Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytär haluaa muuttaa kesken lukion omilleen

Vierailija
21.08.2019 |

Hän käy koulun ohella töissä ja opintotuki ja asumislisä palkan lisäksi riittäisivät perustoimentuloon. Me vanhemmat haluaisimme hänen asuvan lukion loppuun vielä kotona. Olemme ennen luonnollisesti maksaneet tyttären kulut ja hän on saanut kuukausirahaa, paitsi nyt kun tienaa itse. Koulujutut, puhelin ja liikkuminen on ollut yhä edelleen meidän rahapussin varassa., omat rahansa hän on käyttänyt vaatteisiin, vapaa-aikaan ja matkusteluun.

Tyttären argumentti oli että hän on aikuinen (juuri täyttänyt 18) ja saa tehdä niin kuin parhaaksi katsoo, mikä on tietenkin totta. Sanoimme, että emme voi estää muuttoa ja että jos hän kokee olevansa tarpeeksi aikuinen asumaan omillaan, on hän tarpeeksi aikuinen myös elättämään itsensä. Siinä kohtaa hän tyrmistyi ja kysyi, että emmekö me sitten enää aio maksaa hänen koulukirjojaan ja bussilippuaan ym. Keskustelu jäi vähän auki ja kysyisinkin, että mitä te muut tekisitte tässä tilanteessa?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäisyys ei ole sitä, että saanut ilmaiseksi Oman kämpän ja vanhemmilta karkkirahaa. Itsenäisyys on sitä, että pärjätään kaikessa itse, ja ollaan myös avuksi muille. Eli tullaan vanhemmille remppa-avuksi, eikä odoteta mitään palkkaa siitä.

Vierailija
42/46 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsenäisyys ei ole sitä, että saanut ilmaiseksi Oman kämpän ja vanhemmilta karkkirahaa. Itsenäisyys on sitä, että pärjätään kaikessa itse, ja ollaan myös avuksi muille. Eli tullaan vanhemmille remppa-avuksi, eikä odoteta mitään palkkaa siitä.

No höpsistä. Jos vanhemmat haluavat rampata vaikka sen nuorelta tyhjäksi jääneen huoneen tai tehdä keittiörempan, niin se on heidän ongelmansa, ei sen nuoren. Nuoren ei tarvitse tulla remppaa auttamaan todellakaan, päinvastoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä ettei, anna muuttaa. mutta ei ovet paukkuen, sitten ei tulekaan takaisin vaikka siivet ei kantaisi.

minun tyttäreni muutti "omaan" kotiin kun aloitti erikoislukion toisella paikkakunnalla. Hirvitti, ikävä on, mutta hyvin on mennyt. valittiin yhdessä asunto, annettiin kk budjetti kotoa (ei saa vielä opintotukea) ja puhelin laulaa joka päivä.

ei oma asunto ole huono ajatus ollenkaan jos lähtökohta on hyvä. oma itsenäisyydenhalu ja järki päässä. kimppakämppä on hyvä ja edullinenkin idea jos ne kämppikset on ns elämänhallinta kunnossa. 

Vierailija
44/46 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minnamaria kirjoitti:

Mutta miten kotiintuloajat jos muuttaisi omilleen? Meillä 18 - vuotiaan teinin arkiaika on klo. 10.00 ja viikonloppuisin saa olla 23.00 saakka. Toki jos on hyvä syy niin sitten voi olla vähän myöhempäänkin.

Miten teillä voi olla täysi-ikäiselle mitään kotiintuloaikoja?

Te varmaan sitten päätätte ketä hän äänestää?

Vierailija
45/46 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lukiolaiset muuta kotoa ilman painavaa syytä, silkkaa tyhmyyttähän se ois.

Vierailija
46/46 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen tuhlailuvaihe? Eivät kaikki elä yhtä askeettisesti kuin sinun lapsesi, ei edes tarvitse. Ainakaan minä en haluaisi elää niin, että ostaisin vain jonkun hupparin kerran vuodessa. On aivan normaalia, että nuori haluaa muutakin kuin sen yhden vaatteen ja että hän ei halua kulkea vuosia samoissa vaatteissa.

Onhan se tuhlailua jos niitä vaatteita ostelee lämpimikseen ja huvin vuoksi, eikä tarpeeseen. Eikä meidän lapsi mitenkään askeettisesti elä, hänellä on vaatteita yllin kyllin. Minä olen välillä tarjoutunut niitä ostamaan, mutta lapsi on todennut että niitä on jo ihan tarpeeksi eikä ole halunnut lisää. Nuo pari vaatetta mitä hän osti, oli sellaisia vaihtelun vuoksi / mieliteko -ostoksia ja saahan niitä tuon verran olla.

Miksei muka ihmiset kulkisi vuosia samoissa vaatteissa? Sehän on ihan normaalia, ei ne vaatteet yhdessä vuodessa puhki kulu, kun niitä on paljon. Toki vuosittain ostetaan jotain uutta ja laitetaan pois tai kiertoon vanhemmasta päästä. Mutta ei niitä vaatteita osteta jatkuvalla syötöllä ja määräänsä enempää.

Osa nuorista ei osta uusia ollenkaan, vaan tekee löytönsä kirppareilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi