Arrrgh! Paljon sä saat pisteitä muistitestissä?
Tiesin, et mun työmuisti on ylikuormittunu, mut miten voi olla näin vaikeeta muistaa kuutta sanaa!!!! Muistatteko te enemmän? Koko ajan vain ”taso 4”. 🥵
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/08/20/muistipeli-testaa-miten-hyvin-…
Kommentit (88)
Pääsin 7. tasolle, laitoin urheilijan muotoon urheilla, niin tuli diplu. Mutta yllätyin, koska kuvittelin tämäm hetkisen muistini tilan erittäin huonoksi. Tuntuu, että unohtelen kaikkea.
7 sanaa muistin, mikä taso sitten lienee. Mulla tapana niputtaa esim. verbit peräkkäin, sitten substantiivit peräkkäin, ja lyhyimmästä sanasta pisimpään.
Pääsin tasolle 7, yksi sana jäi kasista uupumaan. Olen nainen 53 v.
Pääsin kierrokselle 10 jossa en enää muistanut 2 sanaa.
En jaksa toista kertaa pelata, koska olen nyt niin huonossa hapessa.
Olen varmaan ehkä aika hyvä noissa.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin tasolle 11. Muodostin sanoista pieniä lauseita päässäni, jotka oli helppo muistaa. Uskon tosin, että näin hyvää tulosta ei olisi tullut, jos elämässä olisi meneillään stressaavampi kausi. Silloin en välttämättä aina muista edes, mitä tein 5 minuuttia sitten.
Minullakin muodostui tarina noista sanoista ja lisäksi käytin paljon kehoani apuna muistamisessa.
Tarinat myös omista elämän tapahtumista.
Tosiaan on super vaikea elämän jakso menossa, ja uskon että skarpeimmillani varmaankin saisin tosi hyviä tuloksia.
Lisäksi jos olisi joku motivaatio leikkiä tuota peliä.
10 tasolle jäin, ja se riittää mulle ihan hyvin.
Olisi hauska tietää onko tuossa testissä mikä maksimi? Siis voiko sen "pelata" läpi?
Ei kai niitä sanoja voi koko ruutua tulla täyteen ja ei kai kukaan edes ehdi lukea muutamassa sekunnissa 70 sanaa?
Yksi meni väärin 5. kierroksella.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin kierrokselle 10 jossa en enää muistanut 2 sanaa.
En jaksa toista kertaa pelata, koska olen nyt niin huonossa hapessa.
Olen varmaan ehkä aika hyvä noissa.
Ilmeisen hyvä, jos huonossa hapessa vedät tuolleen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin tasolle 11. Muodostin sanoista pieniä lauseita päässäni, jotka oli helppo muistaa. Uskon tosin, että näin hyvää tulosta ei olisi tullut, jos elämässä olisi meneillään stressaavampi kausi. Silloin en välttämättä aina muista edes, mitä tein 5 minuuttia sitten.
Ei pidä paikkaansa. Se testi kaatuu mulla joka kerta tasolla 10 kun ne sanat ei enää vissiin mahdu siihen tai jostain muusta syystä. Kokeilin kahdella eri selaimella.
Kokeilin tuota huijaamalla (en kerro miten) ja pääsin 13 sanaan, mutta siinä vaiheessa testi väitti että kirjoittamistani sanoista 5 oli väärin, vaikka ne olivat silminnähden oikein. Eli jotain bugeja tuossa testissä on.
Seiskalle pääsin, tyssäsi siihen että kännykkä muuttui matkapuhelimeksi mun päässä :D
Kokeilin useamman kerran, ja tulos riippui kovasti siitä pystyinkö yhdistämään sanat mielessäni kuvaksi (esim. vanhus istuu pöydän ääressä syöden persikkaa, maljakossa on ruusu ja ikkunasta näkyy täysikuu) vai olivatko sanat niin erillisiä, että niistä ei saanut yhdisteltyä mitään järkevää. Vaikeasti yhdisteltäviä sanoja pystyin muistamaan noin 6, helposti yhdisteltäviä yli 10.
Kuutoselle pääsin, enempää en jaksanut yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihan perseestä noi kirjoitustaitoon perustuvat tetit-. Pitäisi vielä osata suomeakin. Pff. Ei ole mitään ongelmia muistaa sanoja, mutta testi ei hyväksy kiroitusasuani.
Minkä maalainen olet?
Muumimaalainen, tosin ei sitä äidinkieltäkään juuri pääse käyttämään missään ja kaikki kirjallisuus muutenkin enkuksi joten kai mä oon jotenkin enkkua puhuva tosin niin että voin käydä syviä fakta ja filosofia jne keskusteluja joka ei tosin suomeksi tai på modersmål enää onnistu.
joo äidinkieli menny kotimaassa ja samoin pihasuomi joka sekin oikeastaan ainoastaan oppinu puhuttuna versiona.
Aiempien tasojen sanat jäävät selvästi roikkumaan työmuistiin ja kuormittavat sitä.
Yhtä sanaa vaille kasilevu. Positiivinen ylläri.
Olisin päässyt 14. kierrokselle jos olisin älynnyt tarkistaa oikeinkirjoituksen. Typo surfata olisi pitänyt olla surffata.
Eipä silti, kierroksella 11 olin jo sitä mieltä, etten enää jaksa leikkiä tätä.
Pidin kunnon taukoja kierrosten välissä ja painoin mieleeni aina 2-3 kolmen sanan rimpsuja.
Mitään mielikuva juttuja en voi hyödyntää, koska "kärsin" afantasiasta.
Viimeisillä kierroksilla lauloin ja lausuin rimpsuja ääneen, ja eri sävyillä. Jos oli vaikka hiljainen, laama, ja runo, niin kuiskasin rimpsun ja laaman jälkeen sanoin vielä "ptyih". Laamathan sylkee.
En usko että kovin moni on päässyt näin pitkälle.
Yleensä palstalla esiintyy itseään huippuälykkäiksi tituleeraavia ihmisiä, ja kaikki ovat niin fiksuja ja nohevia.
Mitens tämän työmuistin kanssa? Missä te yliälykkäät nyt luuraatte?
Mä sain 7. tason läpi mutta en enää kasia, kolmen viimeisen sana kohdalla tuli täys blackout.
Mä visualisoin ne sanat ryhmittäin mielessäni, esim surffata - kohdata - huppari -ryhmän kohdalla näen mielessäni surffariduden, joka kohtaa rannalla hupparitytön. Sen jälkeen taisi tulla sorsa - leijona, tässä sanaparissa leijona syö sorsan suihinsa.