Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi auttamispaikoissa eli sotepalveluissa (neuvola, lastensuojelu, koulupsykologi ym ym) vain arvioidaan ja arvioidaan, mutta koskaan ei saa mitään käytännön apua?!

Vierailija
21.08.2019 |

Kaikenlaiset sotepalvelut eli neuvolat, perhetyöntekijät, kouluopiskelijahuollot ja vastaavat vain arvioi ja arvioi asiakkaan/perheen/potilaan tilannetta? Niiden työntekijöiden koko työ on keskittynyt siihen, että he tekevät ihmisestä / perheestä arvion ja arvioita. Monesti arviosta seuraa joku heidän suositus, mutta sekin yleensä on vain lähete jonnekin taholle, joka taas arvioi ja arvioi mutta sieltäkään ei saa mitään käytännön apua. Ja heidänkin arviointi usein johtaa siihen, että tulee lähete kolmanteen auttamispaikkaan, joka taas vaan arvioi ja arvioi mutta mitään käytännön apua ei hekään taaskaan tarjoa.

Esim. äiti puhuu neuvolassa uupumuksestaan. Neuvola arvioi tilannetta, mutta ei tarjoa mitään oikeaa apua uupumukseen. Laittaa äidin arvionsa jälkeen perhetyön asiakkaaksi. Nekin taas juttelee ja arvioi ja arvioi (ja tarkkailee), mutta eivät tarjoa mitään käytännön apua sille äidille. Äidin uupumus pahenee, kun hän ei saa apua vaan vain arviointia, ja perhetyöntekijä laittaa perheen lastensuojelulle. Joka taas arvioi ja arvioi, mutta eivät tarjoa hekään mitään oikeaa apua. Ja lopulta äiti romahtaa, joutuu sairaalaan ja lapset sijoitukseen tms. Tämäkin olisi voitu välttää, jos äiti olisi saanut käytännön apua jo kun sanoi neuvolassa ekan kerran että alkoi uupumaan!

Tai ihminen menee terveyskeskukseen koska on masentunut. Siellä lääkäri arvioi ja sanoo, että on masennus. Mutta terveyskeskus ei anna hoitoa siihen masennukseen, koska siellä ei ole töissä psykoterapeutteja. Jos masennus pahenee, niin hänet lähetetään psykiatrialle, ja taas psykiatri arvioi ja arvioi. Suosittelee psykoterapiaa, mutta taaskaan ei anna sitä, koska sitä ei ole tarjolla ellet mene itse yksityiselle.

Tai lapsella on koulussa vaikeuksia. Oppilashuolto arvioi ja arvioi, mutta nopeaa käytännön apua (esim. pienryhmäopetus) ei koskaan saa vaan arvioidaan vaan kunnes tilanne on ehtinyt edetä jo todella pahaksi!

Miksi nämä kaikki Suomen julkisen puolen auttamispaikat (poislukien ehkä joku kirurginen/syöpätautien erikoissairaala) vain arvioivat kukin vuorollaan peräkkäin ja välillä yhtä aikaakin samaa asiaa, mutta mikään taho ei tarjoa mitään oikeaa käytännön apua!??

Kommentit (701)

Vierailija
1/701 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiaputoiminta lakkautettuun 90-luvun alussa liian kalliina.

t: Kokoomus

Vierailija
2/701 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama koskee kotiavun lisäksi sitä, että ei ole psykoterapiaa (ellet mene yksityiselle ja maksa ison osan itse), ei ole kouluissa enää mitään pienryhmiä eikä tukiopetuksia, ei ole mitään käytännön oikeaa apua missään! Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/701 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanat tuki ja apu tarkoittaa Suomessa oikeasti vain tilanteen arvioimista! Mitään oikeaa tukea ihminen ei saa yhtään mistään! Ap

Vierailija
4/701 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yhteiskunnalla ei ole varaa maksaa kaikkien lastenhoitajia ja siivoojia. Kaikkien tulisi maksaa ne itse. Jos ei ole niihin varaa niin kannattaa jättää lapset hankkimatta.

Vierailija
5/701 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalliimpaa se esim. perhetyö on, koska siinä ammattikorkeatasoinen työntekijä jutustelee tuntikausia. Kotiavussa jopa kouluttamaton saattoi käydä siivoamassa vain parin tunnin verran. Ap

Vierailija
6/701 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiapu toimii osalla paikkakunnista. Täällä esimerkiksi toimii kiitettävän hyvin ja mahdollista saada neuvolan kautta ilman sosiaalitoimen asiakkuutta.

Meillä kävi tilapäisesti kerran viikossa 5h kun tarvitsin apua. Yksi puhelu suoraa työntekijälle joka avasi kalenterin ja varasi ajan.

En ole kokenut mitään ongelmia avun saamisessa päinvastoin täysi kiitos mahtavasti toimivalle järjestelmälle.

Vierailija
7/701 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska yhteiskunnalla ei ole varaa maksaa kaikkien lastenhoitajia ja siivoojia. Kaikkien tulisi maksaa ne itse. Jos ei ole niihin varaa niin kannattaa jättää lapset hankkimatta.

Ymmärrätkö mitä tuo lukuisten tahojen suorittama toistuva ja jatkuva arviointi maksaa yhteiskunnalle?! Moninkertaisesti enemmän kuin lastenhoitajat ja siivoojat. Ap

Vierailija
8/701 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiapu toimii osalla paikkakunnista. Täällä esimerkiksi toimii kiitettävän hyvin ja mahdollista saada neuvolan kautta ilman sosiaalitoimen asiakkuutta.

Meillä kävi tilapäisesti kerran viikossa 5h kun tarvitsin apua. Yksi puhelu suoraa työntekijälle joka avasi kalenterin ja varasi ajan.

En ole kokenut mitään ongelmia avun saamisessa päinvastoin täysi kiitos mahtavasti toimivalle järjestelmälle.

Hienoa jos jossain toimii! Useimmissa paikoissa ei toimi. Ap

Vierailija
9/701 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on naisten pyörittämä systeemi. Nainen vatvoo asioita siinä kun mies on ratkaisukeskeinen.

Vierailija
10/701 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Itsemurhan partaalla oltu puoli vuotta. Opiskeluterveydenhuolto, psykiatrinen osasto ja kahden kunnan työntekijät vaan arvioi, mutta mitään apua ei saa. Työntekijöitä kyllä kummasti riittää.

Meinaan jättää vielä avun hakemisen kesken, koska paremmin jaksaisin niin kuin olla pienessä toivossa ja purkaa elämää ja ajatuksia vaikka kuinka monennelle ihmiselle.

Vierailija
11/701 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se on naisten pyörittämä systeemi. Nainen vatvoo asioita siinä kun mies on ratkaisukeskeinen.

Useimmat sote-organisaatioiden ylimmät johtajat on kylläkin miehiä! Ja näistä sotepalveluista päättävät tahot eli kansanedustajat ym henkilöt on suurin osa miehiä! 

Ei ne työntekijät päätä vain arvioida vaan heidän työnkuvaksi on määrätty se arviointi. Heille nimenomaan sanotaan, että ei heidän tehtävä ole hoitaa vaan arvioida tilannetta. Ap

Vierailija
12/701 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Itsemurhan partaalla oltu puoli vuotta. Opiskeluterveydenhuolto, psykiatrinen osasto ja kahden kunnan työntekijät vaan arvioi, mutta mitään apua ei saa. Työntekijöitä kyllä kummasti riittää.

Meinaan jättää vielä avun hakemisen kesken, koska paremmin jaksaisin niin kuin olla pienessä toivossa ja purkaa elämää ja ajatuksia vaikka kuinka monennelle ihmiselle.

Juuri tätä tarkoitan! Sinua juoksutetaan työntekijältä toiselle ja auttamisorganisaatiosta toiseen, mutta kaikki vain vuorollaan tekevät jonkun tilannearvion! Kohtaat useita työntekijöitä ja aina kerrot tilanteesi alusta ja saat sitten jonkun arvion siitä. Mutta ketä se arvio auttaa?! Ihmiset haluaa apua, ei arviota arvion perään!

Ja älä tee itsemurhaa, olet tärkeä ja arvokas ihminen, paljon tsemppiä ja jaksamista sinulle!

Ap

Vierailija
13/701 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat sote-organisaatioiden ylimmät johtajat on kylläkin miehiä! Ja näistä sotepalveluista päättävät tahot eli kansanedustajat ym henkilöt on suurin osa miehiä! 

Ei ne työntekijät päätä vain arvioida vaan heidän työnkuvaksi on määrätty se arviointi. Heille nimenomaan sanotaan, että ei heidän tehtävä ole hoitaa vaan arvioida tilannetta. Ap

Käytännön toteutus in naisten ja kyllä siellä hallituksessa ja eduskunnassa juuri nuo sossuasiat on juuri naisten heiniä.

Vierailija
14/701 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten jos on vielä sellainen luonne, ettei yhtään tykkää olla arvioitavana vaan ahdistuu sellaisesta. Esikoisen kanssa tuntui, ettei oikein kommunikointi toiminut hyvin neuvolassa. No jälkikäteen papereista selvisi, että olivat seuranneet, kun äiti vaikutti negatiiviselta neuvolaa kohtaan. Eivätkä kertoneet suoraan mistään seurannasta vaan no se näkyi varmaan siinä, miten mua kohdeltiin. Sen jälkeen olin tietenkin entistä allergisempi seurantaa ja arviointia kohtaan. Perhetyötä kokeiltiin kerran, mutta eihän se ollut sitä millaisen käsityksen olin etukäteen saanut. Ei niin, että minä saisin apua siihen, mitä koen tarvitsevani vaan ensin yhden ja sitten toisen arvoida, mitä apua tarvitsen ja kuuluuhan siihen tietenkin jatkuva arviointi ja seuranta. Ahdistuin vain. 

Vierailija
15/701 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten jos on vielä sellainen luonne, ettei yhtään tykkää olla arvioitavana vaan ahdistuu sellaisesta. Esikoisen kanssa tuntui, ettei oikein kommunikointi toiminut hyvin neuvolassa. No jälkikäteen papereista selvisi, että olivat seuranneet, kun äiti vaikutti negatiiviselta neuvolaa kohtaan. Eivätkä kertoneet suoraan mistään seurannasta vaan no se näkyi varmaan siinä, miten mua kohdeltiin. Sen jälkeen olin tietenkin entistä allergisempi seurantaa ja arviointia kohtaan. Perhetyötä kokeiltiin kerran, mutta eihän se ollut sitä millaisen käsityksen olin etukäteen saanut. Ei niin, että minä saisin apua siihen, mitä koen tarvitsevani vaan ensin yhden ja sitten toisen arvoida, mitä apua tarvitsen ja kuuluuhan siihen tietenkin jatkuva arviointi ja seuranta. Ahdistuin vain. 

Tykkääkö joku olla arvioitavana?

Vierailija
16/701 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkääkö joku olla arvioitavana?

Ehkä ei, mutta kaikki eivät kai ahdistu siitä yhtä paljon tai mene lukkoon.

Vierailija
17/701 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kokoomus nyt koko ilmiöön syyllinen voi olla..

Vierailija
18/701 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös ilmaiset mielenterveyspalvelut toimii moitteetta ja lapsilla kouluissa tuntiopettajat, koulunkäyntiavustajat ja tuetut pienryhmät. Keski-Euroopassa asuva ystäväni on aivan ihmeissään kun vertailemme näitä. Siellä tukea tarvitsevalle lapselle joudut kaiken maksamaan itse.

Vierailija
19/701 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös ilmaiset mielenterveyspalvelut toimii moitteetta ja lapsilla kouluissa tuntiopettajat, koulunkäyntiavustajat ja tuetut pienryhmät. Keski-Euroopassa asuva ystäväni on aivan ihmeissään kun vertailemme näitä. Siellä tukea tarvitsevalle lapselle joudut kaiken maksamaan itse.

Tuntiopettajat= tukiopetukset.

Vierailija
20/701 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet NIIN oikeassa!

Mikään ei siis ole muuttunut niistä ajoista, kun itse olin masentunut yh pienten lasten kanssa. (Todennäk tilanne on mennyt huonommaksi...)

Pyysin _konkreettista apua_, mitä ei (muka) ymmärretty. "Meillä on tämmöistä apua". Ja pöh. Kun asiakas itse on osannut analysoida tilanteensa ja TIETÄÄ, mikä tukimuoto auttaisi, sitäpä ei anneta. No koska sitä ei ole! Mileluummin tosiaan näitä lässyn-lässyttäjiä, jotka korkealla palkalla ja koulutuksella eivät suostu tekemään mitään konkreettista. Kuten siivoamaan, olemaan lasten kanssa, tekemään ruoan.

Toinen keissi oli lapseni, joka oireili koulussa (varmaan tuota jaksamattomuuttani masennuksen kourissa). Hänen tilannettaan kartoitettiin perheneuvolassa. Ja kartoitettiin. Monta käyntiä. Lopputulos: ei mitään!

Onneksi kaikki päättyi parhain päin, eli nyt lapset ovat aikuisia, enkä minäkään ole enää masentunut.