Arrrgh! Paljon sä saat pisteitä muistitestissä?
Tiesin, et mun työmuisti on ylikuormittunu, mut miten voi olla näin vaikeeta muistaa kuutta sanaa!!!! Muistatteko te enemmän? Koko ajan vain ”taso 4”. 🥵
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/08/20/muistipeli-testaa-miten-hyvin-…
Kommentit (88)
Kuusi sanaa oli helppo muistaa, .uutta sen jälkeen alkoi tilttaamaan. Mikä taso oli kuusi sanaa? Mutta olen kuumeessa ja päänsärkyinen ja silmissä vilisee.
kaks kertaa kokeilin, 6.:lle molemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Hikisesti kolmostasolle. Auttakaa!!
Mene lääkäriin.
Kutosessa meni puolet oikein ja sitten ei enää pysynyt päässä. Koetin muistisäännöillä, ei toiminut. Olin koulussa aivan surkea sellaisissa aineissa, missä piti muistaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hauska tietää onko tuossa testissä mikä maksimi? Siis voiko sen "pelata" läpi?
Ei kai niitä sanoja voi koko ruutua tulla täyteen ja ei kai kukaan edes ehdi lukea muutamassa sekunnissa 70 sanaa?
Niitä voi tulla ainakin 15. Itse miellän että on jopa helpompi muistaa niitä sanoja, kun ne on tasaisissa riveissä. 15 sanaa on "vain" 5 kolmen sanan pystysuoraa saraketta. Ne on helppo muistaa.
Tosin kymppi tason jälkeen alkaa puskea aivoväsymys ja motivaatio kertakaikkiaan loppuu.
7.taso. Loin päässäni visuaalisia mielikuvia sanoista. Mielenkiintoista lukea, miten eri tavalla ihmiset tekevät
Pääsin kymppi tasolle, mutta oli vaikeaa
Höh, jäin seiskatasolle koska luin suukko mutta se olikin saukko.
Ei ole sanojen keksijällä ollut kovin laaja elämänpiiri: kolmannes sanoista liittyy tietotekniikan ihmeelliseen maailmaan: puhelin, kännykkä, laturi, tietokone, striimata, tallentaa... Taivaankappaleet ja avaruusalukset kiehtovat myös. Väreistä hän tuntee yhden: se on 'purppura'.
Vois vaikka tehdä testiä työryhmänä, jos sais aikaan vähän variaatiota.
Pääsin 10. kierrokselle eli muistin 11, mutta kun tuli 12 sanaa, unohdin yhden.
Yritin mielessäni yhdistellä sanoille yhteismerkityksiä. Esim. harmaantua + pipo + kesä + kaunis + tarjoilija = mielikuva, jossa kaunis tarjoilija tuo harmaantuneen pipon kattilassa kesällä. En tiedä miten sujuisi, jos yrittäisi väkisin muistaa sanat erillisinä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sanojen keksijällä ollut kovin laaja elämänpiiri: kolmannes sanoista liittyy tietotekniikan ihmeelliseen maailmaan: puhelin, kännykkä, laturi, tietokone, striimata, tallentaa... Taivaankappaleet ja avaruusalukset kiehtovat myös. Väreistä hän tuntee yhden: se on 'purppura'.
Vois vaikka tehdä testiä työryhmänä, jos sais aikaan vähän variaatiota.
Kyllä mulle tuli vastaan myös muita värejä, ainakin punainen, keltainen ja vihreä.
nro 72
Vierailija kirjoitti:
Aiempien tasojen sanat jäävät selvästi roikkumaan työmuistiin ja kuormittavat sitä.
Ehkä mulla huono työmuisti jopa auttoi, kun sain aloitettua uuden tason puhtaalta pöydältä. :D
Saatan olla ihan hyvä muistitesteissä, mutta oikeassa elämässä muistini on huonompi. Unohtelen usein miksi menin tiettyyn huoneeseen tai mitä olin sanomassa. Menneisyys myös sumeaa. Oikeassa elämässä on päässä paljon asioita, enkä saa mieltäni sammumaan, mikä varmaan rasittaa työmuistia, mutta yksinkertaisissa muistitesteissä voin mennä johonkin superkeskittymismoodiin. Ja muistikikat (pientä huijausta?) auttaa.
nro 72
aina vaan tasolle 6.
unohdan aina vikan sanan.
olen kyllä stressaantunut.
Normaalisti mulla on hyvä muisti.
Kynällä kun kirjottaa muistaa paremmin.
Yhdistelen sanoja aihepiiriksi: kello.kirjailija.hiekka, tuhlata.magneetti.roskakori(in) jne.
Joka pötkössä on striimata, laama ja purppura.
Mielenkiintoista jos joillakin samat sanat toistuu pitkin testiä, mulla oli joka tasolla erit. Bugaakohan osalla jostain syystä?
Vierailija kirjoitti:
Pääsin 10. kierrokselle eli muistin 11, mutta kun tuli 12 sanaa, unohdin yhden.
Yritin mielessäni yhdistellä sanoille yhteismerkityksiä. Esim. harmaantua + pipo + kesä + kaunis + tarjoilija = mielikuva, jossa kaunis tarjoilija tuo harmaantuneen pipon kattilassa kesällä. En tiedä miten sujuisi, jos yrittäisi väkisin muistaa sanat erillisinä.
Kokeilin huvikseni uudelleen. Tällä kertaa pääsin enää kierrokselle 6 (eli muistin 7). Vaikuttaisikohan tulokseen ympäristön häiriötekijät? Tuolloin ekalla kerralla olin kylässä, jossa pikkulapsi välillä puhui jotain. Mutta nyt olen junassa, jossa hurisee koko ajan. Ja täällä on enemmän ihmisiä, mikä saattaa lisätä jännitystä.
Vierailija kirjoitti:
Olisin päässyt 14. kierrokselle jos olisin älynnyt tarkistaa oikeinkirjoituksen. Typo surfata olisi pitänyt olla surffata.
Eipä silti, kierroksella 11 olin jo sitä mieltä, etten enää jaksa leikkiä tätä.
Pidin kunnon taukoja kierrosten välissä ja painoin mieleeni aina 2-3 kolmen sanan rimpsuja.
Mitään mielikuva juttuja en voi hyödyntää, koska "kärsin" afantasiasta.
Viimeisillä kierroksilla lauloin ja lausuin rimpsuja ääneen, ja eri sävyillä. Jos oli vaikka hiljainen, laama, ja runo, niin kuiskasin rimpsun ja laaman jälkeen sanoin vielä "ptyih". Laamathan sylkee.
En usko että kovin moni on päässyt näin pitkälle.
Yleensä palstalla esiintyy itseään huippuälykkäiksi tituleeraavia ihmisiä, ja kaikki ovat niin fiksuja ja nohevia.
Mitens tämän työmuistin kanssa? Missä te yliälykkäät nyt luuraatte?
Se on jännä. Ottakaa auki ihan mikä tahansa ketju jossa puhutaan älykkyydestä. Niissä on järjestään jokaisessa monta henkilöä jotka tietävät olevansa keskimääräistä älykkäämpiä.
Eikö työmuisti sitten kuulu siihen heidän repertuaariinsa?
No ehkäpä joku "supermuistaja" löytää tiensä pian tähän ketjuun, ja pääsee kehumaan kun on tehnyt testin loppuun saakka. Onhan tuossa mahdollista räppäistä puhelimella kuva näytöstä, ja sen jälkeen rauhassa kirjoitella sanat oikeisiin slotteihin.
Älykkyys ja muisti ovat kaksi eri asiaa. Simpanssi pärjää muistitesteissä paljon paremmin kuin ihminen. Älykkyys ilmenee päättelyssä, ongelmien ratkaisemisessa ja asioiden suhteiden ymmärtämisessä.
Viidennelle tasolle pääsin.