaus on ollut aina sama ja kelkka on kääntynyt mm. anopille, jonka mielestä hankintani oli outo.
Ihan rehellisesti, jos poljet sähköpyörällä niin vaikutus on sama. (Toki toisessa saa raikasta ilmaa). Miksi et menisi polkemaan 15 km oikealla pyörällä, jolloin voisi se kunto jopa vahingossa nousta? Sähköpyörä voi olla kätevä, jos haluaa kulkea juuri jotain 15 km työmatkaa muuten kuin autolla, mutta ei siinäkään pointti ole kuntoilu vaan se, ettei jostain syystä halua käyttää autoa. (korvaa vaikka kakkosauton perheessä).
Vierailija kirjoitti:
No eipä näytä ihmiset haluavan. Yhtään kunnolla polkevaa sähköpyöräilijää en ole nähnyt. Toki hyvä kapine vanhuksille ja vaikka todella pahasti ylipainoisille. Normaali-ihmiselle täys turhake.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin reilu kaksi vuotta sitten sähköavusteinen helkaman ja tykkään todella. Ostin sen ihan Prismasta ja hinta oli jotain 1400 e. Minulla oli sitä ennen halvahko ja hieman rämiskö hybridi, joka oli ihan ok, mutta ei sillä ollut intoa ajella ihmeemmin jo senkin takia, että työni on fyysisesti keskiraskasta ja en viitsinyt lähteä enää kahdeksan tunnin työpäivän jälkeen pyöräilemään.
Kun ostin tuon sähköavusteisen fillarin, on pyöräilystä tullut taas mukavaa! Saatan ihan helposti ajaa iltasella vaikka jonkun 20 km ja viikonloppuna 45-50 km ei tunnu ikävältä muualla kuin hanurissa. Tykkään ajaa nyt ja poljenkin paljon mieheni ja poikani kanssa vaikka ihan vain jätskillä jossakin kymmenen kilsan päässä.
Fillaria pitää polkea, ei se mopo ole, ja en käytä avustusta välillä ollenkaan, mutta napsautan sen taas päälle vastamäessä tai vastatuulessa. Välillä taas pöllyytän sen kanssa täydellä avustuksella selkä suorana kuin Sisu -mainoksessa!
Kuulostaa ihanalta! Pidän pyöräilyssä juuri siitä että maisemat vaihtuvat ja saa kokea vauhdin huumaa. Silloin kun vielä pyöräilin ahkerammin tuntui että vain pyöräillessä pääsin tutustumaan tähän kotikaupunkiini vähän laajemmin. Sähköpyörällä voisi käydä vaikka minkälaisilla retkillä..
ap
Jos olet oikein innokas pyöräilijä, niin harkitse kokoon taitettavia sähköpyöriä. Maksaa hieman enemmän mutta on kätevä esim mahtuu juniin tai auton takakonttiin.
Ajettavuudessa ei häviä mitään, osat ja tekniikka ja akku on huippulaatua. Tilasin omani Saksasta.
Kuukauden päivät kesti mutta kannatti. Esim youtubesta löytyy videoita.
Minulla ollut noin vuoden, en käytä kuntoiluun vaan on lähinnä kakkosauton korvike. Sulan maan aikaan lähden ennemmin tällä kuin autolla asioille tai liikuntaharrastuksiin, kun ennen tuli otettua liian usein se (ainoa) auto. Lisäksi kesähelteillä mukava kun voi mennä pyörällä ilman hikoilua:) Olen kyllä supertyytyväinen hankintaani, olisko tuo nyt city/hybridi-mallinen.
Sähköpyöräilyn vaikutusta kuntoon ja terveyteen on jonkun verran tutkittu ja ihan niinkuin kenen tahansa maalaisjärkikin sanoo, kunto kasvaa myös siinä ihan niin kuin missä tahansa liikunnassa. UKK instituutin sivuilta löytyy vähän tietoa suomeksi.
Tässä kuitenkin parista tutkimuksesta tietoa englanniksi. Lähteenä The Telegraph:
A recent Norwegian study found that e-bike riders exert almost as much effort as regular cyclists when going around the same track. Researchers found that e-bikers were 8.5 times more active than they were at rest, while those using traditional bicycles were 10.9 times more active - a smaller difference than had been anticipated. The regular cyclists utilised 58 per cent of their lung capacity, compared with the e-bikers' 51 per cent. The only significant difference? The e-bikers were 21 per cent faster.
And according to Norwegian and Dutch studies, you could get fitter than you would on a regular bike because e-bikes encourage you to go further than you might otherwise.
Sähköpyörillä siis ajetaan enemmän kun oman auton, raitiovaunun tai bussin sijaan mennäänkin pyörällä. Ja on todella loogista, että polkija lisää oman kuntonsa mukaan vauhtia myös sähköpyörään ja nostaa sillä tilanteen mukaan liikunnan tehoa.
Ja se, joka (imho melko offensiivisin sanakääntein) arvioi että vanhat ihmiset voivatkin hyötyä sähköpyöristä mutta normaalit ihmiset eivät niitä tarvitse, oli oikeilla jäljillä siinä mielessä, että sähköpyörien tulo on lisännyt yli 55-vuotiaiden pyöräilyä Euroopassa merkittävästi. Vinkkinä kuitenkin tälle yli-ihmiselle, että hänkin saattaa kuvitella olevansa normaali ihminen elämänsä loppuun.
Ihmisillä on elämänkaarensa aikana erilaisia tilanteita syntymästä hautaan, ja silti joku ää.liö aina esittelee vaikkapa oman sykealueensa ja polkuvoimansa normaalina tilanteena johon kaikki muu on poikkeusta. Ja sen asian julistaminen on monen monen kommentin arvoista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin reilu kaksi vuotta sitten sähköavusteinen helkaman ja tykkään todella. Ostin sen ihan Prismasta ja hinta oli jotain 1400 e. Minulla oli sitä ennen halvahko ja hieman rämiskö hybridi, joka oli ihan ok, mutta ei sillä ollut intoa ajella ihmeemmin jo senkin takia, että työni on fyysisesti keskiraskasta ja en viitsinyt lähteä enää kahdeksan tunnin työpäivän jälkeen pyöräilemään.
Kun ostin tuon sähköavusteisen fillarin, on pyöräilystä tullut taas mukavaa! Saatan ihan helposti ajaa iltasella vaikka jonkun 20 km ja viikonloppuna 45-50 km ei tunnu ikävältä muualla kuin hanurissa. Tykkään ajaa nyt ja poljenkin paljon mieheni ja poikani kanssa vaikka ihan vain jätskillä jossakin kymmenen kilsan päässä.
Fillaria pitää polkea, ei se mopo ole, ja en käytä avustusta välillä ollenkaan, mutta napsautan sen taas päälle vastamäessä tai vastatuulessa. Välillä taas pöllyytän sen kanssa täydellä avustuksella selkä suorana kuin Sisu -mainoksessa!
Kuulostaa ihanalta! Pidän pyöräilyssä juuri siitä että maisemat vaihtuvat ja saa kokea vauhdin huumaa. Silloin kun vielä pyöräilin ahkerammin tuntui että vain pyöräillessä pääsin tutustumaan tähän kotikaupunkiini vähän laajemmin. Sähköpyörällä voisi käydä vaikka minkälaisilla retkillä..
ap
Jos olet oikein innokas pyöräilijä, niin harkitse kokoon taitettavia sähköpyöriä. Maksaa hieman enemmän mutta on kätevä esim mahtuu juniin tai auton takakonttiin.
Ajettavuudessa ei häviä mitään, osat ja tekniikka ja akku on huippulaatua. Tilasin omani Saksasta.
Tämä on kyllä kiinnostava vaihtoehto jos ajettavuus todellakin on yhtä hyvä.
ap
Kyllä minulla syke nousee ja kunto kohenee myös sähköpyörällä, ajan yleensä suurimmalla vaihteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ihan rehellisesti, jos poljet sähköpyörällä niin vaikutus on sama. (Toki toisessa saa raikasta ilmaa). Miksi et menisi polkemaan 15 km oikealla pyörällä, jolloin voisi se kunto jopa vahingossa nousta? Sähköpyörä voi olla kätevä, jos haluaa kulkea juuri jotain 15 km työmatkaa muuten kuin autolla, mutta ei siinäkään pointti ole kuntoilu vaan se, ettei jostain syystä halua käyttää autoa. (korvaa vaikka kakkosauton perheessä).
Miksi sinä poljet puoli tuntia ja etenet 15 kilometriä kun voisit hyppiä narua paikallasi vartin ja kuntosi kohoaisi vielä paljon enemmän?
Entä, jos on nainen ja nimenomaan tykkää pyöräillä sellaisella perinteisellä naisten pyörällä? Onko kaikki sellaiset sähköpyörät huonoja?[/quote]
Mulla on ihan perusmallin kuusivaihteinen Ecobike, Cittarista ostettu. Takamoottori.
Pyörä on mulle kakkosauto, kun hevonen asustaa 12 kilometrin päässä ja oon sen verran eko, että en halua mennä sinne aina autolla. Myös sähkötön hybridi löytyy, ja sillä ajan keskusta-alueella ja lyhyet matkat.
Mitään muuta huonoa en keksi kuin jarrut, jotka ovat v-jarrut. Levyjarrut olisivat huomattavasti paremmat. Jouduin vaihdattamaan jarrupalat jo noin 2 kk oston jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ihapaskaa jankkaaja päästää. Aiheesta on tutkittuakin tietoa ja oma sykemittarini kertoo täsmäfaktat minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tämä on kyllä kiinnostava vaihtoehto jos ajettavuus todellakin on yhtä hyvä.
ap
Pienikiekkoinen on raskas ja epävakaana vaarallinen. Kaataa ja rynkyttää pienissäkin töyssyissä. Ei toimi hiekassa eikä lumessa. Taite lisää painoa, tekee kulmavirheen ja murtumat ovat yleisiä. Siis ei ikinä jos ei ole pakko. Ajamiseen siis.