Minkälainen vanhempi laittaa nuorensa itse maksamaaan lukiokirjansa?
Siis jos kyse ei kuitenkaan ole rahan puutteesta.
Kommentit (27)
Ei meidän lukioikäisillä ole ollut omaa rahaa millä olisi edes voinut ostaa kirjoja.
Eli ei ilmeiseseti ole ihan tavallinen viikkorahatapaus tuo lukiolainenkaan, jonka voi pistää ostamaan omat kirjansa?
Sellainen vanhempi, joka opettaa lapselleen vastuunkantamista?
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tässä maassa on aikuisia, jotka elävät vanhempiensa kustannuksella vaikka ikää alkaa olla jo lähemmäs 30.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä opetetaan antamalla vastuuta kantamaton esimerkki?
Minä maksoin aikoinaan. Ei tullut edes mieleen, että vanhemmat olisivat maksaneet. Meillä oli normaalia maksaa kaikki kulunsa itse, heti kun alkoi tienata. Myös vaatteet. Ruoka ja asuminen tuli edelleen vanhemmilta ja vanhemmat antoivat lahjaksi tarpeellisia tavaroita toki.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksoin aikoinaan. Ei tullut edes mieleen, että vanhemmat olisivat maksaneet. Meillä oli normaalia maksaa kaikki kulunsa itse, heti kun alkoi tienata. Myös vaatteet. Ruoka ja asuminen tuli edelleen vanhemmilta ja vanhemmat antoivat lahjaksi tarpeellisia tavaroita toki.
Miksi ihmeessä sinun piti tienata 16-vuotiaana? Mulle maksettiin lukiokulut kaikki, vanhojentanssit, autokoulu... Ei todellakaan tarvinnut missään paskaduunissa elää.
Vierailija kirjoitti:
Eli sanonpahan vain, että sä olet ollut tyhmä. Miksi menit töihin, jos siitä ei jäänyt mitään käteen? Typerys... Muuten olisit saanut samat asiat ilmaiseksi ja voinut tehdä jotain hauskaa.
Aika harva lukioikäinen tienaa niin paljoa että voisi kaikki kirjat ja muut menot maksaa omilla rahoillaan. Tuskin viikko tai kuukausirahakaan kattaa kaikkia noita lukiokuluja. Vastuunkantamista kyllä oppii muullakin tavalla kuin sillä että joutuu käyttämään kaikki omat rahansa lukiokirjoihin. Minusta tuossa vanhemmat ovat itse unohtaneet vastuunkantonsa nuorestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sinun piti tienata 16-vuotiaana? Mulle maksettiin lukiokulut kaikki, vanhojentanssit, autokoulu... Ei todellakaan tarvinnut missään paskaduunissa elää.
Oletko vieläkin jonkun, vai yhteiskunnan elätti.
Kirjoituksesi osoitti, että olet saasta.
Vastuullinen vanhempi opettaa vastuullisuutta, hyvä.
Kaikki minkä vanhemmat tai joku muu antaa jollekin on lahjaveronalaista tuloa.
Olen ilmoittanut verottajalle tänäkin vuonna ainakin 6 kultasormilasta ja 4 naishuoraa sekä yhden loismiehen, jotka saivat lahjoja.
Tämä on minun ja jokaisen kansallisvelvollisuus!
Meillä lukiolainen saattaa maksaa omalla kortillaan. Jos esim koulumatkalla käy hakemassa eikä aamulla ole vielä tätä tiedetty tai ei ole ollut käteistä.
Minä sitten maksan ne takaisin hänen tililleen. Ja hän on ollut kesätöissä joten on hänellä rahaa.
Minkälaiset nuoret ei osta yhdessä yhtä kirjaa ja kopioi sitä sähköiseen muotoon ja jaa keskenään?
Joskus kun itse olin lukiolainen ja oli hyvin kesätöitä, tuo oli hyvin mahdollista. Lukion kustannukset ei olleet kovat. Nyt omilla lukiolaisillani menee 2500 e kirjoihin, tietokoneet ja tämän päälle vielä kirjoitusmaksut ja matkat, joten ymmärrän ettei monet vanhemmatkaan tästä enää selviä eteenkin jos on useampi lapsi. Pienet lähisukuisten on lopetettu ja on pakko matkustaa päivittäin bussilla suuriin yksiköihin.
Tilannetta huonontaa joidenkin kurssien pakolliset e-kirjat joita ei voi edes myydä eteenpäin. Lukiosta on tullut kustantamoiden rahasampo.
Lukioiässä lapsilisät loppuu, ja tilalle max muutama kymppi opintotukea, jos on yksi normaalisti työssäkäyvä vanhempi.
Kyllä mun lukioikäinen selviää itse kauppareissusta. Millaisia torveloita te kasvatatte jos ei ilman kädestä pitelyä pääse käymään kirjakaupassa? Rahat toki tuli minulta mut herranen aika kyllä tuon ikäiseltä voi odottaa että selviää itsellisesti kauppareissusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin samassa tilanteessa kuin tämän kirjoittaja, ja ei, en ole ollut koskaan kenenkään elätti. Lukion jälkeen suoritin tutkinnon ja nämä kaksi koulutusta on elättäneet minut. Kiitos yh-äidilleni joka ymmärsi koulutuksen merkityksen ja sain vielä ajokortinkin.
Meillä lukiolainen tilasi netista hyväkuntoiset käytetyt kirjat. Me vanhemmat maksoimme ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole, mutta itse et vaikuta kauhean onnelliselta? Minulle maksettiin muutakin kuin lukiokirjat, mm. 5kk kieliopinnot Britanniassa lukion (lyhyen englannin) jälkeen. Sinä rassukka olit silloinkin vain töissä?
Minä säästin lapsilisät lapselle juuri opiskelua varten, vaikka moni kitisi ettei me niitä tarvita kun on varaa laittaa säästöön. No kyllä tarvittiin!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisista ei tule katsos yhteiskunnan elättejä, vaikka haluaisivatkin, koska saamme pari tonnia kuukaudessa pelkkiä pääomatuloja. Sen LISÄKSI käymme töissä.
Joku joka ei ole tajunnut vanhemmuuden olemusta.